Permalänk

Chattklient till ubuntu...

Tjena!

Jag söker en sak, nämligen en chattklient (typ som msn, men INTE som msn ) som har stöd för webcam och som fungerar bra till ubuntu. Helst ska det finnas install-fil, men det är ingen katastrof om det inte gör det.

Smilisar o sånt e skitsamma, men just webcamen e viktig
Om någon kan hjälpa mig med detta är jag evigt tacksam!

//henry

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk

Som msn men inte som msn? Hur ska man tolka detta?
Ska det vara över msn-protokollet eller något helt annat?
Kopete stödjer ju webcams (med msn bla. då) och jag har för mig Wengo gör det också (inte via msn då alltså).

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Vill du ha en chattklient för msn-nätverket till Ubuntu?

Permalänk

förlåt om jag gjorde det kenpigt för er. Det jag sökte var en chattklient som kan importera min msn-lista, stödja webcam och mic .

Helst ska det gå snabbt i filöverföringarna också, GAIM var slött så in i helvete när man skulle föra över filer, fattade inte

KentRoyal
Kommer Kopete med en install-fil eller får man pilla med en massa textskit själv?:P

Koaesica
Japp, precis en sån vill jag ha. En sån som stöder webcam och helst kommer med en install-fil.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

amsn funkar med webcam.. plus du kan spara det du ser

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
amsn funkar med webcam.. plus du kan spara det du ser

what? trodde amsn inte hade stöd för nånting annat än att skriva i en chattruta:P

Men är det jobbigt att installera?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
what? trodde amsn inte hade stöd för nånting annat än att skriva i en chattruta:P

Men är det jobbigt att installera?

Oerhört. Lägg till Universe och Multiverse som repositories sen skriver du:
sudo apt-get install amsn

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

hmm, jag är ingen text-mästare. Jag kommer direkt från windows hålan:( Finns det inget enklare sätt?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Jopp, lägga till Universe och Multiverse och sen öppna Synaptic för att söka där med GUI.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

men helvete!:P jag fattar inget:( fast jag har en polare som är en hejare på det.

Vad är Multiverse, Universe, Synaptic och GUI?:P

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Multiverse är som ett stort bibliotek med program. Universe med.
Synaptic är ett program att hämta filer från dom biblioteken med.
GUI är ett gränssnitt. Alltså ett program med GUI har ett fönster och knappar. I ett konsollprogram måste man skriva själv vad man vill att det ska göra, alltså inga knappar.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Kolla upp Qnext, det har stöd för icq och msn och dessutom videochat (har dock inte testat det själv).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ladda ner Automatix, http://www.getautomatix.com/. Mycket trevligt måste jag säga
"Automatix is a graphical interface for automating the installation of the most commonly requested applications in Debian based linux operating systems."
Sen är det bara att starta Automatix och installera aMSN därifrån...

Permalänk
Medlem

Här, den här sidan är sjukt bra om man är ny på ubuntun.
http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

gå in på www.ubuntuguide.org och läs där hur du lägger till repesitories (ursäkta stavning) och följ den instruktionen till punkt o pricka så är den biten löst sen skriver du i en terminal (shell) sudo apt-get amsn

it is easy as linux (tog d från dell reklamen :D:D)

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Ubuntus wiki innehåller mycket bra information, använd den.

Här kan du läsa om Synaptic, vilket du kan använda för att installera, ta bort och updatera program.
Här kan du läsa om hur du lägger till Universe och Multiverse. (för att få tillgång till fler program via synaptic/apt-get)

Permalänk
Medlem

Installera Automatix eller Easy Ubuntu. Så enkelt att en macare som jag klarar det.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

okok, jag ska ta mig en titt på den där ubuntu-för-nybörjare sidan:P

Testade amsn på mitt windows idag också, det verkar ganska ok:)

EDIT: finns det uTorrent eller nån slags DC++ client till ubuntu?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
okok, jag ska ta mig en titt på den där ubuntu-för-nybörjare sidan:P

Testade amsn på mitt windows idag också, det verkar ganska ok:)

EDIT: finns det uTorrent eller nån slags DC++ client till ubuntu?

DC program finns. Andvänder dock inte det, men leta runt lite. Det finns en tråd om vilka program man kan ha iställte för Windoze program på den här forumdelen.

Jag andvänder bittornado, det funkar skitbra.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

oh, tack så mycket:D

Har hört att Ubuntu inte kör med NTFS, men kan ubuntu iallafall läsa från NTFS-pratitioner?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Läsa ja, skriva går lite sämre.
Jag har typ all musik och allt sånt på min NTFS. Men eftersom jag så sällan andvänder Windows nu för tiden så kommer jag förmodligen att göra om windows partitionen till en som går att skriva till från Ubuntu.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
okok, jag ska ta mig en titt på den där ubuntu-för-nybörjare sidan:P

Testade amsn på mitt windows idag också, det verkar ganska ok:)

EDIT: finns det uTorrent eller nån slags DC++ client till ubuntu?

Jag använder µTorrent med Wine, fungerar perfekt... Annars kan du köra t.ex. Bittornado, fungerar det också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Läsa ja, skriva går lite sämre.
Jag har typ all musik och allt sånt på min NTFS. Men eftersom jag så sällan andvänder Windows nu för tiden så kommer jag förmodligen att göra om windows partitionen till en som går att skriva till från Ubuntu.

hmm, men försvinner inte allt då? eller finns det nått konverteringsverktyg?:P

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
hmm, men försvinner inte allt då? eller finns det nått konverteringsverktyg?:P

Läser man filer från NTFS försvinner inget, bygger man om till ett Linux format så försvinner allt. Gör inte det ifall du inte är säker på att det är Linux du vill köra.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

Ja, och då försvinner alla filer du har på NTFS:en eller? om du ska göra den till ne partition som du kan skriva till från ubuntu...

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

Skicka snabbt över MSN går typ inte med någon annan klient än just Windows Live Messenger eller nån tidigare version. Varför vet jag inte, det har något att göra med att Bill är en jävligt ochill människa.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Skicka snabbt över MSN går typ inte med någon annan klient än just Windows Live Messenger eller nån tidigare version. Varför vet jag inte, det har något att göra med att Bill är en jävligt ochill människa.

Kanske för att de flesta andra klienter använder jabber?

Permalänk

jabber?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
jabber?

google?
http://en.wikipedia.org/wiki/Jabber