Vilken typ av entusiaster är vi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Som jag sagt ogillar jag inte kärnkraft huvudsakligen pga. riskerna utan den totalt respektlösheten vi visar mot kommande generationer av människor och andra organismer...

Och alternativet till den är vad? Visst sätter du dig och funderar ut något bättre så visst ska jag tänka om men innan dess är det den bästa lösningen.
Eller vill du hellre ha ett vindkraftverk i trädgården och betala ännu mera hutlösa el priser?
Men som sagt är du välkommen att utveckla en renare och mer effektivt sätt att framställa el, men sitt inte bara och gnäll på att "dom" ska lösa saker.

Jag tar inget ansvar för miljön, kör massa bil med stor motor och har lampor tända i alla rum när det passar mig... men jag utger mig inte för att vara en bra människa heller...

Permalänk
Medlem

Bara jag som struntar fullständigt i kommande generationers vistelse på jorden?
Jag tänker inte göra avkall på min livskvalité för att ge mig själv en illusion av att jag är präktig.

I Sverige är det olagligt att forska om kärnkraft, varför ska det vara illegalt att utveckla en teknik som används till något som är mer säkert och effektivt?

Att Sverige ligger högt upp på förbrukningslistan har nog mycket med att göra att vi är ett nordligt land som kräver mycket uppvärmning.

Personligen föredrar jag kärnkraften framför förstörda kustremsor, trasiga älvar och utländsk kolkraft eller kärnkraft.

Men det är klart, ni som gillar vindkraft kanske inte bor vid en havsremsa eller funderat på hur mycket energi som går åt till att tillverka det i förhållande till hur mycket man får ut.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Bara jag som struntar fullständigt i kommande generationers vistelse på jorden?
Jag tänker inte göra avkall på min livskvalité för att ge mig själv en illusion av att jag är präktig.

Ja, det är bara du. Du har inte tänkt på att det kanske händer något under din livstid som gör stor skillnad på din "livskvalité"?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Nä vi är två faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Beror lite på.
Är man villig att verkligen satsa på kärnkraften så skulle det fungera ypperligt, men att fega och mesa som man gör idag är bara att bjuda in katastrofen på fika.

Jag lästa att barsebäck idag snittar ungefär 120% av sin kapaitet, och detta på utrustning som är vadå, nästan 50 år gammal? Det är ingen bra situation. Likaså måsta man ta hand om avfallet. Jag lästa om ett par olika sätt att hantera kärnavfall på, och jag fastnade för en av idéerna. Den går ut på att man bygger upp ett system där man skickar iväg avfallet in i solen. Där gör det ingen skada och vi slipper effekterna av det. Nackdelen är att det är dyrt, iallafall i början då man måste bygga alltihopa och så vidare, när det väl är igång är det inte så farligt faktiskt. I slutet så får man ut mer energi än det går åt att göra avmed avfallet, så man går plus på det. Men det kräver ju en ordentlig satsning, och inte att man fegar som katten på ett hett plåttak som man gör idag.

Det skulle faktiskt lösa rätt många problem... och våra kära datorer skulle kunna dra massor av el utan att naturen eller elräkningen blir lidande

Barsebäck producerar ingen energi idag eftersom båda reaktorerna har stängts ner. (1:an 1999 och 2:an 2005)
Dessutom var den knappast 50år gammal när den var i drift heller, barsebäck byggdes på 70talet.

Angende att skicka ut avfallet i rymden (solen) finns ju en relativt stor risk att raketen som skickar upp det exploderar och därmed sprider radioaktivt avfall över mkt stora områden.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Angende att skicka ut avfallet i rymden (solen) finns ju en relativt stor risk att raketen som skickar upp det exploderar och därmed sprider radioaktivt avfall över mkt stora områden.

Ja förutsatt att avfallet förvaras i plastpåsar modell ICA, men om man nu ska skicka iväg en hel rymdraket kan man ju kanske kosta på sig en något mer hållbart förvarings sätt för avfallet

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte en enda gång skrivit att jag vill avveckla all kärnkraft på stubben, det går inte med dagens samhälle heller. Jag säger att det inte är hållbart att använda energikällor som inte är förnyelsebara... Hur säker kärnkraften än blir kommer den fortfarande att lämna efter sig radioaktivt avfall.

Jag tycker det är tråkigt att vissa inte anser att kommande generationer har ett värde...

Ni verka sakna något som kallas empati, finns inte mycket kvar av det i världen. Då menar jag inte bara empati för nu, levande organismer utan kommande.

Om ni växte upp med, säg 3 armar pga. radioaktiv strålning där dina föräldrar bodde. Skulle du inte känna en viss avsky för de människorna som såg till så att det blev radioaktiv strålning där?

Jag tvivlar starkt på att ni skulle säga att det var helt ok, och att ni förstår deras dåvarande livstil och att ni själv skulle gjort samma sak...

Exempel är ju Bikiniöarna som man inte kan bo på sedan USA sprängde en rad atombomber där på 40-talet. Uriinvånarna kördes i väg och kan fortfarande inte idag återvända... Bara för att vissa människor är idioter.

Ni kanske frågar er vad bikiniöarna har med kärnkraften i Sverige att göra. Det är precis samma empatilösa tänkande här...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Jag har inte en enda gång skrivit att jag vill avveckla all kärnkraft på stubben, det går inte med dagens samhälle heller. Jag säger att det inte är hållbart att använda energikällor som inte är förnyelsebara... Hur säker kärnkraften än blir kommer den fortfarande att lämna efter sig radioaktivt avfall.

Jag tycker det är tråkigt att vissa inte anser att kommande generationer har ett värde...

Ni verka sakna något som kallas empati, finns inte mycket kvar av det i världen. Då menar jag inte bara empati för nu, levande organismer utan kommande.

Om ni växte upp med, säg 3 armar pga. radioaktiv strålning där dina föräldrar bodde. Skulle du inte känna en viss avsky för de människorna som såg till så att det blev radioaktiv strålning där?

Jag tvivlar starkt på att ni skulle säga att det var helt ok, och att ni förstår deras dåvarande livstil och att ni själv skulle gjort samma sak...

Exempel är ju Bikiniöarna som man inte kan bo på sedan USA sprängde en rad atombomber där på 40-talet. Uriinvånarna kördes i väg och kan fortfarande inte idag återvända... Bara för att vissa människor är idioter.

Ni kanske frågar er vad bikiniöarna har med kärnkraften i Sverige att göra. Det är precis samma empatilösa tänkande här...

Just därför tycker jag det är totalt puckat att förbjuda forskning för att utveckla bättre och till slut(fusion) riktigt miljövänliga om än inte förnyelsebar energitillverkning.

Sen tycker jag personligen det är konstigt att man inte vill ha upparbetning av använt kärnbränsle, visst de anläggningar som det redan skickats bränsle till i england är inte så bra men det måste gå att fixa bättre och med upparbetning kan mängden aktivt avfall / Kilowatt minskas drastiskt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
jag vill inte störa den pågående miljödebatten, men min förklaring till att jag vill ha strömsnålare datorer är framförallt

hög effekt -> hög värme -> hög ljudnivå (och för bärbara, kort batteritid)

Tänkte skriva exakt detta inlägg. Tänkte bara lägga till, att det här borde väl alla ha koll på?!?!?!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Barsebäck producerar ingen energi idag eftersom båda reaktorerna har stängts ner. (1:an 1999 och 2:an 2005)
Dessutom var den knappast 50år gammal när den var i drift heller, barsebäck byggdes på 70talet.

Jag vet faktiskt inte vad verket vi har heter... eller hette om vi ens har kvar nått. Jag har aldrig brytt mig om att komma ihåg namnen på dem eftersom ingen av dem borde vara igång i det skick de var iallafall.

