En 10,2gb hårddisk visar bara 2gb ???

Permalänk

En 10,2gb hårddisk visar bara 2gb ???

Hej alla sweclockare!

Jag har en äldre hårddisk : Fujitsu MPC3102AT som är på 10,2gb enligt ettiketten på.
Jag tänkte köra den i min hemma-server.
När jag får upp disken i utforskaren i win xp visar disken bara drygt 2gb.
AHA! Det är ett FAT filsystem på den tänkte jag, de brukar ju inte kunna vara så stora...

Men det var ett fat-32.
Jag formaterade disken med NTFS filsystem i utforskarens formaterings-grej, med bara 2gb där med.
Jag har tagit bort partitionen gjort en ny formaterat 3ggr, i partition-magic men, bara 2gb.
Jag har kört fujitsus egna testprogram för just deras diskar.
Jag har kört snabb-analys och den fullständiga analysen och de säger att disken mår bra... alla S.M.A.R.T.-funktioner är ok med.

I fujitsus testprogram finns en funktion för lågnifåformatering...
Är det kanske min sista utväg?
Det skall ju vara lite riskabelt har man ju hört
Det verkar heller inte som att man kan jumpra disken som något limited storlek utan bara master slave och cable select.

Hur får man disken att funka som 10gb??

Tack/ Olle Norell

Permalänk
Medlem

Har du kollat hur pinsen sitter? De kanske sitter så att den cappar disken till 2gb

Permalänk

anslutningarna är det nog inget fel på tror jag. Ser bra ut på diskens baksida. Har testat 2 kablar med... Och ett externt chassie med usb...

Permalänk
Medlem

Som wiild sa, kolla bygling...kan vara byglad till att begränsa som 2GB.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

som jag skrev: "Det verkar heller inte som att man kan jumpra disken som något limited storlek utan bara master slave och cable select."

Permalänk
Medlem

Lite snabbt googlande: Här finns en sida ang hur byglingarna går att göra på den disken. Du kan väl kolla så att du har likadant som när den kom från fabriken.. Vill du ha mer spec om disken finns lite matnyttigheter här

Varsågod

Visa signatur

Workstation: | AMD Athlon64 X2 3600+ || ECS C51GM-M nForce410 || 4x1GB Dual Channel Corsair PC5300 || XFX GeForce 8500GT 256MB || 1x120GB |
Server: | Dual Intel PIII (Socket 370) 2x1,0GHz || 2x512MB + 2x256MB SDRAM || Geforce 2 mx400 || 1x80GB 2x120GB 2x160GB 4x250GB|

Permalänk

tack för alla svar, men jag ger upp denhär disken nu. Den är master och visa bara 2gb...

Tack