Hjälp mig hitta det som stoppar min klockning tack!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta det som stoppar min klockning tack!

Hej!
Jag får upp min cpu i 3,06GHz och det går väldigt stabilt! det är en e6600 stepping 6 rev. B2. Men jag vill ha upp den i 3,2GHz innan jag är nöjd.

Nu kör jag 9x340MHz och minnena går i 850(425)MHz med en höjd vdimm.

Jag hade tänkt mig 8x400MHz men det är nånting som säger ifrån... Det är knappast cpu då jag provat allt mellan org. vcore till 1,5V och minnena ligger då på 800MHz(400) så jag tror inte det är de heller.

vad kan det vara? Jag har läst nooböverklockningsguiden till conroe och det är vissa saker man ska disabla som ja inte tror mitt moderkort har överhuvudtaget eftersom ja inte hittade dom så jag bortser ifrån det. Läs i sign för system!

Jag har sett andra få upp sina i långt över 3,2GHz så jag förstår inte vad som hindrar mig.

Så här ser det ut nu: 3,06GHz 9x340MHz 1,4v med scythe ninja.

Så vad kan det nu va som hindrar mig?

Permalänk

Tjena..

Jag har precis samma problem, dock så kör jag med annat moderkort.. men det vore extremt kul att se om någon vet vad felet kan vara, blev lite lessen när man bara fick upp systemet till 3.06Ghz sen rebootade datorn bara hela tiden..

Permalänk
Avstängd

hallow, har en kompis som har samma mob som 1:an! han gjorde inte mer en 3.06

ghz tills vi läste någn stans att man skulle öka fsb MER en 400! alltså 401, det

fungerar för honom, testa de!

Permalänk
Medlem

ok! jag testar! Jag återkommer med resultat

Permalänk
Avstängd

när jag läste denna tråd var jag bara tvungen att kommentera:

på det heezflash säger så låter det som att man borde kunna lösa problemet genom att uppdatera bios,

jag kör med ett p5b-deluxe och med det följer det med ett skitenklet verktyg för att göra just detta, som heter ASUS update,

Yanki kolla om du också har det programet, det borde ligga på en skiva som följde med moderkortet, sen är det bara att gå in på ASUS hemsida , www.asus.com , där kan du lätt klicka dig vidare till support avdelningen och därifrån ladda hem senaste bios versionen till ditt kort.

sen när du väl har den kan du använda asus update och uppdatera med det, går skitsmidigt

det kanske löser ditt problem

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk

ingen aning om vad som stoppar dig. jag får upp min e6600 i drygt 4000 utan några som helst problem. kör dock 3600 24/7 på grund av värmeproblem.

men grundläggande är väl:
- stäng av allt krimskrams inkl. speedstep, eist, vanderpool, spread spectrum osv.
- höj vcore och vdimm. testa stabiliteten, öka eventuellt mer.
- om behov, öka vich osv.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för all hjälp, Det där med 401MHz ist. för 400MHz funkade inte, Men eist är inget jag hittar nåt om i bios, finns det nåt annat namn för det eller e de så då bara att jag inte har något sånt?

Permalänk

Testa o ställa om minnes timingsen till manuellt. Annars testa o släppa timingsen =).

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Nu så! Bergstrom tack för svar men jag rebootade nyss datorn efter att ha satt låga timings manuellt hehe och nu går det jättebra! Jag har inte testat 8x400 som jag hellst vill köra men ja ska testa snart! nu kör jag 9x356 o de funkar prima! Tack för allt!