Permalänk

Ah du menade så, när du skrev datorn tänkte jag hela datorn

USB ska enligt specifikationerna kunna lämna ut 5V 500mA per port (100mA utan "handskakning"), så om du pluggar in saker som totalt drar mer än 500mA till kommer den börja klaga. Detär därför man använder en extern nätadapter till de flesta hubbarna.
Du skulle mycket väl kunna koppla in 5V från nätagget där istället.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

nätagget ger inte ut 5 volt på dom röda linorna när den är avstängd, den ger ut 5 volt på 5 vsb, alltså 5 volt standbay. den linan sitter i atx kontakten, och jag har för mej att den är lila.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
nätagget ger inte ut 5 volt på dom röda linorna när den är avstängd, den ger ut 5 volt på 5 vsb, alltså 5 volt standbay. den linan sitter i atx kontakten, och jag har för mej att den är lila.

Precis. Jag menar inte att den ger det över molexkontakterna alltså.
USB-hubben behöver dessuton bara ström när datorn är igång så det gör ju heller inget. Moderkortet måste ju ha ström nog så att det kan övervaka om man trycker på datorn så att den kan starta.

Det suger ju alltså på bilens batteri trots att datorn är avstängd. Det är därför jag köpt en sån där shutdown-controller men den har ju inte kommit än. :/

Edit: Jag klantade mig lite. Råkade koppla in USB-hubben på 12 volt från datorn. Fzzzzt lät det från kortläsaren och usb-hubben slutade förstås att fungera. Har beställt en ny hubb nu. Den passade så bra nämligen. Har en annan men den passar inte så bra och är inte speciell snygg. Testade iaf att koppla in den på rätt volt och det funkade fint.

Permalänk

Har man larm på bilen så kan man väl göra så här ja gött..

Permalänk
Medlem

du jävlar va ja blev inspirerad av ditt bygge!! fan det ät precis så jag vill göra i min bil! måste fan ta tag i de nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Jag har oxå ett sådan tangentbord till min bildator, det suger batterier som tusan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, själv satte man oxå in en carpc för ett par månader sedan, nog det trevligaste dator bygge man har gjort

http://sweclockers.com/album/?id=424

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag har också ett sånt tangentbord. Håller med om att det suger batterier .. kan dock rekommendera on-/off-switchen på framsidan - hjälper något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataper
Jag har också ett sånt tangentbord. Håller med om att det suger batterier .. kan dock rekommendera on-/off-switchen på framsidan - hjälper något.

Skulle vilja ha ett likadant trådlöst som man kan ansluta via usb när man vill. Jobbigt att köra runt med två olika.
Jag har fixat in usb-hubben och även strömförsörjningen. Lägger ut bilder snart.
Frugan tryckte ut en unge till på BB i tisdags så jag har precis kommit innanför dörren.

Edit: Så här blev det alltså:

Sitter med dubbelhäftande tejp från biltema. Sitter som bärget.
Det var jobbigt att få loss den som gick sönder.
Planerar att sätta en liten kortläsare på andra sidan.
Den jag hade brann dock när jag råkade koppla på 12-volt.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut! men angående att den suger batteriet, kan du inte bara sätta en strömbrytare på + kabeln? då kan den ju inte ta nån ström när du har slagit av den?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Ser riktigt fint ut! men angående att den suger batteriet, kan du inte bara sätta en strömbrytare på + kabeln? då kan den ju inte ta nån ström när du har slagit av den?

Jo, det hade jag tänkt men kom på hur osmidigt det var att behöva koppla en brytare till 12-volten. Jag har ju redan beställt en kontroller som skall sköta det. Den jag köpt övervakar även batteriet och stänger av datorn om motorn inte är igång och batteristyrkan sjunker under en viss nivå. Jag kommer låta datorn gå i ca 30 minuter innan den stänger av sig efter att tädningen stängts av. Då kan jag i lugn och ro gå in och föra över det jag vill direkt till datorn och så stänger den av sig efter 30 minuter. Jag hade kunnat köra någon form av radmin men det känns som sagt smidigare med kontrollen. Just nu har det varit kopplat direkt på batteriet helatiden och jag har inte haft något problem med batteri som tagit slut... än.

ah, basen går på samma kabel. Slår jag av strömmen till datorn så dödar jag även basen. Det är inte alltid jag vill ha båda avstängda samtidigt.

