WLAN.. Tips för att få bäst mottagning

Permalänk
Medlem

WLAN.. Tips för att få bäst mottagning

Har i nuläget en Netgear Wireless Media Router WGT634U i rum1 och en laptop i rum2.. Problemet är att i rum2 får jag ingen mottagning, dock kan jag se nätet och få IP nummer av routerns dhcp server men sen går det inte alls att använda nätet.. Antar att jag ligger precis på gränsen...

Hur gör jag då för att det ska bli bättre?

Skaffar en ny router som har bättre styrka. Skiljer det mycket mellan trådlösa produkter?

Jag kan tyvärr inte sätta någon repeater någonstans mellan rummen. Däremot tänkte jag att en repeater har ju säkert bättre mottagning än en laptop och kan därför ta emot signalen bättre och sedan skicka ut igen..

Har funderat lite på en AP också.. Tex en Linksys WAP54G... Tänkte att man först testar att sätta denna vid routern och kollar om den har bättre styrka... Om inte det fungerar, kan man då sätta AP'n i rum2 och använda den som mottagare istället för sändare? Alltså att man kopplar en kabel mellan AP'n och laptopen och använder AP'n som antenn typ... Eller hur fungerar egentligen en AP?

Är det förresten någon skillnad på en wlan router och en PA mer än att routern kan dela trafiken? Har AP'n funktioner som routrar saknar?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Om antennen är utbytbar så hade jag köpt en antenn med en förstärkning på 7-9dbI. Finns både riktbara och rundstrålande.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Om antennen är utbytbar så hade jag köpt en antenn med en förstärkning på 7-9dbI. Finns både riktbara och rundstrålande.

Sorry.. glömde säga det men den är inte utbytbar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försök hitta en placering av routern där det är så lite väggar och möbler ivägen som möjligt. Placeringen kan göra en hel del.

Om du får kontakt och vill ha en aning bättre anslutning så kan du sätta en parabolisk reflektor bakom antennen/antennerna. En ituklippt konservburk förbättrar signalstyrkan. Kolla här om du vill veta mer:

http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html#Gall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Försök hitta en placering av routern där det är så lite väggar och möbler ivägen som möjligt. Placeringen kan göra en hel del.

Om du får kontakt och vill ha en aning bättre anslutning så kan du sätta en parabolisk reflektor bakom antennen/antennerna. En ituklippt konservburk förbättrar signalstyrkan. Kolla här om du vill veta mer:

http://www.freeantennas.com/projects/template/index.html#Gall...

Har försökt flytta runt både laptopen och routern, hjäper inte

Visa signatur

Permalänk

Pröva att byta wlan-radiokanal i routern, t.e.x. från 6 till 12 osv, kan vara störningar som spökar...

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps