Permalänk
Medlem

northwood

Hej.

Jag har en northwood, den toppar 65 grader. Vad är den värd tro?

Edit: Hittade inte Prime65. Provar med aktivitetshanteraren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

65 är då loadtempen? under 70 är ok, min smärtgräns är 65 efter ett par h i prime95. har så varmt i datarummet... så tar mig inte högre med den här gamburken. ligger på 47 grader nu, 7-8 småprog igång. runt 10% använding av prollen.

du ändrar volten i bios. om du kan. jag kan men behöver ej,(ic7)

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

dfghjk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
65 är då loadtempen? under 70 är ok, min smärtgräns är 65 efter ett par h i prime95. har så varmt i datarummet... så tar mig inte högre med den här gamburken. ligger på 47 grader nu, 7-8 småprog igång. runt 10% använding av prollen.

du ändrar volten i bios. om du kan. jag kan men behöver ej,(ic7)

Jo jag har sett voltgrejer i bioset men har varit osäker på om jag ska röra dem elelr inte..

Har testat Prime95 men fattade inte särskilt mycket av det. jag tog audacity och importerade och exporterade en 10mb stor mp3 fil med prioriteten inställd på 'hög', så den tog 100% och då gick min upp i 61-62 men det varade bara i 30-50 sekunder (själva importen och exporten) ska kanske prova ned en ännå större fil?

Läste också nånstans att man kan få en northwood att gå i 3, 4 och 5ghz men att man då måste ändra volten.. vilket jag inte törs göra eftersom ja inte vet vad det ska vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om du ändrar volten så gör du det i små steg. Vet inte max volt man kan mata en nw med tryggt..

i prime går du på options- torture test- in place large fft(maximum heat)
låt det gå ett par timmar så får vi se!

vad har du för val i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
om du ändrar volten så gör du det i små steg. Vet inte max volt man kan mata en nw med tryggt..

i prime går du på options- torture test- in place large fft(maximum heat)
låt det gå ett par timmar så får vi se!

vad har du för val i bios?

Ok, försökre leta efter datablad på intels hemsida om min processor förut (för att se om det stod om maxtemp, max volt osv) men hittade inget (svånavigerad sida?)

Inställningarna i bioset kommer inte ihåg så jag gick in där och fotade lite

(taget med mobiltelefon på crt-skärm)

Som det står där så har jag inte rört volten alls utan det är på "no"

Visa signatur
Permalänk

mata aldrig en northwood med mer än 1.7 volt, kvittqr vilke kylning du har men tar du mer så kortsluter den sig självt...

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Medlem

bra! tack för kompletteringen mig sjalv!

men håll volten på 1.6-1.65 som max, tycker inte om att ligga helt på gränsen.

vad har du för minnen?

volten behöver du inte ändra såvida inte datorn går ostabilt. fortsätt bara höja fsbn, i små steg, testkör prime ett bra tag. höj vcore ett steg när det blir ostablilt, omstarter osv. å håll kolla på tempen!!!

Visa signatur

Permalänk

Har kört min P4 NortWood 2.6C i 3.4GHz med stockVolt...blev lite instabilt men det går

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk

Min 2.4c palla 3.4ghz stock voltage, och mina minnen palla inte mer.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

fg

Ok jag ska prova lite, men jag undrar hur bra kylningen kan vara? jag tycker att det borde funka men jag vet inte hur den där fläkten som sitter på processorn funkar. För den här plastgrejen jag satte in satt på ungefär samma vis i en annan HP-dator.
Ok såhär ser det ut nu
http://surl.se/abzv

Glöm busskortet och sårtejpen, tog vad jag hade bredvid mig för tillfället
(måste nog använda nån tejp ändå efterssom det inte finns skruvhål)

Den blåa fläkten blåser alltså in luft som sedan riktas till processorfläkten (som jag antog att den suger luft utifrån och blåser på flänsen ?)

Mer:
Jag testade att öka från 160 till 165 (har för mig att det var nåt om 5 i taget så) och windows startade men verkade vara sådär som ni kallar 'instabilt' för varje gång min skärmsläckare kom fram låste sig hela datorn (tebis) och jag fick tillomed bluescreen en gång (då gick cpun bara i 3.135ghz ändå). kanske höja volten då?

Sänkte till 162 och startade om (går alltså i 3.07) och har haft den på med det nu i ungefär 30 min utan nån krasch.

Visa signatur
Permalänk

hm...jag vet inte om det verkligen är så effektivt med den plastprylen på...känns som om du tjänar mer på att få ut så mycket varmluft som möjligt ur chassit...du borde klara upp mot 3.2-3.3 med standard-kylaren utan modifikationer...min cpu var visserligen 800fsb variant men jag tror det är samma kylare ändå...men prova med att höja VCore ett snäpp och testa igen...sedan kan du ju kolla dina minnen så du är säker på att det inter är de som sätter stopp för din resa mot högre höjder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mig Sjalv
hm...jag vet inte om det verkligen är så effektivt med den plastprylen på...känns som om du tjänar mer på att få ut så mycket varmluft som möjligt ur chassit...du borde klara upp mot 3.2-3.3 med standard-kylaren utan modifikationer...min cpu var visserligen 800fsb variant men jag tror det är samma kylare ändå...men prova med att höja VCore ett snäpp och testa igen...sedan kan du ju kolla dina minnen så du är säker på att det inter är de som sätter stopp för din resa mot högre höjder

vet inte så mycket om mina minnen bara att de är gjorda för olika hastigheter (men det snabbare tvingas ju gå i samma som set segare så det spelar ingen roll)

http://surl.se/accw

Visa signatur
Permalänk

Hm...du sitter ju på två olika typer av minne där...du får ju utgå ifrån de långsammaste eller ta ut dem...men du får nog köra dina minnen i lägre hastighet än fsb:n då de inte klarar den höga (hm...allt är väl relativt ) fsb du kör just nu. Annars får du helt enkelt ta ut den långsamma stickan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet inte om man kan ändra minnenas hastigheter i bioset (har inte sett nåt iaf)

Ang få ut luft så har jag på toppen av chassit nån låda med rör på som suger ut luft. Sen har nätaggregatet en fläkt som är den största jag någonsin sett men verkar helt värdelös för om jag håller handen på baksidan eller under fläkten känner jag ingenting (men det verkar som den suger ut luft för jag kan känna värme bakom aggregatet)

Jag ändrade även volten till 1.575 nåt (minns inte exakt) och cpun har gåt på 3.15ghz länge nu utan problem (har kört CPU-burn-in i några minuter, vet itne hur bra det är men tempen övertseg aldrig 60 grader ens?)

Visa signatur
Permalänk

är det inte northwood som långsamt dör om man höjer volten???

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mig Sjalv
mata aldrig en northwood med mer än 1.7 volt, kvittqr vilke kylning du har men tar du mer så kortsluter den sig självt...

ops och jag som har matat över 1,93v på en northwood haha.. den överlevde nog

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Hm...du kan ha haft tur med din, finns många som har fått sin Northwood att självdö även med bastanta vattenkylningar...men över 1.7V så lär livslängden drastiskt förkortas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ehh jaha..

Men nån som har nån gammal fläkt till salu?

Visa signatur