Sen är väl ändå 30 år mer än tillräckligt gammalt när vi talar om en sak som kan förstöra stora delar av hela vårt land och grannländerna om saker går tillräckligt snett. Maxgränsen tycker man ju borde vara 10 innan det hela tas ur bruk och antingen rustas upp eller byggs om. Även om prylarna fortfarande fungerar felfritt så är det en dum sak att chansa på.

När det gäller avfallet så finns det ju risker med transporten även om man skickar in det i solen, men då vi talar om en lastkontainer som inte ska komma tillbaka så är det ju inte i närheten av riskerna med en vanlig rymdfärje-uppskjutning. Men som sagt, ingenting i denna värld är riskfritt. Ett par andra system jag läste om använde sig av elektromagnetiska katapulter för att få iväg avfallet. Dessa är dock fortfarande långt ifrån redo för användning. Andra alternativ som finns är subkritiska reaktorer, som inte producerar samma farliga avfall. Det blir fortfarande avfall men det är hanterbart på ett mycket bättre sätt och riskerna är mycket lägre. Ett annat är IFR, som visserligen producerar avfall, men det innehåller inget plutionium och byts ner till naturliga nivåer på ca 300 år, vilket är en period som faktiskt går att lagra säkert. iFR är dessutom betydligt säkrare än en vanlig reaktor då den istället för attöka reaktionen av sig själv istället saktar ner den.

Men inte så mycket forskning bedrivs ju på det, iallafall inte här, eftersom ingen vill ha det... Men som sagt, det bästa vore ändå en förnybar energikälla, för kärnkraft har sina klara nackdelar, det går det inte komma undan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Miljön är ju bara en anka från aftonbladet, det var inte länge sen dom hade påhittade nyheter på deras sida om klimathotet och nu har dom typ samma nyheter fast nu säger dom att det är på riktigt, bara för att sälja lösnummer. Tro inte på allt som skrivs där, temperatur och miljö har aldrig någonsin varit konstant så bara för att det är varmare idag än det var förra året så betyder det ingenting. skit i miljön den är så jävla överskattad.

Hur f*n kan man tycka att miljö är överskattat då miljö är ALLT?!
Utan en bra miljö med träd, rent vatten osv så skulle inte människan överleva, men jajuste, det blir ju så om ~40 år, och då har jag redan levt mitt liv, lika bra att skita i det, allt handlar ju om mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Forumet blir väldigt mycket trevligare om man undviker personangrepp i diskussionerna.

Permalänk
Medlem

vi kan inte hindra att planeten inte vill ha oss längre vi är riktiga as och vår kära jord kommer försöka döda oss, och med all rätt den försvarar sig bara.
den dumpar avfallet och dess bakterier DVS oss!

tror inte det är så mkt vi kan göra, finns inte tillräckligt med folk som vill ändra sina levnadssätt tillräckligt?

vi kommer nog inte lida alltför mkt under vår levnads tid men om 100-500 år så är det nog ganska kört för oss skulle jag tro!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Nä vi är två faktiskt

Då kanske vi skulle be er vänligt men bestämt att stiga av från vår planet då?

Vi andra fortsätter att rotera runt solen så kan ni vänta här och möjligen hoppa på nästa gång vi passerar. Under förutsättning att ni tänkt om då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
Birks du behöver uppdatera din kunskap på området. Överkonsumtion påverkar också världen. Att förbruka mer än vad jorden kan återskapa ger ekonomisk tillväxt men det är en oekonomisk tillväxt som kommer att vara kortsiktig. Att Sverige beter sig bättre än USA säger egentligen inte så mkt mer än att du försöker förtränga/förskjuta problemet. Rekommenderar som många andra SVTs program Planeten.

Förövrigt tycker jag krönikan var provokativ och speglar väl krönikörens dåliga insikt i hur jordens system fungerar. Man kan också ifrågasätta hur inkompetent man får vara när man skriver krönikor för Sweclockers när man inte ens inser att den största anledningen till att man inte vill ha högre energiföbrukning är värmeutvecklingen. Har föresten någon ens korrekturläst dyngan?

