Drm-skydd i Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
Musik och Film kan man se på sin Linux box.. spel däremot är svårare. Som gamer har man ju inte mkt att välja på, det är XP eller Vista som gäller om man har tänkt sig att spela PC-spel.

NEJ

det är just det du inte kan göra. om du vill se på hd-dvd lr blu-ray i din linuxmaskin så måste även den stödja hdcp och belastningen på cpun blir lika stor

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så konstigt?
Vill du se höguplöst får du betala för det, precis på samma sätt som det kostar att bo bekvämt och köra fint.
Att några (mig inkluderat) haft lyxen att kunna se all film i en kvalitet som för tiden var nästan optimal utan att betala ska väl knappast ses som en rättighet?
Att sen film industrin inte förlorar några pengar osv. är inte ett hållbart argument, meningen med verksamheten dom bedriver är väl att gå med så stor vinst som möjligt?
Jag säger inte jag är bättre än någon annan och betalar för mig, men jag kommer verkligen inte bli varken fövånad eller irriterad om företagen i fråga gör det svårare för mig att stjäla från dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Vad är det som är så konstigt?
Vill du se höguplöst får du betala för det, precis på samma sätt som det kostar att bo bekvämt och köra fint.
Att några (mig inkluderat) haft lyxen att kunna se all film i en kvalitet som för tiden var nästan optimal utan att betala ska väl knappast ses som en rättighet?
Att sen film industrin inte förlorar några pengar osv. är inte ett hållbart argument, meningen med verksamheten dom bedriver är väl att gå med så stor vinst som möjligt?
Jag säger inte jag är bättre än någon annan och betalar för mig, men jag kommer verkligen inte bli varken fövånad eller irriterad om företagen i fråga gör det svårare för mig att stjäla från dom.

Sant, företags jobb är att gå med så stor vinst som möjligt. Men som alltid annars gäller också att om man knuffar för mycket så knuffar folk tillbaka. Smärtgränsen för vad folk är villiga att ta utan att protestera är ju redan nådd och passerad sedan länge, och att företagen inte själva ser detta är ju antingen så korkat så det nästan är underhållande, eller så egotrippat att de ändå inte förtjänar sin vinst.

Jag menar om folk inte hade någonting emot läget som det är, så skulle ju ingen klaga, och (nästan) ingen skulle syssla med att snylta semesterfilmer, men det vet vi ju alla att det görs i större utsträckning idag än någonsin förut, så iden med att när man misslyckats med att få folk att betala extra frivilligt försöka tvinga dem att betala extra genom kringutrustning kunde ju knappast komma vid en sämre tidpunkt. Som min kära mor brukar säga, det är aldrig ens fel att två träter, vilket gör det till lite löjligt att den ena parten tror att de kan stå och reta upp den andra och sen säga "nej vadå, vi är oskyldiga" när det börjar flyga nävar tillbaka. Så nej, det är ingen rättighet, men det är inte företagens vinst heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Precis.

Sen är ju det värsta att det är de som köper prylarna som drabbas. De är de som blir tvugna att se till att de har rätt enheter och mjukvara för att kunna se filmen. De som kopierar slipper detta.

Hela poängen med dessa system är ju att minska spridningen, men när de inte lyckas med det så kan man ju fråga sig varför de finns.

Sen är det lika fel att klaga på MS som ger sina kunder möjlighet att se på dessa filmer. Inte för att de är några änglar men de har ju inte mycket val...
Antingen fixar de det eller så får de jevulskt mycket skit för att de inte gör det.
Men även när de fixar det får de skit för att de håller på med DRM

Permalänk
Medlem

Precis, dumma MS som gör nytt OS för att tjäna pengar åt sina aktie ägare...
Och inte minst dumma Bill Gates, för han har väl fullständig makt över styrelse och investerare på MS...eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
DRM och HDCP lär besvära för användare om nu denna väljer att se på film på PC. Jag stoppar i alla fall inte in DVDn i datorn när jag ska se på en film, det blir TV och spelaren jag har kopplad till denna. Samma sak kommer att bli med HD-DVD eller Blue-Ray spelare. De kommer sitta bredvid TV:n där innehållet kan utnyttjas utan några problem alls. Jag tror att majoriteten, även de yngre idag har vant sig vid att man stoppar in en skiva/kasset i en spelare vid TV:n.

