Permalänk
Medlem

Primesup på Tradera

Detta företag verkar mycket, mycket skumt...

För det första köpte jag ett minneskort av dom. Skickade ett mail och tyckte att 10 dagars leveranstid va lite lång. Men, aja, det får vell gå...
Sedan fick jag tillbaka mail om att pengarna blivit tillbaka betalade och auktionen som jag vunnit avbruten.
Jag mailar dom och frågar varför. Jag sa endast att jag tyckte leveranstiden var lång men det betyder inte att jag inte vill handla.
Menmen, tydligen hade "chefen" bestämt så att jag skulle få det bättre med pengarna tillbaka.
Aja tänkte jag, jag köper kort på ett annat ställe.

Så jag köper ett minneskort från butik men kommer på efter några veckor att jag behöver ett större. Jag tänker beställa åt mig och en kompis och går in på Tradera igen och ska lägga bud på Primesup minneskort.
Wops, då har jag blivit spärrad från att lägga bud på deras objekt.

Jag skickar ett mail åt dom (som för övrigt inte alltid svaras på. Läs deras omdömen om detta) och personen i andra änden svarar att "det kan bero på ditt negativa omdöme".
Det jag skrev om dom var exakt:
"Positivt: Löste affären på annat sätt, tack för det. Men dålig emailsupport"

Så det var alltså POSITIVT, grönt. Men jag tyckte dom hade dålig emailsupport, vilket dom har.
Jag skrev tillbaka då:
- Vadå stänger ni av alla som skriver ett dåligt ord om er då?

Inte så smart av dom direkt att stänga av användare som inte smörar för dom.

Sen fick jag hursomhelst inget svar. Jag mailar igen, inget svar.
Jag måste fortfarande ha 2st minneskort så jag låter min flickvän beställa.
Allting går bra, tills jag säger hon frågar:
- Vad är alla kommentarer om moms och skatt i era omdömen? blir nyfiken

Då får jag tillbaka:
- Vad menar du med alla kommentarer? Hur många kommentarer hittar du med sådan karaktär? Varför blundar du för det positiva och fokuserar endast på ett par negativa omdöme. Har du någon kännedom om bakgrunden till dessa? NEJ!

Eh, jaha. Okej, det lär ju väldigt smart från en som sitter i kundservice åt ett företag.
Jag svarar och dom skickar tillbaka ett mail där der står:

- Vill du att bägge korten ska skickas till dig eller det ena till din kille
***** ******, dvs killen som hade snackat skit om oss på det där forumet!?!

Det dom säger där om forumet var att min flickvän hade tidigare sagt att hon läst på ett forum om en kille som först inte fick handla, sedan blev han avstängd och fick inte svar på sina mail.
Enligt dom är detta "skitsnack" och verkar inte ens ha hänt.
Det roliga är att det var mig det hände och det gick till precis så.

Så vill ni köpa billiga minneskort så kan ni välja att handla av dom på Tradera (eller ska jag säga han?) Men blir det nå tjaffs så räkna inte med att få det löst på ett smidigt sätt.

Och för övrigt är det jag skrivit här direkta utdrag från emailen så alla utropstecken och frågetecken och andra tecken och ord det använder är PRECIS som dom skrev åt mig och tjejen.
Man börjar nästan undra hur gammal personen är som svarar på dessa mail...

edit: Jag kan tillägga att nu håller de på att försöka dra in min flickväns affär med dom också! Jag fattar fan inte vad dom håller på med. Hon började undra över deras negativa omdömen och det gör ju alla som handlar över Tradera om köparen har negativa omdömen.
Men nu säger dom att hon ska skaffa en annan säljare och blev skit sura.

Om detta inte blir någon affär ska jag ta och lägga ut alla email på nätet så ni får se själva hur fan dom beter sig.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Då jag tidigare sysslat med näthandel själv brukar jag ofta roa mig med att kika på "nya handlares" försäljningsvillkor.

Jag kan inte påminna mig om att jag tidigare sett så diffusa och regelvidriga villkor som på www.primesup.se

Man kan analysera isönder i stort sett vad som helst men här följer några av de lustigheter jag hittade där:

"4. Återköp
Återköp av produkten kan endast ske om förpackningen är obruten. Återköp gäller bara inom 24
timmar efter att köparen mottagit sin beställning."