"En markant finns mellan datorentusiaster idag och för ett par år sedan."
En markant vaddå?

Over and out.

Jag måste hålla med Birks. Sverige har 9 miljoner invånare. Självklart är sveriges miljöpåverkan obetydlig jämfört med länder som har 50milj, 100milj eller flera hundra miljoner invånare.

Att några av er hänvisar till statistik över hur mycket en svensk i genomsnitt belastar miljön är vilseledande och missvisande. Som nation är ändå sveriges miljöpåverkan liten... Det är alltså inte något som egentligen motsäger Birks inlägg.

Som exempel har tyskland något mindre yta än sverige och 9 ggr fler invånare. Alltså skulle svenskarna behöva påverka miljön nästan 10ggr mer per invånare om sverige skulle smutsa ner lika mycket som tyskland. Och börjar vi på samma sätt jämföra med Kina eller USA blir det naturligtvis absurda skillnader. Säkerligen var det detta som Birks tänkte på och som jag också tycker är avgörande.

Det är avgörande för hur fundamentalistisk sveriges miljöpolitik behöver vara. Sverige är ett glesbefolkat land som både har stora avstånd och kallt klimat. Därför är det inte vettigt att sverige skall ha värst miljöskatter och regler...Och försöka vara ett föregångsland och världsamvete på miljöområdet. Jag är inte som medborgare intresserad av att vara med och betala för den rollen i alla fall.
Vi måste försöka förbättra miljön genom internationellt samarbete och långsiktiga satsningar på teknik som både är renare och effektiv/lönsam.
Det finns något som heter "sunt förnuft". Andra nyckelord är måttlighet samt rim och reson... Det är möjligt för sverige och svenskarna att göra en god miljöinsats även om vi inte tar till överdrifter.

Vi måste se till att vi både har en levnadstandard som gör livet värt att leva och en långsiktig positiv miljöpolitik i samarbete med de viktigaste länderna i världen.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd

Och när inte exempelvis USA vill samarbeta så gör du det näst bästa och fortsätter slösa? Vi ska givetvis inte sluta med vårt eget arbete bara för att någon annan är sen att förstå. Att vi sen är helt ute och cyklar när vi försöker fixa detta via skattsedeln är en annan diskussion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag måste hålla med Birks. Sverige har 9 miljoner invånare. Självklart är sveriges miljöpåverkan obetydlig jämfört med länder som har 50milj, 100milj eller flera hundra miljoner invånare.

Att några av er hänvisar till statistik över hur mycket en svensk i genomsnitt belastar miljön är vilseledande och missvisande. Som nation är ändå sveriges miljöpåverkan liten... Det är alltså inte något som egentligen motsäger Birks inlägg.

Som exempel har tyskland något mindre yta än sverige och 9 ggr fler invånare. Alltså skulle svenskarna behöva påverka miljön nästan 10ggr mer per invånare om sverige skulle smutsa ner lika mycket som tyskland. Och börjar vi på samma sätt jämföra med Kina eller USA blir det naturligtvis absurda skillnader. Säkerligen var det detta som Birks tänkte på och som jag också tycker är avgörande.

Det är avgörande för hur fundamentalistisk sveriges miljöpolitik behöver vara. Sverige är ett glesbefolkat land som både har stora avstånd och kallt klimat. Därför är det inte vettigt att sverige skall ha värst miljöskatter och regler...Och försöka vara ett föregångsland och världsamvete på miljöområdet. Jag är inte som medborgare intresserad av att vara med och betala för den rollen i alla fall.
Vi måste försöka förbättra miljön genom internationellt samarbete och långsiktiga satsningar på teknik som både är renare och effektiv/lönsam.
Det finns något som heter "sunt förnuft". Andra nyckelord är måttlighet samt rim och reson... Det är möjligt för sverige och svenskarna att göra en god miljöinsats även om vi inte tar till överdrifter.

Vi måste se till att vi både har en levnadstandard som gör livet värt att leva och en långsiktig positiv miljöpolitik i samarbete med de viktigaste länderna i världen.

