Permalänk
Medlem

Mobo strular, finns det ngt vanligt fel?

hejsan har ett: Asrock k7s8xe+ moderkort som ett halv år, har varit lite svår startat när det har varit avstängt ngn timme, man måste starta, ur me kabeln, i igen, o starta ett par ggr. men nu har jag bytt chassi och nu startar den inte alls, det måste vara moderkortet som är sönder men vad kan vara felet?

Datorn slår på i ca 1-2 sekunder så fläktar m.m. börjar snurra men sen så dör allt, hade ett 325W nätagg trordde först det var det som var för klen så jag testade med ett 620W chieftec men det var samma sak.
så då uteslöt jag nätagg, har testat med 2 hdd, samt 2 olika dvd stationer. ngn extra processor har jag inte, har nu en amd athlon xp 3000+.

Har ju köpt ny dator nu men vil ju få gammla att fungera så den kan köra server.

mobo: asrock k7s8xe+
prolle: amd athlon xp 3000+
minne: (kingston tror jag) 2x 512 pc3200 sdram
nät agg: 325W cobra
hdd: 20gb (okänt märke)
cd-dvd: 1st (okänt märke)

Tror det är mobo som strular är ganska säker på det, har kolat men ser ej ngt fel, vet iofs inte vad jag skall leta efter heller så..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

testa alla delar i en annan dator för säkerhets skull. en och en.
Jag hade exakt samma problem. Köpte nytt nätagg men det var moderkortet som det var fel på. Skickade in o fick nytt, det var där emot oxå trasigt så jag vart lite fundersam. Dock skickade jag in det igen och fick ett nytt. och nu funkar det

Permalänk
Medlem

ok, har testat allt i ny dator, allt fungerar utom mobo + cpu som jag ej kan testa, ska praoa på den lokala data handeln (en av dem) så tar med mobo dt o ser vad dem säger.. e ju prao nästa vecka så..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.