Kommentar: De skriver inte någonstans på hela siten om ångerrätt, en rätt som du som konsument alltid har vid distansköp. Det närmaste vi kommer är "återköp" där de ger konsumenten hela 24 timmar på sig. Som konsument har du i Sverige 14 dagar på dig, vidare är det en myt att förpackningen inte får brytas; man har rätt att, som det så vackert står i distans och hemförsäljningslagen, försiktigt undersöka varan (givetvis får inte själva varan skadas). En lustig sak i sammanhanget är att om handlaren inte på ett tillfredsställande sätt informerat konsumenten om ångerrätt, räknas tiden för ångerrätt from. den dag konsumenten får denna information. Alltså kan du som konsument få _väldigt_ lång ångerrätt om du handlar om primesup

"1. Fabrikationsgaranti
Alla PS produkter har normalt 1 års fabrikationsgaranti.
- Garantin gäller ej hörlurar och batteri"
5. Reklammation
Om produkten skulle visa sig vara felaktig på något sätt, är köparen skyldig att anmäla detta inom 5
arbetsdagar efter mottagningen av produkten.

Kommentar: Förutom diverse stavfel och underliga formuleringar kan man tolka detta som att garantin gäller 5 arbetsdagar, det är definitivt inget att hurra för. De lämnar 1 års fabrikationsgaranti vilket också är lite tokigt. Fabrikationsgaranti är nämligen att likställa med ett sk. "ursprungligt fel". Enligt konsumentköplagen har konsumenten för varor köpta efter 2005-04-01 _tre_ års reklamationsrätt på sk. ursprungliga- eller fabrikationsfel.
Det finns alltså alltid två sorters garantier: garanti för ursprungliga fel samt handlarens garanti. Jag tolkar det som att handlaren i detta fall ger 5 dagars garanti samt att det finns ett års garanti för ursprungliga fel. Det lustiga här är nämligen att det är alltid handlaren som har bevisbördan de första 6 månaderna att påvisa att felet inte var ursprungligt. De ger 5 dagar men måste enligt lag ge minst 6 månader på en ny produkt.
Det enda som är korrekt i villkoren avseende garanti är att de inte lämnar garanti på batterier, då de är att betrakta som färskvara. Hörlurar omfattas definitivt av normal garanti.

Sist men inte minst kan man inte någonstans läsa om vad det rör sig om för typ av företag, inte ens ett organisationsnummer. Det står inte heller något om F-skatt vilket högst sannolikt betyder att all handel sker med svarta pengar (kan bli problematiskt för dig som konsument om företaget försvinner och din produkt går sönder, tillverkaren lär inte vilja ge fabrikationsgaranti på en vara som köpts svart).

Jag skulle undvika köp från det här företaget till 100% redan innan jag läst om de problem NiQ stött på...

Jaja mycket text blev det, men jag blir så trött och besviken på oseriösa handlare som förstör distanshandelns rykte när det finns seriösa aktörer som verkligen kämpar med sin verksamhet.

Permalänk
Medlem

Hehe jag har också läst deras villkort och jag har även mailat dom ett flertag gånger och nej, det är knappast ett seriöst företag. Det är en person som sköter det.
Denna person är en skojjare och lögnare.
Lyssna bara på det här.

Alla vet vell att på Tradera kan man lämna omdömen för säljare och köpare efter avslutad affär.
Primesup säger själva att de skickar varorna från runt om i världen, och därför tar det mellan 7-10 dagar innan man får sin vara.

En kille köpte minneskort från dom och åkte på att betala moms för kortet fastnade i tullen.
På ALLA Primesups auktioner står det att de skickar varan EFTER betalningen är gjord. Alltså så kan man aldrig få deras varor innan man betalat.
Den här personen betalade i vanlig ordning och Primesup skickade minneskortet men när han fick hem papper på att betala moms och tullavgift för kortet kontakte han Primesup och det blev tydligen nåt problem där.

Som omdöme till Primesup skrev personen EXAKT:
"Negativt: Frakten tog väldigt lång tid & blev tvungen att betala tullavgift på 168:- !!!!"

Han betalade alltså först, fick varan och åkte på tullavgift så självklart reagerade han på detta.

Primesup själva kommenterade detta omdöme med:
"Kolla vad andra skriver om oss. Du har ännu inte betalat för din vara - Urdåligt"

Hur ska köparen kunna ha fått varan utan att betala när Primesup skriver på alla deras auktioner att de skickar varan EFTER betalningen är slutförd?
Detta är alltså en ren lögn från Primesup sida.

Primesup själva lämnar även omdöme på köparen, och jag citerar:
"Negativt: En bedragare håller sig bakom denna profil, fått vara men inte betalar Urdåligt"

Han kallar köparen en bedragare och säger att han fått varan men inte betalat, fast Primesup gör som alla andra säljare och skickar varan efter betalningen är gjord så detta är också en ren lögn från deras sida.

Som kommentar till detta skriver köparen:
"Bedragare?! Du har fått 399 :- (bud) + 49 (frakt) = 448:- vad är problemet?"

Precis. Han betalade 399:- för minneskortet. 49:- för frakten och Primesup skickar kortet. Det fastnar i tullen eftersom Primesup skriver på sändelsen att det INTE är en gåva, utan en vara till ett värde av 399:- (fast i dollar eller euro då) och köparen måste då betala en avgift för att hämta ut det.

Hur kan egentligen skriva nåt så dumt att han är en bedragare och att han fått varan men inte betalat när de aldrig ens skickar utan att fått pengarna först? Inte vidare genomtänkt.

Jag har t.o.m frågat Primesup vad alla kommentarer om tullavgift handlar om och istället för att förklara att de skickade förut som vara (men nu som gåva eftersom ingen nyligen har fått betala extra avgifter) så blir de aggresiva och kommer med massa uttalanden som inte förklarar nånting utan bara ifrågasätter mig. Detta uttalande har jag nämnt här ovan.

Förövrigt hade denna säljare 18 genomförda affärer och 1 negativt omdöme som var från Primesup och enbart lögn.
Primesup själva har 1386 genomförda affärer och 15 negativa omdömen.
Och i alla fall utom 2 (där köparen har blivit avstängd) har köparna tidigare handlat mycket på Tradera och aldrig fått något negativt omdöme. Men sedan de lämnat negativt om Primesup så måste de hämnas och göra samma sak och hitta på något som låter negativt.

Det tar nog inte lång tid innan detta låtsatsföretag går i graven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessutom känns det som om att Primesup dropshippar då leveranstiden är 7-10 dagar och paketet(?) kommer rekomenderat.
7-10 dagar och rekomenderat är standard för t.ex Hong-Kong.

Dropshipping går ut på att dem köper deras minneskort ifrån valfri annan säljare då dem har sålt ett minneskort på Tradera t.ex.

Sedan skickar den säljaren minneskortet till Primesups köpare hos t.ex. Tradera.

Visa signatur

,

Permalänk

Att du blev avstängd för att handla från dem beror nog inte enbart på ditt negativa omdöme. Utan att du som jag fattar skickar ett email efter affären är gjort och skriver ”tyckte att 10 dagars leveranstid va lite lång”. När det står klart och tydligt på tradera-sidan där du köpte minnet att det ”Leveraras inom 7-10 arbetsdagar efter att betalningen registrerats”.
Detta emails betydelse överdrev de rejält, (som alla kommentarer de har på negativa omdömen) och de beslutade att avbryta affären. När ditt omdöme inte heller enligt dem var helt positiv så blev du spärrad från dem.
Sedan kan tycka vad man vill om deras agerande och temperament.

När sedan din flickvän handlar så gör hon samma misstag som du, först handlar sedan ställer frågorna. I alla fall som jag tolkar ditt inlägg.
För både Leveranstiden och deras omdömen var ju sånt som man tydligt kunde/skulle läsa innan affären/budet var gjord och då accepterade man dem. Men självklart kan man ifrågasätta som ni gjorde, men man får vara beredd på att alla säljare som han i detta fallet inte tål kritik efter att ni har gjort affären/budet och varan skall skickas. Och hur kan de veta att din flickvän vet om din affär med dem?

