Permalänk
Medlem

NOD32 vs Norton

Sitter på en hyffsat kass bärbar dator och behöver därför alla proccesorkraft jag kan få. Hörde då att man skulle byta ut Norton mot NOD32 för spara massa kraft och är minst lika säkert? Håller ni med om detta?

Hur som helst har jag laddat ner det nu och när jag kör en scan på datorn kommer ett flertal felmedellande som; "C:\WINDOWS\system32\config\system.LOG - error opening (File locked) [4]". Minst ett tjugotal.
Har jag fått tag på en dålig version eller är det fel på datorn?

p.s har norton kvar datorn fortfarande, om det det spelar någon roll. d.s

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: NOD32 vs Norton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruff
Sitter på en hyffsat kass bärbar dator och behöver därför alla proccesorkraft jag kan få. Hörde då att man skulle byta ut Norton mot NOD32 för spara massa kraft och är minst lika säkert? Håller ni med om detta?

Tack på förhand!

Norton = Virus.
NOD32, Kaspersky Antivirus, Avast (gratis) = Antivirusprogram.
Tror att NOD32 är det minst RAMkrävande av dessa iaf du undrar.
Dock skiljer det inte mycket, de går alla "lättare" än Norton utan tvekan.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ett enkelt litet sök på forumet skulle du kunna gjort, finns många trådar om detta.
Har du en gammal dator kan ju Linux vara ett alternativ.
Jag är ingen förespråkare för Linux, men använder du laptopen som workstation så är de ju alltid ett bra alternativ att fundera på.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Jag kastade ut Norton AV och bytte till Nod32. Resultat: min bärbara startar 30 sek snabbare, också stor skillnad i uppstart på stationära datorer. Tyvärr är Norton AV som att hälla sirap i datorn.
Det enda Nortonprogram jag numera använder är Ghost.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Det enda Nortonprogram jag numera använder är Ghost.

Samma här.
Jag har tidigare både använt 2004, 2005 och 2006. (NIS och Systemworks)
06:an är bättre än de tidigare, men segar ner massor jämfört med de andra.

Kör nu Kaspersky istället och har aldrig tittat bakåt.

Mvh

Permalänk

Såg nån länk på nån sida (:P) där Kaspersky var i topp av en hel drös antivirusprogram som gjorts nyligen. NOD32 låg på en 10:e plats.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stay true
Såg nån länk på nån sida (:P) där Kaspersky var i topp av en hel drös antivirusprogram som gjorts nyligen. NOD32 låg på en 10:e plats.

:D:D:D

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är kul att vissa har en sån oförmåga att faktiskt svara på trådskaparens inlägg...

Ja, NOD32 är troligtvis BÄTTRE/SÄKRARE (och framförall snabbare) än Norton på att hitta virus, däremot om du har Internet Security med Norton så innehåller ju det en brandvägg, något som NOD saknar. Men IMO finns det bra mkt bättre mjukvarubrandväggar än Nortons slöa skit.

Error file locked är inget du behöver oroa dig för, det betyder bara att filen används för tillfället och att NOD inte kan söka igenom den. Ska mest bara hända på vissa Windows-systemfiler.

Och två antivirusprogram samtidigt på datorn är inget att rekommendera, släng bort Norton!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tack för svaren... Dock så blev det inte nod32 i slutändan, utan istället kaspersky...
Det roliga var att helt plötsligt så gick det att ta bort skräpfiler från datorn som aldrig tidigare gått. Men att få bort norton var ju lättare sagt än gjort, liknar mer ett virus i sitt upplägg (som så månag vänligt påpekat), det fanns varken en unistall ikon eller så gick det att ta bort i "lägg till/ ta bort program"..

men tack för alla svar...

Permalänk
Medlem

Re: NOD32 vs Norton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruff

Hur som helst har jag laddat ner det nu och när jag kör en scan på datorn kommer ett flertal felmedellande som; "C:\WINDOWS\system32\config\system.LOG - error opening (File locked) [4]". Minst ett tjugotal.
Har jag fått tag på en dålig version eller är det fel på datorn?

det är så blir det när NOD32 stöter på skrivskyddade filer och de behandlas av NOD lika mycket som av kaspersky, bara det att nod talar om det

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5