Permalänk
Medlem

problem med frysningar.

jag byggde ihop min nya dator igår kväll och fickfart på skiten idag efter skolan.. men jag har kommit på ett märkligt problem. datorn fryser i installationer av spel och i spel som jag lyckats installeta.

jag lyckades installera age of empires 3 på första försöket utan några som helst problem men när jag kom in i spelet så fick jag error meddelande 2 gånger i options när jag skulle dra upp grafiken en aning. då testade jag om spelet gick och spela över huvud taget, och det gick (ett tag) och inga problem kom upp på 1-2 min. då testade jag att dra upp grafiken "in game". det gick kanonbra... trode jag ja.... efter kanske två minuters spelande kom error skylten igen, ni vet en sån där felrapport skylt. då sket jag i spelet och avinstallerade det.

sen när jag skulle testa oblivion så kunde jag inte installera det, det frös bara några sekunder in i installationen ( tom. innan man får välja var man vill installera det). då blev det att starta om och testa igen. det gick inte det heller...

sen skulle jag testa black and white 2 och det kommer jag inte ens in i "splash-screenen" innan det fryser...

jag förstår inte alls vad jag kan ha gjort för fel så det blev till att fråga om hjälp ;P

okej, det här är vad jag har:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2
Processor: AMD Athlon64 X2 3800+ (AM2)
Processorkylare: Orginal
Moderkort: ASUS M2N-E
Minne: 1x1024MB Corsair XMS2 PC5400
Grafikkort: PowerColor Radeon X1900GT 256MB PCI-E
Hårddisk: Seagate 7200.10 320GB SATA + Western Digital 250GB
Nätaggregat: Antec SmartPower 500W (vet inte exakt hur många A det går...)
Övrig kylning: 1x120mm utblås, 1x80mm insug och 1x92mm insug. (men öppen sida just nu)
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare (hur tar jag reda på mer?)
Temperaturer: har bara sett cpu temp i bios och den hoppade lite mellan 32,33 och 34 grader det värme verkar inte vara något problem.

latency:n på minnet verkar vara lite skummt, på corsairs hemsida står det 4,4,4,12 men jag har för mej att jag såg 5,5,5,15 i bios.. är det något jag bör göra något åt? och hur isf.?

så... datorn fryser alltså på olika platser när jag ska göra något med något spel... installera, spela... btw. i cs hoppar den bara ur efter kanske 1 min eller så... men det är inga som helst problem u när jag sitter och surfar eller liknande

tack på förhand

Edit: råkade posta innan jag var klar, så jag fixade till det ;P
Edit2: nu har jag även fått två random omstarter... det ser inte ljust ut för den här dagen inte ;P

Visa signatur

Wohoo!

Permalänk
Medlem

Hur har du gått till väga när du satte ihop din nya dator? Beskriv ditt installationssätt samt vilka drivrutiner du har använt dig av.

Har du kollat dina minnen i memtest? finns att ta hem från www.memtest.org

Hur varm blir din GPU?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

ja... hur ska jag börja...

jag började med att gå in i bios för att ställa om så den bootar fårn CD i första hand, sen i med windows xp skivan, partionera nya satadisken (ca: 45 GB C: och ca 250 GB D: ). sen formaterade jag C delen och installerade Windows på den... "omstart efter att allt gick bra" och den "riktiga?" installationen börjar, där windows börjar likna windows ist. för ms dos. och allt är bra såhär långt...

sen in i windows och installerar drivrutiner till moderkort, grafikkort osv. (och jag kom nyss på att catalyst control center buggar sönder så jag inte ens kan öppna det, försöker jag får jag error...) sen satte jag i min gamla hdd (ide WD. 250GB) och inga fel är upptäckta än (då). sen installerade jag NOD32 kopplade in internet och uppdaterade det.

drivrutiner som jag använt är:
medföljande till moderkortet till CPU och sånt.
catalyst 6.8
(fler?)

då trode jag att allt skulle bli perfekt så jag tänkte börja spela. och sen ser ni mitt resultat. erorr, frysning och tom. en omstart när jag skulle tabba...

har även testat titan quest nu, jag kunde spela i ca 15 min innan jag fick problem och sen blev det som med Age of Empires 3...

då testade jag med att lägga in ati tool och kolla lite.. och den hittar inte ens mina default klocks alls... sen körde jag 3D view på det samtidigt som jag kollade temps i speedfan, men ingen gick över 40 grader (men jag lovar att GPU:n går rätt högt i load. (och det verkar vara normalt i dom reviews som jag sett...?)

och memtest? hur ska jag göra med det? brönna det som iso på en CD skiva och boota den innan windows?

Visa signatur

Wohoo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woho0

och memtest? hur ska jag göra med det? brönna det som iso på en CD skiva och boota den innan windows?

ja, om du inte har en floppy

Permalänk
Medlem

körde nyss memtest utan några problem... jag tänkte försöka med ett annat windows på en annan hårddisk, för när jag skulle installera windows från början gick det inte att installera på den hdd:n som det ligger på nu föränn jag drog ur den andra... :S

Visa signatur

Wohoo!