Kan ej boota winxp skiva - felsöker

Permalänk

Kan ej boota winxp skiva - felsöker

Har en dator som jag inte klarar av att ominstalera. Den har två hdd. En 80gb och en 250gb. 80Gb är en ren hdd. 250gb hdd har winxp installerat på sig. men den bootas inte upp utan man får ett NTLDR fel. Detta löste jag med en diskett som inehöll boot-filer från windows. Då kommer jag in i windows vid start.

Väl inne i windows kan jag få upp menyn till skivan men det står att "En nyare version av windows finns redan instalerat på datorn". Dvs. det går ej att starta en instalation där.

Om man bootar med skivan händer ingenting utan det står "tryck F1 för restart, F2 för bios". Detta händer om jag inte bootar upp med disketten som gör att jag kommer in i windows.

Enheterna hittas av biosen och verkar fungera. Boot-sequence stämmer. Problemet verkar ligga i att bios har svårt att boota filer. Kan det hjälpa med en diskett som bootar cd-skivan? Var finns det isf?

Har testat flasha bios vilket inte hjälper.

Detta är min grannes dator så snälla hjälp mig så jag inte får dåligt rykte i grannskapet

EDIT:

Jag löste problemet. Av någon anledning så stod cd-läsarna på primary och slave vilekt var fel. Satte dem på cs så funkade det. Konstigt på en dell-dator... Tack iaf!

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd

Permalänk
Avstängd

Vän,

Har du ställt in att burken ska boota från rätt hårddisk i BIOS?

Permalänk

Ja. "Boot-sequence stämmer"

Fler tankar?

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd

Permalänk
Medlem

Re: Kan ej boota winxp skiva - felsöker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chappysliss

Om man bootar med skivan händer ingenting utan det står "tryck F1 för restart, F2 för bios". Detta händer om jag inte bootar upp med disketten som gör att jag kommer in i windows.

Är din XP-skiva frisk? Boota annars från en annan med samma OS (Home, XP)
och använd serienumret för den du inte får igång?
Det SKA gå ju att boota från skivan. Du ska ju dessutom göra "clean install"?,
vad jag förstår? Då vill man ju det för att kunna ta bort/skapa en ny partition
där du sen formatterar/installerar XP. Så gör iaf jag.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sätt cd-start i bios. Ta sedan "installera" och "reparera" för rätt hårddisk vid förfrågan. Då får Du ett reparerat windows och alla andra filer är kvar.