Permalänk

Hur göra datorn tystare?

Har just nu datorn i signaturen: En amd xp2500+ som är klockad, med en spire whisperrock IV på. Chassit är ett antec sonata med medföljande nätagg.

Vidare sitter det ett radeon 9600xt i med originalkylning.

Nordbryggan på moderkortet har jag bytt kylning på, så den är numera passiv.

Vad skulle jag kunna göra åt ljudnivån, jag tycker den låter rätt mycket ändå, mer än polarens dell...

Permalänk
Medlem

Montera HDDn så den inte för vibbar vidare i chassit...

Köp fläktkontroller och sänk farten på fläktarna när du
inte spelar eller gör annat krävande...

Permalänk

Hårddiskarna sitter ju i sonatans gummiupphängning som inte för vibbar vidare, men själva hårddiskarna i sig låter fan ganska mycket. Testade att en kort stund bara hålla i fläktarna i chassi, graffe samt processor, och det var diskarna som lät mest...

Permalänk
Medlem

Ladda ner SYStools.. Där kan du ändra (på dom flesta diskarna) Om dom ska vara tysta eller snabba.. Funkar dock inte på alla diskar.. bara att prova sig fram! Sen kan du byta fläkt på gpu´n med

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Hårddiskarna sitter ju i sonatans gummiupphängning som inte för vibbar vidare, men själva hårddiskarna i sig låter fan ganska mycket. Testade att en kort stund bara hålla i fläktarna i chassi, graffe samt processor, och det var diskarna som lät mest...

Är hårddiskarna problemet finns det ofta inte mycket att göra annat än att bygga in ljudet. Det rör sig ofta om högfrekventa ljud som inte stoppas speciellt bra av ljuddämpning eller liknande. Hade själv en äldre Western Digital 80GB som min bror fick efter att hans hårddisk gått sönder och den låter faktiskt ganska hemskt. Byggde in den med hjälp av en äldre CD-läsare och lites kaparglädje och nu låter den inte lika illa (men gör man det får man också tänka på risken för överhettning).

Så antingen bygga in ljudet mer eller byta hårddisk till en tystare. Är det ett tjutande ljud kan det också vara så att hårddisken inte mår speciellt bra. Kanske kolla garantin i så fall?