Artikel om att spel INTE är farligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Självklart är inte datorspel något som ökar våldet bland människor, inte i alla fall om men inte sätter en 8 åring och spelar F.E.A.R.

Barn har lekt tjuv och polis, indianer och cowboys, krig mm och inte har dom blivit mer våldsbenägna för det.
Det som är farligt är att sätta ett barn under 10 år och se/spela media som är mycket skrämmande och blodigt, detta gör att barnet blir rädd och orolig. Dom kan börja drömma oroligt och blir trötta p.g.a. detta. Detta kan sedan leda till att barnet blir bråkigt och stökigt.

Det är alltså inte själva dödandet i spelen som är farligt utan om det är skrämmande. Ett barn är medvetet om att det enbart är på lek när dom dödar en person i spelet. Dom blir inte på något sätt avtrubbade för inte blir ett barn avtrubbad av att låtsas skjuta en indian med en leksakspistol.

Så, att spela CS är inget som gör att en 10 åring blir våldsam, däremot skulle ett spel som är skrämmande så som F.E.A.R. eller DOOM3 kunna göra ett barn orlig (=våldsam).

Att trådskaparens pappa anser att WoW skulle vara mer skadligt än Battlefield 2 är för mig lite knepigt. Dels så är WoW ett spel som kräver samarbete på en rätt hög nivå med andra spelare. Man kan inte bara skjuta som galningar som i BF2.
Sedan så är WoW ett spel där man bygger upp en karaktär, detta i sig är en intressant erfarenhet i ett spel.
Däremot är WoW farligt i den bemärkelsen att man lätt kan bli beroende.

Trådskaparens pappa är polis, borde inte han av något veta att det nästan uteslutande är dålig bekantskap som är orsaken till att ungdomar börjar med brott och/eller droger?
Inte är det datornörden som spelar CS, WoW 90% av sin lediga tid som går ut och stjäl bilar och börjar med droger...
Det är dom ungdomar som hamnar i sällskap där ofta det finns äldre redan smått kriminella som är orsaken till dom flesta uppstartande av kriminalitet bland ungdomar.
Sedan är även utanförskap också en stor bidragande faktor, många ungdomar som har varit utanför och retade har ofta stor risk att hamna i fel sällskap och p.g.a. det känna gemenskap bland dom kriminella.

Är 32 år, när jag hade min Atari vid 14 år ålder så var det EXAKT samma visa, datorspelen var rent av livsfarliga, ungdomar skulle inte kunna se skillnad mellan fantasi och verklighet, man skulle bli kriminell, våldsam mm.
Ändå så såg spelen ut så här:

http://www.atari.st/data/shots/2242.gif http://www.atari.st/data/shots/1282.gif http://www.atari.st/data/shots/1819.gif

http://www.atari.st/data/shots/1370.gif http://www.atari.st/data/shots/1214.gif http://www.atari.st/data/shots/190.gif

Jag är nu 32 år och kan meddela att ingen, absolut INGEN av dom jag känner som spelade massa Atari/Amiga-spel har blivit några våldsgalningar som knarkar och stjäl p.g.a. dom "farliga" spelen.
Ändå var det hysteri bland många vuxna som tyckte alla dessa spel var roten till allt ont...

Nu är spelen mer realistiska men det är självklart inget som gör folk mer våldsamma.
Det är om spelen är skrämmande för ett barn det blir farligt, inte om man dödar eller inte.

mycket mycket bra skrivet

Permalänk
Medlem

Re: Re: Artikel om att spel INTE är farligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruhler
Din far har rätt även om han är fel, därför att han är förälder spelar ingen roll om du drar fram en doktorsavhandling med bevis, och jo testa rycka tp-kabeln för en raidande WOW-spelare då får du aggro. ^^

Hehe...

Tur att min kompis inte bir aggressiv av det iaf.

Han hade inte internet hemma så när vi var på DH så spelade han wow på min gamla dotor. Han blev skapligt sur när datorn började starta om sig utan anledning. Han var på väg till något ställe med ett par andra han spelade med.

Han sa väl något i stil med: "öhh.... vafan?".

men han blev inte aggresiv iaf ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Du kan inte använda ad ignorandem som argument. Att du inte har sett det är inte samma sak som att det inte finns.

Nej, självklart inte.
Men jag syftade mer på att om nu datorspelen skulle göra vi barn 1987-1992 som satt som idioter framför datorn och spelade dom livsfarliga spelen så borde det finnas en otroligt stor mängd 30 åringar som gåt ut och sparkar ner människor p.g.a. att dom är avtrubbade av spelen.
Hitils har jag inte sett något i media efter år 2000 där det står:

"Han dödade p.g.a. att spelat Blood som han spelade 1990 på sin Atari 1045 ST."

