Intel Kentsfield i 5,2 gigahertz

Permalänk

Jävla intel som gör en CPU med mitt nickname i nästan, ja borde få en del av vinsten , iaf 5-10 procent , och de e många miljoner dollar

Permalänk

Skall bli intressant att se vad AMD skall kontra med nu... För det är väl ingen som tror på fullt allvar att AMD har knockats helt och hållet även om det ser jävligt mörkt ut för närvarande.

Undrar hur mycket marknadsandelar dom tappar till Intel nu, det kan inte vara roligt att sitta som styrelseledamot hos AMD nu inte...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Jag har alltid vart ett Intel användare , så jag tror intel kammar hem vinsten...
tror faktiskt inte AMD kommer kunna repa sig ur detta
om dom inte har ett *TOP-SECRET* projekt på G, eller ess i skjortarmen

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Jag har alltid vart ett Intel användare , så jag tror intel kammar hem vinsten...
tror faktiskt inte AMD kommer kunna repa sig ur detta
om dom inte har ett *TOP-SECRET* projekt på G, eller ess i skjortarmen

Dock borde du HOPPAS på det, med tanke på prisläge vid en evt. Intel-monopol.
Ingen (förutom Intel) har något att vinna på att AMD kursar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
Kul att du ska köpa allt som är nytt o bra, du borde starta en datoraffär snart

tja, jag jobbar ju ihop mina pengar själv, så jag köper vad fan jag vill... har du något problem med detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skall bli intressant att se vad AMD skall kontra med nu... För det är väl ingen som tror på fullt allvar att AMD har knockats helt och hållet även om det ser jävligt mörkt ut för närvarande.

Undrar hur mycket marknadsandelar dom tappar till Intel nu, det kan inte vara roligt att sitta som styrelseledamot hos AMD nu inte...;)

Saken är den att AMD kränger oxå CPUer som aldrig för då 'gamla' S-939-kunder ser chansen att uppgradera sina system rejält för en billig peng.
Vissa CPUer ur X2-linjen har varit väldigt svåra att få tag på, värre än vanligt.

Själv köpte jag 1 X2 4600+ och 1 X2 4800+ vid prissänkningen.

Dessutom har ju större företag som Dell t.ex valt att äntligen ta in AMD även på desktopdelen vilket säkert ger AMD 'garanterade' inkomster.

Intel satte helt klart rejäl press på AMD det e dock sant. [Vilket naturligtvis i slutändan är kanon för oss konsumenter]

Men det får nog bli en C2D snart o leka lite med.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Ja? Då får du 4st sessioner med SuperPi som alla visar ca 9sek?

Vad är det som är så fantastiskt med det?

Skulle hellre velat sett tex CPU-score från 3DMark06.

Det intresanta med att lasta alla kärnorna sammtidigt är att testa begrännsningar i architecturen vad det gäller minnesprestanda, bus, delade cache och anndra facktorer som påvärkar prestandan. Som nämts så kommer man troligen itne få 9 sek på varge kärna sammtidigt då minnesbanbred mm kommer delas av kärnorna. Dock tror jag inte ett syntetest är särskilt optimalt för det. Tex prime 95 kan rymmas i processorns cahce villket nästintill tar bort beroendet av minnesbanbredd villket är ointresant då spel och anndra tunga apps som snart kanske kan nyttja 2-4 cores fullt ut också kommer kräva 1-2Gb data i minnet som kommer pumpas fram och tillbaks konstant villket kommer begränsa varge kärnas tillgång till minnet och påvärka dom negativt då det kommer bli kö till minnet och mägden data som går till å från cachen kommer minska för varge kärna. Det kommer resultera i fler cahce missar och därmed fler förfrågningar efter data i minnet som inte kommer vara tillgägligt särskilt ofta.

