Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Självklart är inte datorspel något som ökar våldet bland människor, inte i alla fall om men inte sätter en 8 åring och spelar F.E.A.R.
Barn har lekt tjuv och polis, indianer och cowboys, krig mm och inte har dom blivit mer våldsbenägna för det.
Det som är farligt är att sätta ett barn under 10 år och se/spela media som är mycket skrämmande och blodigt, detta gör att barnet blir rädd och orolig. Dom kan börja drömma oroligt och blir trötta p.g.a. detta. Detta kan sedan leda till att barnet blir bråkigt och stökigt.
Det är alltså inte själva dödandet i spelen som är farligt utan om det är skrämmande. Ett barn är medvetet om att det enbart är på lek när dom dödar en person i spelet. Dom blir inte på något sätt avtrubbade för inte blir ett barn avtrubbad av att låtsas skjuta en indian med en leksakspistol.
Så, att spela CS är inget som gör att en 10 åring blir våldsam, däremot skulle ett spel som är skrämmande så som F.E.A.R. eller DOOM3 kunna göra ett barn orlig (=våldsam).
Att trådskaparens pappa anser att WoW skulle vara mer skadligt än Battlefield 2 är för mig lite knepigt. Dels så är WoW ett spel som kräver samarbete på en rätt hög nivå med andra spelare. Man kan inte bara skjuta som galningar som i BF2.
Sedan så är WoW ett spel där man bygger upp en karaktär, detta i sig är en intressant erfarenhet i ett spel.
Däremot är WoW farligt i den bemärkelsen att man lätt kan bli beroende.
Trådskaparens pappa är polis, borde inte han av något veta att det nästan uteslutande är dålig bekantskap som är orsaken till att ungdomar börjar med brott och/eller droger?
Inte är det datornörden som spelar CS, WoW 90% av sin lediga tid som går ut och stjäl bilar och börjar med droger...
Det är dom ungdomar som hamnar i sällskap där ofta det finns äldre redan smått kriminella som är orsaken till dom flesta uppstartande av kriminalitet bland ungdomar.
Sedan är även utanförskap också en stor bidragande faktor, många ungdomar som har varit utanför och retade har ofta stor risk att hamna i fel sällskap och p.g.a. det känna gemenskap bland dom kriminella.
Är 32 år, när jag hade min Atari vid 14 år ålder så var det EXAKT samma visa, datorspelen var rent av livsfarliga, ungdomar skulle inte kunna se skillnad mellan fantasi och verklighet, man skulle bli kriminell, våldsam mm.
Ändå så såg spelen ut så här:
http://www.atari.st/data/shots/2242.gif http://www.atari.st/data/shots/1282.gif http://www.atari.st/data/shots/1819.gif
http://www.atari.st/data/shots/1370.gif http://www.atari.st/data/shots/1214.gif http://www.atari.st/data/shots/190.gif
Jag är nu 32 år och kan meddela att ingen, absolut INGEN av dom jag känner som spelade massa Atari/Amiga-spel har blivit några våldsgalningar som knarkar och stjäl p.g.a. dom "farliga" spelen.
Ändå var det hysteri bland många vuxna som tyckte alla dessa spel var roten till allt ont...
Nu är spelen mer realistiska men det är självklart inget som gör folk mer våldsamma.
Det är om spelen är skrämmande för ett barn det blir farligt, inte om man dödar eller inte.
mycket mycket bra skrivet