Permalänk
Medlem

1080p, till lågt pris?

Någon som har koll på vart de billigaste 1080p skärmarna ligger någonstans? Skulle så gärna investera i 1080p om man nu ändå ska fixa ett PS3, men vet inte hur billigt man kommer undan. Samtidigt så vill jag ju självklart ha en bra TV i övrigt, upplösningen är ju inte allt.

Är inte speciellt hajj på dessa prylar.. Men jag undra också om någon kan ge mig ett svar på vad som menas med 1080i? Ser skärmar som stödjer 720p samt 1080i, men inte 1080p. Skillnad?

Tack på förhand!

/Försöker lära mig..

Permalänk
Medlem

1080 och 720 menas med att den har den upplösningen vertikalt(?) på skärmen.

Så 1920x1080 i 1080 versionen.

och 1280x720 i 720 versionen.

720 med p i slutet betyder att den stöder den upplösningen proggressivt vilket de flesta dvd filmer och så är gjorda idag.

progressiv lämpar sig bäst för material som är mycket rörligt i t.ex. fotbollsmatcher / snabb action.

720 med i i slutet menas med att den är interlaced, att bilden är uppbyggd på så sätt att man ser små små streck i bilden, som i detta exemplet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Interlacingani2...

En riktigt fin LCD TV som stöder full HD (1080P) som jag skulle köpt idag om jag inte köpte en 720P förra året är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124922

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Finns en Mirai för 13,5k och fanns en Hyundai för 10k men tyvärr finns bara Miraien kvar för samma pris.

Permalänk
Medlem

det ska släppas en massa 1080-burkar nu i vår, (lägligt till PS3..) och många av SONY då givetvis.

även om man inte har råd med just dessa kan det vara klokt att vänta till dess, gamla modeller går ju ner en del också då troligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiteTigeR
1080 och 720 menas med att den har den upplösningen vertikalt(?) på skärmen.

Så 1920x1080 i 1080 versionen.

och 1280x720 i 720 versionen.

720 med p i slutet betyder att den stöder den upplösningen proggressivt vilket de flesta dvd filmer och så är gjorda idag.

progressiv lämpar sig bäst för material som är mycket rörligt i t.ex. fotbollsmatcher / snabb action.

720 med i i slutet menas med att den är interlaced, att bilden är uppbyggd på så sätt att man ser små små streck i bilden, som i detta exemplet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Interlacingani2...

En riktigt fin LCD TV som stöder full HD (1080P) som jag skulle köpt idag om jag inte köpte en 720P förra året är:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124922

Håller faktist med !!!!!!!!!!!! Jag såg den på expert och den var BÄSTA SKÄRMEN i den butiken kan jag lova !!! den är inte billig men jävligt bra, nästan samma klass som pioneer :D. BILDER ÄR SKARP!!

Permalänk
Medlem

Skulle mycket hellre köpa en "dyr" 720p än en "billig" 1080p, om dom ligger i samma pris. Lovar att bilden blir mycket bättre på 720p'n änsålänge.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd

Annars kan mna ju köpa någon av alla 24" eller 26" datormonitorer. Har väl 1920x1200 som minst i upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Håller faktist med !!!!!!!!!!!! Jag såg den på expert och den var BÄSTA SKÄRMEN i den butiken kan jag lova !!! den är inte billig men jävligt bra, nästan samma klass som pioneer :D. BILDER ÄR SKARP!!

Tänk bara på att de flesta stormarknadsbutiker matar sina platta skärmar med olika källor.
En del visar upp väldigt dyra och fina skärmar med videosignalen inkopplad på SCART - vilket resulterar i att bilden ser betydligt sämre ut än vad den borde. Andra, billigare skärmar, matas med digital signal som resulterar i betydligt bättre bild än sin analoga motpart.
Detta sätt att marknadsföra sina produkter medför att det kan vara otroligt svårt att jämföra skärmar i en butik där skärmarna sitter uppmonterade på väggarna.

Tänk på det allihopa!(!!!!!!)

Tack för mig, nu ska jag sova. God natt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiteTigeR

720 med p i slutet betyder att den stöder den upplösningen proggressivt vilket de flesta dvd filmer och så är gjorda idag.

