Window går inte installera..skumt fenomen..

Permalänk
Medlem

Window går inte installera..skumt fenomen..

Tja!

SKulle häromdagen installera om windows på en polares gamla dator (3år) som har varit virusdrabbad ett antal ggr så det var dags att blåsa rent den en gång för alla. Väl framme vid formatteringen stannade hela processen. Vi startade om några ggr men inget positivt resultat gavs. Installationen stannade på olika ställen men vi kom iaf aldrig längre än formatteringen. De ggr vi lyckades ta oss ända fram till just formatteringen var när vi ställde in Default-inställningar i BIOS, precis som om de ställde om sig automatiskt vid varje omstart...
Vi beslutade oss för att stoppa i en helt ny hårddisk då den gamla hade 3 år på nacken. Samma resultat där. Vi satte sedan in den nya hårddisken i min egen dator och formatterade den där ist.
Då kom vi iaf äntligen fram till den etappen där inst.-filer från skivan kopieras. Det stannade på 1%.
Mina ideér var härmed slut på åtgärder så frågan är nu om det är moderkortet som är knas på något sätt. Datorn har trots allt 3 år på nacken så min tanke är att felet sitter just där. En annan tanke som slog mig var att ngt mkt elakartat virus har nästlat sig in ihårdvaran men det är väl egentligen inte så vanligt, eller?

Jaja.. Eftersom det finns många kloka huvuden på detta forumet tänkte jag höra om någon vet om det går göra något åt detta för jag själv har torskat på ideér. Kanske är så pass att han får skaffa sig en ny burk..?

//ACE

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem

Moderkort, cd/dvd, grafikkort eller kablar är ju felkällorna. Det enklaste är ju att byta kablar. Om inte , och det finns möjligheter, får man gå vidare med de andra. Det finns ju budgetmoderkort som inte är så dyra, men man måste ju först hitta om det är det som är felet.

Permalänk
Medlem

Prova reseta cmos , det finnns nåt stift i moderkortet som du kan dra bort i 10 sek.
Brukar lösa liknande problem jag har haft.
Eller flash bios ett altenativ oxå.

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Låter som om lasseboys svar verkar som en åtgärd värd att testa. Ska kolla opp detta då jag är 99% säker på att det inte är fel på DVD eller kablage. Tack för tipset!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk

Hmm....testa att ta ur internminnena, byta platser - om du har mer än ett, och innan du sätter i dom igen så torka av kontakterna på minnena med torrt hushållspapper.
Jag var ute för samma grej för en vecka sedan, filer kopierades till det kom till 57 %, efter 4 försök så gjorde jag detta och sen gick det som en dans. Värt att prova, kanske.

Permalänk
Medlem

ojoj här rullar det in tips på löpande band.. ska testa detta också... en sån grej hade jag inte ens en tanke på att testa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som ett minnesfel.
Om det sitter mer än 1 sticka i så testa med en av dem i taget.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar