Permalänk

2000kr i Playhead-dollar

Jag fick precis fakturan för vårat teleabb. på firman. Någon (läs: lillsyrran) har ringt 20st samtal á 100kr till Playhead för att sätta in lotsasdollar på nåns konto.

Lillsyrran är 14 år och har absolut inte fått lov att ringa dessa satans samtal. Finns det något jag kan göra åt saken så vi slipper punga ut med degen?

Permalänk

Har hon inte fått godkänt av sina föräldrar och är under 18år så är väl inte köpet giltigt?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Re: 2000kr i Playhead-dollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Jag fick precis fakturan för vårat teleabb. på firman. Någon (läs: lillsyrran) har ringt 20st samtal á 100kr till Playhead för att sätta in lotsasdollar på nåns konto.

Lillsyrran är 14 år och har absolut inte fått lov att ringa dessa satans samtal. Finns det något jag kan göra åt saken så vi slipper punga ut med degen?

Eftersom din lillasyster troligen bor hemma och inte är tillräckligt gammal att stå för abonnemang själv så ligger ansvaret på hennes försäldrar. Juridiskt så är ert skäl inte tillräckligt för att man skall slippa betala dessa samtal. Ansvaret ligger på föräldrarna i detta fall.

Liten edit då jag såg att hon ringt på firman. Hon har helt enkelt olovligen ringt samtal och företaget får isåfall göra en polisanmälan mot henne för att olovligen ringt betalsamtal. Då hon inte är mynding finns en risk att hennes föräldrar kan stå skadeståndsskyldiga.

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Då hon är underårig har föräldrarna rätt att köpet ska återgå då ett köp är ett bindande avtal vilka underåriga inte får ingå.
Ta kontakt med konsumentombudsmannen där du bor. http://www.konsumentverket.se/startsidan.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Då hon är underårig har föräldrarna rätt att köpet ska återgå då ett köp är ett bindande avtal vilka underåriga inte får ingå.
Ta kontakt med konsumentombudsmannen där du bor. http://www.konsumentverket.se/startsidan.asp

Det är inga avtal som i detta fallet är ingått. Det handlar om olovligt bruk av en telefon. Om jag förstod det rätt så har ett företags telefon dessutom används och konsumentverket hjälper just konsument, inte näringsidkare

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mjam
Det är inga avtal som i detta fallet är ingått. Det handlar om olovligt bruk av en telefon. Om jag förstod det rätt så har ett företags telefon dessutom används och konsumentverket hjälper just konsument, inte näringsidkare

Har hon inte åldern inne har betalföretaget ingått ett avtal med underårig vilket är olagligt...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem

skicka faktura till föräldrarna? skulle ju kunna vara lämpligt tillvägagångssätt det det är en typ av skadegörelse??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
skicka faktura till föräldrarna? skulle ju kunna vara lämpligt tillvägagångssätt det det är en typ av skadegörelse??

Vad?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Re: 2000kr i Playhead-dollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen

Enklaste? Ta alla hennes månadspengar tills det e betalt? Skulle jag gjort Barn ska lära sig betala sina egna saker

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Håller med Derox. Är hon 14 år borde hon fan fatta bättre!

Permalänk
Medlem

Kontakta Playhead till att börja med och se vad de kan göra.

Annars är det väl lämpligt att göra som Derox säger.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Egentligen är det företaget som gjort fel då de slutit avtal med en minderåring.
Sen att ungen ska veta bättre är en helt annan femma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

såg att någon råkat ut för samma sak(tror det stod på AB) då hennes 10 åriga dotter gjort exact samma grej modern fick tillbaka vartenda öre då man inte kan sluta avtal med minderåriga utan målsmans tillåtelse/underskrift.
så har inte din syster förfalskat din mors/fars underskrift så bör du kunna kräva tillaka vartenda öre.
sen att din syster inte verkar så super smart är nog inget att göra åt, bara hålla ett vakande öga på henne, speciellt när hon är i tonåren då mkt kan skita sig!

sen så borde ni straffa henne på något sätt tex dra in pengar ett tag eller något annat, kanske datorförbud? skulle jag göra så när jag va 14 skulle jag faan åka på rejält me stryk!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
såg att någon råkat ut för samma sak(tror det stod på AB) då hennes 10 åriga dotter gjort exact samma grej modern fick tillbaka vartenda öre då man inte kan sluta avtal med minderåriga utan målsmans tillåtelse/underskrift.
så har inte din syster förfalskat din mors/fars underskrift så bör du kunna kräva tillaka vartenda öre.
sen att din syster inte verkar så super smart är nog inget att göra åt, bara hålla ett vakande öga på henne, speciellt när hon är i tonåren då mkt kan skita sig!

sen så borde ni straffa henne på något sätt tex dra in pengar ett tag eller något annat, kanske datorförbud? skulle jag göra så när jag va 14 skulle jag faan åka på rejält me stryk!

