Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Blir spel tråkigare och tråkigare?

Permalänk
Medlem

Fighting spelen till Snes va ju för grymma Final Fight *mums* Double dragon etc etc Skulle vara skojj om dom gjorde liknande spel utan överdrivna saker till nintendo Wii / PC /PLaystation.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Min poäng var inte att alla spel förr var svårare, utan att man förr tog mindre hänsyn till om alla skulle klara ett spel... Var det vissa som inte gjorde det så var det "synd om dem" som gällde. Idag verkar ingen vilja göra ett enda spel som inte alla kan klara nästan direkt.

Men det du säger nu är i princip att ett svårt spel är roligare än ett lätt spel? Har jag förstått rätt? Isf undrar jag verkligen hur du tänker.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Ja, vad är de för mening med att spela ett spel som du är 100% säker på att du kommer klara igenom på första försöket?

Med ett svårt spel måste du använda dig utav din egen hjärna för att klara vissa saker eller kanske tom gå tillbaka i spelet för att hitta fler saker och kanske få din gubbe/party o bli starkare.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mqx
Ja, vad är de för mening med att spela ett spel som du är 100% säker på att du kommer klara igenom på första försöket?

Med ett svårt spel måste du använda dig utav din egen hjärna för att klara vissa saker eller kanske tom gå tillbaka i spelet för att hitta fler saker och kanske få din gubbe/party o bli starkare.

Det finns inget som säger att du inte behöver använda hjärnan i ett enkelt spel. Svåra spel är i mina ögon bara svåra eftersom man tvingas göra om samma sak hundra gånger. Och spel där man "måste gå tillbaka för att hitta grejer som gör partyt starkare" är väl ändå inte svårare bara för att det tvingar en till långdragna och uttjatade upprepningar? Nej tack, ett spel ska vara roligt och gripande, hur svårt det är spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Men det du säger nu är i princip att ett svårt spel är roligare än ett lätt spel? Har jag förstått rätt? Isf undrar jag verkligen hur du tänker.

Det säger jag inte alls. Jag säger att ett svårare spel är mer belönande i slutet. Att man klarar av ett spel som man inte lagt ner någonting på att klara av ger ju nästan ingenting. dp kan amn ju lika gärna sätta sig och rulla tummarna och se på klockan när den tickar... Att istället ha haft det svårt och verkligen fått kämpa för att nå till slutet och göra ut ett spel är ju mycket mer belönande. Men det betyder inte att ett svårare spel är roligare under tiden man spelar det (även om jag personligen vill ha en utmaning under den tiden med)

Jag menar inte heller att alla spel borde vara apsvåra, utan att det idag till synes verkar vara fel personer som sätter svårighetsgraderna. Om vi föreställer oss en skala på -10 till +10, där +10 beyder att man har otroligt lätt för en viss typ av spel och -10 att man har väldigt svårt för dem. För verkade det vara så att det varfolk på 0 eller kanske på några poäng + som satte svårighetsgraden. Idag verkar det istället vara folk som ligger långt ner på minus-sidan som får avgöra vad svårt ska vara, vilket lämnar alla som ligger bättre till utan utmaning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det säger jag inte alls. Jag säger att ett svårare spel är mer belönande i slutet. Att man klarar av ett spel som man inte lagt ner någonting på att klara av ger ju nästan ingenting. dp kan amn ju lika gärna sätta sig och rulla tummarna och se på klockan när den tickar... Att istället ha haft det svårt och verkligen fått kämpa för att nå till slutet och göra ut ett spel är ju mycket mer belönande. Men det betyder inte att ett svårare spel är roligare under tiden man spelar det (även om jag personligen vill ha en utmaning under den tiden med)

Jag menar inte heller att alla spel borde vara apsvåra, utan att det idag till synes verkar vara fel personer som sätter svårighetsgraderna. Om vi föreställer oss en skala på -10 till +10, där +10 beyder att man har otroligt lätt för en viss typ av spel och -10 att man har väldigt svårt för dem. För verkade det vara så att det varfolk på 0 eller kanske på några poäng + som satte svårighetsgraden. Idag verkar det istället vara folk som ligger långt ner på minus-sidan som får avgöra vad svårt ska vara, vilket lämnar alla som ligger bättre till utan utmaning.

