Permalänk

cirkapris: Vad har du för spec. på datorn?
vart köpte du den i från?

Permalänk

Insanewithmybody: köpte den på Komplett.
Det är denna. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322753 Men med 2 gb ram istället för ett.

Permalänk
Medlem

Har installerat klart för ett bra tag sen, der var väldans vad mycket program den slängde in :/
Håller på att tanka hem CS Source via Steam för att köra ett performancetest.

Hursomhelst, allt verkar funka som det ska och har inget problem med skärmbelysningen.

Permalänk
Medlem

Stängde datorn av sig?!?! och ni andra, kan ni vara snälla och prova det tyngsta spelen ni har i 4-12 timmar? det är ungefär vad datorn måste hålla för att jag skulle köpa en. Om den stänger av sig pga för tunga spel är ju sanslöst, då blir det acer 5684WLMI, säger inte att den inte kommer stänga av sig men hoppas inte de.

Tacksam om ni provar liote tunga spel åt mig.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilson
Har installerat klart för ett bra tag sen, der var väldans vad mycket program den slängde in :/
Håller på att tanka hem CS Source via Steam för att köra ett performancetest.

Hursomhelst, allt verkar funka som det ska och har inget problem med skärmbelysningen.

Hur går det med cs source?
samt hur mycket mb ram har du i din?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hur går det med cs source?
samt hur mycket mb ram har du i din?

Det står på 33%, postar när jag kört testen. Har 1GB RAM. Antar att det är 1st 1024-sticka, har inte kollat dock.

edit: Enligt cpu-z 1st 1gb-sticka. Om man vill uppgradera till 2gb, vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

har nu kommit hem från stan. Datorn verkar vara färdig installerad. Ska bara fixa om c:\ till 8GB och rensa upp all skit.

btw. Inget fel med min bakgrundsbelysning vid de lägsta nivåerna.

Permalänk

Verkar som min inte har några allvarliga fel.
Jag stör mig förövrigt inte på att fn knappen ligger där nere. Upplösningen är inte heller optimal utan drivrutiner (antar jag). Måste dock testa bakgrundsbelysningen. Har blåst hela burken och installerat XP64 och sedan Ubuntu amd64. Har dock svårt att hitta drivrutiner till XP64. Tänker då främst på WLAN och Ethernet. Resten grejar jag nog. Hörde att man var tvungen att ta sig in till Asus beta sektion. Hur gör man det? Får igång ethernet under Ubuntu direkt men WLAN:et verkar inte gå igång. Chipset till wlan:et är BCM4318, Broadcom alltså. Det verkar som jag får köra ndiswrapper :(. Tänkte ta och prova några spel, först och främst Company of heroes under XP64. Ska bara installera nVidia drivrutinen. Kan hända att jag lägger till Gentoo amd64 och XP32 senare.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller kommer c:\program mappen alltid up vid start? fett störande. Någon som vet hur det ska fixas?

Permalänk

Har inte det något med att du använder svenskt OS och installerat amerikanskt/engelskt program? Finns ganska många trådar om detta i Windows forumet.

En sak till, utblåset är ungefär lika varmt som en hårtork på näst högsta eller högsta inställningen när datorn arbetar lite mer än normalt. Ganska varmt med andra ord.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Nja, hittade felet. Använde ett program som heter Programmappsfixaren som fixade problemet. Var tydligen ett asus egna wlan program som spökade.

Permalänk
Medlem

razor1394:
säg till när du hittat drivrutiner till wlan i XP64. Jag tror jag hittade LAN iaf kan inte prova iom att jag inte installerat XP64 ännu men slängde upp drivarna här http://www.filefactory.com/file/c6e7e0/ (då jag inte kommer ihåg vart jag hittade dom )

edit: testa dessa drivare till wlan http://www.lanknights.net/optendo/7510GX/ --> "7510GX Wireless 64.zip"

de är till en gateway-dator men har samma chipset

edit2: Provat CS Source stresstest nu. Fick 94.6 FPS med hösta upplösningen och alla extraeffekter på rekommenderad nivå. När jag sedan höjde allt som gick (inkl. AA etc.) blev det 75.6 FPS.
Då har jag knappt gjort något med datorn från dess grundinställningar. Alla program som ligger där från nyinstallation är kvar, installerade firefox och steam+CS:S.

