Permalänk
Medlem

Helsingborgs Stadsnät

Hej!

Verkar finnas ett litet problem här i HBG:s stadsnät, jag och en annan har testat. Nu har jag 100/100 vet inte om det rör 100/10 eller 10/10.

Kan ni med stadsnät i HBG testa en grej. Samtidigt som ni kör igång SÄND till en tptest server (rekommenderar bb2:s iom bra hastighet) testa kör en ping emot valfri destination.

Så här ser det ut när jag kommer upp i ca 90Mbit/sec mot bb2 tptest server:

Pinging ping.sunet.se [130.242.80.31] with 32 bytes of data:

Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=12ms TTL=246
Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=12ms TTL=246
Reply from 130.242.80.31: bytes=32 time=15ms TTL=246
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 130.242.80.31:
Packets: Sent = 11, Received = 5, Lost = 6 (54% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 12ms, Maximum = 15ms, Average = 13ms

Direkt när jag slutar uploada så blir det bra igen. Jag kan däremot tanka i 90Mbit+ utan att detta fenomen uppstår.

Kan ni andra testa detta? Får ni också packetloss eller det smider på bra?

/Half

Permalänk
Medlem

Kommer du upp i 90mbit skulle jag inte klaga. Kan bero på massa anledningar när du är nära full kapacitet.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Nej jag vet.. Men jag är nyfiken om det ska vara så här eller om det är nått fel. Samt varför det inte inträffar när jag tankar hem grejer.

Permalänk
Medlem

Pinga gärna fler hosts, t.ex. www.dn.se eller kanske tom tptest-servern. Kan vara nåt temporärt hos sunet eller hos din ISP (du har BB2 va?). Eller så kan det vara så att routrarna nerprioriterar icmp (ping) vid belastning.

Edit: har det alltid varit så eller började det igår kväll?

Permalänk
Medlem

Hej don! Detta gäller alla destinationer när jag har hög belastning på utgående trafik.

En trace till valfri destination under belasting ser ut så här:

2 4 ms 4 ms 4 ms SE-HOST-80-94-216-37.stadenistaden.net [80.94.21
6.37]
3 4 ms * <1 ms SE-HOST-80-89-163-101.stadenistaden.net [80.89.1
63.101]
4 * * 4 ms SE-HBG-NAJ-PR1.stadenistaden.net [80.89.163.150]

5 * * * Request timed out.

Som du ser börjar fenomenet inom själva stadsnätet, tror inte min isp har något med detta att göra. Direkt när jag avslutar trafik ut så upphör detta problem. Skickar jag i 100Mbit mellan mig och min server (inom privat switch) så blir det inga problem med packetloss, bara när jag skickar över stadsnätet.

Jag har märkt att det varit segt med surf under belasting men aldrig felsökt förren igår, kan ha varit så här alltid.

*UPDATE* Detta är tydligen helt normalt när man närmar sig nästan max av sin kapacitet enligt ÖK. Bara att bita ihop helt enkelt

/half

Permalänk
Medlem

Det verkar ju definitivt som att stadsnätets switchar nedprioriterar ICMP vid belastning

// Davin

Permalänk
Medlem

Hade kontakt med öresundskraft idag, det verkar vara normalt vid den belastningen. Jag tror dock inte det bara är ICMP iom att mitt shell knappt går att skriva i när jag körde tptest.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa köra nåt ping/paket-kritiskt som onlinespel medan du belastar linan. Som jag skrev kan det vara så att stadsnätets routrar nerprioriterar ping vid belastning men att vanliga paket faktiskt går fram.

Felanmäl till din ISP även om felet förmodligen (säkerligen) ligger hos stadsnätet så kan ISP:n felanmäla vidare och kolla vad som gäller.

Edit: skrev detta o glömde posta, en timme senare var det ganska inaktuellt, men jaja