Permalänk
Medlem

Core 2 Duo 81c, kan det stämma?

Tja, en kompis har köpt en ny dator som jag satte ihp åt honom.
när vi starta den och jag kolla BIOS så stod det att CPUn var 81C, är det sant eller bara en bugg? kylarn är rätt monterad. enda grejen är att typ 1/4 av kylarpastan råkade jag pilla på så den åkte bort.. men tycker ändå att det där är nån bugg temperatur.. han har :

Asus P5B Deluxe/WiFi-AP iP965
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Måste var en bug eller så är kylaren MYCKET dåligt monterad, byt pasta.

Jag menar, om BIOS säger 81 grader och det INTE är en bug kan man ju undra hur varma kärnorna är. Huuu.

Kolla med exvis CoreTemp eller Everest. EFTER att du VERKLIGEN kollat att kylaren öht har kontakt med CPU:n.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Avstängd

uppdatera bios

Permalänk

bios visar roliga temperaturer.. nonchalera det bios visar.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Montera om för säkerhetsskull..

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Använd TAT,TAT,TAT................../Lasse

Permalänk
Medlem

Vad är TAT?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Varför ska han använda TAT för att kolla vilken idletemp han har?
Går väl att kolla tempen med CoreTemp eller Everest el. dyl.

TAT eller iTAT är Intel Thermal Analysis Tool.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

Ok,

Tack.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Varför ska han använda TAT för att kolla vilken idletemp han har?
Går väl att kolla tempen med CoreTemp eller Everest el. dyl.

TAT eller iTAT är Intel Thermal Analysis Tool.

Coretemp och Everets brukar inte direkt ingå i mjukvarupaketet som kommer med, iaf på mitt Asus kort fick jag med TAT.

Permalänk
Medlem

Annars kan du känna på kylflänsen. Tror det var ungefär vid 55 grader man känenr att det börjar bränans. Är kylflänsen inte så varm att det känns som att du bränenr dig ifall du hålelr ett kort tag så sitter inte kylflänsen helt rätt. Sitter den helt rätt ändå, och den inte är så varm så är det endast BIOS som visar fel.

Och det är inte Fahrenheit du tittar på? Tror Fahrenheit gick efter kroppens värme, alltså 100F är 37C. 81 Fahrenheit är väll då ner mot... 30C?

Permalänk
Medlem

nej det var 81C, men det är nog något BIOS fel.. men nu är det ett annat fel med datorn. när han kopplar in sladden till hårddisken och sätter på den så kan han inte boota windows disken. men han kan det när hdd'n inte är ikopplad men då kan han ju inte installera windows.. Vad kan vara felet?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. har ett Asus P5W DH Deluxe med en E6600. BIOS (både det som följde med och senaste versionen) rapporterar 76 - 80 C.
Testade Core Temp och den visade 83 C för båda, och varje kärna rapporterade också runt 83, förutom ena kärnan som varannan update visade 127 C.

Känner jag på cpukylaren är den inte extremt varm, inte heller blåser det särskilt varm luft ut ifrån den.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Och det är inte Fahrenheit du tittar på? Tror Fahrenheit gick efter kroppens värme, alltså 100F är 37C. 81 Fahrenheit är väll då ner mot... 30C?

Nej, den har inte något med kroppen att göra. Formeln för att räkna från farenheit till celcius är X-32/1,8 och åt andra hållet X+32*1,8. Bara så du vet.

81 F är alltså 27 C.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Nej, den har inte något med kroppen att göra. Formeln för att räkna från farenheit till celcius är X-32/1,8 och åt andra hållet X+32*1,8. Bara så du vet.

81 F är alltså 27 C.

Citat:

There are several competing versions of the story of how Fahrenheit came to devise his temperature scale. One states that Fahrenheit established the zero (0 °F) and 100 °F points on his scale by recording the lowest outdoor temperatures he could measure, and his own body temperature.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips som hjälpte mig med mina temp problem med E6600 och P5B:

Tryck dit kylaren rejält!! Efter att jag hade monterat om kylaren för 3e gången blev tempen "normal" igen, innan hade jag precis som er, 80-90C!
Om ni kör med stockkylaren, tryck till ordentligt så att det klickar till, och sen ska man hålla ner "skruven" och vrida. När du är färdig känner du om den sitter helt stabilt, den ska inte gå¨att rubba alls.

Lycka till!

Permalänk

mitt tips, köp en ny kylare, stock är bara skit, är helt åt skogen konstiga att montera och när man väll får dit dem så blir man inte nöjd endå...

Permalänk
Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Jag tror kylaren sitter fel...

Mina temps var som dina, och då satt inte kylaren 100% fast jag trodde det.
Så det var bara ta bort den och göra om, fick göra om det flera gånger
innan alla 4 "sprintar" satt ordentligt.

1 av dom ville inte riktigt sätta sig, så jag fick trycka ur dom och dra upp
dom där man trycker ner så dom satt riktigt löst, sen sätta dit kylaren och
pressa på dom igen och verkligen dubbelkolla så alla 4 "sprintar" var
helt stumma...när man kände dom...

då gick min bios temp ner till ca 30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocturne
http://en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit

Intressant, jag har alltid undrar hur den mannen resonerade när han skapade en så värdelös temperaturskala...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Jag tvivlar startk på att IHSen var så konkav att du fick en temp på 80 grader och att det sänkte tempen med 30 grader bara genom att lappa den. Förmodligen var kylaren inte rätt monterad, vilket troligen gäller för alla som har temps på 80+ grader. Normal lappning ger ~5 grader enligt min uppfattning, några enstaka kan kanske sänka temperaturen med närmare 10 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FuzzyDuck
Jag tvivlar startk på att IHSen var så konkav att du fick en temp på 80 grader och att det sänkte tempen med 30 grader bara genom att lappa den. Förmodligen var kylaren inte rätt monterad, vilket troligen gäller för alla som har temps på 80+ grader. Normal lappning ger ~5 grader enligt min uppfattning, några enstaka kan kanske sänka temperaturen med närmare 10 grader.

Inte IHS en. Originalkylaren, som det står i texten.
IHS erna jag kikat på (3 olika) är betydligt mindre ojämna. Dock ej riktigt bra.
Däremot kylarens anläggningsyta (svarvad) är rejält konkav ut mot kanten. I och med det så blir problemet aktualiserat när man använder ett väldigt tunt lager kontaktpasta. Originalsmeten är det ganska mycket av så där är väl inte problemet lika stort. (illa nog)

När jag tog bort den sista kylaren så var där bara en tunn ring med pasta längst ut på kontaktytan. Ca. 1 mm bara. Restan var skinande blankt fortfarande....

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6