Permalänk
Medlem

Kan inte installera något OS.

Hej, har lite problem me min nya dator.
igår när jag byggde färdigt datorn så startade jag den, och allt fungera bra, jag satte in XP skivan(min gamla recovery skiva från min gamla dator), men den lyckads inte installera hela xp eftersom skivan har ganska mycket repor, så den kunde inte kopiera vissa filer så jag avbröt och testade med en annan helt ny, då får ja felmeddelandet NTLDR is missing press CTRL+ALT+DEL to restart.
Jag vet inte hur jag ska fixa de här jag har försökt med en ISO fil som ska fixa problemet men det gick inget bra, felmeddelandet kommer fortfarande upp, jag är säker på att alla kablar och så är kopplade rätt eftersom på BIOSen ser man att den hittar Både dvd-rom och SATA hårddisken, den hittar också intel core duo processorn och grafikkortet fungerar.
Kan det vara dvd-romen som inte fungerar? den är ganska så gammal, ja tror den har lite svårt för att läsa mina XP skivor, men jag vet inte om det kan vara DVD-romen eftersom den kommer ju upp på BIOS(märket och så).

Tacksam för svar
MVH

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ehhm en recovery skiva, funkar dom verkligen att ominstallera att
komplett nytt OS på ?. to me, i dont think so lr ??

kan vara din dvdrom eller att du måste sätta
den som first boot i bios, så den kollar efter
bootsektor på dvdn först :).. (correct me if im wrong:))

Permalänk
Medlem

Ja det var dvd-rom de var fel på, jag skaffade en ny och den läste min XP skiva perfekt, den installerade men nu har jag fått ett annat problem, datorn stängs av helt plötsligt, ibland efter några sekunder, ibland efter några minuter, så nu när jag har en dvd-rom som fungerar kan jag inte installera XP :(.
Vad kan det bero på? jag har kollat kablarna o så.
tacksam för alla svar, vill fixa datorn nån gång, men verkar som jag bara får mer problem hela tiden.

EDIT:
Vet inte om detta har något med det att göra men skärmen verkar reagara lite segt också, med min gamla datorn startas skärmen direkt men med min nya tar det några sekunder innan den startas.

Här är mina datordelar:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=442074&...

Jag har inte klockat någonting