Jo, världen blir ju nog bättre med straff? Du kan bara titta dig runt omkring och se hur det går. Sen är ju inte lösningen att inte göra något alls men man får nog ta ett snack med flickan och diskutera igenom det och förklara vad som har hänt typ och varför man inte bör göra så. Det får man bäst resultat av i långa loppet.

Sen anser jag inte att man kna säga att flickan inte är så smart. Det är så sjukt enkelt att döma någon som gjort något korkat men det finns väl en anledningen kanske? Vi människor begår misstag ibland och då behöver vi kanske hjälpa varandra? Men frågar du styrande regering just nu så lever dom precis som du, ingen kontakt med verkligheten och dömer alla arbetslösa. Sen att nästan ingen i regeringen känner någon arbetslös, ja det är skrämmande. Men det är en annan sak, men liknelsen med verkligheten är i stort sett identisk.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Jo, världen blir ju nog bättre med straff? Du kan bara titta dig runt omkring och se hur det går. Sen är ju inte lösningen att inte göra något alls men man får nog ta ett snack med flickan och diskutera igenom det och förklara vad som har hänt typ och varför man inte bör göra så. Det får man bäst resultat av i långa loppet.

Mja, Saddam fick ju sitt straff och jag ser inte att han gör om sina brott?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Mja, Saddam fick ju sitt straff och jag ser inte att han gör om sina brott?

Kanske dags att du öppnar ögonen. Hur ser det ut i Irak och hur många har dött sen USA traskade in där? Tror det är över 3000 amerikaner och irakierna är mångdubbelt fler vet jag. Sen kan du ju se hur många Saddam dödade och du inser att det kanske inte räcker att traska in och hämta Saddam. Och att straffa honom med döden hjälper definitivt inte för att världen ska bli bättre i långa loppet. Oroligheterna har ju knappast minskat? Allt handlar bara om makt och hämnd, inget annat. Straffen i sig är verkningslösa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy

Ungen borde få betala, annars lär man sig aldrig. Hon ville ju tydligen ha lite playahead dollar eller vad de e, och så köpte hon det. Så låt henne betala också, hon verkar ju inte direkt ha fattat att vill man ha nått får man betala, kan bli en bra läxa.

Men att prata om stryk och liknande e bara dumt, ingen lär sig av att bli slagen, möjligen lär man sig hat och ilska, men inte mycket mer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Straff inte hjälper? titta på alla jävla miffon ute på stan som inte fått agg när dom gjort fel, vad händer? visst fan går dom och spöar folk titt som tatt.

Jag fick straff för alla mina felsteg och inte fan gjorde jag om det igen, vilka åker in och ut på behandligshem/fosterhem/socialtjosan bla bla?

Men för eller senare åker dom på straff ändå, nackskott, hängnin kanske gängkn*ll på kumla.

Se på madam Saddam, inte prata dom honom till rätta inte, försent kanske nu men straff blev det.

Jag är stolt och jävligt tacksam att jag är inte en av mifforna i stan.

Straff nu eller en burk med vaselin(syftar på kumla), bara att välja.

Hon får helt enkelt betala med vecko-/månadspeng, kanske jobba för det.. det fick jag göra när jag "råkade" ringa 071- nummer i mina yngre dagar, veckopengen rök och så fick jag jobba under sommaren för att betala 3000kr.

I slutet har man nog lärt sig något som kallas ansvar, fast med tanke på hur det är i landet så kommer nog det ordet enbart stå i historieböckerna

EDIT: Våld löser absolut inget, blir bara värre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

EDIT: Våld löser absolut inget, blir bara värre

Jasså? När en av mina bröder tappade respekten för mig & attackerade mig först med ett askfat i glas & senare med kniv så utsatte jag honom för kraftigt våld vid 2 tillfällen & se magiken fungerade han slutade med det.. det löste det problemet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att hon har ringt alla samtal från företaget, är det något privat lokaliserat i hemmet? Kanske bäst att kolla upp vanliga telefonräkningen också, med tanke på antalet samtal verkar det troligt att hon kan ha ringt till Playhead tidigare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jasså? När en av mina bröder tappade respekten för mig & attackerade mig först med ett askfat i glas & senare med kniv så utsatte jag honom för kraftigt våld vid 2 tillfällen & se magiken fungerade han slutade med det.. det löste det problemet...

Okej, jag är inte perfekt men jag tror inte på våld bara.

Förutom som sista utväg

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Okej,

1. jag är inte perfekt

2. men jag tror inte på våld bara.

1. Vem är det?

2. Det gör du rätt i.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

I din substansiella fall löste våld problemet. Men det är ingen implicitit att våld är lösningen på ett viss given problem.

OnTopic: Kontakta playahead och be dem avskriva fakturan. Förklara hur läget är. För ert bästa bör ni också bestrida fakturan, på sätt kan ni inte hamna hos kronofogden eller få betalningsanmärkning om ni inte betalar räkningen.

Permalänk
Avstängd

dra av pengarna på "lillsyrrans" månadspeng eller vad hon har.

är su säker på att det är hon som har ring också så det inte är någon av hennes kompisar,för så dum så man ringer up 2k ka man nästan inte av när man är 14år gammal =/

Permalänk

Barn måste straffas annars lär de sig inte!
Städar de inte när de ska - Ta undan alla leksaker i en vecka (Funkade på mig).
osv
Dock är INTE våld ett straff.

Att tala med dem hjälper inte alltid, tro mig jag vet. Gick 6år i skolan där de försökte "tala" med mina mobbare, itne fan hjälpte det. Men när jag väl dängde till en av dem blev det lugnt och skönt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

leesen o säga det men vi är inte mer än djur(alla är inte gudomliga varelser och fattar, allt fixxar sig inte för att man säger: fy va styggt av dig, gör inte om det) och straff lönar sig får man inget straff så förlorar man inget o då finns det inget som hindrar att man gör om det? sen om man förstått att man gjort fel och ångrar sig men det är en helt annan femma, vissa fattar helt enkelt inte att dom gjort fel då får man visa det med straff!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Som sagt tidigare, bestrid fakturan, alltid värt ett försök..

Och angående ot snacket; Det som har störst inverkan på oss människor som djur är straff och belöning. Belöning inverkar dock starkare på oss. I detta fallet handlar det om att ge ett straff som svider. Ett litet samtal räcker inte, att permanent aldrig låta henne sitta vid datorn, är för mycket.

Kanske ett par veckor utan playahead, eller indragen veckopeng.

Det är allmänt känt att barn som inte får straff/tillrättavisning gärna upprepar sina misstag.

Vi lär oss hela livet, av andra. Vi klarar oss inte själva.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ungen borde få betala, annars lär man sig aldrig. Hon ville ju tydligen ha lite playahead dollar eller vad de e, och så köpte hon det. Så låt henne betala också, hon verkar ju inte direkt ha fattat att vill man ha nått får man betala, kan bli en bra läxa.

Men att prata om stryk och liknande e bara dumt, ingen lär sig av att bli slagen, möjligen lär man sig hat och ilska, men inte mycket mer.

Men det är väl inget straff att låta henne betala så det kan ju vara en bra idé. Dock borde man se till att det inte godkänns, det där köpet. Men om man nu inte lyckas med det så får man väl på något sätt låta henne jobba och betala av en del av summan jo.

EDIT:

"leesen o säga det men vi är inte mer än djur(alla är inte gudomliga varelser och fattar, allt fixxar sig inte för att man säger: fy va styggt av dig, gör inte om det) och straff lönar sig får man inget straff så förlorar man inget o då finns det inget som hindrar att man gör om det? sen om man förstått att man gjort fel och ångrar sig men det är en helt annan femma, vissa fattar helt enkelt inte att dom gjort fel då får man visa det med straff!"

Har man inte förstått att man "gjort fel" så förstår man det inte vilka straff man än tar till. Det enda straff skapar är en rädsla som på något sätt påverkar en. Jag kan lova dig att om du tar en nyfödd unge kan du få den att bli exakt så som du vill, utan begränsningar i stort sett.

Sen att ni pratar om att bara tala till rätta (som bl a den mobbade skrev) så beror det på vem som säg vad och inte att vem som helst säger något.

Vidare är ju "straff" också ett vagt begrepp egentligen, men jag menar att det kan vara en konsekvens av sitt handlade men då måste det vara inom samma område. Dock är jag inte den som tror att man bör använda det för ofta. Sen är det viktigt att alltid påtala vad som händer innan eventuella problem uppstår. Dock är det svårt att förutse att någon ringer för 2 000 kronor.

Till sist kan man inte ta upp specifika fall som vissa gör att "detta lärde mig" och "detta gjorde så att jag..." eftersom att alla situationer är olika. Som jag skrev innan är det inget straff att hon ska betala vad hon köpt, utan mer en konsekvens av sitt handlande. Hon kommer tycka det är skitsurt men antagligen bättrar hon sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker att du skulle ha utsatt honom för en tur utan retur till Dr. Psykdoktor istället.

Visa signatur

rm -rf *.blog