Det är rabalder nu men det är en storm i ett vattenglas. Eftersom båda skivformaten rycktas om att vara knäckta kommer filmer i 1080i eller vad fanken det nu heter dyka upp på torrent sidorna framöver. Om ett år är vi på samma ruta som nu, men att bolagen har fått större problem eftersom formatens teknologier är så komplicerade att de inte ens gynnar dem själva.

Jag kan tala om att 1080i och 720p har funnits på torrentsidor ett bra tag.

Jag förstår att filmbolag m.m. är otroligt sura över att folk laddar ner film uistället för att köpa, men att man måste ha grafikkort, skärm osv med stöd för lagliga filmer... det är ju bisarrt!

Permalänk
Medlem

volny, varför är det bissart?
Att en 3 år gammal dator inte kan klara nästa generations spel utan att uppdateras, är det också bissart....spelet är ju lagligt köpt?
Att min standalone DVD spelare inte klarar Bluray eller HD-DVD, är det också bissart...filmerna är ju lagligt köpta?

Ser inget konstigt i detta... För nu är det så, och det är som sagt ingen rättighet med högupplöst film. Har man inte råd med ny hårdvara kan man inte se det hemma, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
volny, varför är det bissart?
Att en 3 år gammal dator inte kan klara nästa generations spel utan att uppdateras, är det också bissart....spelet är ju lagligt köpt?
Att min standalone DVD spelare inte klarar Bluray eller HD-DVD, är det också bissart...filmerna är ju lagligt köpta?

Ser inget konstigt i detta... För nu är det så, och det är som sagt ingen rättighet med högupplöst film. Har man inte råd med ny hårdvara kan man inte se det hemma, så enkelt är det.

Varför ska man köpa ny hårdvara i onödan?

Gammal hårdvara klarar många gånger att spela upp det utan problem. Men bara för att kopieringsskyddet - som ändå inte kommer ge något skydd - inte fungerar på gammal hårdvara så ska man inte få utnyttja det?

Att de dessutom är så snåla och inför HDCP skydd så sent som möjligt förvärrar det ytterligare.

Permalänk
Medlem

Varför man ska behöva ny hårdvara? För att hårdvaran du har inte uppfyller hårvarukravet kanske?

Hur vida det rent prestandamässigt är nödvändigt är ju egentligen helt ovesentligt, när är standarden satt så och då är det egentligen inget att diskutera.

Och kom inte och säg att HDCP kom som en överaskning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vad jag vet är Linus Torvalds för tekniken...

Han sa GNU/Linux inte Linux. Linus Torvalds må stödja det lite halvt men Richard Stallman hatar sån skit.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Varför man ska behöva ny hårdvara? För att hårdvaran du har inte uppfyller hårvarukravet kanske?

Hur vida det rent prestandamässigt är nödvändigt är ju egentligen helt ovesentligt, när är standarden satt så och då är det egentligen inget att diskutera.

Och kom inte och säg att HDCP kom som en överaskning?

Det är en viss skillnad om man måste byta hårdvara av prestandarelaterade orsaker. Jämfört med om det är påtvingade icke-tekniska orsaker. Dvs, i det här fallet, rent affärsmässiga skäl.

Det är ungefär som om en biltillverkare sålde vissa modeller där växelådan var spärrad så det max gick att köra i tvåans växel/70km/h. Fast bilen hade både motorstyrka och vägegenskaper som klarade normala farter och normal körning. Och sedan kräver biltillverkaren att man måste betala en särskild avgift till oljebolagen om man vill att alla 5 växlarna skall vara inkopplade. I och med att biltillverkare och oljebolag kommit överens och slutit avtal om detta...Och om man äger en äldre bil blir man tvungen att spärra växelådan till 2 växlar/70km/h om man vill kunna fortsätta tanka den på normala bensinstationer och få den servad på officiella verkstäder...I och med att det sitter en liten sändare i växelådan som måste kommunicera med bensinpumpen och berätta att allt är ok om det ska gå att tanka... Och..givetvis..om du försöker manipulera och ändra på utrustningen för att lura systemet är det lagbrott.

Den typen av lösningar är omoraliska oavsett vad det gäller. Och den som kringår liknande system har moralen helt på sin sida oavsett hur många lagar och avtal man därmed bryter mot...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Han sa GNU/Linux inte Linux. Linus Torvalds må stödja det lite halvt men Richard Stallman hatar sån skit.