Tror tillslut man får göra en lösning likt AMD opteronsystem med numa etc där det finns minnen tillgägligt till varge CPU eller varge multi core CPU som sedan kan delas mellan dom likt NUMA då det knappast kommer bli hållbart med 8-32st cores över samma buss som det ser ut i dag då det kommer bli en fet flaskhalls såvida inte minnesbanbredden ökar i from av bredar minnesbuss (64bit i dag och 128bit i dual channel) 128bit eller mer pär kanal och högre klockfrekvenser och lägre latencys.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
100k i 3DM01 är så gott som sprängd med den processorn tillsammans med 1950XTX i CF eller 7950GX2 i quad SLI.
Nästa mål, 150k!

jovisst om man får upp den till 10ghz så

synd att alla kineser får tag i zippy nätagg sp lätt då inge vettiga zippy finns i sverige

cinimabench o 3dm 06 kan man mäta prestanda i med kentsfield.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det intresanta med att lasta alla kärnorna sammtidigt är att testa begrännsningar i architecturen vad det gäller minnesprestanda, bus, delade cache och anndra facktorer som påvärkar prestandan. Som nämts så kommer man troligen itne få 9 sek på varge kärna sammtidigt då minnesbanbred mm kommer delas av kärnorna. Dock tror jag inte ett syntetest är särskilt optimalt för det. Tex prime 95 kan rymmas i processorns cahce villket nästintill tar bort beroendet av minnesbanbredd villket är ointresant då spel och anndra tunga apps som snart kanske kan nyttja 2-4 cores fullt ut också kommer kräva 1-2Gb data i minnet som kommer pumpas fram och tillbaks konstant villket kommer begränsa varge kärnas tillgång till minnet och påvärka dom negativt då det kommer bli kö till minnet och mägden data som går till å från cachen kommer minska för varge kärna. Det kommer resultera i fler cahce missar och därmed fler förfrågningar efter data i minnet som inte kommer vara tillgägligt särskilt ofta.

Tror tillslut man får göra en lösning likt AMD opteronsystem med numa etc där det finns minnen tillgägligt till varge CPU eller varge multi core CPU som sedan kan delas mellan dom likt NUMA då det knappast kommer bli hållbart med 8-32st cores över samma buss som det ser ut i dag då det kommer bli en fet flaskhalls såvida inte minnesbanbredden ökar i from av bredar minnesbuss (64bit i dag och 128bit i dual channel) 128bit eller mer pär kanal och högre klockfrekvenser och lägre latencys.

Hoppas helt klart att Intel ska g över till CSI nästa år, det vorre på tiden att skrottade nuvarande system

Permalänk
Medlem

"men räknar man ihop frekvenserna på de fyra kärnorna på denna kraftigt överklockade processor blir det inte mindre än 21004, 21 megahertz."

huh?

Permalänk
Medlem

dom sväger inte fortare bara för du släger i hop dom. Dom sväger lika fort i hop bara

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade råd med flytade kväve 24/7

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Suck.......nyss gick man över från dual opteron till conroe o så är detta på G...Intalar mig hela tiden med att jag nog klarar mig med det jag har nu som jag gjort tidigare ett antal ggr men förståndet förlorar varje gång! Nåja. Det är bara ekonomin som lider o det finns ju alltid nudlar

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Phett mycket kräm i den. Man skulle haft en egen sedelpress som ingen kände till

Permalänk
Medlem

hmm kankse inte så insatt, men vilken busshastighet tror ni kommer användas?

Alltså direkt ur lådan, är det väl 1066? skulle vara trevligt med 1333 mhz, men till och med nya Xeon (clovertown) kommer sänkas till 1066.

Nu verkar det som man kan klocka FSBn ganska lätt, men i alla fall.. någon som vet mer?

Permalänk

Lär ju knappast kunna uttnyttja 4 kärnor till något av värde före 2008 så man kan nog avvakta och nöja sig med en Conroe fram tills dess utan problem.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Jag har alltid vart ett Intel användare , så jag tror intel kammar hem vinsten...
tror faktiskt inte AMD kommer kunna repa sig ur detta
om dom inte har ett *TOP-SECRET* projekt på G, eller ess i skjortarmen

nästa år kommer väl AMD med sin nya arkitektur "K8L" och vad jag har hört om den så ser det ljust ut för AMD. Den har t ex nivå-3 cache.

Permalänk
Medlem

känns som om jag skippar conroe tåget ,och inväntar 4x Core

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sitter på en opteron 165 här, och förstår inte varför man skulle gå över till core 2 duo, för att sedan gå över till quadcore... redan nu används ju bara halva kraften eftersom nästan allt man leker med är enkeltrådat :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Jag har alltid vart ett Intel användare , så jag tror intel kammar hem vinsten...
tror faktiskt inte AMD kommer kunna repa sig ur detta
om dom inte har ett *TOP-SECRET* projekt på G, eller ess i skjortarmen

AMD har fortfarande en väldigt bra processor för multiprocessor system och servrar... Nämligen Opteron.

Permalänk
Medlem

jag har en amd dual core, och kan bara säga att mycket av det jag gör, som att köra video redigering etc. mår bra av flera kärnor. so att man skall vänta till 2008 tycker jag är lite konstigt.. Sedan om inte spel som har varit i produktion ett tag inte är fler trådiga, jag det är ju inte helt konstigt, men jag tror att NYA spel kommer dra nytta av det hela..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
jag har en amd dual core, och kan bara säga att mycket av det jag gör, som att köra video redigering etc. mår bra av flera kärnor. so att man skall vänta till 2008 tycker jag är lite konstigt.. Sedan om inte spel som har varit i produktion ett tag inte är fler trådiga, jag det är ju inte helt konstigt, men jag tror att NYA spel kommer dra nytta av det hela..

En liten fråga. Är det bara de programen som stödjer dual core som man kan använda samtidigt som man tex spelar?
Så om jag kör något krävande program och spelar så kan det lagga. Men om jag kör ett annat program som stödjer dual core så kör den ena på programet och den andra kärnan på spelet? Och isåfall, om spelet stödjer dual core och programet man kör också gör det. Kommer det sega ner då?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

alltså, ett program som använder flera trådar nyttjar BÅDA kärnorna till 50% istället för att använda en till 100%.

Ett spel använder en kärna och skulle säkert få prioritet och med resten av andra kärnan skulle NOG gå till programmen.

Men jag har faktiskt inte kollat belastningen med något program..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
tja, jag jobbar ju ihop mina pengar själv, så jag köper vad fan jag vill... har du något problem med detta?

aaa ganska mycket problem, nejdå inte alls. Som du säger själv är det dina egna pengar. hf!

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

cinimabench o 3dm 06 kan man mäta prestanda i med kentsfield.

Ju det har du rätt i, 3DM01 är enkeltrådig ju.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Fan ska man med en sån till i dagens läge om det inte gäller server, renderfarm lr liknande. Inte sitter man o spelar 4 spel samtidigt väl...

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
Fan ska man med en sån till i dagens läge om det inte gäller server, renderfarm lr liknande. Inte sitter man o spelar 4 spel samtidigt väl...

Lira Q4 med SMP patch, samtidigt som man bränner dvd och packar upp rar-filerna från semestern

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Att en liten klump kisel kan göra folk glada på detta vis. E de inte gulligt?

Snacka om monster. Med den takt spel utvecklas mer och blir allt mer avancerade är det nog snart på tiden att de börjar nyttja dubbelt fult ut.

Du det är nog ingen fara med det ska du se, kolla bara in detta
om det nu funkar till 100% och stabila i några år ^^

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200608/22/20060822123216_...

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Du det är nog ingen fara med det ska du se, kolla bara in detta
om det nu funkar till 100% och stabila i några år ^^

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200608/22/20060822123216_...

ojoj Kommer en sån cpu kosta 1000 gånger mer sen eller kommer dom gamla (som vi har) åka ut och dessa kommer kosta ung. samma?
Om det nu skulle komma processorer som är 1000 gånger snabbare:P

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
ojoj Kommer en sån cpu kosta 1000 gånger mer sen eller kommer dom gamla (som vi har) åka ut och dessa kommer kosta ung. samma?
Om det nu skulle komma processorer som är 1000 gånger snabbare:P

Varför skulle de kosta tusen gånger mer? Kostar processorer 1000 gånger mer idag än vad de gjorde för 20 år sen?

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb