Permalänk
Avstängd

6600, 6400 eller 6300 ????

Vilket ska man välja?

6600, 6400 eller 6300??

Skiljer ju lite i pris mellan dem och undrar om det är värt att köpa ett 6600?

Motivera gärna!

Permalänk
Medlem

exakt vad ska du göra?

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Tycker själv inte att E6600 är värd pengarna. Klocka upp en E4300, E6300 eller E6400 i ~3GHz så blir du nog nöjd.

Permalänk
Medlem

jag sitter nu på en E6600 och i dagsläget hade jag inte köpt en, det finns ju nu snart E4300 som kommer bli njut (verkar det som)
E6600
+ snabb och 4mb cache
- dyr
E6400
+ billig
- lägre multipel och bara 2mb cache
E6300
+ billigast
- lägst multipel
E4300
+ billig, hög multipel
- 2mb cache, systembuss på 800mhz (drar ner prestandan?), saknar virtualisering (vet inte ens vad det är, stavning?) klockar troligtvis inte riktigt lika högt som conroe prollarna men det är nog ändå tillräckligt
hade jag köpt en idag så hade det blivit en E4300 utan tvekan

Permalänk
Avstängd

Okey, tack för svaren!

Jag skall ha den för att spela spel som FEAR, Far Cry, Wc3, GW, CS:S m.m.

Applet: Du tycker alltså att jag ska köpa en E4300 och vad är multipel???

Jag har ju en vanlig Intel Pentium 4 ~ 2.8GHz idag så jag lär väll bli nöjd med vad jag än väljer..

Men vill att processorn ska stå sig i några år och även kunna användas i senare uppgraderingar...
Sen är jag är inte så haj på detta med att överklocka heller. T.ex gäller garantin på processorn om man klockar??
Så därför trodde jag det var bättre att satsa på en E6600.

Men om jag köper en E6400 och en bra fläkt och klockar 6400:an till 3GHz så spöar den en oklockad 6600 eller?? För det bli ju umgefär samma pris att köpa en 6400 och en fläkt och kylpasta som att köpa bara en 6600...

Skriv mer vad ni tycker att jag ska välja!

PS! Skriva gärna som Applet!

Permalänk
Inaktiv

Multipeln är ett tal som multiplicerat med FSB blir klockfrekvensen på din processor.Vad jag vet så gäller inte garantin om du klockar nej. Och om E6400 spöar E6600 vet jag inte men jag kan däremot berätta nåt om E4300 och det är att vissa har fått upp den i 3.4 ghz med luftkylning (har jag för mig) vilket gav 10-15% bättre prestanda än Core 2 Duo extreme tror jag det var.Har jag fel får folk rätta mig.

Permalänk
Medlem

ska du inte klocka så är E6600 ett bra val... och den borde även räcka till ett tag (det är ju oavsett en bra processor men ska du klocka så kan du kräma ur mer slantar ur dom andra)
ska du klocka så är E4300 eller E6400 ett bättre val enligt mig
ja en E6400 @ 3GHZ (inte alls svårt att nå, går med stock kylaren) slår en E6600

om du läser överklocknings FAQ'en så får du reda på vad multipel'n är
detta är ju ganska mycket en ekonomi fråga om du inte ska klocka, men garantin gäller inte om du klockar (det ska mycket till innan det går så långt att du sabbar den, om du vet vad du gör det vill säga)

även en oklockad E4300 räcker ganska långt, då kan du ju (om du inte vill innan ) dra klock på den när det behövs (för du hade inte tänkt köpa ett 8800GTX du på studs?)

Permalänk
Inaktiv

Jag själv kör E6300 med ett Asus P5N-E SLI moderkort och jag ligger ju på 2625mhz stabilt och prollen har mer att ge så har du en gräns på att du vill klocka 3ghz så kan du lika gärna satsa på en E4300 eller E6300.Fördelen med en E4300 är att du inte behöver ha så snabba minnen för att klocka bra.

Permalänk
Avstängd

Så ni tycker alltså att jag ska köpa en 6400 och klocka den istället för att köpa en 6600 och inte klocka... (skulle ju klocka 6600:an också, men senare!)

Jag blir då orolig eftersom detta är mitt första bygge och tänk om nått händer med processorn när jag klockat den och jag inte får nått på garanti.. Ganska surt då ju! =/

Och jag vill helst beställa från komplett och de har ingen E4300 plus att jag vill ju helst inte klocka då =/

Men jag tar hänsyn till vad ni här tycker å tycker ni det är bättre att köpa E4300 eller 6400 så gör jag nog det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneb000y_3
Så ni tycker alltså att jag ska köpa en 6400 och klocka den istället för att köpa en 6600 och inte klocka... (skulle ju klocka 6600:an också, men senare!)

