Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
C++-standarden är inte alls slutgiltig, de jobbar just nu på C++0x som skall bli nästa officiella standard.

Ditt argument är felaktigt, korkat och leder ingen vart. Medge att slaget är förlorat.

Vilket argument är det du pratar om? Ett exempel är aldrig ett argument.

Sedan undrar jag vad det är för slag du tänker på? Det här är ett diskussionsforum, inte någon slags låtsasvärld där man alltid måste försöka trycka ner andra människor för att man inte gillar deras åsikter.

Edit:
http://www.glenmccl.com/029.htm
http://www.research.att.com/~bs/iso_release.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper_o
Vilket argument är det du pratar om? Ett exempel är aldrig ett argument.

Inte? Lustigt at exempel används så ofta i argumentationen då.

Men, jag har lösningen, du kan helt enkelt göra så att du håller dig till att koda enbart Python 1.0, då får du vad du vill ha, ett språk som inte utvecklas. Klart mer begränsat än dagens Python, och sämre, men det är väl vad du vill ha? Ett språk som stannat i utvecklingen.

Citat:

Sedan undrar jag vad det är för slag du tänker på? Det här är ett diskussionsforum, inte någon slags låtsasvärld där man alltid måste försöka trycka ner andra människor för att man inte gillar deras åsikter.

Fast, jag tror han uppfattade dig som lite trollande när du började klaga på antalet nyckelord i Python, det är en sällsynt åsikt, en rätt obefogad åsikt med, som han visade genom att jämföra med några andra populära språk.

Själv är jag väldigt glad att Guido inte resonerar som du, isåfall skulle python aldrig varit idag. Ett prgrammeringsspråk tar mycket tid att utveckla, det är inget man kan göra över ett år och sen vara klar med det. Nya programmeringstekniker upptäcks, man får mer erfarenhet av hur språket används, folk kommer med åsikter, etc.

Python bryter dock inte bakåtkompabiliteten i sitt språk bara för att nya features införs. Vilket är förklaringen till att new-style-klasser måste ärva från object ellet en annan new-style class. Så det ska gå att köra 2.0-kod i 2.4 utan några större problem, sällan använda funktioner och libs fasas ut ibland, det kan man ju stöta på med en del otur. Inte värre än att man får tydliga meddelanden om vad som är fel.

Python 3K kommer dock att ändra en del, det är ett medvetet val att man gör det, Guido har valt att göra alla mer grundläggande ändringar som bryter bakåtkompabiliteten i en version, för att folk ska slippa hålla på att porta deras kod vid varje minor på grund av saker de inte tänkte på.

De där länkarna handlar väl om C++ som en ISO-standard? Mao är det mer som ett pressmeddelande om att ISO-standarden har nått version 1.0, inte att C++ slutar utvecklas mer.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast, jag tror han uppfattade dig som lite trollande när du började klaga på antalet nyckelord i Python, det är en sällsynt åsikt, en rätt obefogad åsikt med, som han visade genom att jämföra med några andra populära språk.

Jag tycker faktiskt man ska vara försiktig med nyckelord. Om man vill ha ett lättanvänt språk ska man helst ha så få nyckelord som möjligt. Anledningen till att de flesta stora språken har många nyckelord är att det finns en stor efterfrågan på olika sorters programmering (objektorienterat/ icke-objektorienterat). Desto större ett språk blir, desto svårare är det att utrycka vissa saker utan krångliga syntaxer och udda specialtecken och därför använder man nyckelord.

Angående ANSI/ISO standarden för C++ så kan jag ju ha fel men när den där standarden fastställdes så var det meningen att den skulle vara slutgiltig för C++.

Oavsett om Ktotte uppfattade mig som trollande eller ej så är ju inte det någon bra ursäkt till hans desperata och aggresiva beteende.

Permalänk
Citat:

Jag tycker faktiskt man ska vara försiktig med nyckelord. Om man vill ha ett lättanvänt språk ska man helst ha så få nyckelord som möjligt.

Motivering?
Jag gissar på att de flesta nybrjare med Python inte känner till kommandot yield, det stör väl inte dem? Om de skulle träffa på kod som använder nyckelordet är det inte mer än en sökning ifrån.

Om inte yeild fanns, skulle generatorer inte finnas, man skulled behöva skriva en ny klass varje gång man hade behov av dem, vilket iofs inte skulle vara hela världen. Men, hur mycket funktioner ska vi offra för att nybörjare inte ska behöva lära sig mer än minimalt mycket för att kunna läsa andras kod(notera att man i Python inte behöver använda alla keywords, bara en viss del av dem)

Citat:

Anledningen till att de flesta stora språken har många nyckelord är att det finns en stor efterfrågan på olika sorters programmering (objektorienterat/ icke-objektorienterat).

Ja, vore inte så kul om man bara hade totalt åtta operatorer, som i Brainfuck, inte mycket man behöver lära sig, men ändå är inte Brainfuck något stort språk, kanske är det helt enkelt så att antalet operatorer/keywords/funktioner inte är lika vesäntligt som andra saker, som hur de används och hur lättläst koden blir. with kommer ju t.ex. göra mycket kod lättare att följa, de flesta anser nog att det är värt den relativt lilla bördan wtt extra nyckelord medför.

Citat:

Oavsett om Ktotte uppfattade mig som trollande eller ej så är ju inte det någon bra ursäkt till hans desperata och aggresiva beteende.

Är väl rätt förståeligt att han blir irriterad av någon han upplever trollar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jesper_o: Vilket språk är bra då, ur keyword-synpunkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
jesper_o: Vilket språk är bra då, ur keyword-synpunkt?

