Firefox 2.0 på tisdag (24/10)

Permalänk
Medlem

Så nu är FF2 släppt officiellt också! www.getfirefox.com

Och ingen version uppdaterad om man kollar här. Iofs är det fortfarande 1.5.0.7 som ligger som latest.
http://mozilla.cs.utah.edu/pub/mozilla.org/firefox/releases/l...

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Hedersmedlem

rättstavnings programmet äger ju

Permalänk
Medlem

Finns även en "privatkompilerad" version av FF2.0 som gör att man välja olika dll-filer optimerade för olika processorinstruktioner (MMX, 3Dnow, SSE, SSE2, SS3). Dessutom är den kompilerad med andra "patchar", allt för att optimera så mycket som möjligt och som i slutänden får firefox att gå snabbare för hoppningsvis.
Kör själv med denna version och jag tycker den verkar vara lite piggare än vanliga FF. Prova gärna ni också och skriv om ni märker någon skillnad.

Man behöver inte ta bort sin gamla firefox installation för att testa. Packa bara upp denna version i en egen separat mapp, tex. Mozilla firefoxSSE3. Eftersom alla inställningar sparas i %appdata% mappen så kommer alla dina inställningar från "vanliga" firefox sparas. Det enda negativa är att denna version endast finns för engelska firefox, om man nu bryr sig.
http://www1.plala.or.jp/tete009/en-US/software.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Har upptäck en bra funktion med flikhanteringen.

Säg att du har ett antal flikar öppna och i en flik klickar på en länk som du öppnar i en ny flik, när man sedan stänger denna nya flik så hamnar man i fliken med länken och inte i sista fliken som man gjorde i tidigare versioner.

Av någon anledning vill det inte funka så för mig. Nån inställning jag missat kanske?

Edit: När jag använder mig av inställningen "När jag öppnar en länk i en ny flik, flytta genast fokus till den" då funkar det på sättet som du beskriver. Synd att man ska behöva ha den inställningen för att det ska funka. Hoppas det går att ordna på något sätt.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått Firefox 2.0 att fungera, men det är som vanligt inte någon särskilt stor skillnad.

Förhoppningsvis är några säkerhetshål patchade i alla fall.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Inaktiv

Finns det nån addon som sessionsaver fast till 2:an dårå? Har inte hittat nåt själv.

Permalänk
Medlem

Verktygsfält

Hej
Kan inte längre öppna outlook från Verktygsfältet, "knappen" saknas ???
nån mer som har samma "fel"

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Re: Verktygsfält

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hubbe1
Hej
Kan inte längre öppna outlook från Verktygsfältet, "knappen" saknas ???
nån mer som har samma "fel"

https://addons.mozilla.org/firefox/3591/
Tydligen så är stödet för mejl borttaget.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Verktygsfält

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
https://addons.mozilla.org/firefox/3591/
Tydligen så är stödet för mejl borttaget.

Tackar, nu funkar det igen...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Finns det nån addon som sessionsaver fast till 2:an dårå? Har inte hittat nåt själv.

Finns inbyggt. Verktyg - Inställningar - När Firefox startar "Visa fönster och flikar från förra sessionen".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
Finns inbyggt. Verktyg - Inställningar - När Firefox startar "Visa fönster och flikar från förra sessionen".

Jag tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasken
"back" knappen på min Logitec mus fungerar inte heller genom att bara plugga in den, men det är långt ifrån omöjligt att få det att funka om man bara tänker till lite

Det är en känd bugg för Alps pekplattor - går tydligen genom att modda koden i Alps drivrutin att få det att fungera, så visst en lösning finns det ju. Men man kan ju undra varför Firefox inte löser det? Det fungerar ju i de flesta andra webläsare.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

hmm varför går det inte att söka (ctrl + F) i about:config? det gick ju tidigare..

Permalänk
Medlem

Hur får man så att man öppnar en viss typ av fil med ett program på en gång när man laddar ner något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
hmm varför går det inte att söka (ctrl + F) i about:config? det gick ju tidigare..

Vet inte men du kan ju filtrera listan vilket ger ungefär samma resultat.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN

Jag får fram sökfönstret där nere då iaf, så här funkar det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Har upptäck en bra funktion med flikhanteringen.

Säg att du har ett antal flikar öppna och i en flik klickar på en länk som du öppnar i en ny flik, när man sedan stänger denna nya flik så hamnar man i fliken med länken och inte i sista fliken som man gjorde i tidigare versioner.

Hoppas man kan ställa in det att fungera som det gjorde 1.5. Det nya beteendet passar inte alls min surfstil. Är för övrigt främsta/(enda) anledningen till att jag inte bytt till Opera, ty dess flikhantering är inte alls kompatibel med mig.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag får fram sökfönstret där nere då iaf, så här funkar det.

Man får fram det, men det går inte att söka.

