Hilfe mit felsökning, vilka komponenter har rykt?

Permalänk

Hilfe mit felsökning, vilka komponenter har rykt?

Hej!

Nu är jag på riktigt taskigt humör. Datorn har totalpajjat 2 gånger på kanske 3 veckor. Först var det moderkortet, nu är det svårt att säga vilken komponent som är boven i dramat. Satt och körde Oblivion igår natt och det var bara SÅÅ bra, och plötsligt stendog bara datorn. Ni kan tänka er abstinensen. Tror att blåsvädret kan ha bidragit till krashen. Var inget strömavbrott, men hos en bekant gick jordfelsbrytaren vid ungefär samma tidpunkt.

Nåväl, om man startar datorn (med grafikkort i, ett x1900GT) kommer man direkt till grafikkortsbiosen, "power cable not connected" eller likn. i röda bokstäver ackompanjerat med pip-pip-pip. Fläktarna på moderkortet går igång (nordbrygga och så), men ingen ström i molex kablarna (har kört sladd-mot-mun-metoden). Prövat med ett andra nätagg, resultatet är det samma.

Jag tog med grafikkortet till en kompis, som i vanliga fall kör 6600GT i SLI, men där skickar grafikkortet ingen signal alls. Skärmen är svart vid uppstart, och det händer inget alls. Detta är lite förvirrande, är det moderkortet eller grafikkortet, eller båda? Det bästa vore ju om jag kunde testa med ett alternativt pci-e grafikkort, men jag har inte direkt tillgång till något sådant. Emellertid kontrollerade jag molexkablarna utan grafikkort ikopplat, men det var ingen skillnad.

Någon med lite mer insikt i hur hårdvaran verkligen fungerar som utifrån denna lilla redogörelse vågar sig på en kvalificerad gissning angående vilken/vilka (av grafikkort och moderkort) jag bör skicka in?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Har du testat ett grafikkort från en fungerande dator i din dator än?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweViking
Har du testat ett grafikkort från en fungerande dator i din dator än?

Nej, har inget med PCI-E interface.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske vet, men vågar inte säga nåt ännu, väntar på flera inlägg.

Permalänk
Medlem

kolla strömkabeln till grafikkortet kanske sitter lite löst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
kolla strömkabeln till grafikkortet kanske sitter lite löst

Det finns som sagt ingen ström alls i molexkablarna, som jag skrev ovan, så om den sitter löst eller ej spelar ingen roll.

Visa signatur