Mitt tips för att slippa problem med liknande säljare är att man alltid ska ställa såna hära frågor före affären och då helst använda ett email som inte lätt går att spåra tillbaka till en.
*edit* Man kunde visst inte få säljarens email från tradera innan köpet, men man kan be någon annan registerad på tradera att fråga.
Visar säljarens sitt rätta jag på svaren man får, så handlar man inte av dem och man slipper även tänka på att få problem för att man ställde fel frågor. Det finns så gott om lätt retliga folk med dåligt temperament på Internet.
Andra typer om frågor (ej kritik) exempelvis hur defekt en vara är. Som det står att den är defekt skall man såklart använda samma email, så man får en "slags garanti".

OBS Jag försvarar alltså inte försäljaren utan rekommenderar folk att tänka på att många inte tål kritik när man skall handla av dem.

Min åsikt om säljaren är att han har en smart affärsidé som han missköter, han får folk att köpa av honom i tron att han har varan och så beställer han från Kina eller var det nu var. Det är iofs många butiker som inte har ett stort varulager. Om varan blir tullad så får köparen stå för tullavgift, va tusan är det då för mening av att handla av honom och inte direkt därifrån han köper?
Att han har egna försäljningsvillkor som ramroc visade var också intressant.

Min åsikt om man skall handla av honom eller ej, ja han har en förbaskat många positiva omdömen. Läser man igenom omdömena så ser man vilka problem som kan väntas. Även se hur de bemöter kritik, dvs negativa omdömen. Det är nog en hel del problem med garanti också då man troligen får ta det direkt med tillverkaren.
Om man accepterar detta ja visst. Man tar en risk, men priset är lågt och alla har inte kunskap att själva beställa från andra länder.

*edit* Du pratar om något forum, ett tips är att säljare/företag inte får prata skit om konsumenter som konsumenterna får göra om företag. Nämner de bara era nickname så är det ett gränsfall, men nämner de mer namn/ort etc så är det ett brott mot personuppgiftslagen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Ta upp det med tradera, dom blir nog kickade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Haha, sikka sköna kommentarer de skriver om folk som lämnar negativa omdömmen om dem. Snacka om att hålla en hög mognadsnivå.

tex.
"Varning!! dildo köpare som saknar pengar att betala för sin auktion!! Urdåligt."

Jag bugar för dig NIQ, du har gjort min söndagskväll desto roligare.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Snacka om idioter !

Denna e ju bara för bra (taget från deras sida): "Primesup reserverar sig för att produkten kan vara slut i lager innan vi fått betalning."

Jag tyder detta som att varan kan finnas i LAGER, men ej för kunder som inte betalt. ?

"Minimum order är 1000."

LOL 1000 vad för något ? Ekollon eller kanske stenar ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Varför inte bara anmäla säljaren till tradera, dom strider ju mot PUL då dom lämnar ut namn på en köpare och dessutom kallar denne för skitstövel.

Skriv ett fint och välformulerat brev till tradera så stänger dom ner kontot.

Permalänk
Medlem

haha ja de verkar verkligen mogna.

Det roligaste är nog att när de inte finns något negativt om köparen så hittar de på något för att ha en "anledning" att lämna negativt omdöme.

Def_Dog: PUL? Vilken namn vare du tänkte på? Mitt när de mailade min tjej eller de dom skrivit på Tradera?

edit: Och att de endast lämnar omdöme till de som lämnar negativt om dom, det tycker jag är riktigt jävla dåligt. De som skriver gott om dom får inget positivt omdöme tillbaka. Men dom som råkat ut för problem och skriver det, då får dom lögner tillbaka mot sig.

bud_bundy: Jag har aldrig annat än accepterat deras leverantid. Det enda jag sa åt dom va som jag och många andra tycker, att den kändes lång. Att de då stänger av mig och inte svarar på mina mail tycker jag är väldigt amatör och dåligt av dom.
Hur skulle det vara om alla butiker skulle kasta ut de kunder som ger dom kritik? Då kan de aldrig bli bättre.
Om Primesup vore ett seriöst "företag" skulle de kunna förklara lugnt och sansat som de va och inte hoppa på mig som köpare (och alla andra för den delen)

Sen låter de på dig som att dom gjorde "rätt" att hoppa på oss eftersom vi gjorde fel när vi frågade efter avslutat köp.
Ska man bara handla då och hålla käften eller? Upptäcker man något måste man vell få säga det utan dom ska behöva ta det som en 5åring.