Nja. Vanliga, hederliga DVDs är lagrade i:
NTSC: 720x480
PAL: 720x576

HD-DVD samt Blu-Ray är lagrade i 1080p (1920x1080)

Permalänk

Jag har en sharp 37XD1E den är grym :D. 1080p wunderbar

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Frågan är om ni sedan vet att ni inte börjar se fördelarna med 1080p jämt emot 720p vid 40tum och då ska ni sitta max 1.5m ifrån tv:n. 1080p är egentligen bäst vid 46tum+ och under det så ligger 720p bättre till. Frågan är sedan om ni har sett skillnaden mellan 720p och 1080p och sen varför ska du just ha 1080p och billigt? Finns en anledning till att vissa skärmar är billigare än andra, p.g.a. att de har sämre bild, färger, skärpa, kvaliteten på komponenterna som sitter i mm. Hällre bra 720p än dålig 1080p. Jag kör 720p @ 72tum och bilden är underbar, p.g.a skarp bild, bra färger och kontrast, samt även bra svärta.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Denna tycker jag du borde skaffa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=124650

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Skulle mycket hellre köpa en "dyr" 720p än en "billig" 1080p, om dom ligger i samma pris. Lovar att bilden blir mycket bättre på 720p'n änsålänge.

vad är en billig 1080p skärm då? runt 42 tum full hd pris 15 000 - 20 000 sek är det billigt?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

jag säger skippa full hd och köp en samsung plasma 42". har nyss fått hem den och nu när den är rätt kalibrerad och körs med 720p material så blir bilden helt enastående... nästan så jag blir rädd när jag ser hur slarvigt vissa har rakat sig när man ser ett skäggstrå lite här o där...

förstår inte vad meningen med 1080p kommer bli...

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhiteTigeR

progressiv lämpar sig bäst för material som är mycket rörligt i t.ex. fotbollsmatcher / snabb action.

Är det inte tvärt om?

Trodde det var så att:
Progressive uppdaterar hela skärmen X ggr per sekund.
Interlaced uppdaterar halva skärmen 2X ggr per seskund.

Vilket resulterar i en skarpare bild med progressive och en mjukare bild med interlaced. Rätta mig om jag har fel eller om det är annorlunda med HDTV eller så.

Edit/ *Stavfel

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd

progresive dubblerar. därför blir det skarpare bild..

därför du vill ha P och inte I.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
progresive dubblerar. därför blir det skarpare bild..

därför du vill ha P och inte I.

njae.. progresiv dubblar ingenting, det visar set som annars visas i halvperioder i hela istället. detta är anledningen till att det ser bättre ut på sidorörelser då annars dessa halvperioder inte uppfattas som att de överlappas helt vilket ger intrycket på betraktaren av "slitningar" i bilden när dessa delperioder förändrar sig snabbare än vad som funkar för helperioder. ett primitivt exempel:

-----o------ <--en bit av skallen på springande bollspelare.
-------o---- <--en bit till av skallen på bollspelare som kommer lite efter den ovan. etc
-----o------
-------o----

linjedubbling däremot är nått annat egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
njae.. progresiv dubblar ingenting, det visar set som annars visas i halvperioder i hela istället. detta är anledningen till att det ser bättre ut på sidorörelser då annars dessa halvperioder inte uppfattas som att de överlappas helt vilket ger intrycket på betraktaren av "slitningar" i bilden när dessa delperioder förändrar sig snabbare än vad som funkar för helperioder. ett primitivt exempel:

-----o------ <--en bit av skallen på springande bollspelare.
-------o---- <--en bit till av skallen på bollspelare som kommer lite efter den ovan. etc
-----o------
-------o----

linjedubbling däremot är nått annat egentligen.

'

"progresiv dubblar ingenting, det visar set som annars visas i halvperioder i hela istället."

vad e skillnaden på det & att dubbla?

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
vad är en billig 1080p skärm då? runt 42 tum full hd pris 15 000 - 20 000 sek är det billigt?

Med billigt menar jag de billigaste, 20k är väl gränsen.. börjar väl krypa ned mot 20 för en medeklass 1080p skärm så det anser jag inte billigt. Men hellre en 720p för 15k än en 1080p för 15.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
njae.. progresiv dubblar ingenting, det visar set som annars visas i halvperioder i hela istället. detta är anledningen till att det ser bättre ut på sidorörelser då annars dessa halvperioder inte uppfattas som att de överlappas helt vilket ger intrycket på betraktaren av "slitningar" i bilden när dessa delperioder förändrar sig snabbare än vad som funkar för helperioder. ett primitivt exempel:

-----o------ <--en bit av skallen på springande bollspelare.
-------o---- <--en bit till av skallen på bollspelare som kommer lite efter den ovan. etc
-----o------
-------o----

linjedubbling däremot är nått annat egentligen.

Proggresiv ritar hela bilden i ett svep, Interlaced uppdaterar halva bilden varannan gång.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Nu, finns en Atec 47" för 13000kr i webhallen :).
Låg kontrast och bara en hdmi port, men en 47" för så lite har jag aldrig sett, speciellt inte en 47".
Har du sett den Lsd?

