Acer AL2216W Minirecension
Köpte en AL2216W (22") på datorhandel.com istället för att vänta på Mirai skärmen. Jag betalade 3900:- inklusive frakt och allt. Tänkte lägga upp en jätteliten recension om den. Saknar ni någon bild?
Specifikationer
Bildyta: 22" Wide
Pixelstorlek: 0,282mm
Ljusstyrka: 300 cd/m2
Kontrast: 700:1
Betraktningsvinkel (H/V): 170°/160°
Responstid (G-G): 5 ms
Gränssnitt: D-sub
Rekommenderad/Max upplösning: 1680x1050
Färger: 16.2 milj (6bit)
(Tryck på bilderna för att förstora dem.)
Här ser man en storleksjämförelse.med min 'gamla' 19" Benq FP91G+.
När jag väl pluggat i den och testat att surfa så blev jag förvånad av hur stor bildyta det är på den, man kan lätt ha två stycken word sidor öppna samtidigt brevid varandra och ändå kunna läsa texten med teckenstorlek 10 (verdana). När det kom till spelbiten blev jag faktiskt imponerad. Jag har aldrig använt en widescreen innan, nu tror jag inte att jag skulle kunna gå tillbaks till en vanlig igen.
Skärmen tar verkligen inte upp mycket plats, även om man kan tro att den stor ostabilt med den lilla foten så står den riktigt stadigt.
Färgerna ser bra ut och kontrasten likaså, tycker jag. Har testat att photoshopa lite med den, helt okej det med. Men om man jobbar med photoshop dagligen och/eller redigerar bilder så kanske inte skärmen räcker till - det skiljer ju sig från person till person.
Jag har inte upptäckt någon ghostning och jag har spelat en hel del spel, med sina 5ms så håller den måttet.
Att kolla på filmer på den är underbart, men min kamera är inte så jättebra så jag har svårt att visa.
Fördelar:
+ Priset
+ Storleken
+ Responstiden
Nackdelar:
- Ingen DVI
- Endast 16.2M färger
Slutsats:
Det är verkligen en prisvärd skärm som man kan använda till både spel och film. Visst har den ingen DVI och inte heller 16.7M färger, men priset och storleken på skärmen väger upp de punkterna. Jag säger bara en sak, köp den om du är på jakt efter en billig och bra widescreen skärm.
Hittar du några stavfel/missar? Pma mig!