Haha, ja det där med 1000 något va verkligen bra!

Att de t.o.m ändrar konsumentlagen och förkortar den är vell ändå också brottsligt?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Sen låter de på dig som att dom gjorde "rätt" att hoppa på oss eftersom vi gjorde fel när vi frågade efter avslutat köp.
Ska man bara handla då och hålla käften eller? Upptäcker man något måste man vell få säga det utan dom ska behöva ta det som en 5åring.

Kanske kan tolkas så men så menade jag inte.
Självklart har man alltid rätt att fråga utan någon skall hoppa på dig som han gjorde.
Men efter att ni la det högsta budet så accepterade ni affären och då går det inte komma efteråt och säga att man inte tänker fullfölja affären, pga sånt som ni skulle ha kollat på innan. (öppet köp finns ej på tradera)
Detta gjorde ni inte heller, men ser man till hans beteende så överreagerar han på allt och tolkade det troligen som det. Exempelvis frågan om hans omdöme, är ju en fråga som man kan ställa för att försäkra sig om att genomföra affären. Vilket han troligen tolkade det som. Själv så skulle jag inte bry sig så mycket om någon hade rimligt skäl att avbryta en tradera affär, men jag tycker inte han verkar "normal" efter vad jag har läst.
Så det jag menade ovanför var att man skulle fråga sånt innan man har accepterat affären, vilket är i samma skede som man la det högsta budet.
*edit*
OBS att jag inte har påstått han har gjort något rätt, men att ni har frågat efter affären vilket av vissa som överreagerar som han kan tolkas fel.
*edit2*
Självklart om man upptäcker att säljaren har helt plötsligt fått en massa negativa omdömen, så skall man såklart inte genomföra affären utan kontakta tradera.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

haha ja de verkar verkligen mogna.

Det roligaste är nog att när de inte finns något negativt om köparen så hittar de på något för att ha en "anledning" att lämna negativt omdöme.

Def_Dog: PUL? Vilken namn vare du tänkte på? Mitt när de mailade min tjej eller de dom skrivit på Tradera?

edit: Och att de endast lämnar omdöme till de som lämnar negativt om dom, det tycker jag är riktigt jävla dåligt. De som skriver gott om dom får inget positivt omdöme tillbaka. Men dom som råkat ut för problem och skriver det, då får dom lögner tillbaka mot sig.

bud_bundy: Jag har aldrig annat än accepterat deras leverantid. Det enda jag sa åt dom va som jag och många andra tycker, att den kändes lång. Att de då stänger av mig och inte svarar på mina mail tycker jag är väldigt amatör och dåligt av dom.
Hur skulle det vara om alla butiker skulle kasta ut de kunder som ger dom kritik? Då kan de aldrig bli bättre.
Om Primesup vore ett seriöst "företag" skulle de kunna förklara lugnt och sansat som de va och inte hoppa på mig som köpare (och alla andra för den delen)

Haha, ja det där med 1000 något va verkligen bra!

Att de t.o.m ändrar konsumentlagen och förkortar den är vell ändå också brottsligt?

Tydligen någon som heter Lars T.... utelämnar efternamnet eftersom vi är lite mer skötsamma på detta forum.

Permalänk
Medlem

Kontakta tradera så blir de säkert avstänga...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer bli roligt att se hur Tradera kommer hantera detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det kommer bli roligt att se hur Tradera kommer hantera detta.

Iofs brukar tradera tro på personer med många betyg, kommer själv ihåg när jag hade runt 5 stjärnor och köpte en grej billigt genom en kille där men han vägrade sälja varan och påstod att han skulle behålla dne eftersom budet var för litet, givetvis gav jag honom ett negativt betyg vilket senare försvann eftersom tradera tog bort den... Självklart så berättade jag hela storyn för de men de vägrade "lämna" det negativa betyget till han lite märkligt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Seriös säljare

primesup(739)Personligt meddelande 2006-10-15 13:11 32195082 K

Negativt: Ali baba, du behöver mer svensk undervisning för att fatta hur man betalar - - -

Kommentar: Tack för dina diskriminerande kommentarer, förväntade mig mer fr nån med 690*