Permalänk
Inaktiv

Rambos_hier shit den var ju grymmt billig! Hur är kvaliten på den där jämfört med dyrare apparater för runt 20k?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
'

"progresiv dubblar ingenting, det visar set som annars visas i halvperioder i hela istället."

vad e skillnaden på det & att dubbla?

linjedubblare räknar ut nya linjer och höjer upplösningen, progresiv visning lägger bara ihop vad som material som det var från början. (undantaget källor som sparar interlaced, men det är inte såna som är intressanta i sammanhanget) men givetvis kan man använda båda delarna också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Proggresiv ritar hela bilden i ett svep, Interlaced uppdaterar halva bilden varannan gång.

ja. tack för sammanfattningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Rambos_hier shit den var ju grymmt billig! Hur är kvaliten på den där jämfört med dyrare apparater för runt 20k?

Ska titta om det finns någon kvar när jag kommer dit inatt...
Kontrasten är bara 800:1 och man kan undra hur svart, svart egentligen är.
Den säljs ju för 22-23k på flera ställen så man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Sägs ju att man måste ha större skärm än 42" för att se skillnaden på 720p och 1080p.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Sägs ju att man måste ha större skärm än 42" för att se skillnaden på 720p och 1080p.

Den är 47" så vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Den är 47" så vad menar du?

Brukar något vara för bra för att vara sant så är det oftast det. Verkar sitta en panel från lg/philips i den. Vilket är bra, frågan är bara vad den har för komponenter ut över det. Du får ju inte en 47tums 1366x720 från någon av de bättre märkena för det priset. Sony & samsungs 47tums full hd kostar minst det dubbla. Så jag utalar mig inte om bilden på den, men klaga inte här på forumet vid problem.

Jag har sett samsung, sharp och sonys 1080p paneler, sonyn fall mig bäst i smaken. Den som har imponerat mest är ändå en sharp 1080p dlp som jag såg i höstas. Där såg man en skillnad mellan 720 & 1080p, fast då var bilden 100"+

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Brukar något vara för bra för att vara sant så är det oftast det. Verkar sitta en panel från lg/philips i den. Vilket är bra, frågan är bara vad den har för komponenter ut över det. Du får ju inte en 47tums 1366x720 från någon av de bättre märkena för det priset. Sony & samsungs 47tums full hd kostar minst det dubbla. Så jag utalar mig inte om bilden på den, men klaga inte här på forumet vid problem.

Jag har sett samsung, sharp och sonys 1080p paneler, sonyn fall mig bäst i smaken. Den som har imponerat mest är ändå en sharp 1080p dlp som jag såg i höstas. Där såg man en skillnad mellan 720 & 1080p, fast då var bilden 100"+

Säljs dock för 18k+ på de flesta ställen.
Självklart är det budget men om Atec kan pressa priser så kan sony, sharp också göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Sägs ju att man måste ha större skärm än 42" för att se skillnaden på 720p och 1080p.

Det finns alltid, oavsett storlek på skärmen en skillnad på 720p och 1080p. Det enda som påverkar hur stor denna skillnaden är avståndet till tvn i förhållande till tvns yta. Det kvittar om du har en 100" TV, sitter du långt ifrån kommer du ändå inte se någon skillnad. Precis som att du kommer se skillnad även på en 32" TV om du sitter 1 meter framför den.

Jag kan säga så här. jag ser skillnad på min 40" på ett avstånd av ca 2 meter, men på 2½ meter blir de avsevärt mindre.

Permalänk
Medlem

Får faktiskt hålla med om att 720p räcker mer än väl tycker helt klart man ska kolla mer på panelen och elektroniken än upplösning. Kan säga att vi lär nog inte se fulla hd-tv sändningar på ett bra tag i alla fall inte i Sverige. Vad gäller PS3 ska de tydligen inte orka med de flesta titlar med full hd progressivt ska dock säga att jag själv inte provat spela PS3. Så det är i stort sätt bara ihop med en hd eller blu ray spelare man får nytta av full hd i fall man har stor nog teve eller sitter nära nog. Eller om man som jag som sitter och spelar med sin dator på teven dock orkar den inte av de nyare spelen i full hd så fick bli 720p för min del ändå. Dock har jag stor glädje av en bra panel utmärkt elektronik och 100hz bildförbätring, ända nackdelen med den senare finessen är att tekniken verkar ha problem med de visuella artefakterna som uppstår vid digital komprimering.

Men som sagt tänk efter vad du ska ha teven till hur stor du vill ha och hur nära du kommer sitta.