Artikel om att spel INTE är farligt?

Permalänk
Medlem

Det här att våldsbrotten ökar och blir grovare med tiden är nog inget annat än en myt. Hittade ingen statistik för sverige men för USA gäller:

http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/tables/viortrdtab.htm

En kraftig nedgång i våldsbrott med andra ord. Det finns lite av en topp i mitten av 90-talet men sedan sjunker allt. Anledning? Kanske minskad segregation, arbetslöshet och liknande. Själv tror jag att det beror på att FPS genren började etableras då (Doom och Marathon kom ut)...

Permalänk
Medlem

Re: Artikel om att spel INTE är farligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi

Att barn/ungdomar har blivit våldsammare pga filmer och spel "På min tid sparkade folk aldrig varandra i huvudet, nu får jag sådana anmälningar varje dag"

Min far är polis, och det gör ju inte saker bättre.

Några länkar till bra artiklar som visar att man inte blir våldsammare av spel vore bra

Personligen så tror jag spelandet & ökat våld har ganska lite med varandra att göra..
Då tror jag mer att den ökade alkoholkonsumtionen spelar bra mycket större roll.
http://www.fhi.se/templates/Page____141.aspx
Åtminstonde jag har då exklusivt sett alla slagsmål på krogen & inte på lan partyn (undantag för tangentbord)

En bunt länkar
http://www.fhi.se/templates/page____5248.aspx
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=268683&previou...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=544211&previo...

Edit:
Efter att tittat igenom här så verkar det ökade våldet bara vara en skröna.
Tråkigt nog så sträcker sej bara diagrammen tillbaks till 80-talet (fast då fanns det ifs inte såvärst mycket våldsamma datorspel )
http://www.scb.se/templates/subHeading____122375.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Hmm.. är han 16 eller?

Nej, jag tror han är 22. Hur gammal är du?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv

Våldsspel och våldsfilm gör folk avtrubbade, det är inget konstigt med det. Människor som spelar FPS spel har dessutom lättare för att trycka på avtryckarn på ett vapen. Inte för att de är galna människor men för att de känner igen sig i situationen. De flesta av oss har dock aldrig för avsikt att skada en annan människa eller till och med skjuta någon så vi gör ju inte detta.

Det jag vill säga är att man behöver en avsikt att göra detta och vi "nördar"(eller vad man vill kalla datorspelstokar ) har aldrig varit särskilt mycket för att slåss eller skaffa vapen.

Försök få din far att förstå att du förstår vad det handlar om så tror jag nog han kommer tycka det är mer ok .

Permalänk
Medlem

Kan nong ha att göra med att min mamma har fått reda på att man kan bli "beroende" av WoW, tydligen var det en massa som var "sjuka" dagen efter TBC kom

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Nej, jag tror han är 22. Hur gammal är du?

26

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Senast mor och far var på besök och jag spelade lite wow så sa de bara: "Vad vackert det är" Men så har mina föräldrar alltid varit rätt frisinnade vad gäller nymodigheter.

Permalänk
Medlem

Du verkar vara lite äldre

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Spelande är farligt om man gör det för mycket.

Inte för att du blir störd utan för att du mår bra av motion.

Sedan blir det inte särskilt lyckat ur ett socialt perspektiv att (ensam) spela dator för mycket. Kombineras datorspel med andra aktiviter ser jag ingen fara i själva spelandet.

Permalänk
Inaktiv

Allt handlar om att försöka ha balans!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"Nu gör du som jag säger"
"Ok pappa, då drar jag ut med polarrna å super å hasch istället, vandaliserar å gör 14åringar gravida, tror jag kommer hem imorrn eller nåt.. men skitsamma, jag lämnar mobilen här att för att jag vill inte bli störd"

Kanske funkar?

Pappa : snel? du har utegångsförbud....

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

en snubbe på min kompis skola tog en sjukvecka när expansionen till wow kom.

installera postal 2 och visa din far att det finns värre spel än wow!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Re: Artikel om att spel INTE är farligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Hej!

Finns det någon sådan?

Mina föräldrar har nu börjat tycka att de spel som jag spelar är våldsamma.

De kan acceptera BF2 ( ) Men inte WoW.

De tycker att battlefield 2 är mycket mer strategie än WoW.

Min pappa tycker att wow är döda allt man ser, det tycker jag är lite fel.
Han säger att man blir våldsam av att spela spel.

Att barn/ungdomar har blivit våldsammare pga filmer och spel "På min tid sparkade folk aldrig varandra i huvudet, nu får jag sådana anmälningar varje dag"

Min far är polis, och det gör ju inte saker bättre.