Så vadå, det är bara 1337-gamers som tycker att gamla spel var bättre? Jag kan verkligen inte förstå vad du menar. Visst, det känns mer belönande att klara något man verkligen kämpat för men alltså. Nej. Skitsamma, jag kommer nog aldrig förstå hur du resonerar. Jag har svårt att ta folk som inte kan se ett spel objektivt seriöst. Jag kan erkänna att jag aldrig haft roligare än när jag klarade Sonic för första gången, men jag kommer inte och säger att Sonic är ett bättre spel än ex. Oblivion för det. För att bevisa det här behöver vi några 7-8 åringar som är uppvuxna med dagens spel, sen sätter vi ett gammalt NES i handen på dom och ser vad dom har roligast med. 10,000:- säger att dom väljer ett modernt datorspel framför nått gammalt skräp "vi" hade skitkul med.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Hur kan ni inte förstå vad Belga menar? Han menar ju bara att det är svårt att få en ordentlig utmaning idag i spel, även om man sätter svårighetsgraden på hard. Jag håller verkligen med om det, iaf i FPS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Hur kan ni inte förstå vad Belga menar? Han menar ju bara att det är svårt att få en ordentlig utmaning idag i spel, även om man sätter svårighetsgraden på hard. Jag håller verkligen med om det, iaf i FPS.

Möjligt, men sen heter ju tråden "blir spel tråkigare och tråkigare" och inte "blir spel lättare och lättare". Det senare uttalandet kan mycket väl vara sant, men det är inte helt relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en kombination på att man blir äldre. Sen försöker man jämföra spelet med andra spel man har spelat förut som kanske är 5 - 10 år äldre. Vilket är rätt dumt då såna spel inte tillverkas längre.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så vadå, det är bara 1337-gamers som tycker att gamla spel var bättre? Jag kan verkligen inte förstå vad du menar. Visst, det känns mer belönande att klara något man verkligen kämpat för men alltså. Nej. Skitsamma, jag kommer nog aldrig förstå hur du resonerar. Jag har svårt att ta folk som inte kan se ett spel objektivt seriöst. Jag kan erkänna att jag aldrig haft roligare än när jag klarade Sonic för första gången, men jag kommer inte och säger att Sonic är ett bättre spel än ex. Oblivion för det. För att bevisa det här behöver vi några 7-8 åringar som är uppvuxna med dagens spel, sen sätter vi ett gammalt NES i handen på dom och ser vad dom har roligast med. 10,000:- säger att dom väljer ett modernt datorspel framför nått gammalt skräp "vi" hade skitkul med.

"Se ett spel objektivt"? Vad har det med saken att göra? Vad jag personligen tycker om vissa spel har ju ingen roll som helst i min teori iallafall, eftersom det teorin går ut på är varför man upplever mindre nöje av spel, oavsett personliga preferenser. Du däremot hämtar in argument från ingenstanns och säger att det är svårt att ta mig seriöst? Har du ens läst igenom det jag skrivit, för du har uppenbarligen missat poängerna. Allt jag säger är att det är min teori att spel nu känns tråkigare än förr eftersom de är lite för lätta. Det har ingeting med att nya spel skulle vara bättre eller sämmre över lag att göra... Det är en möjlig förklaring till varför man personligen inte upplever samma nöje av att spela spel, inget annat.

Sen vidarutvecklar jag denna teori till att de sviktande svåriheterna möjligen ligger i att man med åldern utvecklar vissa läggningar och vissa typer av tänkande som underlättar vissa saker och försvårar andra saker. Sen går man vidare på det spåret och resonerar fram till att de sviktande svårigheterna möjligen kan bero på att de är de människor som har svårare för vissa speltyper som får sätta svårighetsgraderna för de spel de har svårt för vilket ger resultatet att vi som ligger på neutral eller positiv ställning för speltypen inte får någon utmaning och är för inte upplever något större nöje i att spela dessa spel. En alternativ tanke är att man förr var mer hänsynslösa med svårighetsgraderna. Idag vågar bara ett fåtal släppa spel som inte alla klarar, varvid man förr i tiden helt enkelt släppte spel utan hänsyn till om alla klarade det eller inte.