Ditt resonemang är helt galet. Dvs är det skulle vara ok att sverige konsumerar mer bara för att vi inte är så många. Du tillskriver länder någon slags magisk miljökvota som inte finns. Jordens resurser skulle alltså delas upp per land och inte per invånare. Taskigt för Kina, Indien mfl som måste klara sig på samma resurser som Lichtenstein. Jorden befolkas av människor och inte länder. Kan inte förstå hur man kan resonera på detta viset.

EDIT: För att förtydliga. Varje individ har ett miljöansvar, det är lika fel att leva utöver sina resurser vilket land man än gör det i. Detta borde vara en självklarhet, och är förhoppningsvis det för de allra flesta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen i sig har aldrig varit en stor fråga för sk entusiaster.

Smakar det, kostar det!

Problemet har varit att högre strömförbrukning vilket innebär varmare och mindre överklockningsbara komponenter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Miljön är ju bara en anka från aftonbladet, det var inte länge sen dom hade påhittade nyheter på deras sida om klimathotet och nu har dom typ samma nyheter fast nu säger dom att det är på riktigt, bara för att sälja lösnummer. Tro inte på allt som skrivs där, temperatur och miljö har aldrig någonsin varit konstant så bara för att det är varmare idag än det var förra året så betyder det ingenting. skit i miljön den är så jävla överskattad.

Grattis ! Du har blivit nominerad för minst inteligenta inlägget i år, alla kategorier !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Utan en parallell referensplanet kan man inte veta hur mycket som beror på människan och hur mycket som är naturligt. Kraftiga svängningar i klimatet har funnits sedan tidertnas begynnelse och nuvarande uppvärmning behöver inte alls vara ett tecken på att det är människan som orsakar den.
Just nu är vi även inne i en period där jordens magnetfält snabbt försvagas. 10% på 150 år. Utan magnetfält så kommer kosmisk strålning att döda liv, och solvindarna kommer att blåsa bort atmosfären.
Magnetfältet har bytt riktning i genomsnitt vart 200-tusende år, och det är 780.000 år sedan senast, så statistiskt sett är det dags igen. Människan kan knappast påverka magnetfältet, men magnetfältet kan definitivt påverka klimatet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Självklart betyder miljön allt för vår och andra djurs överlevnad. Om medeltemperaturen ändras kommer ju mycket av jordens klimat ändras.

Annars klarar ju sig jorden i övrigt. Jorden har drabbats av globala katastrofer tidigare (meteoriter å sånt) som i nåt fall slagit ut 90% av alla organismer. Även om många arter försvinner så kommer nya att utvecklas. Så även om vi skadat mycket av miljön så kommer ju den återhämta sig så fort vi försvinner eller har bättrat oss. Det hänger mer just på vår egen och andra djur och växter (som finns nu) överlevnad.

Man har ju sedan länge sett i Afrika hur öknar breder ut sig pga torka (iofs får man mer regn å översvämningar på vissa andra platser typ Sydafrika tror jag) med svält och sjukdomar som följd. Detta kommer antagligen fortsätta och bli ännu värre. Lägg till alla krig å regnskogar som skövlas där. Inte bra. Tror jag läste nånstans att det var lite ironiskt att just Afrika, som släpper ut minst växthusgaser, drabbas värst.

Havets strömmar lär väl ändras. Kanske golfströmmen dör ut och då blir det väl Sibiren-klimat ungefär hos oss (kanske något varmare pga uppvärmingen iofs).

Havsnivån stiger å många kuststäder hamnar under vatten. Vi får helt enkelt flytta på hos överallt.

Jag tror dessutom inte riktigt heller på kärnkraften även om den är mycket bättre än kolkraft just nu. Uran behövs ju och den räcker säkert inte för evigt och avfallet är inte trevligt.

