problem med frysningar.
jag byggde ihop min nya dator igår kväll och fickfart på skiten idag efter skolan.. men jag har kommit på ett märkligt problem. datorn fryser i installationer av spel och i spel som jag lyckats installeta.
jag lyckades installera age of empires 3 på första försöket utan några som helst problem men när jag kom in i spelet så fick jag error meddelande 2 gånger i options när jag skulle dra upp grafiken en aning. då testade jag om spelet gick och spela över huvud taget, och det gick (ett tag) och inga problem kom upp på 1-2 min. då testade jag att dra upp grafiken "in game". det gick kanonbra... trode jag ja.... efter kanske två minuters spelande kom error skylten igen, ni vet en sån där felrapport skylt. då sket jag i spelet och avinstallerade det.
sen när jag skulle testa oblivion så kunde jag inte installera det, det frös bara några sekunder in i installationen ( tom. innan man får välja var man vill installera det). då blev det att starta om och testa igen. det gick inte det heller...
sen skulle jag testa black and white 2 och det kommer jag inte ens in i "splash-screenen" innan det fryser...
jag förstår inte alls vad jag kan ha gjort för fel så det blev till att fråga om hjälp ;P
okej, det här är vad jag har:
Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2
Processor: AMD Athlon64 X2 3800+ (AM2)
Processorkylare: Orginal
Moderkort: ASUS M2N-E
Minne: 1x1024MB Corsair XMS2 PC5400
Grafikkort: PowerColor Radeon X1900GT 256MB PCI-E
Hårddisk: Seagate 7200.10 320GB SATA + Western Digital 250GB
Nätaggregat: Antec SmartPower 500W (vet inte exakt hur många A det går...)
Övrig kylning: 1x120mm utblås, 1x80mm insug och 1x92mm insug. (men öppen sida just nu)
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare (hur tar jag reda på mer?)
Temperaturer: har bara sett cpu temp i bios och den hoppade lite mellan 32,33 och 34 grader det värme verkar inte vara något problem.
latency:n på minnet verkar vara lite skummt, på corsairs hemsida står det 4,4,4,12 men jag har för mej att jag såg 5,5,5,15 i bios.. är det något jag bör göra något åt? och hur isf.?
så... datorn fryser alltså på olika platser när jag ska göra något med något spel... installera, spela... btw. i cs hoppar den bara ur efter kanske 1 min eller så... men det är inga som helst problem u när jag sitter och surfar eller liknande
tack på förhand
Edit: råkade posta innan jag var klar, så jag fixade till det ;P
Edit2: nu har jag även fått två random omstarter... det ser inte ljust ut för den här dagen inte ;P
Wohoo!