|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|
Problem efter byte av vatten
Visa signatur
Hej!
OBS: Använder givetvis destilerat vatten osv!
I förra veckan bytte jag vatten i mitt vattenkylningsystem (Waterchill)
Då läkte det lite från en slang på grafikkortet, spillde även lite water weffer så kallat alg medel, men jag gjorde som jag alltid gjort förr när det läckt på grafikkortet -> Vänta 24 timmar tills det hade torkat..
Efter 24 timmar satte jag då förväntansfullt på datorn. Den verka funka bra och så, men då pröva jag spela bf 2, då hängde datorn sig, andra gången jag pröva spela så stängde skärmen och tangentbordet av sig, tredje gången så blev bilden ''flimmrig'', detta händer varje gång jag ''anstränger'' grafikkortet..Om jag inte spelar eller lyssnar på musik utan bara surfar på internet och är på msn så stänger datorn av sig efter 15 minuter.
Vad hade ni gjort i denna situationen?
Är det fel på grafikkortet eller hela datorn?
Har jag nån chans att få ut ett nytt? Eller räknas det som att jag själv tagit i sönder det?
Tack!
Är ny här! Kanske skulle postat i Kylning & överklockning? Om så är fallet kan en mod gärna flytta tråden ditt!
Ta loss grafikkortet och inspektera det noga. Ta ditt destillerade/ajoniserade vatten och putsa bort alla spår av "water weffer". Kolla även PCI-E/AGP-porten och motsvarande kontaktyta på grafikkortet. Pilla in lite papper i porten och se ifall du fått in vatten dit. Isåfall får du ta och torka bådegrafik- och moderkorten ORDENTLIGT innan du sätter tillbaka grafikkortet och försöker igen.
Har själv fått vatten i PCI-E-porten en gång. Inte mycket så jag såg det inte först, men fan va mycke problem det orsakade.
Jag putsade allting med "rent" vatten så gott jag kunde och torkade det sedan noggrant och länge. Enda gången jag varit i bastu med ett grafikkort
Både moderkortet och grafikkortet fungerar normalt.
Ifall du spillt vatten på kortet så har självklart haft sönder det själv och garantin är således förbrukad. Det är den för den delen i samma stund du bytt bort originalkylningen. Att skicka tillbaka på RMA trots det är upp till var och ens egen etik och moral.
Lycka till och meddela gärna hur det gick.
|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.