Jag tror på massuppbyggnad (då menar jag storskaligt) av solkraft och vindkraft (vågkraft förresten?). Varför inte bygga ut hela Sahara med solceller? Vattenkraft är visserligen rent och förnyelsebart men förstör djurliv i älvar och får väl avvecklas helt när man har tillräckligt med sol- och vindkraft. För uppvärmining kan man ju använda pellets eller nåt annat. Kanske man lyckas med bränslecellen nån gång å sen finns ju metanol/etanol.

ontopic förresten: ja, själv vill man ju ha en så strömsnål dator som möjligt men samtidigt highend-prestanda. Prestanda per effekt är nog vad jag brukar sträva efter. Min PC drar nog inte mycket då jag brukar klocka ner och dra ner spänningen på mitt x1900 och sen ger säkert C&Q en del. Synd bara nf4 blir så varm men det lär dra mycket mindre än x1900 och venice iaf. Jag måste ändå säga att GF8800 verkar ha väldigt hög prestanda per effekt även om den förstås drar rätt mycket. nVidia lyckades rätt bra ändå, tycker jag.

edit:

hardware guy:
Just nu är vi även inne i en period där jordens magnetfält snabbt försvagas. 10% på 150 år. Utan magnetfält så kommer kosmisk strålning att döda liv, och solvindarna kommer att blåsa bort atmosfären.
Magnetfältet har bytt riktning i genomsnitt vart 200-tusende år, och det är 780.000 år sedan senast, så statistiskt sett är det dags igen. Människan kan knappast påverka magnetfältet, men magnetfältet kan definitivt påverka klimatet.

Oj, det visste jag inte, eller jo jag har nog hört det där om att magnetfältet kanske kommer att byta riktning. Läste lite om det nu och det verkar som vändningen är en långsam process på flera tusen år. Om man tänker på att detta ska ha skett förut så känner jag inte till att livet på jorden fått nån katastrof var 200-tusende år pga detta. Antagligen försvinner inte magnetfältet utan kanske försvagas lite medan det ändras sakta. Blir lite jobbigt för flyttfåglar då men de anpassar väl sig.

Förresten, jag tänker nu bara på det som hände folket på påskön. De förbrukade naturresurserna snabbare än de kunde genereras (högg ner alla träd, typ) och sen, när det inte gick längre, slutade allt i krig, svält, och kannibalism tills de dog ut. Jag vill INTE att det händer oss!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0

Jag tror på massuppbyggnad (då menar jag storskaligt) av solkraft och vindkraft (vågkraft förresten?). Varför inte bygga ut hela Sahara med solceller?

Det går inte att ha bara sol och vindkraft eftersom det inte funkar hela tiden, det blåser inte och är inte sol hela tiden (dessutom är det minst sol på vinter när vi behöver som mest energi). Man måste ha en "stomme" som funkar hela tiden t.ex vattenkraft och kärnkraft och använda vind och solkraft som komplement.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Det går inte att ha bara sol och vindkraft eftersom det inte funkar hela tiden, det blåser inte och är inte sol hela tiden (dessutom är det minst sol på vinter när vi behöver som mest energi). Man måste ha en "stomme" som funkar hela tiden t.ex vattenkraft och kärnkraft och använda vind och solkraft som komplement.

Det skulle nog bli stabilt i tillräckligt stor skala. Men du har nog rätt i att de fungerar bäst som komplement.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Nja nu är det ju så att sverige ligger åtta på hur stort avtryck vi gör på planeten.

"MILJÖFÖRSTÖRING. Vi jordbor konsumerar 25 procent mer än vad planeten producerar. Och Sverige intar en besvärande åttondeplats på listan över länder som belastar ekosystemen mest.
De bekymmersamma uppgifterna presenterades i går i Världsnaturfondens (WWF) rapport Living planet.

...TEXT...

Så du har fått det där lite om bakfoten att sverige inte skulle göra någon påverkan. Sedan gör såklart att vi har en relativt liten befolkning att våran påverkan inte blir lika massiv som tex usa eller så.