Några länkar till bra artiklar som visar att man inte blir våldsammare av spel vore bra

Din far har rätt även om han är fel, därför att han är förälder spelar ingen roll om du drar fram en doktorsavhandling med bevis, och jo testa rycka tp-kabeln för en raidande WOW-spelare då får du aggro. ^^

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Klarar mig nog utan WoW, jag hade inte hunnit fastna riktigt Även fast det var kul

Äger lite på CSS (Som han inte heller gillar ) Och på BF2

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tycker att WoW kan bli farligt, eftersom det är vanebildande och man kan bli beroende
Fast det kan man iofs bli av alla spel, men just MMORPG är extra vanebildande
Men jag har dock inget emot folk som spelar, och jag litar på att 99% av alla som spelar inte blir beroende

(Fast själv föredrar man ju paradox spel)

Permalänk
Medlem

Självklart är inte datorspel något som ökar våldet bland människor, inte i alla fall om men inte sätter en 8 åring och spelar F.E.A.R.

Barn har lekt tjuv och polis, indianer och cowboys, krig mm och inte har dom blivit mer våldsbenägna för det.
Det som är farligt är att sätta ett barn under 10 år och se/spela media som är mycket skrämmande och blodigt, detta gör att barnet blir rädd och orolig. Dom kan börja drömma oroligt och blir trötta p.g.a. detta. Detta kan sedan leda till att barnet blir bråkigt och stökigt.

Det är alltså inte själva dödandet i spelen som är farligt utan om det är skrämmande. Ett barn är medvetet om att det enbart är på lek när dom dödar en person i spelet. Dom blir inte på något sätt avtrubbade för inte blir ett barn avtrubbad av att låtsas skjuta en indian med en leksakspistol.

Så, att spela CS är inget som gör att en 10 åring blir våldsam, däremot skulle ett spel som är skrämmande så som F.E.A.R. eller DOOM3 kunna göra ett barn orlig (=våldsam).

Att trådskaparens pappa anser att WoW skulle vara mer skadligt än Battlefield 2 är för mig lite knepigt. Dels så är WoW ett spel som kräver samarbete på en rätt hög nivå med andra spelare. Man kan inte bara skjuta som galningar som i BF2.
Sedan så är WoW ett spel där man bygger upp en karaktär, detta i sig är en intressant erfarenhet i ett spel.
Däremot är WoW farligt i den bemärkelsen att man lätt kan bli beroende.

Trådskaparens pappa är polis, borde inte han av något veta att det nästan uteslutande är dålig bekantskap som är orsaken till att ungdomar börjar med brott och/eller droger?
Inte är det datornörden som spelar CS, WoW 90% av sin lediga tid som går ut och stjäl bilar och börjar med droger...
Det är dom ungdomar som hamnar i sällskap där ofta det finns äldre redan smått kriminella som är orsaken till dom flesta uppstartande av kriminalitet bland ungdomar.
Sedan är även utanförskap också en stor bidragande faktor, många ungdomar som har varit utanför och retade har ofta stor risk att hamna i fel sällskap och p.g.a. det känna gemenskap bland dom kriminella.

Är 32 år, när jag hade min Atari vid 14 år ålder så var det EXAKT samma visa, datorspelen var rent av livsfarliga, ungdomar skulle inte kunna se skillnad mellan fantasi och verklighet, man skulle bli kriminell, våldsam mm.
Ändå så såg spelen ut så här:

Jag är nu 32 år och kan meddela att ingen, absolut INGEN av dom jag känner som spelade massa Atari/Amiga-spel har blivit några våldsgalningar som knarkar och stjäl p.g.a. dom "farliga" spelen.
Ändå var det hysteri bland många vuxna som tyckte alla dessa spel var roten till allt ont...

Nu är spelen mer realistiska men det är självklart inget som gör folk mer våldsamma.
Det är om spelen är skrämmande för ett barn det blir farligt, inte om man dödar eller inte.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mitt projektarbete på gymnasiet om Spel och filmvåld. Jag hade statistik på att våldsbrotten minskat sen tv-spel gjorde intåg på marknaden. Ska se om jag kan plocka fram den statistiken igen.

Det finns inga bevis på att man skulle bli våldsam av spel. I dom våldsbrott som har begåtts där spel har fått skulden, Columbine t.ex. Så fanns redan dom psykiska problemen hos våldsmännen.

Som många andra redan har skrivit, Spel är positivt inte negativt.

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem

Precis...
Spel är väl ett bra sätt att bli av med ilska =P

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte finns bevis för att man skulle bli våldsammare av spel.

Men jag låter min pappa ha rätt och jag tänker inte spela WoW, kanske bäst så.
Så att jag inte fastnar
Det finns faktiskt andra spel.

Men det som min pappa reagerade på var "Hugg, hugg - nästa fiende 3 m bort - hugg,hugg o.s.v.

Back to BF2 nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tråsskaparens far har stöd i sin tes från den katolska världens överhuvud, påve Benedict så han måste helt klart ha rätt i att videospel är farliga.
http://www.cnn.com/2007/WORLD/europe/01/24/pope.media.reut/in...

Sen om man väljer att köra enligt den linjen antar jag är öppet för debatt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Om ni ändå ska hänvisa till värdelös statistik från SCB som inte visar om våldsbrotten ökar. Ni ser väl att våldsbrotten öka när Quake dök upp, ett spel som ändå hamnade i betydligt fler händer än tidigare våldsamma spel. Våldsamheterna avtar sedan men nu ökar trenden igen från det år som WoW lanserades.

Om ni istället tittar på de siffror som faktiskt säger någonting om våldet i sverige hänvisar jag till detta:

http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=2

"Under de senaste tio åren har den anmälda stöldbrottsligheten minskat med 9 procent, medan antalet polisanmälda våldsbrott (3 kapitlet BrB) har ökat med 35 procent"

Säger inte att det måste ha med dataspel att göra men kom inte och säg att det inte alls finns ett problem.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

Får du se på TV? - Förmodligen
Är TV mer brutalt än spel? - JA, i allmänhet, och i synnerhet wow
Problem solved.

Fotboll spelades bl.a. av vissa indianer sydamerika många hundra år tillbaka (om jag nu inte är helt borta). Reglerna var annorlunda, och förlorarna offrades till gudarna

BF är ett propagandamonster som är långt mer farligt än lite wow om vi ser till våldsaspekterna. Det enda "farliga" med wow är väl att så många utvecklar ett beroende.

Dock kan jag nästan hålla med om att om en 12åring sitter & spelar postal2......då är något fel

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Inaktiv

Kommer ihåg när media fick hysteri kring rollspel, vart lika kul det. Roten till all ondska och så vidare. Tyvärr har rollspel funnits i många former nästan sålänge det har funnits människor.

Och

Satsar någon på fotboll och tränar 6 timmar om dagen är det fantastiskt vilken vilja och blablablabla han har. Alla är så fascinerade. Men sitter lille Nisse och försöker bli CS proffs så är han ett barn med ett hemskt beroende! Visst han behöver motion men idrottsmän behöver motionera det mentala lite ibland!

Att någon försöker utveckla sitt fritidsintresse till något mer är inte konstigt egentligen. Men folk har fördommar så det är bara att ducka för all skit.

Permalänk
Medlem

Talibanerna måste ha suttit bra mycket framför WOW.

Nej men seriöst, en nice uppfostran har bra mycket större påverkar huruvida "aggresiv" ett barn blir än att göra något fiktionellt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

att folk sparkar varandra i huvudet osv kommer nog mer från dom gamla hong kong rullarna med bruce lee och alla dom killarna

tycker inte man ska skylla allt på spel, ett barn kan säkert bli våldsamt om föräldrarna bråkar mycket eller inte ger sitt barn tillräckligt mycket uppmärksamhet osv.
I grund och botten så är det inte nåt spel,film eller nt annat som fostrar barnen utan det är föräldrarna.

förbjud föräldrar inom EU hahaha

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Senast mor och far var på besök och jag spelade lite wow så sa de bara: "Vad vackert det är" Men så har mina föräldrar alltid varit rätt frisinnade vad gäller nymodigheter.

Precis som när nya vackra spel såsom oblivion eller när HL2 kom. Det bara tycker grafiken är skitsnygg, sen låter de mig spela i fred

Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Kommer ihåg när media fick hysteri kring rollspel, vart lika kul det. Roten till all ondska och så vidare. Tyvärr har rollspel funnits i många former nästan sålänge det har funnits människor.

Och

Satsar någon på fotboll och tränar 6 timmar om dagen är det fantastiskt vilken vilja och blablablabla han har. Alla är så fascinerade. Men sitter lille Nisse och försöker bli CS proffs så är han ett barn med ett hemskt beroende! Visst han behöver motion men idrottsmän behöver motionera det mentala lite ibland!

Att någon försöker utveckla sitt fritidsintresse till något mer är inte konstigt egentligen. Men folk har fördommar så det är bara att ducka för all skit.