Edit:
Jag håller även på att testa programmet där man kan följa bilen live. (sånär som på 8 - 10 sekunder) Funkar helt ok. Kanske kan dela med mig av ett test senare.

Jag beställde en PCI -> PCMCIA-adapter eftersom att 3G-telefonen glappade.
Det funkar skitbra faktiskt.
Den kostade 250 kr på Komplett.
Först beställde jag en från Dustin. 1400 inkl moms! Jag trodde att priserna låg på det och beställde. Sedan snubblade jag över ett annat kort som stödjer en nyare version av PCMCIA hos Komplett som var över 1000 kronor billigare. Avbeställde hos Dustin och idag hämtade jag ut det billigare kortet hos Komplett. Som sagt så funkar det jättebra.

USA-kortet har även kommit. Det klarade sig inte igenom tullen. 126 kronor vill de suga ut men ok då.
Skall snart hämta ut det.

Nu behöver jag inte PCMCIA-adaptern längre heller. Har beställt 3G-usb-modem och Tre's 3 Mbit-abb.
Får se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

ser bra ut men vad är det för bil (orkar inte läsa igenom all text om det redan har blivit besvarat min gissning : 850 /s70,v70?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
ser bra ut men vad är det för bil (orkar inte läsa igenom all text om det redan har blivit besvarat min gissning : 850 /s70,v70?)

Det är en gammal goding.. eller nåt

850 från 92.
23 000 mil så förhoppningsvis har den ett tag kvar.

Permalänk
Medlem

rätt gissat alltså och då är jag inte så haj på närbilder på volvo ( bakljuset och instrumentpanelen som avslöjade ) du får se till att köra försiktigt så du slipper bygga bildator igen (som om det skulle vara något negativt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
rätt gissat alltså och då är jag inte så haj på närbilder på volvo ( bakljuset och instrumentpanelen som avslöjade ) du får se till att köra försiktigt så du slipper bygga bildator igen (som om det skulle vara något negativt )

Tack. Jag kör redan försiktigt. Voltade av vägen med min Fiat från 02 i början av Januari i år. Gick till skroten direkt. Jag hade redan då planer på att bygga in datorn i bilen. Tur i oturen att jag inte gjorde det. Jag hade dock en sprillans ny stationär dator i baksätet och såhär gick det med den:
http://www.e-service.se/olyckan/hittades_under_hoger_backdack...

Av filnamnet så kan man se vart datorn hittades någonstans. Utanför bilen alltså.
Efter det så körs det försiktigt i kurvor när det är +3 eller mindre.

Jag har nu satt in en kamera i bilen som är riktad bakåt. Skall även ha en riktad framåt. Tyvärr är r-vingen lite i vägen så som backkamera fungerar det inte speciellt bra. Får kolla på annan placering sen.

Permalänk
Medlem

Ouch! Lät inte kul det där =/

Hoppas du fick ut allt på försäkringen bara

Ville bara säga att det var ett fint bygge du gjort

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem

Fy! Välta med bilen måste varit hemskt, sedan ännu hemskare när man sett datorn, dock är det viktigast med livet i behåll synd att du ändå hade en dator i bilen då ^^.

Rätt så bra dragning vad kostar en såndär display till bilen? 0.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Fy! Välta med bilen måste varit hemskt, sedan ännu hemskare när man sett datorn, dock är det viktigast med livet i behåll synd att du ändå hade en dator i bilen då ^^.

Rätt så bra dragning vad kostar en såndär display till bilen? 0.o

Vi slog runt helt. Vi välte på höger sida, gled på taket över vägen och ner i ett dike på vänster sida. I samband med det så hamnade vi på hjulen igen och tur var väl det. Hade en polare med mig och vi var påväg till ett jobb på morgonen. Snacka om skuldkänslor.

Jag gav i runda slängar 2500 kronor för skärmen inklusive moms.
Man får även tänka på att touchscreen ofta gör att skärmen blir aningen suddigare eftersom den har extra lager eller vad man ska säga. Jag har dock fått byta skärmen en gång då muspekaren inte alls ville vara där jag pekade trots att jag kalibrerade skärmen flera gånger.

Jag är nöjd med dragningen förutom med den som går till skärmen. Ska fundera ut något smart senare. Det fungerar som det är nu. Väntar bara på USB-modemet och mina 3.6 Mbit ifrån Tre men det bör komma i nästa vecka.