Räknat på en världsbefolkning på 5 miljarder och Sverige på 8 miljoner så utgör vi 0,16%. Är jämt det som känns löjligt med alla dessa miljögrejer, att Sverige tror att dom faktiskt kan göra någon skillnad här i världen (mer än att föregå med gott exempel). Är väl som våra grannländer brukar säga, att dom skrattar åt Sverige angående diverse bestämmelser och regler. Och det finns ju viss orsak till det tyvärr. Angående elen är ju bland det löjligaste, pga dagens elpriser och nedrustningar av kärnkraft så är det ju billigare att köpa el ifrån kolkraftländer eller liknande än att köpa svenskproducerad el.

Angående "krönikan" så är jag som så många andra undrande hur du kan ha utelämnat ljudnivån som orsak. Jag själv är inte speciellt brydd över kostnaden, däremot är jag brydd angående kylningen som innebär högre ljudnivå ju högre W.

Vet inte om all information är korrekt och om det inte vore så får ni gärna rätta mig.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, just det, det är ju klart. Tror du man kan lagra energi (jättekondensatorer? kanske svårt iofs) eller ta utav andra länders energi (alltså i andra tidzoner som råkar ha solsken).

Vindkraften kan man väl bygga ut på lite olika ställen. Det kanske inte blåser överallt, men nåt ställe borde det väl blåsa på.

Ja, jag vet inte. Fusion vore ju annars överlägset, men jag vet inte hur långt utvecklingen har gått på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Räknat på en världsbefolkning på 5 miljarder och Sverige på 8 miljoner så utgör vi 0,16%. Är jämt det som känns löjligt med alla dessa miljögrejer, att Sverige tror att dom faktiskt kan göra någon skillnad här i världen (mer än att föregå med gott exempel). Är väl som våra grannländer brukar säga, att dom skrattar åt Sverige angående diverse bestämmelser och regler. Och det finns ju viss orsak till det tyvärr.

Det spelar självklart ingen roll vilket land man bor i. Alla människor som förbrukar mer resurser än jorden kan bistå med måste minska konsumtionen. Så enkelt är det. Det gäller även Sverige oavsett om vår befolkning är 1 miljard, 9 miljoner eller 100 personer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ditt resonemang är helt galet. Dvs är det skulle vara ok att sverige konsumerar mer bara för att vi inte är så många. Du tillskriver länder någon slags magisk miljökvota som inte finns. Jordens resurser skulle alltså delas upp per land och inte per invånare. Taskigt för Kina, Indien mfl som måste klara sig på samma resurser som Lichtenstein. Jorden befolkas av människor och inte länder. Kan inte förstå hur man kan resonera på detta viset.

EDIT: För att förtydliga. Varje individ har ett miljöansvar, det är lika fel att leva utöver sina resurser vilket land man än gör det i. Detta borde vara en självklarhet, och är förhoppningsvis det för de allra flesta.

Resonemanget är vetenskapligt, logiskt och relevant. Det finns en gräns för hur mycket miljöpåverkan ett avgränsat geografiskt område kan klara. Om det bor 100 milj blir också belastningen på miljön 10ggr större jämfört med om det bara bor 10 milj inom samma område. Utsläppen är 10ggr större det produceras 10ggr mer sopor och enegriförbrukningen är 10gg högre. Huvuddelen av miljöförstöringen drabbar närområdet, dvs det egna landet och grannländerna.

Det finns även globala miljöeffekter men det är ett misstag att stirra sig blind på dessa och glömma bort den mer närliggande och omedelbara miljöpåverkan.

Ett tätbefolkat land där väldigt många trängs på en liten yta måste helt enkelt anstränga sig mer om man vill att miljö och natur skall vara i gott skick.

Jag måste nog hävda att det är Ditt resonemang och inte mitt som är helt galet om du inte känner till den här problematiken.

Det är inte fråga om någon "magisk miljökvota". Det handlar om att varje land har ansvar för sin del av jordklotet. Och både för sin egen och andras skull måste se till att naturen och miljön klarar sig. Och logiskt innebär det att den uppgiften blir svårare för folkrika tätbefolkade länder...

