Acer AL2216W Minirecension

Permalänk

Acer AL2216W Minirecension

Köpte en AL2216W (22") på datorhandel.com istället för att vänta på Mirai skärmen. Jag betalade 3900:- inklusive frakt och allt. Tänkte lägga upp en jätteliten recension om den. Saknar ni någon bild?

Specifikationer
Bildyta: 22" Wide
Pixelstorlek: 0,282mm
Ljusstyrka: 300 cd/m2
Kontrast: 700:1
Betraktningsvinkel (H/V): 170°/160°
Responstid (G-G): 5 ms
Gränssnitt: D-sub
Rekommenderad/Max upplösning: 1680x1050
Färger: 16.2 milj (6bit)

(Tryck på bilderna för att förstora dem.)

Här ser man en storleksjämförelse.med min 'gamla' 19" Benq FP91G+.
När jag väl pluggat i den och testat att surfa så blev jag förvånad av hur stor bildyta det är på den, man kan lätt ha två stycken word sidor öppna samtidigt brevid varandra och ändå kunna läsa texten med teckenstorlek 10 (verdana). När det kom till spelbiten blev jag faktiskt imponerad. Jag har aldrig använt en widescreen innan, nu tror jag inte att jag skulle kunna gå tillbaks till en vanlig igen.

Skärmen tar verkligen inte upp mycket plats, även om man kan tro att den stor ostabilt med den lilla foten så står den riktigt stadigt.

Färgerna ser bra ut och kontrasten likaså, tycker jag. Har testat att photoshopa lite med den, helt okej det med. Men om man jobbar med photoshop dagligen och/eller redigerar bilder så kanske inte skärmen räcker till - det skiljer ju sig från person till person.

Jag har inte upptäckt någon ghostning och jag har spelat en hel del spel, med sina 5ms så håller den måttet.

Att kolla på filmer på den är underbart, men min kamera är inte så jättebra så jag har svårt att visa.

Fördelar:
+ Priset
+ Storleken
+ Responstiden

Nackdelar:
- Ingen DVI
- Endast 16.2M färger

Slutsats:
Det är verkligen en prisvärd skärm som man kan använda till både spel och film. Visst har den ingen DVI och inte heller 16.7M färger, men priset och storleken på skärmen väger upp de punkterna. Jag säger bara en sak, köp den om du är på jakt efter en billig och bra widescreen skärm.

Hittar du några stavfel/missar? Pma mig!

Permalänk

Schysst att du delar med dig av dina erfarenheter! Verkar ju vara en bra skärm bortsett från att den saknar DVI. Lite ute att ansluta en TFT med VGA :/ Sedan finns det bara en tillverkare av 22"-paneler så alla skärmar i den storleken är likvärdiga med bara små variationer och den har alltså 16,7 miljoner färger men på ett lite fuskit vis. Den har 6bit + 2 high någonting istället för 8bit som de riktiga 16,7miljoner-färgersskärmarna har, står mer om detta i en annan tråd

Ser du på bilden att det inte är 16,7 miljoner färger? Märker du det om du jämför med en som har det?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Nice Nice....sitter med den, fast 20 tummaren. Även jag hur nöjd som helst (Har en minirecension på den i sign)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ser du på bilden att det inte är 16,7 miljoner färger? Märker du det om du jämför med en som har det?

Nej, märker ingen skillnad när jag kollar på denna och på brorsans skärm som har 16.7M, men det är ju jag det

Permalänk
Medlem

lol på nephropathia, ja kommer att sno den av dej när du ligger å sover...

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk

Tack för att du delar med dig av din upplevelse med skärmen. Har ett par små saker att anmärka på bara. Skärmen har 16,7M färger. Samt att den heter AL2216Ws där s står för silver.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa denna snart på onoff för 3700kr men den heter AL2216Wsd där och har DVI därav "d" i namnet

Permalänk
Medlem

Re: Acer AL2216W Minirecension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Köpte en AL2216W (22") på datorhandel.com istället för att vänta på Mirai skärmen. Jag betalade 3900:- inklusive frakt och allt. Tänkte lägga upp en jätteliten recension om den. Saknar ni någon bild?

Specifikationer
Bildyta: 22" Wide
Pixelstorlek: 0,282mm
Ljusstyrka: 300 cd/m2
Kontrast: 700:1
Betraktningsvinkel (H/V): 170°/160°
Responstid (G-G): 5 ms
Gränssnitt: D-sub
Rekommenderad/Max upplösning: 1680x1050
Färger: 16.2 milj (6bit)

(Tryck på bilderna för att förstora dem.)

http://i2.photobucket.com/albums/y37/jazey/ac_1.jpg
Här ser man en storleksjämförelse.med min 'gamla' 19" Benq FP91G+.
När jag väl pluggat i den och testat att surfa så blev jag förvånad av hur stor bildyta det är på den, man kan lätt ha två stycken word sidor öppna samtidigt brevid varandra och ändå kunna läsa texten med teckenstorlek 10 (verdana). När det kom till spelbiten blev jag faktiskt imponerad. Jag har aldrig använt en widescreen innan, nu tror jag inte att jag skulle kunna gå tillbaks till en vanlig igen.

http://i2.photobucket.com/albums/y37/jazey/ac_2.jpg
Skärmen tar verkligen inte upp mycket plats, även om man kan tro att den stor ostabilt med den lilla foten så står den riktigt stadigt.

http://i2.photobucket.com/albums/y37/jazey/ac_3.jpg
Färgerna ser bra ut och kontrasten likaså, tycker jag. Har testat att photoshopa lite med den, helt okej det med. Men om man jobbar med photoshop dagligen och/eller redigerar bilder så kanske inte skärmen räcker till - det skiljer ju sig från person till person.

Jag har inte upptäckt någon ghostning och jag har spelat en hel del spel, med sina 5ms så håller den måttet.

Att kolla på filmer på den är underbart, men min kamera är inte så jättebra så jag har svårt att visa.

Fördelar:
+ Priset
+ Storleken
+ Responstiden

Nackdelar:
- Ingen DVI
- Endast 16.2M färger

Slutsats:
Det är verkligen en prisvärd skärm som man kan använda till både spel och film. Visst har den ingen DVI och inte heller 16.7M färger, men priset och storleken på skärmen väger upp de punkterna. Jag säger bara en sak, köp den om du är på jakt efter en billig och bra widescreen skärm.

Hittar du några stavfel/missar? Pma mig!

Hej, kan du ändra lutningen av skärmen?

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk

Re: Re: Acer AL2216W Minirecension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molokai
Hej, kan du ändra lutningen av skärmen?

Ja det går. Det går att tilta alla skärmar som har TCO'03 standarden.

Sedan är det ju bra att du använder Citera funktionen så att vi andra vet att den finns

Permalänk
Medlem

Hur är är det med backlight-bleeding? Jag förmodar att den läcker rätt mycket ljus, samsungen på 22 tum har ju problem med det, och det sitter samma panel i båda skärmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evoke
Hur är är det med backlight-bleeding? Jag förmodar att den läcker rätt mycket ljus, samsungen på 22 tum har ju problem med det, och det sitter samma panel i båda skärmarna.

Jag undrar också om den har lika mycket backlight bleeding som Samsungen...

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk

Ja som ni sa så är det ju samma panel i de båda. Och det är den som avgör backlight bleedingen. Så det e alltså lika mycket på denna.