Grymt bra skrivet, håller med till 110%.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan

Blev faktiskt interjuvad om rollspel (D&D) någon gång på 80:talet. Praoade i en leksaksaffär som sålde D&D. Då var det just det, om att rollspel skulle göra en mer våldsam.

Skillnaden med den tidens rollspel var ju att man ritade upp allt för hand. Man skapade sig en egen fantasi om hur världen såg ut som man spelade i. Idag med datorns hjälp får man allt på dykat bord.

Tycker fortfarande det är grymt kul med rollspel. Men WoW var allt för tidskrävande så det fick läggas åt sidan. Själv lirar mina ungar WoW. Så länge de sköter sig, dvs skolan, är ute och rör på sig finns det ingen anledning till att förbjuda dem till att spela. Kan vara en slags avkoppling imellan åt att sitta framför datorn och lira.

Däremot så lirar vi brädspel mer nu. Vi är ett gäng närmare 40 som brukar samlas och lira ett parti Axis & Allies. Socialt och j*kligt kul.

Allt ska göras med sunt förnuft, för mycket alkohol är inte heller bra.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Självklart är inte datorspel något som ökar våldet bland människor, inte i alla fall om men inte sätter en 8 åring och spelar F.E.A.R.

Barn har lekt tjuv och polis, indianer och cowboys, krig mm och inte har dom blivit mer våldsbenägna för det.
Det som är farligt är att sätta ett barn under 10 år och se/spela media som är mycket skrämmande och blodigt, detta gör att barnet blir rädd och orolig. Dom kan börja drömma oroligt och blir trötta p.g.a. detta. Detta kan sedan leda till att barnet blir bråkigt och stökigt.

Det är alltså inte själva dödandet i spelen som är farligt utan om det är skrämmande. Ett barn är medvetet om att det enbart är på lek när dom dödar en person i spelet. Dom blir inte på något sätt avtrubbade för inte blir ett barn avtrubbad av att låtsas skjuta en indian med en leksakspistol.

Så, att spela CS är inget som gör att en 10 åring blir våldsam, däremot skulle ett spel som är skrämmande så som F.E.A.R. eller DOOM3 kunna göra ett barn orlig (=våldsam).

Att trådskaparens pappa anser att WoW skulle vara mer skadligt än Battlefield 2 är för mig lite knepigt. Dels så är WoW ett spel som kräver samarbete på en rätt hög nivå med andra spelare. Man kan inte bara skjuta som galningar som i BF2.
Sedan så är WoW ett spel där man bygger upp en karaktär, detta i sig är en intressant erfarenhet i ett spel.
Däremot är WoW farligt i den bemärkelsen att man lätt kan bli beroende.

Trådskaparens pappa är polis, borde inte han av något veta att det nästan uteslutande är dålig bekantskap som är orsaken till att ungdomar börjar med brott och/eller droger?
Inte är det datornörden som spelar CS, WoW 90% av sin lediga tid som går ut och stjäl bilar och börjar med droger...
Det är dom ungdomar som hamnar i sällskap där ofta det finns äldre redan smått kriminella som är orsaken till dom flesta uppstartande av kriminalitet bland ungdomar.
Sedan är även utanförskap också en stor bidragande faktor, många ungdomar som har varit utanför och retade har ofta stor risk att hamna i fel sällskap och p.g.a. det känna gemenskap bland dom kriminella.

Är 32 år, när jag hade min Atari vid 14 år ålder så var det EXAKT samma visa, datorspelen var rent av livsfarliga, ungdomar skulle inte kunna se skillnad mellan fantasi och verklighet, man skulle bli kriminell, våldsam mm.
Ändå så såg spelen ut så här:

Jag är nu 32 år och kan meddela att ingen, absolut INGEN av dom jag känner som spelade massa Atari/Amiga-spel har blivit några våldsgalningar som knarkar och stjäl p.g.a. dom "farliga" spelen.
Ändå var det hysteri bland många vuxna som tyckte alla dessa spel var roten till allt ont...

Nu är spelen mer realistiska men det är självklart inget som gör folk mer våldsamma.
Det är om spelen är skrämmande för ett barn det blir farligt, inte om man dödar eller inte.

Du kan inte använda ad ignorandem som argument. Att du inte har sett det är inte samma sak som att det inte finns.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Din far verkar vara en klok man. Mer hjärndött än WoW blir det knappast.

D2LOD!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Ja gamers är ju så våldsamma och bryr sig inte. Visa honom den här sidan så kan du nog få honom att mjukna upp lite.

http://childsplaycharity.com/

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.