Ofta verkar det som om många "miljö aktivister" är ideologiskt motiverade snarare än praktiskt. Som om man har en agenda som innebär att en viss politik skall föras oavsett om den är effektiv miljöpolitik eller ger påtagliga resultat. Och det innebär att man ser och hör det man vill se och höra. Andra fakta som rör miljön och hur naturen fungerar ignorerar man...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Resonemanget är vetenskapligt, logiskt och relevant. Det finns en gräns för hur mycket miljöpåverkan ett avgränsat geografiskt område kan klara. Om det bor 100 milj blir också belastningen på miljön 10ggr större jämfört med om det bara bor 10 milj inom samma område. Utsläppen är 10ggr större det produceras 10ggr mer sopor och enegriförbrukningen är 10gg högre. Huvuddelen av miljöförstöringen drabbar närområdet, dvs det egna landet och grannländerna.

Det finns även globala miljöeffekter men det är ett misstag att stirra sig blind på dessa och glömma bort den mer närliggande och omedelbara miljöpåverkan.

Ett tätbefolkat land där väldigt många trängs på en liten yta måste helt enkelt anstränga sig mer om man vill att miljö och natur skall vara i gott skick.

Jag måste nog hävda att det är Ditt resonemang och inte mitt som är helt galet om du inte känner till den här problematiken.

Det är inte fråga om någon "magisk miljökvota". Det handlar om att varje land har ansvar för sin del av jordklotet. Och både för sin egen och andras skull måste se till att naturen och miljön klarar sig. Och logiskt innebär det att den uppgiften blir svårare för folkrika tätbefolkade länder...

Ofta verkar det som om många "miljö aktivister" är ideologiskt motiverade snarare än praktiskt. Som om man har en agenda som innebär att en viss politik skall föras oavsett om den är effektiv miljöpolitik eller ger påtagliga resultat. Och det innebär att man ser och hör det man vill se och höra. Andra fakta som rör miljön och hur naturen fungerar ignorerar man...

Det du vill säga är att folk som disponerar en större yta (bor i ett glesbefolkat område) skall tilldelas en lite större kvot av jordens resurser? Du gör här antagandet att produkter vi konsumerar är knytna till det geografiska område vi befinner oss i. Tyvärr stämmer inte detta i de alldra flesta fall. Vi kan väl dessutom anta att vi faktiskt går mot ett allt mer globaliserat samhälle.

Du vill fortfarande få det till att det är länder som har ett miljöansvar i första hand, och inte individer. Jag tycker fortfarande att uppdelningen i länder är fånig. Vi är alla världsmedborgare och delar på samma jord. Simple as that.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ehh, va?

Sverige ansvarar självklart för sina geografiska gränser men även områden utanför. Ditt tankesätt var det som gällde för sisådär 30 år sen i många länder.

En liten historia:

I Finland hade man tex. en massafabrik som släppte ut en del skit. En professor jag hade berättade att när han var där för många år sen så frågade han om det fanns någon rening på avfallet. Svaret blev att det inte behövdes för att det rann ut i en å som strax rann över den ryska gränsen...

Det där förstår vem som helst (eller inte) att det inte är ett hållbart tankesätt.

Du menar också att det var Sveriges fel att bl. a. Gävleområdet drabbades av radioaktivt avfall från Tjernobyl. Ryssland ansvarar ju inte för Sverige - right?

Väldigt konstigt resonemang du har i övrigt...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det spelar självklart ingen roll vilket land man bor i. Alla människor som förbrukar mer resurser än jorden kan bistå med måste minska konsumtionen. Så enkelt är det. Det gäller även Sverige oavsett om vår befolkning är 1 miljard, 9 miljoner eller 100 personer.

Sen kan man alltid göra det enklare för sig och effektivisera komsumptionen och produceringen. Hade man bara odlat grödor och skitit i kött så hade man inte slösat 90% av energin till att föda upp kor, grisar etc. Sen kan man alltid göra återvinning bättre osv.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB