Fräck surround från Xbox men inte från datorn?

Permalänk
Medlem

Fräck surround från Xbox men inte från datorn?

Jag har ett sånt där irriterande problem som man vill lösa snarast!

ljudkortet är kopplad digital via coax kabel till förstärkare, inga problem.

Min Xbox är kopplad med optisk kabel inga problem.

MEN på xboxen, när jag startar en film så visar förstärkaren dolby digital och alla högtalare syns allt är perfekt och ljudet blir otroligt.

Men när jag spelar samma film på datorn via coax då så visar den inget dolby digital märke när jag startar filmen? Varför är det så? Ställer jag in manuelt är det inte hälfen så bra som på xbox altså surround ljudet då.

Och när jag går in i creative's kontrollpanel och väljer mitt format dvs 4.1 (centern kommer snart) och trycker på test så kommer det inte ljud ur 2 surround högtalare bara från fronten.

Snälla blir galen vill kunna ha riktigt surround på datorn med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

kopplat in sladdar rätt fårn dator-->förstärkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
kopplat in sladdar rätt fårn dator-->förstärkare?

Ja då förstärkaren lyser upp coax, drar man ut så lyser den inte.

Kan det vara att mitt ljudkort har spdif men bara till 2 högtalare?

Det är ett creative soundblaster live! vet inte om det är 5.1 eller vanliga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Du måste aktivera s/pdif passthrough på din dator. DU ska alltså låta signalen gå obehandlad till förstärkaren..

Leta efter något liknande s/pdif passthrough i dina drivrutiner och i ditt program som du spelar upp filmen med.

Får du det inte att funka kan du testa med AC3 filter.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Du måste aktivera s/pdif passthrough på din dator. DU ska alltså låta signalen gå obehandlad till förstärkaren..

Leta efter något liknande s/pdif passthrough i dina drivrutiner och i ditt program som du spelar upp filmen med.

Får du det inte att funka kan du testa med AC3 filter.

Jag aktiverade den men ljudet kommer bara från 2 första högtalarena.

Och tar jag och byter rca (den röda till vita) in i coax så kommer det ljud från dom två andra?? Man har ju bara en av dom kopplat när man kör digitalt.

Visa signatur