Visa signatur

Permalänk

Kul med en ny version, men jag saknar lite smågrejer från förra versionen.
Framför allt är nya temat *blä*, väntar tills det kommer en buggfri version av det gamla.

En annan viktig sak för mig är krysset längst till höger för att stänga tabbar, en och en. Nu måste man klicka på krysset på alla separat. Hur får man tillbaka detta och bort med den nya dropdownboxen där man kollar vilka tabbar man har uppe?

Btw, hur gör jag om jag vill lägga "öppna ny flik-knapp" framför alla tabbar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Man får fram det, men det går inte att söka.

Oj, du har så rätt så rätt, men det borde väl funka bra annars att använda det övre fönstret för att söka annars?
Minns inte hur det var i pre 2.x Firefox har inte tänkt på det nångång innan det togs upp här.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
En annan viktig sak för mig är krysset längst till höger för att stänga tabbar, en och en. Nu måste man klicka på krysset på alla separat. Hur får man tillbaka detta och bort med den nya dropdownboxen där man kollar vilka tabbar man har uppe?

Btw, hur gör jag om jag vill lägga "öppna ny flik-knapp" framför alla tabbar?

För att få stänga flikar krysset längs till höger så finns det tips om det tidigare i tråden, men jag skriver det igen! :;

about:config -> browser.tabs.closeButtons = 3

Hur du får "öppna ny flik-knapp" framför alla tabbar vet jag inte, jag har knappen där från början, kan bero på att jag har "Tabbrowser preference" add-ons installerat.

Men jag har ett val i option -> "Tabbed browsing" -> "Display options" där man kan välja om man vill se den eller ej.

Och under option -> "Tabbed browsing" -> "Tab focus" finns ett val viken flik som skall visas om man stänger en flik (frågades efter tidigare i tråden).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

För att få stänga flikar krysset längs till höger så finns det tips om det tidigare i tråden, men jag skriver det igen! :;

about:config -> browser.tabs.closeButtons = 3

Hur du får "öppna ny flik-knapp" framför alla tabbar vet jag inte, jag har knappen där från början, kan bero på att jag har "Tabbrowser preference" add-ons installerat.

Men jag har ett val i option -> "Tabbed browsing" -> "Display options" där man kan välja om man vill se den eller ej.

Och under option -> "Tabbed browsing" -> "Tab focus" finns ett val viken flik som skall visas om man stänger en flik (frågades efter tidigare i tråden).

Tackar, det löste väll det mesta... förutom en sak!
Där det krysset är nu, för att stänga flikar finns ju en dropdown-box där det står vilka flikar man har uppe! Hur får man bort den helt, jag behöver inget sånt. Tack!

Permalänk
Medlem

Undrar fortfarande om någon vet hur man ändrar "tab-barens" placering?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Alla mina bokmärken försvann när jag installerade Del.icio.us addon. Även fast jag installerade om Firefox 2 så var dom inte där.

Permalänk
Medlem

TabMixPlus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Undrar fortfarande om någon vet hur man ändrar "tab-barens" placering?

Hej
Löste problemet tillfälligt, tills TabMixPlus blir uppdatert..
använd denna : Tab Mix Plus 0.3.5 RC1
det står att den bara fungerar med us versionen men fungerar även
med svensk..
ladda ner här:
http://tmp.garyr.net/forum/viewtopic.php?t=3515
länk på första inlägget....

samtidigt fick jag avaktivera Tabbrowser Preferences 1.3.1 extension, annas fungerade det inte

Visa signatur

Hubbe

Permalänk

GunnarD, jag fick ju bort krysset och placerade det längst till höger, men jag vill ha det både på tabben och längst till höger!

Permalänk
Medlem

För att citera vad Vesslan skrivit tidigare i tråden:

Citat:

about :config -> browser.tabs.closebuttons

0 - Visa kryss på den aktiva fliken.
1 - Visa kryss på alla flikar.
2 - Visa inga kryss.
3 - Visa ett kryss längst till höger, som tidigare versioner av Firefox.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

För att citera vad Vesslan skrivit tidigare i tråden:

Okej så det är inte möjligt, strunt samma då.

Men en annan sak, den där dropdownboxen i flikraden, hur får jag bort den? Den pilen längst till höger bland flikarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
GunnarD, jag fick ju bort krysset och placerade det längst till höger, men jag vill ha det både på tabben och längst till höger!

med denna (Tab Mix Plus 0.3.5 RC1 ) går det...jag har det så
http://tmp.garyr.net/forum/viewtopic.php?t=3515

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Jag med mina underbart dumma frågor, hoppas någon orkar svara.

Har Firefox 1.5.0.7. Ska den avinstalleras innan man installerar 2.0?

Är 2.0 stabil eller ska jag nöta på med "gammelversionen" ett tag till? Är medelanvändare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk