Permalänk
Avstängd

bästa cpun o överklocka procentuellt %

jag tänkte va med i smpc nästa år,det här året han jag inte

nu undrar jag om ni kan ge mig lite bra tips på cpuer som klockar bra procentuellt.

pentium2 kan man köra eller (p4) celeron men jag vet inte vilket som är bäst.
hur är det på amd sidan förresten? duron klockar bra men det finns kanske inget annat val än duron där?

Permalänk

Intel celeron mobile (vilken det nu var) kom ju bra i förra årets SMPC. Etta och tvåa tror jag

Permalänk
Avstängd

jo det vet jag men jag tänkte om det gick o komma högre om man körde pentium2 eller något annat kanske...

fast moderkort måste man ha ett bra också när man klockar och lite kyla kan eventuellt behövas.

ingen som vet något om p3orna med skt 370?

Permalänk
Medlem

Inget som ger sånna höga klockor som standard resultat. Låga orginalklockor på coppermine kan gå att pressa upp till nästan dubbla klockan, men vilket moderkort du ska lyckas med det på...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=66984

det där är på luft på ett abit kort och 115%.

men frågan är om det finns p3 kort som klarar jättehög fsb utan extremkyla på nb o sånt.....

Permalänk
Medlem

Duron 600 är inte dum, den jag har gör 1400Mhz med peltier, med bättre kylning så går nog 1500-1600Mhz iallafall.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd

jag är inte så bra på amd skt a men är det kx7 som gäller då ?

meningen är att iallfall komma över 150% oc men gärna en bit över 180%.

undra hur många som kommer va med i år,det är ju trots allt priser för 85 000kr :D...

Permalänk

När ni är inne på överklockning så undrar jag om amd 64 x2 4200+ är stabil att överklocka??

Permalänk

Till technofreak:
Den är stabil o klocka med men som sagt så slår den ju inte c2d:)

Visa signatur

KAGUClicker.seThe projects ■ AMD 4200+ @ 2988 ■ Abit KN9S ■ Corsair 6400 1GB 4-4-4-8 @ 950 mhz ■ X1900GT @ 580/1650 ■ Samsung 250GB ■ -SuperPI: 28,523s @ 2904

Permalänk

okey..är inte insatt i det här med överklockning och så men vilken processor är c2d?

Permalänk

Core 2 Duo,,, e6300-e6600... även x6800 och qx6700.... finns lite o välja på..

Visa signatur

KAGUClicker.seThe projects ■ AMD 4200+ @ 2988 ■ Abit KN9S ■ Corsair 6400 1GB 4-4-4-8 @ 950 mhz ■ X1900GT @ 580/1650 ■ Samsung 250GB ■ -SuperPI: 28,523s @ 2904

Permalänk

ahaa okey..men nu vet jag inte vilket som är bäst amd eller intel:P hehe samma sak som alla undrar;) så är ju intel lite dyrare med när det gäller dubbla kärnor fast det kanske slår ut när man klockar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
ahaa okey..men nu vet jag inte vilket som är bäst amd eller intel:P hehe samma sak som alla undrar;) så är ju intel lite dyrare med när det gäller dubbla kärnor fast det kanske slår ut när man klockar eller?

hmm.. intel är lite dyrare.. men intels 1700kr cpu kan piska en av amds 7000kr cpu.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk

Piskar? Absolut inte oklockad, men däremot klockad så händer de lite med intels

Visa signatur

KAGUClicker.seThe projects ■ AMD 4200+ @ 2988 ■ Abit KN9S ■ Corsair 6400 1GB 4-4-4-8 @ 950 mhz ■ X1900GT @ 580/1650 ■ Samsung 250GB ■ -SuperPI: 28,523s @ 2904

Permalänk
Medlem

men då kan man ha i åtanke vad som händer om man tar å klockar amd'n också xD den som "RazoX" nämner för 7000, är en entusiast processor med upplåsta multiplar, med upplåsta multiplar blir det grymt att klocka, det enda som i princip sätter stopp är kylningsförmågan och moderkortets förmåga att höja vcore..

Och då kommer vi in på moderkort, om du tar en snabb titt på komplett.se ser du att du får mycket mer moderkort för pengarna om du köper en amd jämfört med en intel, det är många faktorer som väger in.