Hur du får detta till att barn uppvuxna med moderna spel givetvis väljer moderna spel förstår jag inte. Självklart gör de det, men för dem gäller inte samma sak eftersom de är uppväxta på spel som lider av den brist min teori baserar sig på. De upplever givetvis inte att moderna spel skulle vara lättare, eftersom det för dem är norm och därför lika kul för dem nu som vi hade med våra gammla spel förr. Hela min teori utgår från att man har en referenspunkt en bra tid tillbaka, vilket barn idag inte har. Och att "bara 1337-gamers" tycker gammla spel var bättre? Vart får du det ifrån, när sa jag någonsin någonting om att de var bättre förr eller att man idag skulle vara "1337" bara om man gillar gammla spel? Jag har sagt att en möjlig förklaring till varför spel upplevs som tråkigae idag kan vara att de är för lätta, och jag har vidareutvecklat detta med möjliga anledningar till varför de kan upplevas som lätta, inget annat.

Och när det gäller trådnamnet så är det ju ändå högst relevant.
"Blir spel tråkigare och tråkigare" var frågan och min teori om varför de kan upplevas som tråkigare och tråkigare baserar sig på bristande svårighetsgrad och därmed bristande kännslor av nöje när man klarar av dessa spel eller saker i spelen.

Om man sen håller med om denna toeri eller inte är ju upp till var och en, men att förstå den borde man ju göra innan man tar ställning till den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår den, men jag sågar den. Det jag försöker säga är att spel INTE är sämre nu för tiden. Att DU tycker att spel blir roligare med lite utmaning är en sak, men sen finns det folk som lessnar vid minsta lilla motstånd. Och då kommer vi åter tillbaks till min fråga; menar du att de som tycker spel var roligare förr är sammma människor som tycker spel är för lätta idag? Allt jag har läst som du säger angående det här kommer tillbaks till svårighetsgraden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag håller också med om att spel nuförtiden är mycket enklare. Jag spelade HL2 Episonde One på hard förr-förra veckan, och det var på 1-2 ställen där det var lite lurigt (inte dödssvårt), som i slutet med pansarbilen. Men jag kanske dog fem gånger eller så när jag spelade, det var ingen större utmaning alls.

Det finns liksom inget att kämpa för längre, utan man gör vad man ska och så är det inte mer med det. Ett av de senare fps-spelen som var rätt svårt tycker jag var Ghost Recon, och där lyckas med alla uppdrag utan att dö en enda soldat. Så blev de gradvis bättre, och till sist fick de verkligen inte dö.

Om någon som inte spelat Donkey Kong 3 sätter sig och spelar det idag(och har mångårig erfarenhet av dataspel) så har jag svårt att tro att den inte tycker det är svårt att få 103%. Det var helt enkelt mycket mer att göra i spelen förr.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Hm jag ahr inte varit här länge och detta är den andra tråden med detta ämne som jag ser. Till saken några faktum:

1) Ju äldre man blir ju mer ju tråkigare blir man.

2) Dator/tv spel är inte lika speciellt längre.

3) Spelen satsar numera bara på grafiken.

4) Man blir mer kräsen. När grafikenivån höjs räknar vi med att allt annat höjs lika mycket. Annas känns det störande när man hela tiden matas med läcker grafik men hela tider kännder att spelet inte hänger med.

5) Brist på idéer. Inget är orginelt idag längre. Allt interssant har redan använts och uprepats många gånger. Nu finns det bara några halvbra konstiga kombinationer av redan gjorda saker kvar.

6) Mindre företag med bra speliéer köps upp av större som bara tänker på att kläma ut något halvdåligt som dom kan tjäna pengar på. *Host*EA*host*.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår den, men jag sågar den. Det jag försöker säga är att spel INTE är sämre nu för tiden. Att DU tycker att spel blir roligare med lite utmaning är en sak, men sen finns det folk som lessnar vid minsta lilla motstånd. Och då kommer vi åter tillbaks till min fråga; menar du att de som tycker spel var roligare förr är sammma människor som tycker spel är för lätta idag? Allt jag har läst som du säger angående det här kommer tillbaks till svårighetsgraden.