Jo och han skrev "Jag är glad att jag "stödjer" GNU/Linux nuförtiden!" På vilket sätt har det inte med Linus Torvalds att göra?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Varför man ska behöva ny hårdvara? För att hårdvaran du har inte uppfyller hårvarukravet kanske?

Hur vida det rent prestandamässigt är nödvändigt är ju egentligen helt ovesentligt, när är standarden satt så och då är det egentligen inget att diskutera.

Och kom inte och säg att HDCP kom som en överaskning?

Det är just om det är prestandamässigt nödvändigt som är det väsentliga. HDCP fyller ingen funktion mer än att skydda bolagens pengar, det tillför ingenting annat, och alltså är det fullt rimligt att kostnaden för detta också ska falla på bolagen, men det gör det ju inte, utan det är vi användare som får betala för deras säkerhet.

Som du säger, det är inte prestandamässigt nödvändigt, och alltså inte av någont intresse för användarna, för de tjänar ju ingenting på det, men ändå ska de betala för det? Det finns ingenting med den situationen som liknar den du får när din hårdvara är för klen för att orka med så som fallet är med spel och liknande.

Jag själv har att se fram emot uppgraderingar för tiotusentals kronor om jag vill glo på material med hdcp, och för vad? En gnutta högre upplösning som man egentligen inte ens lägger märke till när man väl kollar på filmerna? Och det är ju också en sak, det ju just bara filmerna, ingenting annat, vilket gör det hela ännu mer skruvat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att MS bir pressade att lägga in DRM från film och musikbranchen, därimot tycker jag att det suger mkt att man ska måste köpa Blu-ray/HD DVD läsare, Vista, grafikkort och ny skärm. Speciellt skärmen kunde de väl låta en behålla. Har ganska nyligen köpt en datorskärm för 15000:- Har vant mig vid den storleken och kommer inte köpa ny för liknande pengar för att se Blu-ray eller HD DVD. Blir nog tvingad att ladda ner om jag vill se högupplöst. Kanske om man har tur hoppar detta upp och biter dem i svansen då folk hamnar i samma situation som mig.

Slutsats: Hade de implementerat så att jag bara behövde köpa en läsare alternativt tillsammans med Vista så hade jag nog köpt en hel del filmer. Om jag ska uppdatera till tex Blu-ray i dator och tv nu så kostar det mig ca 35000:- (läsare till tv ca 10000:-, datorskärm 12000:-, grafikkort 5000:-, Vista 1000:-, läsare till datorn 6000:-). Hade det kostat 5000:- för tv och 5000:- för datorn så kanske. Kanske detta leder till Torrentsidornas storhetstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Varför man ska behöva ny hårdvara? För att hårdvaran du har inte uppfyller hårvarukravet kanske?

Hur vida det rent prestandamässigt är nödvändigt är ju egentligen helt ovesentligt, när är standarden satt så och då är det egentligen inget att diskutera.

Klart det har, men det har andra tagit upp bra så det lämnar jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Och kom inte och säg att HDCP kom som en överaskning?

Nej, verkligen inte. Däremot har det inte spelat någon roll. För även om jag velat köpa HDCP kompatibla saker så är det först nyligen som jag kunnat göra det. För ett år sen när jag byggde en HTPC ville jag vara kompatibel med HDCP så att jag skulle slippa köpa nytt bara för att stödja det. Men utbudet var så klent så att det inte fanns några alternativ för det bygget.

Köpte en ny HTPC för ett par veckor sedan, men även den har inte stöd för HDCP. Denna dator är i övrigt speccad jusst för att klara av 1080p...
För att en sån här standard ska få en vettig övergång krävs det att _alla_ komponenter som behöver stöd för standarden har den i MÅNGA MÅNGA år innan den används.
Men det har snålat nå fantastiskt på detta så det har inte gått igenom.

Det värsta är ju att HDCP sedan länge är knäckt. Och ändå så menar man att alla laglydliga konsumenter ska bli påtvingade skiten. HELT I ONÖDAN inte bara ur prestandasynpunkt utan även ur verkningsgrad.

Permalänk
Medlem

Det ingen verkar inse är att företagen bakom denna ondska, faktiskt precis som alla andra företag har som mål att tjäna pengar och inte för att göra oss användare glada.
Dom har en prdukt som erbjuds, känner man inte att den kostnaden som finns för att utnytja produkten så finns inget tvång att köpa (eller man kanske kan betala nån miljadrd själv för utvecklingen av en egen standard som kan bli marknadsledande helt utan säkerhet).
Har sagt det många gånger och säger det igen HD-upplösning är inte en rättighet, ny BMW är inte en rättighet, stort hus är inte en rättighet utan detta är för dom som har möjligheten att ha det.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som har pratat om "rättigheter", vad fick du det ifrån? Det alla säger att om det är så knöligt som det ser ut så köper de inte Vista. Pronto. De enda som drabbas är Microsoft som kommer att tjäna mindre pengar, och det är ju det vi diskuterar. Men kanske har filmbolagen skjutit till så mycket pengar till Microsoft att de kan ta ett tapp på sisådär 10 miljoner kunder utan vidare?

Jag kan ju tillägga att Vista är helt hopplöst för ljudhantering, det fungerade bra fram tom Beta 2 därefter la man till DRM-koden. Allt annat än att lyssna på färdiginspelat ljud buggar nåt fruktansvärt, även om man lyckas få igång drivrutiner och annat. Det sker grova fördröjningar vid hantering av funktioner i audioediteringsprogram och det skapas tjut och knaster när ljudkort slås till/på. Detta alltså även fast man bypassar Vistas eget ljud genom att använda ASIO och bakåtkompabilitet. Det går helt enkelt inte att använda. Lyssna på mp3or/filmljud - fine - glöm allt annat.

Jag tror att väldigt många fler kommer att vägra Vista än vad som vägrade XP på sin tid. Och Linux har jordens chans att ta sig till desktopen nu, när många är missnöjda. Även Apple kommer att tjäna på Vista. Så snällt av Gates

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

bjorn_h och the squonk, ni verkar ju inte ha läst tråden alls.

Återigen, DRMen används enbart vid media som kräver det.
Utan DRMen så skulle du inte kunna se på HD-DVD/Blu-Ray.

Det är inte så att MS hade något val. HD-DVD/Blu-Ray filmer är ju krypterade från början. Går inte att se på dem utan att skapa en DRM lösning om man inte vill bryta mot lagen.

Och vad gäller ljudhanteringen i Vista är den vida överlägsen den i någon annan windows version (visst kan man ha en annan åsikt i det men skillnaderna är så enorma - till det bättre - att jag knappt godtar det ).
Dina problem har antagligen med drivrutiner eller liknande att göra (bara för att de "fungerar" betyder inte att de fungerar).

Rapporter hittils har visat att det förväntade mottagandet till Vista är bättre än vad det var mot XP.
Helt rätt IMHO.

Permalänk
Medlem

echo, problemet är bara att det inte finns några "fungerande" ljuddrivrutiner till Vista - ännu - så hur kan du veta att det är så överlägset? Borde vara rätt omöjligt att känna till.

Hur vacker "arkitekturen" ser ut på papper är ganska ointressant när det inte finns några fungerande lösningar, och ja DRM griper in i mycket mer än HD-DVD-ljud, det griper in i allt som det betraktar som oauktoriserat ljud. Det är "nödvändigt" för att täppa till det "analoga hålet".

Och frågan är om det inom översiktlig framtid ens kommer att komma några ljuddrivrutiner som fungerar utöver det banala filmtittande som du hyllar. Vista verkar i nuläget dömt att vara en "appliance" för MPAA.

Jag skiter i HD-DVD, jag vill kunna editera mina ljud. Det enda positiva som syns på horisonten som jag kan sikta är att MS plötsligt fått väldigt bråttom med SP1 av Vista, kanske har de själva insett att de måste plocka bort en del DRM-infektion för att inte bli dissade för mycket.

DRM-smittan fanns inte i Beta 2 av Vista, där fungerade ljudeditering bra, merparten av DRM-koden kom därefter det mesta i RTM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Det ingen verkar inse är att företagen bakom denna ondska, faktiskt precis som alla andra företag har som mål att tjäna pengar och inte för att göra oss användare glada.
Dom har en prdukt som erbjuds, känner man inte att den kostnaden som finns för att utnytja produkten så finns inget tvång att köpa (eller man kanske kan betala nån miljadrd själv för utvecklingen av en egen standard som kan bli marknadsledande helt utan säkerhet).
Har sagt det många gånger och säger det igen HD-upplösning är inte en rättighet, ny BMW är inte en rättighet, stort hus är inte en rättighet utan detta är för dom som har möjligheten att ha det.

Och du verkar inte inse den absolut enklaste saken av alla:
Företag måste ha kunder för att tjäna sina pengar. Så jo, det är deras jobb att göra användarna glada, eftersom de annars inte får in några pengar.