Permalänk

Persa:
Nepp, samma här. (program mappen åker upp)
Samma på mammas så är nog så på alla. :/

----------

Oj missade att du hade skrivit vidare om det.
Hur gjorde du för att få bort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cirkapris
Persa:
Nepp, samma här. (program mappen åker upp)
Samma på mammas så är nog så på alla. :/

----------

Oj missade att du hade skrivit vidare om det.
Hur gjorde du för att få bort det?

Ladda ner det här programmet:
http://www.pekspro.com/pmfix.html

Kör igång så fixar sig allt. Jag avinstallerade därefter ASUS WLAN program och drivrutiner då jag inte riktigt gillade det.

Permalänk

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Kan någon testa tunga spel på hög grafik en längre tid? ca 4-12 timmar, det är unge för vad jag kräver. Efter som någras datorer hade stängt av sig och liknande när de spelade. Detta får inte ske enligt mig. Tacksam för svar

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Kan någon testa tunga spel på hög grafik en längre tid? ca 4-12 timmar, det är unge för vad jag kräver. Efter som någras datorer hade stängt av sig och liknande när de spelade. Detta får inte ske enligt mig. Tacksam för svar

Min stänger då inte av sig.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Det var ju bara min som startade om, och det har bara hänt en gång. Så känns som en tillfällighet.
Orkar aldrig spela spel så länge men om du skulle må bra av det och orkar vänta till helgen kan jag ta och spela Just Cause (då det är det enda nya spelet jag äger) i ca 4 timmar på högsta kvalité.

Permalänk
Medlem

Fasen denna får det nog bli. Hade varit trevligt med ett x1600 istället dock. Och MCE istället för home. Men men, man kan inte få allt!
1x1024 istället för 2x512 är ju perfekt! Hoppas jag får det jag med!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Fasen denna får det nog bli. Hade varit trevligt med ett x1600 istället dock. Och MCE istället för home. Men men, man kan inte få allt!
1x1024 istället för 2x512 är ju perfekt! Hoppas jag får det jag med!

Vaför X1600? .. det förlorar ju mot 7600GO i prestanda? Det finns ju A6JA .. men den är dyrare och har sämre prestanda..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

På min så har jag samma problem som MasteraCe fast endast på lägsta ljusstyrkan, inte på näst lägsta. Dock har jag mycket värre problem. Blåskärmar stup i kvarten (tror jag har fått 10 olika nu), låsningar både i Ubuntu och Windows, mm. Jag bytte RAM tidigare till 2 likadana Kingston 1GB stickor men jag har kört memtest86 under hela natten och får inte några fel. Var också ESD skyddad givetvis. Jag minns även att jag fick låsningar med det förra 1gb minnet.

Har nu XP och XP x64 installerat och ibland känner endast den ena för att starta upp. En gång har jag fått det klassiska ntoskrnl felet vilket jag även har fått på min stationära.

Det värsta är att den ibland inte vill boota (post delen?) ordentligt , då nästan oftast utan nätadapter (obs, batteriet delvis laddat). Den startar upp men skärmen kommer inte på och det är ingen ordentlig hdd aktivitet.

wilson - Tack för drivrutinerna. Jag får dock inte ethernet nätverket att fungera. Sen hittar jag inte drivrutiner till nVidia kretsen. Jag har provat med NGO och de officiella för Geforce men de stödjer inte kretsen. Omega har inga 64bitars drivrutiner verkar det som och nVidia har inte sin "go" version av drivrutinerna för x64.

Till vanliga XP så fick jag allt att fungera. Dock fungerade inte wlan drivrutinen på 10mb utan fick ta den på ca 90mb.

Temperaturerna enligt Lavalys Everest ser ganska bra ut förutom på moderkortet som ligger på 60C idle men det är väl inte katastrof.

Company of Heroes rullade även på rätt hyfsat men jag får rosa ytor istället för texturer på vissa ställen.

Dock tycker jag att en sak var skumt. Värdena på SMART för Fujitsu disken var grymt höga dock godkända. Power on cycle låg på ca 45000. Etiketten på undersidan var även lätt avskalad så man såg vattenstämpeln.

Det lutar åt att returnera den men jag undrar vad man kan göra åt alla blåskärmar och låsningar för det verkar inte vara minnet. Kan inte vara temperaturen heller eftersom den kraschar när den är idle. Minns att jag spelade 1h Company of heroes och då kraschade den minsann inte. Jag tänker ge mig på att uppgradera bios nu. Nu fattas det väl bara att batteriet exploderar eller något i den stilen.

Skulle ni kunna gå in och kolla era build dates och bios revisioner i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Razor : det låter som en klar retur det där.. Jo på min första dator hade jag även bara problem på lägsta .. näst lägsta var inte så farligt.. men den andra jag fick var ännu värre ;/ så det verkar variera..

Provat uppdatera till senaste bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Vaför X1600? .. det förlorar ju mot 7600GO i prestanda? Det finns ju A6JA .. men den är dyrare och har sämre prestanda..

Jag har inte tänkt spela på den så prestandan är inte intressant. Däremot tänkte jag använda den som htpc längre fram så "filmprestandan" är viktig. Men till det duger ju ett x1300 lika bra om jag förstått det rätt. För tex minnesbandbredd spelar väl ingen roll när det gäller avkodning?!

Största skälet är att jag har för mig x1600 är strömsnålare/blir inte lika varmt. Stämmer det?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Razor : det låter som en klar retur det där.. Jo på min första dator hade jag även bara problem på lägsta .. näst lägsta var inte så farligt.. men den andra jag fick var ännu värre ;/ så det verkar variera..

Provat uppdatera till senaste bios?

Kollade just upp det och den senaste var redan installerad (0601). Man tycker att man borde hitta lite fler inställningar i bios... Ligger de dolda nånstans eller är det bara att acceptera de usla inställningarna?

edit: Ska testa lite gcc kompilering under Gentoo. Det ska vara hårdare än memtest86.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt beställa denna datorn från komplett i kväll. hade alla som bestält där haft problem? kanske är den leveransen/produktlinjen som var defekt. Och vet någon om det går lätt att få en ny eller pengarna tillbaka från komplett?

Tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimberly89
Jag hade tänkt beställa denna datorn från komplett i kväll. hade alla som bestält där haft problem? kanske är den leveransen/produktlinjen som var defekt. Och vet någon om det går lätt att få en ny eller pengarna tillbaka från komplett?

Tacksam för svar

Jag kan inte uttala mig om alla som köpt från Komplett har fått problem men jag tvivlar att så är fallet. Det skulle definitivt vara mer gnäll i den här tråden i så fall. Jag har haft att göra med Komplett och RMA ärenden rätt ofta och du får nog garanterat en ny eller pengarna tillbaka så länge felbeskrivningen stämmer med problemet. Så se till att undersöka datorn noga; memtest86, prime, 3dmark, olika operativssystem osv innan du reklamerar. Glöm inte att behålla kartongerna och packa ordentligt. Med andra ord gäller det att du sköter din del på rätt sätt under ett rma ärende så ska det nog fixa sig. Det går oftast väldigt snabbt också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Kollade just upp det och den senaste var redan installerad (0601). Man tycker att man borde hitta lite fler inställningar i bios... Ligger de dolda nånstans eller är det bara att acceptera de usla inställningarna?

edit: Ska testa lite gcc kompilering under Gentoo. Det ska vara hårdare än memtest86.

Nej visst är det fattigt med inställningar? tyckte jag med ;/ .. Nåja Snacka med komplett.. dom är bra att ha att göra med.. Gick finemang när mitt grafikkort gick sönder en gång

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att de partitioner hårddisken är indelade i är av filsystemet fat32. Har alla fått det så? Känns lite konstigt då ntfs är bättre

Permalänk

Vad använder du för att se att det är fat32? Diskhanteraren?

Visa signatur