Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

linspire/lindows vad e d?

Tjenna va ett tag sen ja skrev någon tråd nu men har kollat lite på det här linspire (föredetta lindows) och bara undrar va e d öfr något e d en form av linux dist eller är det ngn dålig kopia av windows och hur funkar det etc e d något att ha ens ??

Visa signatur

VK

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linspire
http://en.wikipedia.org/wiki/Linspire
http://wiki.freespire.org/index.php/Freespire_Reviews

Det var en av de första distrobutionerna jag använde och det vart inte mycket att hänga i julgranen. Jag skulle personligen inte använda det med tanke på att mjukvaran är så utdaterad.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Jag provade den faktiskt med rätt öppna ögon, det var då jag insåg hur olika Windows och Linux verkligen är. En dist som försöker vara Windows är ungefär lika bra som när Windows försöker vara Linux

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

haha okeje har/hade inte några större planer på att testa d. Va mest nyfiken på va d va för något hade fattat d som att d va ngn form a linux men ändåså windows men nu verkar d va ngt helt eget (och väldigt kass) hehe

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
haha okeje har/hade inte några större planer på att testa d. Va mest nyfiken på va d va för något hade fattat d som att d va ngn form a linux men ändåså windows men nu verkar d va ngt helt eget (och väldigt kass) hehe

Nej det är inte något helt eget. Det är en linux distrubution som försöker efterlikna windows.

Jag måste säga att jag tycker att denna disten är helt onödig, användarvänlighet stavas inte windows.

Permalänk

Det ända coola med Linspire är att de använder Haskell för att utveckla sina verktyg.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag prova det i förgår, efter har provat en massa linux distar, dåligt med drivruntiner, varken min brännare, grafikkort eller ljudkort funka.
Annars är det väl helt ok.

Permalänk
Medlem

Det lyckas ju att köra flash-filmer (Youtube) på nätet och köra på de rätta ATI-drivrutinerna iaf, till skillnad från Ubuntu och Mandriva.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Det lyckas ju att köra flash-filmer (Youtube) på nätet och köra på de rätta ATI-drivrutinerna iaf, till skillnad från Ubuntu och Mandriva.

Ubuntu har ju som policy att undvika proprietär mjukvara som bl.a. Flash är. Det går ju dock utmärkt att skaffa Flash 9 till Ubuntu väldigt enkelt på egen hand. Till skillnad från Linspire som inkluderar bl.a. proprietära drivrutiner som standard (på gott och ont).

Angående Linspire hörde jag en intervju med skaparen och han verkar ganska sympatisk. Har själv ingen erfarenhet av Linspire men har alltid haft en negativ syn innan p.g.a. Lindows som aldrig lät riktigt bra.

Tycker deras Click-n-Run är ganska intressant sätt att distribuera mjukvara och kanske framförallt sälja mjukvara.

Nu när de även börjat samarbeta med Canonical och Ubuntu tror jag att Linspire (och Ubuntu) kommer att bli bättre och bättre då båda är bra på vissa saker de gör och nu kommer stärka varandra ännu mer.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Själv så började jag använda för första gången Freespire igår efter en del strul med Ubuntu. Och jag blev slagen av hur snyggt, fräscht och smidigt det var. Alla enheter, inte minst ATI grafikkortet jag har, fungerade felfritt från första början och alla videocodecs fungerar som det ska, däribland flash-filmerna som jag nämnde innan.

Den kombinationen kunde jag inte hitta hos Fedora Core, Open Suse, Mandriva eller Ubuntu. Där var det antingen strul med grafikkortet eller så kom det inte med de väsentliga codecs. Bara MEPIS har kommit i närheten av Freespire.

När jag sen provade med att installera XGL/Compiz/Beryl på Freespire så behövde jag installera paketen via apt-get och sen så fick jag igång det, vilket inte tidigare funkat med Ubuntu installerat. Där var man tvungen att följa ytterligare instruktioner genom att lägga till kod i olika skript-filer, något som för min del slutade upp med att jag inte kunde logga in på mitt konto längre och då tog jag trist nog bort operativssystemet. Dock så tog jag bort XGL/Compiz/Beryl fårn Freespire eftersom systemet hängde sig av en konstig anledning efteråt...

Det här var en riktig positiv överraskning och till de som säger att Freespire försöker efterlikna Windows kan jag säga att Mandriva, Kubuntu, Suse och resten av distros som använder sig av KDE gör också det. De som gjorde KDE måste onekligen ha haft Windows som en inspirationskälla.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4