Permalänk

P5B-E: Max 2,1V på minnena?!

Hallå, kör just nu mina minnen i 440MHz(DDR880) och börjar känna att jag snart kommer få öka på volten för att komma vidare i klockningen. Det underliga är att max-inställningen i BIOS är 2,1V vilket även är originalvolten till mina minnen. Går det att komma runt detta på något sätt, helst utan att göra fysiska ingrepp på moderkortet (vmod).

Tacksam för svar (har sökt men inte hittat något om detta)

Spec:
E6300@3080MHz
ASUS P5B-E
OCZ Gold PC6400

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det, tyvärr. Jag har också slagit stopp, men är ändå rätt nöjd med 870MHz på mina PC5400-minnen...

Du ser mitt system i taggen nedan.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Vila i frid

Ingen som vågat sig på att flasha P5B-E med bioset från en P5B-E Plus där man kan ställa upp vDDR till 2.45?

Permalänk

tack för svaren! angående att flasha bios undrar jag lite över en artikel jag hittade där det står om P5B-E rev. C2 där man skulle kunna ändra till 2,45V på minnena och även ändra NB/SB. stämmer detta verkligen, och varför har inte asus något speciellt bios till detta på sin hemsida? skulle ju kännas lite säkrare att testa att flasha med det bioset än p5b-e plus som känns som att det är ett helt annat kort...

http://www.bjorn3d.com/read_pf.php?cID=1018

(jag har senaste bios, 1002)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag har ett P5B Vanilla och med det kan jag ändra spänningen på både NB, SB och PCI-E. Dessutom går det ypperligt att höja spänningen på minnena till 2.45V (tror det är max).

Saken är den att jag tror datorbutiken har flashat bios åt mig och har ännu inte kollat upp vilken version det är men om jag har dessa inställningar på mitt mobo borde du också kunna få dem

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk

Spax0: Om du skulle vilja kolla i CPU-Z (eller nåt) vilken bios-version du har så sms:ar jag en wienerkrans!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spax0
Kan meddela att jag har ett P5B Vanilla och med det kan jag ändra spänningen på både NB, SB och PCI-E. Dessutom går det ypperligt att höja spänningen på minnena till 2.45V (tror det är max).

Saken är den att jag tror datorbutiken har flashat bios åt mig och har ännu inte kollat upp vilken version det är men om jag har dessa inställningar på mitt mobo borde du också kunna få dem

Ojdå det där låter helt osant. Är du säker på att du sitter på ett vanilla??? Du måste voltmodda ett P5B vanilla för att kräma på mer än 2.1v på minnena. Tyvärr så går det inte bara att göra med ett modifierad BIOS, därför är jag jävligt skeptisk till det du just skrev.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
Ojdå det där låter helt osant. Är du säker på att du sitter på ett vanilla??? Du måste voltmodda ett P5B vanilla för att kräma på mer än 2.1v på minnena. Tyvärr så går det inte bara att göra med ett modifierad BIOS, därför är jag jävligt skeptisk till det du just skrev.

Det verkar ha kommit en ny revision av p5b vanilla (och -E?). En polare till mig köpte ett nyligen och han kan ändra NB, SB osv. Vet inte max-volten på minnena dock.

Vi kör med samma bios båda två men jag saknar de inställningarna på mitt...

Permalänk

ok, det måste vara den där rev. c2 (och motsvarande till vanilla) som det stod om i testet jag länkade. värdelöst att jag bara haft mitt kort i några veckor och så har jag en gammal version >_<

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjalp
Det verkar ha kommit en ny revision av p5b vanilla (och -E?). En polare till mig köpte ett nyligen och han kan ändra NB, SB osv. Vet inte max-volten på minnena dock.

Vi kör med samma bios båda två men jag saknar de inställningarna på mitt...

Låter som en vettig upggradering från ASUS. Synd bara att jag har den gammla revisionen och det e fan surt att bara kunna kräma på 2.1vdimm. Aja ska hämta mitt P5B dlx imorrn och leka lite .

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Låter som en vettig upggradering från ASUS. Synd bara att jag har den gammla revisionen och det e fan surt att bara kunna kräma på 2.1vdimm. Aja ska hämta mitt P5B dlx imorrn och leka lite .

Hehe, have fun, glöm inte o posta hur det gått sen

Suck jag är avis, har fortfarande inget att leka med, men det borde komma före fredag iaf, men jag vet inte, de lovade att posta idag men det står fortfarande bara "leveransklar" som status, hoppas det beror på seg uppdatering av sidan bara

Permalänk
Medlem

Pratade med honom nu, han kan välja upp till 2.45V på minnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjalp
Pratade med honom nu, han kan välja upp till 2.45V på minnena.

På ett p5b eller -e ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Hehe, have fun, glöm inte o posta hur det gått sen

Suck jag är avis, har fortfarande inget att leka med, men det borde komma före fredag iaf, men jag vet inte, de lovade att posta idag men det står fortfarande bara "leveransklar" som status, hoppas det beror på seg uppdatering av sidan bara

Sjukt snabb leverans av komplett. Beställde ett p5b dlx och en 400gb sata 2 disk i lördags och det var levererat idag!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sjukt snabb leverans av komplett. Beställde ett p5b dlx och en 400gb sata 2 disk i lördags och det var levererat idag!

Lol ! Hann du få avin idag då eller kommer den först imorrn ?

Permalänk
Medlem
Citat:

På ett p5b eller -e ?

P5b vanilla, men det verkar gå på nyare -e också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Lol ! Hann du få avin idag då eller kommer den först imorrn ?

Sms-avi? En av de smidigaste sakerna som finns när man beställer!
Men är p5b ett vettigt kort att satsa på om man ska köpa nya saker inom en snar framtid? Verkar ju finnas en del här som har en del åsikter om kortet.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Hur har det gått då ?
Själv har det inte hänt nåt här alls, skickade mitt mobo igår till db.com o det är redan framme o kvitterat, dom lovade att skicka mitt nya igår morse åxå men posten har bara fått förhandsinformationen än så länge ...

Ner med db.coms leveranstider !

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur har det gått då ?
Själv har det inte hänt nåt här alls, skickade mitt mobo igår till db.com o det är redan framme o kvitterat, dom lovade att skicka mitt nya igår morse åxå men posten har bara fått förhandsinformationen än så länge ...

Ner med db.coms leveranstider !

Har precis satt in allt och ska uppdatera BIOS och börja leka lite. Hoppas på en bra överklock. Det intressanta är att jag köpte kortet på kompletts demosektion men självaste kortet och alla kablar och allt annat som kommer med om man köper nytt fanns i lådan. Det enda jag märkte var att lådan blivit öppnad, allt var orört. Haha tjänade en slant på den.

Visa signatur