Det är den mest grundläggande av alla regler när det gäller handel. Man kan inte sälja någonting som ingen vill ha. I detta fall handlar det om film. Det finns många som vill se film, så en marknad finns det. Så vad är då problemet? Jo problemet dyker upp när de företag som vill sälja någonting, kräver pengar av sina kunder utan att kunderna får någonting tillbaka. HDCP är ett skydd som företagen har för att skydda sin produkt från kunderna (bara det är så absurt så det är helt fantastiskt). Det är alltså någonting de själva valt att införa och det är då givetvis så att det är de som ska betala för det. Men istället så vill de tvinga kunderna att betala för det. Till detta hör att det också är dessa företag som har den totala makten över marknaden, om inte de tillåter det, så finns det inga alternativ. Det finns ingen logik i det, och det finns inte heller någon moralisk grund för det. Det är fel helt enkelt, både moraliskt och principiellt. Och det har ingenting med rättigheter att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
echo, problemet är bara att det inte finns några "fungerande" ljuddrivrutiner till Vista - ännu - så hur kan du veta att det är så överlägset? Borde vara rätt omöjligt att känna till.

Hur vacker "arkitekturen" ser ut på papper är ganska ointressant när det inte finns några fungerande lösningar, och ja DRM griper in i mycket mer än HD-DVD-ljud, det griper in i allt som det betraktar som oauktoriserat ljud. Det är "nödvändigt" för att täppa till det "analoga hålet".

Håller jag verkligen inte med om.
Är bara en tidsfråga innan drivrutinerna är fixade, Vista underlättar ordentligt för BitPerfect ljud m.m. vilket är helt hopplöst i XP.
Ljudhanteringen är vida överlägsen, bara en sådan sak som att kunna ändra volym per applikation är guld värt IMHO - men visst det kräver ju att den går via Vista-mixern (vad den nu heter) men det är ju i alla fall överlägset kmixern som XP använder.

Bara kmixern är ju katastrofal i XP, IMHO.

Analoga hålet?
DRMen används knappast för det då det jusst är det ""digitala hålet"" som man täpper till. Det "analoga hålet" kan bara stoppas av skydd som HDCP som i sig inte har något alls med den DRM du hittar i Vista.

(sen råkar jusst HDCP vara helt verklöst så det roliga är ju att all denna hysteri om HDCP inte borde existera om filmbolagen haft en gnutta sunt förnuft (kan garantera att de fått större vinster om de aldrig rört HDCP))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och frågan är om det inom översiktlig framtid ens kommer att komma några ljuddrivrutiner som fungerar utöver det banala filmtittande som du hyllar.

Banala filmtittande som jag hyllar?
Jojo, här försöker man förklara DRM och får sånt där skitsnack tillbaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Vista verkar i nuläget dömt att vara en "appliance" för MPAA.

Jösses
(du borde, som jag sa tidigare, kanske läsa tråden? (en gång till?))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
DRM-smittan fanns inte i Beta 2 av Vista, där fungerade ljudeditering bra, merparten av DRM-koden kom därefter det mesta i RTM.

Du får gärna bifoga källor där det visas att det är jusst DRMen och inte drivrutinerna (eller något annat) som ställer till det.

Ljuddrivrutiner är dessutom något som ofta tar längre tid (för riktiga kort), proffessionella användare är inte de som hoppar på tåget först - utan väntar tills de är säkra på att allt flyter på minst lika bra som tidigare. Drivrutiner tar lång tid på sig (med all rätt) även inom samma OS - med Vistas nya drivrutinshantering är jag inte det minsta förvånad.
Vista är ju inte ens släppt för allmänheten...

Permalänk
Medlem

Jag vinklar och överdriver en del kanske, men det är ur min egen synvinkel och inte ur något allmänt upplysningssyfte. Jag tycker att det är störande att Vista i nuläget bara fungerar som en bandspelare för endast uppspelning, det är ju ändå "färdig" kod.

Ja, kmixern i XP är katastrofal, men den använder man inte när man kör ASIO(eller ens när man lyssnar på mp3 om man är kräsen). ASIO fungerade bra i Beta 2. Jag vet eftersom jag själv gjorde flera inspelningar då. Dessa inspelningar går inte att upprepa i RTM med samma eller ens nya tjuvknep. Det förefaller alltså inte vara själva OSet som ställer till det, eftersom det fungerade i Beta 2(och tidigare) utan det är ny kod som kommit till.