Jag blir då orolig eftersom detta är mitt första bygge och tänk om nått händer med processorn när jag klockat den och jag inte får nått på garanti.. Ganska surt då ju! =/

Och jag vill helst beställa från komplett och de har ingen E4300 plus att jag vill ju helst inte klocka då =/

Men jag tar hänsyn till vad ni här tycker å tycker ni det är bättre att köpa E4300 eller 6400 så gör jag nog det

Om den mot nästan alla ods skulle gå sönder vid klockning så är det bara att skicka in och du får en ny, för de kan inte märka att du klockat den.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

okey!

Det verkar som att alla här tycker jag ska välja en 6400 då..

vad ska jag köpa för kylning då? Helst inte nån asdyr sak :/

Permalänk
Inaktiv

Ska du bara klocka till 3ghz kan du lika gärna köra standard.

Permalänk
Medlem

invänta E4300 skulle vara mitt val i dagsläget
och en ultra-120 till den

Permalänk

En E4300 for the win.....billig, klockar fint utan att svettas för mycket, mycket mycket prisvärd

Hög multipel (9) och 200FSB = 200*9 = 1800
rider du bara på till 266FSB alltså 266*9 = så fick du hur enkelt som helst en 2390Mhz för i stort sett inga pengar alls

bara läs här, en ilsk liten rackare !!

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e4300.h...

Visst den har inte 4mb chache, men vad jag läst så gör de inte många % i spel eller windowsmiljö (jag kan ha fel)

Spara in en slant och lägg på grafikkort, minne eller kylning..

BTw får db.se in 4300 på torsdag för då skickas mina två stora kartonger *kan inte hålla sej*

För mej var det ett givet val

//Peter

Permalänk
Medlem

redan på torsdag då är det ju E4300 som givet val (så länge du planerar på att dra lite klock på den)

den klockar du lätt upp i över E6600 prestanda med vilket skitmobo och minnen du än har

Permalänk
Avstängd

Okey!

Jag väntar någon vecka då!!

Så köper jag detta paketet: http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=424353&...

och en E4300-processor... Köper även en fläkt så jag kan klocka säkrare...

Då är FRÅGAN. Är det något jag borde ändra med detta paket!!??

Och kommer jag kunna uppnå hastigeheter som spöar E6600:an lätt och utan att riskera en förstörd processor!??

Permalänk
Medlem

min första tanke är, svindyrt nätagg ???

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Ja de var lite dyrt......borde finnas billigare men ändå kuna ge bra med kräm !!

Du kan nog tjärna in en 2-300 till där och med dom pengarna välja CL4 minnen istället för CL5

//Peter

Permalänk
Avstängd

Jo det är kanske lite dyrt... Men nätagget är väldigt bra och prisvärt och kommer kunna användas väldigt länge...

Men har ni något annat bra förslag så skriv det...

Moderkortet? Ska jag ha det jag valt??

Skriv gärna länkar på det ni tycker jag ska köpa!

Permalänk
Inaktiv

Om du bestämt dig för att köra E4300 så är Asus P5N-E SLI ett väldigt trevligt moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneb000y_3
Jo det är kanske lite dyrt... Men nätagget är väldigt bra och prisvärt och kommer kunna användas väldigt länge...

Men har ni något annat bra förslag så skriv det...

Moderkortet? Ska jag ha det jag valt??

Skriv gärna länkar på det ni tycker jag ska köpa!

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HIPTRM5...

Den valde jag....

//Peter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
jag sitter nu på en E6600 och i dagsläget hade jag inte köpt en, det finns ju nu snart E4300 som kommer bli njut (verkar det som)
E6600
+ snabb och 4mb cache
- dyr
E6400
+ billig
- lägre multipel och bara 2mb cache
E6300
+ billigast
- lägst multipel
E4300
+ billig, hög multipel
- 2mb cache, systembuss på 800mhz (drar ner prestandan?), saknar virtualisering (vet inte ens vad det är, stavning?) klockar troligtvis inte riktigt lika högt som conroe prollarna men det är nog ändå tillräckligt
hade jag köpt en idag så hade det blivit en E4300 utan tvekan

Att det är låg buss på E4300 är väl bra om man klockar. Då är det lättare att maxa processorn utan att övriga systemet säger stopp. Men jag skulle tro att dom klockar bättre än Conroe.

Permalänk
Medlem

E4300 finns på komplett nu kostar runt 1500:- jag beställde en i morse....

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att det är låg buss på E4300 är väl bra om man klockar. Då är det lättare att maxa processorn utan att övriga systemet säger stopp. Men jag skulle tro att dom klockar bättre än Conroe.

hm... vad jag vet så är det inte bra med en låg systembuss... (borde väll dra ner prestandan) men om man clockar den så kommer man ju upp i samma systembusshastigheter som E6600
rätta mig om jag har fel, jag känner att jag inte har någon koll alls

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst och danneb000y_3 avstängd*

Postning av flera trådar av samma ämne och dubbelregistrering är förbjudet. Läs våra regler.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.