Och du har inte ett enda relaterat argument till att såga den. Givetvis får du göra det bäst du vill, men utan ordentliga motargument så finns det ingen anledning för mig att revisera min teori på något sätt, eftersom du då sågar den helt på grunder baserade på vad du bara känner för.
Jag har inte sagt att spel idag är sämmre.
jag har inte sagt att spel förr var bättre.
Jag har inte sagt att alla som tycker spel var roligare förr tycker att spel är för lätta idag.

Jag har dock pekat ut ett par möjliga anledningar till att vissa av oss finner att spel idag blir tråkigare och tråkigare. Jag har inte heller sagt att dessa är hela anledningen till det, utan bara en möjlig del i det stora hela. Jag har sagt att JAG finner svårighetsgraden som en priämr del av varför spel blir tråkigare för MIG, men att jag även tror att den spelar iallafall någon roll öven för andra som upplever samma sak, även om den kan varierais storlek.

Vilken del av det är så svår att förstå? Att nått är enkelt betyder inte att det är sämre på något sätt, det betyder att det är enkelt, inget mer. Jag argumenterar inte kring spelens totala summa av för och nackdelar, eller hur bra spel var eller nått annat. Min teori gäller enbart en enda möjlig aspekt av varför man kan uppfatta spel som tråkiga idag. Och visst, JAG tycker spel är lite roligare om de erbjuder en utmaning. Men du vill alltså säga att precis alla andra "lessnar vid minsta lilla motstånd" då eller? Jag tror nog faktiskt att de som lessnar vid minsta lilla motstånd är i minoritet i jämförelse med de som finner nöje i lite utmaning

Och ska vi tjafsa om vad jag har eller inte har sagt tycker jag vi kan ta det via pm ist, och i tråden hålla oss till om detär så att spel blir tråkigare, och möjliga anledningar till det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Belga, har du tjackat Gradius V än eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
jag håller också med om att spel nuförtiden är mycket enklare. Jag spelade HL2 Episonde One på hard förr-förra veckan, och det var på 1-2 ställen där det var lite lurigt (inte dödssvårt), som i slutet med pansarbilen. Men jag kanske dog fem gånger eller så när jag spelade, det var ingen större utmaning alls.

inga continues i verkligheten, HL2 är mao orealistiskt svårt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Belga, har du tjackat Gradius V än eller?
inga continues i verkligheten, HL2 är mao orealistiskt svårt.

Nej jag stack hem till polarn och lirade det ist...
Ack säger jag bara! Man lirade som helt besatt ju, man ville aldrig ge sig förren man klarat just den där lilla biten längre.... känndes som när man var liten och skulle lägga sig... bara 5 minuter till... bara 5 minuter till... hur kul som helst, även om varken koncept eller så mycket annat utvecklats på typ, 15 år

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa mer än 2/3 av första sidan...

Men jag håller med belga när han säger att spelen blir för lätta.
Jag har inte fått en utmaning på år käns de som. Quake 4 på svåraste inställningen är de senaste som gav en bra utmaning. Men innan dess var de länge sen man såg röken av en utmaning. Dock kan man lösa detta genom att spela spelen i MP men nu snackar jag om SP.

Sen har vi ju grafiken som spelar en allt för stor roll idagens spel. Bara "eye-candy" men inget djup. Oblivious är de bästa exemplet.

En tredje aspekt är att som någon sa, vi växter upp

De är nog en mix dessa tre som gör att spelen inte är lika intressanta idag som dom var när vi alla var yngre.

Jag är 22 btw.

