Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

PHP hjälp...

Håller på att fixa med en liten sida där vissa länkar skall vara dynamiska och styras från en sql databas.

koden för länken jag använder fungerar som den skall
Den ligger inom en for loop som skriver ut de poster som finns inlagda i databasen.

echo $link->text(''.$row['matchid'].'.php',''.$row['matchresultat'].'','','','_empty');

där

'.$row['matchid'].'

hämtar ett värde ur en databas och skapar adressen till länken, medans

'.$row['matchresultat'].'

ger den sin text.

Som det funkar nu så måste jag dock göra en php sida med samma namn som "matchid" vilket motverkar det jag vill.

Hur skall jag göra för att istället skicka med detta "matchid" till en sida där den väljer just denna rad i tabellen i databasen och visar den information. Så att jag alltså bara behöver en sida som dynamiskt förändras beroende vilket "matchid" som man klickat.

En anna fråga är kanske jätte simpel, men hur adderar jag ihop värden som finns i olika rader i en databas.

ex.

databas som ser ut som detta

produkt pris

mjölk 12
bröd 18
kaffe 40

Det jag vill är att ha en loop som går igenom varje post och adderar 12+18+40 med varandra och sedan skriver ut en totalsumma.

Hoppas verkligen någon snäll person hjälper mig med detta.

Visa signatur

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
P4 2,4Ghz, 512mb ram, 80Gb hårddisk, Zalman 7700 CPU fläkt, Fortron 120mm 300w agg,

Permalänk
Medlem

använda dinsida.php?matchid=$row['matchid']
i dinsida.php hämtar du matchid-värdet genom
$matchid = $_GET['matchid']

något sånt här

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Re: PHP hjälp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tillwadell
En anna fråga är kanske jätte simpel, men hur adderar jag ihop värden som finns i olika rader i en databas.

ex.

databas som ser ut som detta

produkt pris

mjölk 12
bröd 18
kaffe 40

Det jag vill är att ha en loop som går igenom varje post och adderar 12+18+40 med varandra och sedan skriver ut en totalsumma.

Hoppas verkligen någon snäll person hjälper mig med detta.

SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk

Re: Re: PHP hjälp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnet
SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor

Tack för hjälpen

Får det inte att fungera, kan du vara vänlig att sätta in den i ett större sammanhang och hur jag skall gör a för att skriva ut det på skärmen

totalsumma, är det en post i databasen eller används den bara i funktionen??

Visa signatur

P4 2,4Ghz, 512mb ram, 80Gb hårddisk, Zalman 7700 CPU fläkt, Fortron 120mm 300w agg,

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: PHP hjälp...

Citat:

Tack för hjälpen

Får det inte att fungera, kan du vara vänlig att sätta in den i ett större sammanhang och hur jag skall gör a för att skriva ut det på skärmen

totalsumma, är det en post i databasen eller används den bara i funktionen??

$row=mysql_fetch_assoc(mysql_query("SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor")); echo $row["totalsumma"];

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk

Re: Re: Re: Re: PHP hjälp...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel

$row=mysql_fetch_assoc(mysql_query("SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor")); echo $row["totalsumma"];

ûbertack, funkade bra.

ha dock en fortsatt fundering som jag inte lyckas med.

om min tabell i databasen ser ut som detta

vara pris
mjölk 20
kaffe 50
godis 40
mjölk 15
kaffe 77
godis 99

Hur gör jag för att välja ut bara mjölk och lista totalpriet för denna vara???
Har suttit hela kvällen med och försöka lyckas med detta genom att försöka ändra ovanstående kodsnutt, men får det inte att fungera...
Någon snäll som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

$get_milksum = mysql_query("SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor WHERE produkt = 'mjölk'"); $row=mysql_fetch_assoc($get_milksum); echo $row["totalsumma"];

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X

$get_milksum = mysql_query("SELECT SUM(pris) as totalsumma FROM varor WHERE produkt = 'mjölk'"); $row=mysql_fetch_assoc($get_milksum); echo $row["totalsumma"];

Funkade som det skulle , kan man dock göra den mer dynamisk, så att den mer automatiskt tar ut varje produkt ur tabellen och adderar dess totalsumma utan att behöva fysiskt skriva in det för varje produkt?? Ber om ursäkt för mitt okunnande om detta, får verkligen inte ihop det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkade som det skulle , kan man dock göra den mer dynamisk, så att den mer automatiskt tar ut varje produkt ur tabellen och adderar dess totalsumma utan att behöva fysiskt skriva in det för varje produkt?? Ber om ursäkt för mitt okunnande om detta, får verkligen inte ihop det.

$get_Allsum = mysql_query("SELECT vara, SUM(pris) as totalsumma FROM varor GROUP BY vara"); while($row = mysql_fetch_array($get_Allsum)) { $vara = $row[0]; $pris = $row[1]; echo "$vara kostar totalt $totalsumma"; }

ger inga garantier då den är helt otestad, men du kan ju alltid prova den

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk

Coolt, med lite ändringar fungerade det.

$get_Allsum = mysql_query("SELECT vara, SUM(pris) as totalsumma FROM varor GROUP BY vara");

while($row = mysql_fetch_array($get_Allsum))
{
$vara = $row[0];
$pris = $row[1];

echo "$vara kostar totalt ";
echo $row["totalsumma"];
echo "<br>";
}

Kan man på något enkelt sätt sortera allt detta så det som har den högsta totalsumman kommer först???? Försökte med någon order by men fick det ej att fungera.

Visa signatur