Artikel om att spel INTE är farligt?

Permalänk
Medlem

Artikel om att spel INTE är farligt?

Hej!

Finns det någon sådan?

Mina föräldrar har nu börjat tycka att de spel som jag spelar är våldsamma.

De kan acceptera BF2 ( ) Men inte WoW.

De tycker att battlefield 2 är mycket mer strategie än WoW.

Min pappa tycker att wow är döda allt man ser, det tycker jag är lite fel.
Han säger att man blir våldsam av att spela spel.

Att barn/ungdomar har blivit våldsammare pga filmer och spel "På min tid sparkade folk aldrig varandra i huvudet, nu får jag sådana anmälningar varje dag"

Min far är polis, och det gör ju inte saker bättre.

Några länkar till bra artiklar som visar att man inte blir våldsammare av spel vore bra

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så har alla undersökningar de gjort kring det visat att spel inte är farliga.

Googla.

Visa signatur

---

Permalänk
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem

aftonbladet?
det borde inte klassas som tidning.

Men det är väll inte bara tvspel som inte fanns när din pappa var liten,
de finns en hel del andra saker som ökat också.

visa din far när du gör nån quest me 4 polare ,
då ser han att det inte bara är döda,
eller gå o mine'a lite eller vad de nu är för skill du har.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skit också. Jag hade skrivit ett fint inlägg men så råkade jag klicka "back" på musen.

Men poängen var iaf att det är bara att förklara för far din att mycket har hänt sen han växte upp. Att folk sparkar varandra i huvudet har nog mycket lite med tv-/datorspel att göra. Hela samhället har en annan attityd idag.

Spel stimulerar hjärnan och kräver något av användaren. Det är något som t.ex hjärndött och passivt tv-tittande inte gör. Bättre att spela spel än att ränna ute och sparka folk i huvudet. Fråga honom om han seriöst tror att du kommer förvandlas till ett monster över en natt efter att ha spelat något våldsspel.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Re: Artikel om att spel INTE är farligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Hej!

Finns det någon sådan?

Mina föräldrar har nu börjat tycka att de spel som jag spelar är våldsamma.

De kan acceptera BF2 ( ) Men inte WoW.

De tycker att battlefield 2 är mycket mer strategie än WoW.

Han säger att man blir våldsamm av att spela spel.

Att barn/ungdomar har blivit våldsammare pga filmer och spel "På min tid sparkade folk aldrig varandra i huvudet, nu får jag sådana anmälningar varje dag"

Min far är polis, och det gör ju inte saker bättre.

Några länkar till bra artiklar som visar att man inte blir våldsammare av spel vore bra

På sätt och vis har nog din far rätt... Men det är inte bara data-spelen man ska skylla på. Det är hela samhället. Barn matas varje dag med våldsskildringar på ett eller annat sätt. Är det inte nyheter på TV, så är det vansinniga barnprogram Dator och TV-spel, filmer osv osv osv. Jag tror inte att han har fel som han säger, att han aldrig har brukat fått in anmälningar om att man har sparkat varandra i huvet förr i tiden, men att det är mycket mer sånt nu. Så ta diskutionen med honom på det sättet istället. Att trycka upp en artikel i näsan på honom och säga "Du har fel" kommer inte direkt få honom att tycka bra om Wow. Ska du komma någon vart så ska du visa du förstår att det finns ett problem, och att vissa personer kan faktiskt kan påverkas negativt. ETT spel är dock inte boven, utan det är hela uppväxten. Jag tror inte att du skulle vara en potentiell mördare eller våldsman bara för att du spelar Wow, men det finns säkert fall där en person skulle kunna bli det, om man tittar på hur denne har växt upp. Lägg fram det på det viset i stället så tror jag säkert att din far kommer att tänka annorlunda. Om inte annat så har du visat att du kan tänka och prata vuxet om det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Skit också. Jag hade skrivit ett fint inlägg men så råkade jag klicka "back" på musen.

ett tips: tryck framåt då, så kommer du tillbaka till sidan och texten är kvar.

Permalänk
Avstängd

måste du lyssna på dina föräldrar då? jag skulle inte gjort det förmodligen

Aftonblodet är ingen tillfärlitlik källa.

finns nästan inget spel man inte dödar folk i heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
måste du lyssna på dina föräldrar då? jag skulle inte gjort det förmodligen

Vad skulle du göra om dina päron sa : sålänge du bor under mitt tak så gör du som ja säger!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

En fråga bara, hur gammal är du? För om far din är polis bör han bli glad av att det faktiskt finns åldersrekommendationer på spelen.

Sen får du tänka på att de som sagt är av en annan generation. Vill du att de ska förstå spelen du spelar så erbjud dom att sitta med en stund. Visa att WOW också kan vara väldigt strategiskt och väldigt socialt. För när dina föräldrar växte upp fanns det inga MMO, FPS osv. De behöver bara få en inblik i vad det faktiskt är du gör. Rädsla kommer ofta av okunskap. Så upplys dem!

Annars är det faktiskt så att man får lyda värdens regler där man bor. Råkar de vara ens föräldrar har de faktiskt rätt att sätta gränser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbrorchristian
ett tips: tryck framåt då, så kommer du tillbaka till sidan och texten är kvar.

Av någon konstig anledning var den inte kvar.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Tack

Ska be den sitta med och titta när jag spelar lite BF2 och WoW nu
Hittade också en bra artikel på SVD om datorspelande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Artikel om att spel INTE är farligt?

Citat:

Han säger att man blir våldsamm av att spela spel.

Inte sant, WoW slår man alla fiender man ser, finns inget annat det går ut på än att slå och döda motståndare i slutändan, och länka till crafting är som Skapa armor för att döda bättre, din farsa har rätt

Våldsam har inte med spel att göra, det har med samhällets position idag att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Din far verkar vara en klok man. Mer hjärndött än WoW blir det knappast.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

WoW är nog farligare, men inte pågrund av att det är våldsamt eller något sådant, utan mer för att man kan bli helt beroende och besatt av det och försummar skola/jobb/vänner.

Permalänk
Medlem

Hihi ^^ Kanske dumpar WoW, jag har inte ens riktigt acc, bara trial

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hihi ^^ Kanske dumpar WoW, jag har inte ens riktigt acc, bara trial

Bra idé:) men att folk går ut och sparkar andra i huvudet beror nog inte på WoW iaf:P

Det var väl inte så mycket terrorister här i Europa då heller:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

bra jaomi.. dont fall to the dark side (wow)
gå och spela red orchestra elelr dota istället. Men annars kan man dra som argument att:
Hur många som misshanldar folk, super, knarkar osv. hänger framför datorn och spelar mycket ? Det är inte en så stor mängd personer skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du inte hittat en sådan artikel dd söker efter beror kanske på att det KAN VARA så som din far säger? Tror knappast det blir bättre av att 7-åringar sitter och spelar WoW på nätterna när föräldrarna somnat (jag jobbar på barn/grundskola så jag vet).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
Vad skulle du göra om dina päron sa : sålänge du bor under mitt tak så gör du som ja säger!

det tror jag inte dom skulla säga

skulle jag haft såna föräldrar skulle det inte va kul,men jag är snart så gammal så det nästan är på tiden o flytta hemmifrån snart.

jag har spelat spel sen jag var 3-4år och ingen har gnällt på att det är för våldsamt än så länge.

kan även påpeka att jag alldrig har dödat någon annan eller knivhuggit någon än så länge.

men dumpa wow låter bra,skulle gjort samma sak själv om jag spela wow.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll

Hoppas jag var under 18 och trottsa

Permalänk
Sötast

"Nu gör du som jag säger"
"Ok pappa, då drar jag ut med polarrna å super å hasch istället, vandaliserar å gör 14åringar gravida, tror jag kommer hem imorrn eller nåt.. men skitsamma, jag lämnar mobilen här att för att jag vill inte bli störd"

Kanske funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
"Nu gör du som jag säger"
"Ok pappa, då drar jag ut med polarrna å super å hasch istället, vandaliserar å gör 14åringar gravida, tror jag kommer hem imorrn eller nåt.. men skitsamma, jag lämnar mobilen här att för att jag vill inte bli störd"

Kanske funkar?

Så sjukt bra punch-line där

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hmm enda gången farsan brydde sig om vad jag spelade var när jag fick NESen tillsammans med Duck Hunt och super mario. Jag tror gubben stod o sköt på tvn en hel eftermiddag och återupplevde gamla lumparminnen eller nåt. Inte vid nåt senare tillfälle har han visat det ringaste intresse av det jag spelat mer än att han köpte spelen jag ville ha. Jag brukar minsan inte gå ut på stan och slå ner folk för det.

Visst det kan väl vara bra att ha koll på vad ungarna spelar, men kan man inte hålla isär det som händer på skärmen med det som sker i verkliga livet så kan man nog inte skylla det på spelandet utan då finns problemet där från början.

Permalänk
Medlem

Jo..

Inte tror jag att jag börjar skjuta ihjäl folk för att jag spelar.

Pappa blev så glad när han fick höra att han var en "klok" man, att jag skippar WoW för att det är helt hjärndött.

Får sitta uppe hur länge jag vill och spela BF2 istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju lite intressant hur man kan säga till att du inte får spela WoW medans BF2 går bra, då BF2 är ju sjukt mer realistiskt än vad WoW någonsin kommer bli. Visst att man dödar mycket, men det är sällan man i verkliga livet ser folk springa runt och döda livs levande blommor som gått bärsärk..

Sen att folk sitter och skriver "öööh, wow är hjärndött så det gör ju inget ändå" ger väl ändå ingen inblick i diskussionen utan är snarare nåt onödigt om vad man personligen tycker om spelet. Att välja spel är upp till var och en.

Personligen skulle jag hellre se min framtida son/dotter sitta spelandes wow än BF2 om det ska vara så. Då man i BF2 faktiskt skjuter på verklighetstrogna människor med gevär och pistoler som finns att hämta från dom äkta arméerna.

Jag spelar själv båda spelen och tycker wow ger mer, men det krävs också tid, vilket kan vara farligt för vissa. Då det kan utvecklas till ett beroende.. först säger man "bara en level till" sen slutar det med att man inte har nåt liv kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260

Rolig video ^^ (mest om WoW, inte spel i allmänhet)

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260

Rolig video ^^ (mest om WoW, inte spel i allmänhet)

Hmm.. är han 16 eller?

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det är olika från person till person, alla personer har ju inte samma temprament.
Minns själv när man satt och inte klarade en bana i Sonic 2 till SMS
Satt och skrek som en galning, grinade ibland när jag inte fick spela längre
Men om dom går runt och dödar efter att ha spelat ett spel, då är det nog upplärningen i Rätt och Fel samt Vett och Etikett som är åt hel***e.
Så det handlar nog mycket på om föräldrarna / skola / etc lärt/tillåtit barnen att göra.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Svar som "Gör inte som dina föräldrar säger" är nog det som till stor del ligger till grund för att folk blir sparkade i huvudet.

Våldet i spel och filmer har gjort oss betydligt mer avtrubbade när det gäller våld. Där folk förut inte klarar av att se blod etc är detta en naturlig del av vardag. Nyheterna är också den stor faktor. Den här avtrubbningen i sig leder inte till någon större ökning av antalet personer som är våldsamma. Detta påverkas av andra faktorer. Dock får det redan våldsamma personer att använda MER våld såsom sparkar i huvudet etc...

Det är även bevisat att hjärnan stänger av många delar av hjärnan när du spelar spel. Detta i sin tur skapar obalans i hjärnans kemiska mönster. Detta kan i sin tur leda till depressioner och andra psykiska sjukdomar.

Om reaktionsförmåga är ditt enda argument finns det bättre sätt att öva upp den på.

Kan du inte bara säga åt far att du tycker det är så roligt att spela spel. Kom överens om att du bara spelar någon viss tid varje dag eller liknande. Föräldrar har en tendens att märka saker du själv inte märker. Att dina föräldrar nu börjar ifrågasätta ditt spelande är säkerligen för att dom har sett förändringar hos dig som dåliga betyg eller nedstämdhet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Har fått bättre betyg, men när jag satt och spelade WoW i 14 timmar i sträck en dag blev han sur, han kollade på lite och förstod vad det handlade om.

Hämta det (Som du måste döda 30 varelser för) kom hit och få det där vapnet så att du kan döda ännu fler på din nästa quest.

BF2 och BF42, tycker han är mer strategie, man ska hålla baser och förhindra fienden att ta dem, mer taktik i det hela.

Så jag kan nog hålla med honom

Visa signatur