Permalänk
Medlem

Spela Wurm online, det tröttnar man inte på i första taget

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Re: Blir spel tråkigare och tråkigare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbulle
Jag slutade spela WoW i somras, och det var nästan det enda spelet jag spelade under ett och ett halvt års tid. Under tiden jag slutade med WoW så köpte jag ett antal spel i förhoppning på massvis med speltid. Jag inhandlade spel som Battlefield 2, Call of duty 2, Oblivion, Quake 4, Faces of War, Company of Heroes, Guild Wars, Dawn of War, City of Heroes. Jag spelade spelen några timmar var sen spelade jag dom aldrig mer. Jag har gett dom ytterligare några chanser att få mig fast, men icke. Jag öppnar steam och vips får man syn på ett spel vid namn Defcon, ser onekligen intressant ut. Jag läser lite om det och bestämmer mig för att köpa det, i förhoppningar om något nyskapande. Jag sitter ett antal timmar med det, stänger ner. Nästa dag sitter jag kanske någon timme, stänger ner och sen dess har jag knappt rört spelet. Jag har gett många spel, i olika genrer chansen att få mig fastklistrad i flera timmar, istället blev det några få timmar. Jag har testat att köra några klassiker som Duke Nukem 3D eller Death Rally, samma här, tröttnar fort som attan.

Förr i tiden kunde man sitta timma ut och timma in i flera veckor med spel. Det spel som har en sista chans som kan påverka mig att fortsätta spela spel överhuvudtaget är Neverwinter Nights 2. Jag har förhoppningar på stor kampanj, bra multiplayer, samt toolsetet där man kan skapa egna äventyr. Blir detta spel dåligt, så kan det bli bland det sista PC-spelet jag köper. Jag ska ge Wii en chans till jul, då det bjuder på nyskapande spelupplevelse med sin kontroll. Annat än detta ser inte 2007 så ljust ut för mig om man tänker på gaming. Visst vet jag inte alla spel som kommer ut just 2007 men jag kan tänka mig att några få är nyskapande och bjuder på något som WoW gjorde, lång speltid. Att gå tillbaka till WoW är för mig inte ett beslut jag tänker göra igen, då jag tröttnat på det också faktiskt. För att få till en diskussion så undrar jag om ni tycker att PC-spel eller spel överhuvudtaget börjar bli tråkigare, eller har det med åldern att göra? Diskutera.

Försök inte spela något spel på.. minst 1 månad, sedan skaffar du Medieval 2 Total War och spelar det. Jag spelade Rome Total War i över 1 år, tröttnade aldrig. Så ifall Medieval 2 är bättre än föregångaren (Rome) så har du hittat ett riktigt bra spel

Permalänk
Medlem

Hej,

Skaffa GTR2 och en ratt så har ni att göra ett bra tag.
Men i och för sig är väl inte alla lika tokiga i bilar och
motorsport som jag.

Mvh.
P.E

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testa spela Rings of Power till Sega utan walkthrough =P Det gjorde man när man var liten. Men fast vi hittade en walkthrough på internet där kring 95-96 så kunde vi inte klara spelet. Men fan hur man satt och spela det.
Gjorde ett nytt försök för 2 år sen, med en bättre walkthrough och då gick det bra.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

känner igen mig i originalinlägget, och har lyckats hitta en lösning som iaf funkade på mig:
prova på en helt annan typ av spel: poker!
jag har läst 16 böcker om pokerteori, studerar spelet på diverse pokerforum varje dag, och jag har MASSOR kvar att lära. ett utmanande och sjukt komplext spel som man dessutom kan tjäna en liten hacka på.
nyfiken? köp boken "getting started in holdem" av ed miller. finns bla på bokus.se och adlibris.se

Permalänk
Medlem

Mjo, ja säger som någon sa..

Skaffa dig en ordentlig ratt.
Jag skaffade mig en momo ratt, och sedan så köpte jag 18 wheelers.. across america för 99 spänn. Sitter och lirar de som fan dagligen, kan bli några timmar per dag.

Det handlar inte om grafiken, det handlar om den fria känslan. Jag menar, i Quake4, Doom3 och andra singleplayer fps så är det speciella rutter man ska gå i, och då blir det genast jävligt mycket tråkigare.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Spel blir, enligt mig, inte nödvändigtvis tråkigare, men de blir definitivt sämre. Sämre gjorda, menar jag. "All shine and no substance" är rätt vanligt idag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x