Aero-gränssnitt, endast för folk med monsterdatorer?

Permalänk
Medlem

Aero-gränssnitt, endast för folk med monsterdatorer?

Hejsan allihopa!

Jag kör Windows Vista Buissness sedan en tid tillbaka. Jag är nöjd med det mesta, det mesta fungerar och trots att jag har en lite äldre dator flyter det på bra.
Det enda jag har stört mig på hittils är att jag inte kan få igång OpenGL, men det är inte Microsofts fel utan ATI/AMD's som beslutade att sluta tillverka drivrutiner till mitt grafikkort.
Jag har redan en tråd om detta:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Nu hade jag tänkt att skaffa mig ett nytt grafikkort för att pigga upp spelupplevelserna mer (har fortfarande XP kvar på datorn och spelar där än så länge).
Samt att jag vill ha tillgång till Aero-gränssnittet.

Som sagt är det en äldre dator. Så här ser den ut just nu:
AMD Athlon XP 1900+
(2x256MB + 1x512 MB = 1GB RAM) - Har ett nForce2-moderkort vilket gör att jag kör de olika kanalerna i Dual-Channel.
ATI Radeon 9000 Pro 128MB (Stödjer endast DirectX 8.1)

Med hjälp av ett nytt grafikkort som stödjer DirectX 9.0-instruktioner så får jag nog igång Aero, men skulle det bli användbart?
Eller är det att kasta pengar i sjön? Resten av datorn skulle inte hänga med - operativsystemet känns som sirap? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte det skulle bli några problem om du skaffade nytt graffekort. Däremot är frågan om du inte skulle byta ut datorn om du ändå ska dona med det.

Men blir det nytt graffekort så kanske ett sånt här skulle vara lagom:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326980

Edit: Vista business stöder väl inte Aero eller hur är det?

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt vista business fixar aero

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Hur är Vista Business med spel?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Vista och AGP är inte långsiktigt. nVidia har officiellt inte stöd för varken nForce2 eller 3 under Vista då de betraktas som utfasade så det är lite riskabelt att satsa på en sådan konfiguration. Stötte själv på problem med mitt nForce3 kort som inte kommer att ordnas.
Därmed är det inte sagt att det kommer att krångla men risken finns att det inte går att köra kortet så länge som du hoppats på.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Mitt vista business fixar aero utmärkt

Neeeej! Är det sant!? Du skojar?

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg inte ut mycket pengar på det. Nästan allt som klarar directX9 klarar aero bra. Jag har mobility radeon X600 med 128MiB minne, funkar bra.
Men du verkar ju fått igång allting (du skrev att det enda som du störde dig på var drivrutinerna till grafikkortet).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det verkar inte helt kört m.a.o.

Jag var lite orolig att om jag får igång Aero så skulle Vista kännas slöare då resten av datorn kanske blir en "flaskhals". Aero som sådant kräver mer kräm även ur andra komponenter?

Nu när jag kör Aero Basic, (eller vad det heter? "Vista standard"? Inte är det Classic iallafall ), så känns det inte segt. Det går tillräckligt snabbt för att jag ska vara nöjd.

EDIT:
BTW, om jag skaffar nytt grafikkort som kommer jag inte lägga så himla mycket pengar på det.
Är en fattig student

Permalänk
Inaktiv

Sitter själv med ett nforce2-mobo och 7600gs. Aero hoppar igång utan problem MEN jag får ingen GDI-acceleration i vista, vilket resulterar i att det mesta känns ruggigt segt. Det hjälper inte att byta till Aero Basic.

Jag har inget minne av att detta hände med mitt gamla 9800 men kan inte svära på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Aero känns rätt segt på mitt system tyvär.....
Det hackar inte, men allt går ju med vsync och då får man någon 1/20 sekund fördröjning eller så. Som gammal FPSare håller det inte ^^.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Det verkar inte helt kört m.a.o.

Jag var lite orolig att om jag får igång Aero så skulle Vista kännas slöare då resten av datorn kanske blir en "flaskhals". Aero som sådant kräver mer kräm även ur andra komponenter?

Nu när jag kör Aero Basic, (eller vad det heter? "Vista standard"? Inte är det Classic iallafall ), så känns det inte segt. Det går tillräckligt snabbt för att jag ska vara nöjd.

EDIT:
BTW, om jag skaffar nytt grafikkort som kommer jag inte lägga så himla mycket pengar på det.
Är en fattig student

Kolla in då och då på Kompletts fyndhörna för jag har köpt hittills 2 st GF6600GT 256Mb AGP grafikkort för 4-500:-/st och det kortet bör fixa Aero vad jag förstår. Eller så kollar du om du kan hitta nått begagnat på Tradera/Blocket mm ställen.