Permalänk
Medlem

Vad är HDCP?

Hej alla, har lite funderingar jag inte fått något vidare bra svar på. Det är så att jag ska köpa LCD TV inom en månads tid. Jag vill kunna koppla ihop tvn med datorn digitalt, d.v.s. med DVI eller HDMI.

På vissa, framförallt LGs, TV-apparater står det att de stöder HDCP via DVI eller ibland HDCP via HDMI. Vad är HDCP? Är det något som krävs för att kunna koppla ihop datorn-->Tv digitalt?

Grafikkortet har "HDTV-utgång", men det måste ju då vara någon adapter man behöver för DVIportarna på baksidan? Den stöder även HDCP.

Tittar lite på Samsung LE32R71/R72 men den stöder inte HDCP. Annars är det LGs LX1/LX2:a som är intressant då den stöder det.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4,05 GHz - Asus P5N-T Deluxe - Corsair Twin 6400 Cl4 4 Gb - 2 st 8800 GTS 640 Mb @ 591/1950 MHz i SLI - Soundblaster X-fi Fatal1ty - Seagate Barracuda 7200.10 320 Gb och 500 Gb - Coolermaster iGreen 600W - Vista 64-bit

Permalänk
Medlem

det är copieringsskydd
har för mig att man inte kan konvertera dvi till hdmi om den inte stödjer hdcp.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

det är somsagt ett jobbigt kopieringsskydd och nåt ännu jobbigare ett sätt att kolla att alla delar i kedjan är "säkra" du kan alltså inte spela upp en bluray/hddvd film högupplöst via hdmi om inte tv'n stödjer hdcp... nu är inte detta påslaget på dagens filmer, men nåndag slås det väl på

/Daniel

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag.

Men kan jag koppla en DVI-HDMI kabel mellan dator och TV om datorn stöder HDCP men inte TV:n? Alltså DVI in i grafikkortet och HDMI in i TV:n? Eller om det nu följer med en omkopplare till grafikkortet så jag kopplar om DVI till HDMI direkt och sen HDMI in i TVn?

Samsungen har endast HDMI som digital ingång, medan LG:n har både HDMI och DVI och dessutom HDCP stöd. Men är mer sugen på Samsungen...

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4,05 GHz - Asus P5N-T Deluxe - Corsair Twin 6400 Cl4 4 Gb - 2 st 8800 GTS 640 Mb @ 591/1950 MHz i SLI - Soundblaster X-fi Fatal1ty - Seagate Barracuda 7200.10 320 Gb och 500 Gb - Coolermaster iGreen 600W - Vista 64-bit

Permalänk
Medlem