Nikon D40 vs Canon EOS350D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zmutch
bara hoppas den kommer idag med massa tur så man kan vara ute och fota hela helgen xD

Får hoppar på det, och fint väder i helgen också

Visa signatur

ja jag kan stava

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
Holy shit. Hur,var och varför?

Köpte på Ebay i USA från J&K och så bad jag en polare i New York skicka vidare till mig blir billigt då, fick 1 GB minneskort, väska, stativ, uv filer, 0,5x wide macro lins också.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Båda är bra kameror men kvalitetskänslan i en Canon är bättre. Tyngden. Känslan. Det är ett uppenbart faktum.

Visa signatur

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_grudge
Båda är bra kameror men kvalitetskänslan i en Canon är bättre. Tyngden. Känslan. Det är ett uppenbart faktum.

Där håller faktiskt jag inte med dig, tyckte Nikonen var mkt mer gedigen när jag jämför dom två.. 400D kändes plastig och D70s mkt mer välbyggd men det är ju också en smak sak

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zmutch
Där håller faktiskt jag inte med dig, tyckte Nikonen var mkt mer gedigen när jag jämför dom två.. 400D kändes plastig och D70s mkt mer välbyggd men det är ju också en smak sak

Fast det är nog mera en fakta. Eftersom alla recensioner man kan läsa säger att Nikonen är bättre byggs än Canonen. Jag menar om man jämför Canon 5D med Nikon D200, så har ju inte ens canonen gummi över minneskort platsen, där sitter det istället plast, inte så fukt säkert med andra ord.

Visa signatur

ja jag kan stava

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Köpte på Ebay i USA från J&K och så bad jag en polare i New York skicka vidare till mig blir billigt då, fick 1 GB minneskort, väska, stativ, uv filer, 0,5x wide macro lins också.

You make me sad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prahna
Varför kör alla proffsfotografer Canon då?
Jag säger, gå på Canon då du lättare kan hitta beganad bra optik till dessa. Kolla på vad de linser du vill ha kommer kosta, Nikon är mycket dyrare både nya och beggade!
Köp en 400D, du lär inte ångra dig!

/M

Tittar man på de fotografer som blir publicerade i National Geographics så använder de nästan uteslutande Nikon.
Bland sportfotografer är det nästan uteslutande Canon som gäller pga att de har ett större utbud och billigare priser på de längre teleobjektiven.
Bland övriga pressfotografer är det vanligt med både Nikon och Canon.
Modefotografer använde ofta varken eller, utan använder mellanformat.

Att Nikon skulle vara dyrare är en sanning med modifikation. Nikons långa telen är ofta betydligt dyrare... Men kolla in AF 80-200/2.8, som man kan få för struntsummor... Canons motsvarande går knappt att hitta öht.
Man kan dessutom tillägga att Nikons "budget"-optik ofta håller betydligt högre klass än Canons. Ska du exempelvis ha något så bra som Nikons 18-70/3.5-4.5 hos Canon så får du vackert skaffa 17-40/4L, som visserligen har bättre byggkvalitet men... Alla tänker ju inte använda sina objektiv som hammare...

Sedan finns det ju en hel uppsjö av objektiv från tredje part som kompletterar båda systemen och gör skillnaderna till ett minimum för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Tittar man på de fotografer som blir publicerade i National Geographics så använder de nästan uteslutande Nikon.
Bland sportfotografer är det nästan uteslutande Canon som gäller pga att de har ett större utbud och billigare priser på de längre teleobjektiven.
Bland övriga pressfotografer är det vanligt med både Nikon och Canon.
Modefotografer använde ofta varken eller, utan använder mellanformat.

Att Nikon skulle vara dyrare är en sanning med modifikation. Nikons långa telen är ofta betydligt dyrare... Men kolla in AF 80-200/2.8, som man kan få för struntsummor... Canons motsvarande går knappt att hitta öht.
Man kan dessutom tillägga att Nikons "budget"-optik ofta håller betydligt högre klass än Canons. Ska du exempelvis ha något så bra som Nikons 18-70/3.5-4.5 hos Canon så får du vackert skaffa 17-40/4L, som visserligen har bättre byggkvalitet men... Alla tänker ju inte använda sina objektiv som hammare...

Sedan finns det ju en hel uppsjö av objektiv från tredje part som kompletterar båda systemen och gör skillnaderna till ett minimum för de allra flesta.

Kanske pga Canons L 80-200 f2.8 tillverkades mellan 1989-1995?

Det som ersatt är ju Canons L 70-200 f2.8, dock så hävdar många att det äldre 80-200 är skarpare än 70-200'an. Finns lite då och då på fotosidan.se samt ebay.de för en 5-6k, rätt bra andrahandsvärde

Permalänk
Medlem

Bra andrahandsvärde är väl inte bra om man ska köpa begagnad optik?

5000kr är snarare vad 70-200/4L brukar gå för här i sverige...

Nikons 80-200/2.8 kan man få för från 3000kr och upp.

Nåja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Bra andrahandsvärde är väl inte bra om man ska köpa begagnad optik?

5000kr är snarare vad 70-200/4L brukar gå för här i sverige...

Nikons 80-200/2.8 kan man få för från 3000kr och upp.

Nåja...

Tänkte mer i banorna om man redan har ett i ägorna samt att det redan är över 10 år gammalt och står sig bra i pris..

Anywho, nikon/canon känns hugget som stucket, alla har dom väl sina användningsområden samt folk som gillar det ena hos det andra och tvärtom. Det är väl som at köa bil, vissa går efter design, funktionalitet etc etc.