Permalänk
Medlem

Pc till tv

Är totalt oteknisk men vill koppla in min laptop till min tv.

Datorn har endast en VGA

Tvn har:
1 x HDMI
2 x Scart
1 x Komponent
1 x S-Video
1 x Komposit
1 x VGA
1 x Antenn

Hur kopplar jag ihop dom på bästa sätt?

Permalänk

Du använder en VGA-kabel från datorn till tvn.

Sen högerklickar du på skrivbordet och tar egenskaper. Ta sedan fliken inställningar. Du borde då se din tv som en extra skärm, aktivera den och välj den upplösningen som tvn har.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Det räcker altså med en VGAkabel som går från datorn till tvn. Ska det vara något speciellt i hane/hona väg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chugusa
Det räcker altså med en VGAkabel som går från datorn till tvn. Ska det vara något speciellt i hane/hona väg?

bara om din lap är en Mac oftast. (en DSUB hane --> hane borde duga fint annars)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har hört om att det varierar mkt i kvalitet på olika VGA kablar. I vilket prisklass bör man köpa en?

Permalänk
Medlem
Citat:

Har hört om att det varierar mkt i kvalitet på olika VGA kablar. I vilket prisklass bör man köpa en?

Det beror på hur lång kabel du behöver, i regel så behövs det bättre kvalité om du ska ha lång kabel, eftersom det blir mer förluster då.

Permalänk
Medlem

1-2m räcker gott... Har dock sett kablar i prisklasser från 50-2000kr så jag vet inte hur stor förlusten blir på att ha en billig kabel kontra dyr.
Är tex denna ok: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010077167

Skulle det funka lika bra med en som har VGA i ena ändan och HDMI i andra?

*Edit: Fixade till länken så det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

1-2m räcker gott... Har dock sett kablar i prisklasser från 50-2000kr så jag vet inte hur stor förlusten blir på att ha en billig kabel kontra dyr.
Är tex denna ok: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?PageID=618

Skulle det funka lika bra med en som har VGA i ena ändan och HDMI i andra?

du kan inte länka sådär. men med den längden klarar du dig med en Jula-kabel för 50kr, den relativt låga upplösningen på TVn gör det mindre känsligt också.

nej. (och det finns inte ens såna kablar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

www.kabelgiganten.se/DVI Hane - VGA Hane 2 M
(Länken fungerar om man kopierar hela raden ovan och klistrar in den i webläsaren)

Det var en sån här jag menade när jag skrev HDMI. Fick för mig att HDMI var samma som DVI.. Skulle en sån funka som länken ovan?

Permalänk
Medlem
Citat:

www.kabelgiganten.se/DVI Hane - VGA Hane 2 M
(Länken fungerar om man kopierar hela raden ovan och klistrar in den i webläsaren)

Det var en sån här jag menade när jag skrev HDMI. Fick för mig att HDMI var samma som DVI.. Skulle en sån funka som länken ovan?

sådär: http://www.kabelgiganten.se/index.asp?sida=artiklar&visa=arti...

javisst det funkar, bara du använder den till en TV som även har VGA in via DVI. (vilket jag tvivlar på, så kolla instruktionsboken först) föreslår att du väljer den säkra vägen och kör på VGA i båda ändar istället efterom du skriver att din TV har sån ingång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Det blir en VGA-kabel från Dustin..

Hur pass lång kan jag ha kabeln innan det börjar bli störningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen! Det blir en VGA-kabel från Dustin..

Hur pass lång kan jag ha kabeln innan det börjar bli störningar?

lång.. (kablarna ska funka med högre uplösningar än du ska använda den till så) så oro dig inte för det.

Visa signatur