Däremot så fanns det säkerligen någon sådan artikel i media just runt 1990...
Alltså, skulle man bara bli avtrubbad ett litet tag, eller bara avtrubbad av dom spelen som för tillfället är modärna och sedan när spelet inte är modärnt längre så försvinner på något mystiskt sätt den faktor som gjorde spelet avtrubbande.

Alla som har varit med sedan 1985 vet att om 10 år så kommer folk/media säga samma sak.
Dom nya spelen 2017 är livsfarliga och avtrubbade. Ingen kommer att nämna något om spelen år 2007 för dom vet att dom inte var farliga...

När Videon kom 1980 så var det videon som skulle få alla att sparka huvudet av varandra...
När TV:n kom så var säkert den också roten till allt ont...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ja en gång i tiden så var böckerna syndabocken, sedan musiken, sedan tv, sedan video och nu spel. Det är bara ännu en fas.... Troligtvis den sista fasen dock.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InAction
Ja en gång i tiden så var böckerna syndabocken, sedan musiken, sedan tv, sedan video och nu spel. Det är bara ännu en fas.... Troligtvis den sista fasen dock.

du glömde hur förfasade de äldre var på 20-talet när radion kom då klagade alla äldre på att de unga satt vid radion hela tiden och inte gjorde något annat

och det är nog knappast den sista fasen, allting kommer att vidareutvecklas, om 20-40 år så kommer datorn kanske att ersättas av något annat, som då kommer btraktas som väldigt farligt (säkert av oss också, men våra barn kommer tyckat att det är lika naturligt som datorn är för os just nu)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
D2LOD!

Ja men det är ju åtminstonde roligt!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Det roliga är att föräldrar tycker det är helt okay att leka soldater och annat när man är liten. Ofta leker man ju att man har dummdummkulor, avsågade hagelgevär eller bazooka som spränger dom fantiserade fienderna i bitar. Eller kanske riddare som halshugger folk. Men det verkar vara helt ok. Jag minns en gång när jag lekte ninja och högg av folk på mitten med mitt svärd...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju skönt att få ratatatatata ner nån med ak74 i css, eller bomba skiten ur folk på hangarfatyget i bf2, ganka skiten ur noobs i wow tills dom skriver nåt i forumet, slå av huvudet på crazy frog.

Dator är bra för att man kan avreagera sig lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Spelande är farligt om man gör det för mycket.

Inte för att du blir störd utan för att du mår bra av motion.

Sedan blir det inte särskilt lyckat ur ett socialt perspektiv att (ensam) spela dator för mycket. Kombineras datorspel med andra aktiviter ser jag ingen fara i själva spelandet.

personligen så är jag mer social när jag spelar än när jag umgås med vänner. VoIP + chat = megasocial. jag pratar lätt med 10-20 pers samtidigt utan större problem. dock håller jag med om att frånvaron av motion sätter sina spår

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Du gjorde rätt i att dumpa WoW.

Visa far din Wurm Online, där har du strategi

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
personligen så är jag mer social när jag spelar än när jag umgås med vänner. VoIP + chat = megasocial. jag pratar lätt med 10-20 pers samtidigt utan större problem. dock håller jag med om att frånvaron av motion sätter sina spår

VoIP och chat är ganska långt ifrån att vara social i "på riktigt". Använder du chat så kan du vara precis vem som helst. Du behöver inte stå för vem du är eller vad du säger, för du gör det annonymt. Ja, jag vet att många är de de säger att de är på nätet också, men det är fortfarande inte samma sak som sitta på varsin sida av ett bord och ha en konversation. Försök du t.ex att himla med ögonen, göra dumma gester eller muntligt be personen dra åt helvete samtidigt som du vänligt pratar vidare med perosnen i fråga. VoIP... ok, nu måste du tänka på vad du säger och HUR du säger, men kroppspråket finns fortfarande inte, och det gör bra mycket mer än vad man tror.

Visst, MMORPG spel chatter osv osv, det är socialt på ett sätt, men inte alls på samma vis som att fysiskt befinna sig på samma plats som den eller de man umgås med.

Permalänk
Medlem

Så klart gymmar man ju och spelar badminton för att motverka stilla sittandet

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag tycker att påståendet "Man blir våldsammare av våldsspel" är helt irrellevant. T.ex, vi är 6st i min klass som spelar våldsspel som Battlefield, och vi är dom som alldrig någonsin hamnar i bråk, tjafsar med läraren. Och det är dom som inte spelar spel som Battlefield som är i bråk.

Bara för att skapa fördommar, dom som ofta hamnar ibråk lyssnar på Hip-hop, dom som sällan eller alldrig hamnar i bråk lyssnar på t.ex Rock och dylik. (Kent t.ex och ACDC, dock så gör jag inte det. Kent & Rammstein ftw. )