Tja det kanske verkar lite extremt men jag har alltid gillat assembler. Fast där kan man ju inte riktigt tala om keywords eftersom alla operatorer har en bestämd plats. Keywords skulle isf vara registernamnen.

Tyvärr har jag aldrig gjort mer än enstaka småprogram i assembler och diversen inline asm i C.

Däremot så kan jag lägga till att det finns många skriptspråk som har minimalt antal keywords och som är väldigt tacksamma att programmera i

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot så kan jag lägga till att det finns många skriptspråk som har minimalt antal keywords och som är väldigt tacksamma att programmera i

Vilka tänker du på då, mer specifikt?

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på ett språk med få nyckelord är nog mitt eget skriptspråk som jag håller på att utveckla. Det likar C fast utan typdeklarationer eller inbyggda pekare. I stort sett allt förutom aritmetik och grundläggande flödeskontroll sköts via påbyggda funktioner som varje miljö själv definierar.

Du får gärna ladda ner det jag har gjort hittils som ligger på min hemsida. Koden är inte så välkommenterad dock.

Iaf, en lista på keywords:

• if

• else

• while

• for

• function

• return

Jag tänkte lägga till ett nyckelord sedan för att särskilja mellan lokala och globala variabler och eventuellt goto, men that's it.

Jag vill inte att du ser det här som ett färdigt språk. Det är mycket som inte är klart, men när det är klart så är det klart och då ska det förbli som det är med så få nyckelord som möjligt.

En länk för nedladdning om du inte orkar besöka hemsidan: http://llbit.se/download/download.php?file=ESL.

Edit: oj jag glömde konstanterna: true, false, pi, (e) Så totalt 10 nyckelord. (e ska nog tas bort och ersättas med funktion exp).

Permalänk
Medlem

Ok, jag får ju ge dig creds för att du åtgärdar någonting som du ser som ett problem

Många andra är det mycket snack och lite hockey med

Permalänk
Citat:

Iaf, en lista på keywords:
if, else, while, for, function, return

Jag tänkte lägga till ett nyckelord sedan för att särskilja mellan lokala och globala variabler och eventuellt goto, men that's it.

Så ditt språk har altså inte följande?

• klasser

• switch

• exceptions

• and, or eller not (som i if(x==1 and y==3))

• break

• Någon metod att inkludera/importera en annan kodfil

Citat:

Jag vill inte att du ser det här som ett färdigt språk. Det är mycket som inte är klart, men när det är klart så är det klart och då ska det förbli som det är med så få nyckelord som möjligt.

Så vad är syftet med språket? Varför är det ett krav att det ska ha få keywords? Ska det istället ha ett större standard-lib eller operatorer som man istället måste lära sig?

Visa signatur

Permalänk

Jesper:

Det finns redan programmeringsspråk som är implementerade på just det sätt du efterlyser.

Ta en titt på Scheme eller Common Lisp. Noll keywords.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så ditt språk har altså inte följande?

• klasser

• switch

• exceptions

• and, or eller not (som i if(x==1 and y==3))

• break

• Någon metod att inkludera/importera en annan kodfil

Nej. Om du tänker efter så är and / or operatorer, inte nyckelord. De flesta vanliga logiska operatorerna har jag implementerat (>, <, >=, <=, &&, ||, !)

Citat:

Så vad är syftet med språket? Varför är det ett krav att det ska ha få keywords? Ska det istället ha ett större standard-lib eller operatorer som man istället måste lära sig?

Syftet är inte endast att det ska vara få keywords. Det är bara en utav de saker som jag hade i åtanke när jag sketchade upp den grundläggande syntaxen och funktionaliteten. Språkets största styrka är att varje miljö självt bestämmer vilka funktioner som skall vara tillgängliga för användaren. T.ex. kan filhanteringsfunktioner utelämnas om man så vill och andra saker kan implementeras efter behov som fristående funktioner.

Bobby:
Jag gör det här språket främst för att det är kul. För mig spelar det ingen roll om något sånt här redan är gjort.

Permalänk
Medlem

Mja, and, or och not är också keywords. Om du räknar konstanter som true och false så får du ju räkna and/or/not också (oavsett om de är implementerade som ord eller specialtecken).

Permalänk
Medlem

Enligt mig är ett nyckelord ett ord/namn som inte kan användas som variabelnamn. Alltså borde ett nyckelord inte kunna bestå av andra tecken än dem som används för variabelnamn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_%28computer_programming%...

Permalänk
Citat:

Enligt mig är ett nyckelord ett ord/namn som inte kan användas som variabelnamn. Alltså borde ett nyckelord inte kunna bestå av andra tecken än dem som används för variabelnamn.

Så om with open("file") as f: i Python byttes mot t.ex. $> open("file") @ f: så skulle det göra dig nöjd?

Är altså alla standardfunktioner också att betrakta som keywords? Eller gäller det bara i språk där man inte kan definera om standardfunktioner?

Tror iofs lisp och liknande språk vinner rätt rejält när det gäller sånt, de fungerar ju med minimalt med keywords/operatorer i grunden.

Citat:

and, as, assert, break, class, continue, def, del, elif, else, except, exec, finally, for, from, global, if, import, in, is, lambda, not, or, pass, print, raise, return, try, while, with, yield

Vilka tycker du ska bort, vad ska de ersättas med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jesper_o:
om du inte gillar massa keywords så kanske det är dags för dig att börja koda Brainfuck

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
jesper_o:
om du inte gillar massa keywords så kanske det är dags för dig att börja koda Brainfuck

Redan gjort

Permalänk
Medlem

ISO-standaden av C++ gjordes 1998, 19 år innan började Stroustrup på C++, Python är 16 år gammalt. Dessutom kan man nog argumentera för att ett scirptspråk som Python kan vara lite modigare i sin utveckling pga användningsområdena.