Tyvärr kan jag inte bevisa vad det är för kod eller varför saker som fungerat inte fungerar längre, men DRM eller åtminstone DRM-liknande funktioner är starkt misstänkta.

Det är möjligt att det kommer att komma drivrutiner helt enligt den nya drivrutinsmodellen som faktiskt kommer att fungera, några sådana har vi helt enkelt inte sett röken av bara och inget seriöst ljudkortsföretag har ens aviserat så mycket som alpha-testning. Ointresset verkar massivt från ljudbranschens sida.

De enda som har visat en gnutta intresse är konsumentkortstillverkaren Creative, men de produktiva funktionerna är förstås utgråade i deras hitills släppta drivrutiner.

Visst finns det naturliga förklaringar som att det är nytt osv men varför fungerar då all annan hårdvara i Vista? De enda som också haft några större problem, förutom ljudkortstillverkarna, är förstås grafikkortstillverkarna som brottas med liknande svårigheter det är bara att de företagen är många gånger större och att det naturligtvis är svårare att släppa ett grafiskt OS om man inte får någon bild.

Ingen skulle bli gladare än jag om Microsoft får någon ordning på möjligheterna att editera ljud under Vista, det är bara det att jag är pessimistisk tills någon motbevisat mig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ja, kmixern i XP är katastrofal, men den använder man inte när man kör ASIO(eller ens när man lyssnar på mp3 om man är kräsen).

Precis

Men ASIO stöd finns bara på dyrare ljudkort eller med löjligt mycket trixande, flashning av ljudkort, drivrutinspyssel m.m.
Detta går nu att få mycket lättare för de som varken har lust att köpa eller ens en gnutta nytta av finare ljudkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
ASIO fungerade bra i Beta 2. Jag vet eftersom jag själv gjorde flera inspelningar då. Dessa inspelningar går inte att upprepa i RTM med samma eller ens nya tjuvknep. Det förefaller alltså inte vara själva OSet som ställer till det, eftersom det fungerade i Beta 2(och tidigare) utan det är ny kod som kommit till.

Tyvärr kan jag inte bevisa vad det är för kod eller varför saker som fungerat inte fungerar längre, men DRM eller åtminstone DRM-liknande funktioner är starkt misstänkta.

Det är möjligt att det kommer att komma drivrutiner helt enligt den nya drivrutinsmodellen som faktiskt kommer att fungera, några sådana har vi helt enkelt inte sett röken av bara och inget seriöst ljudkortsföretag har ens aviserat så mycket som alpha-testning. Ointresset verkar massivt från ljudbranschens sida.

De enda som har visat en gnutta intresse är konsumentkortstillverkaren Creative, men de produktiva funktionerna är förstås utgråade i deras hitills släppta drivrutiner.

Visst finns det naturliga förklaringar som att det är nytt osv men varför fungerar då all annan hårdvara i Vista? De enda som också haft några större problem, förutom ljudkortstillverkarna, är förstås grafikkortstillverkarna som brottas med liknande svårigheter det är bara att de företagen är många gånger större och att det naturligtvis är svårare att släppa ett grafiskt OS om man inte får någon bild.

Ingen skulle bli gladare än jag om Microsoft får någon ordning på möjligheterna att editera ljud under Vista, det är bara det att jag är pessimistisk tills någon motbevisat mig.

Du lägger all skuld på MS för att ljudkortstillverkarna inte har tillräckligt med resurser?

Det är som sagt inte särskilt konstigt att det inte kommigt vettiga drivrutiner ännu - är ju dessutom ganska stor skillnad att fixa drivrutiner till något inbyggt ljudkort och ett ljudkort som används proffessionellt.

ASIO drivrutiner är mig veteriligen inte det lättaste att göra, detta har man förenklat i Vista (vilket antagligen kommer gynna dig).
http://blogs.msdn.com/larryosterman/archive/2005/09/19/471346...

Ge det tid (under tiden föreslår jag att du klagar på ljudkortstillverkarna, även om jag inte ser anledning till att klaga förrns ett tag efter att Vista släppts). Det är väl inte ens meningen att proffessionella användare ska använda Vista skarpt.

Står ju i klartext att DRMen enbart används vid media som kräver det. Är antagligen något annat som ändrades i och med att DRMen infördes. Men det är ju inget som en drivrutin inte kan fixa.