Och om man jämför en core 2 duo för 2000 och en amd för 2000 (x2), visst är det lite skillnad i prestanda till intels fördel i vissa test, men ingen "dag och natt" skillnad. Det hela handlar om vilken processor eller vilket märke du vill köpa.-

Visa signatur

Surface Pro 2, Gateway P-7805, Acer EEE PC

Permalänk

okey jag har tidigare bara haft amd och tycker det har funkat perfekt men har aldrig gett mig på o överklockat eftersom jag inte kan ngt sånt..men får fråga mig fram sen när det blir att man köper nya delar så kanske nån kan hjälpa mig=)

Permalänk
Avstängd

lite offtopic nu va ??

amd är inte lika snabba som intel idag men sen måste man tänka på vad moderkorten går på också.

Permalänk

kanske lite off topic men om man tänker på prismässigt vad en intelprocessor kostar och hastighet så skiljer det sig rätt mkt fast vad vet jag när man klockar o har sig haha:D

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.se/smpc2006/

scrolla ner så ser du vad man kan vnna om man kan klocka

Permalänk
Medlem

en gammal amd athlon 1900+ tror jag..

man kan kall löda om processorn så den blir en 2100+ som processorn igentligen är.. fast låst då..

SEN kan man klocka.. då vinner man ju 200mhz tror jag från stock utan att ens börja höja fsb eller volten..

här har du video..

http://www.tgdaily.com/2001/11/24/second_thg_video/index.html

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Varför tar folk upp Core 2, 1900+ m.fl? Dessa är ju inte ens i närheten lika bra procentuellt sett som en Duron 600. Den jag tävlade med gör 1100Mhz på luft, 1200-1250 primestabilt med vatten och runt 1400 med peltier. Med flytande kväve kanske 1600Mhz? DET är mycket procentuellt sett.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Vissa modeller av Celeron 333 ska väl gå att klockas av bara fan åxå?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Varför tar folk upp Core 2, 1900+ m.fl? Dessa är ju inte ens i närheten lika bra procentuellt sett som en Duron 600. Den jag tävlade med gör 1100Mhz på luft, 1200-1250 primestabilt med vatten och runt 1400 med peltier. Med flytande kväve kanske 1600Mhz? DET är mycket procentuellt sett.

anledningen för att ingen nämner dem var för att hälften av alla som svarat knappt hoppat ur lekskolan när de processorerna var aktuella.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
anledningen för att ingen nämner dem var för att hälften av alla som svarat knappt hoppat ur lekskolan när de processorerna var aktuella.

Borde fortfarande, precis som coppermine P3 kärnan, vara kunskap man måste besitta för att vädra sin åsikt när någon frågar en sån här fråga.

Frågan är hur bra någon av de lite nyare ULV cpu'erna skulle klocka igentligen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Duron 600 är bra men äcven Celeron M 1,4Ghz (finns kanske fler modeller) ska tydligen gå riktigt bra. Core 2 Duo kanske klarar 120% eller nått. Samma sak med A64. Men inga 200% där inte

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Duron 600 är inte dum, den jag har gör 1400Mhz med peltier, med bättre kylning så går nog 1500-1600Mhz iallafall.

Din borde utan problem komma över 1500MHz, den jag använde 2003 var nog lite sämre än din misstänker jag. Lägg på att jag och qaztaz bootade in i windows med varje klock också, har man bra program för att ändra fsb i windows är 1600MHz inga problem med din cpu.

Permalänk
Medlem

..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av project_x
Piskar? Absolut inte oklockad, men däremot klockad så händer de lite med intels

piskar gör den inte oklockad men presterar ugnefär samma å de är riktigt bra me tanka på pris skillnaden

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

men orka bry sig om va den gör orginal.

sen är ni lite offtopic tycker jag men eftersom det är sweclockers så blir jag inte heller förvånad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Borde fortfarande, precis som coppermine P3 kärnan, vara kunskap man måste besitta för att vädra sin åsikt när någon frågar en sån här fråga.

Frågan är hur bra någon av de lite nyare ULV cpu'erna skulle klocka igentligen.
B!

och vad menar fröken med det?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
och vad menar B med det?

Att just för att de inte är gamla nog borde de inse sina begränsningar, och kanske reflektera över hurvida de ska avstå från att kommentera i en sån här tråd? Jag antar att det var den delen du undrade över.

Om det mot förmodan var min fundering på ULV cpu'er så kan jag bara säga att ULV är extremvarianten på LV cpu'er, altså, (Ultra) Low Voltage. De bör fortfarande tåla samma max spänning som cpu'er baserade på samma kärna, och kan därför, rent teoretiskt ge ruskigt bra överklockningar. Jag har ett par LV's som är baserade på northwood kärnan, och klockar en bit över dubbla orginalklockan. Lyckas hitta ett par som utgår från en lägre frekvens, och klockar lika bra, så har man förbaskat fin %.

B!

(Jag tog mig vissa friheter med citatet)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.