S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Avstängd

Det går att få död på fienden genom ett par skott, 2 i magen och gömma sig så dör dom genom blödning.... men det fungerar absolut inte alltid, dom har bandage och förstahjälpen

Sen ni med problem med "strålningsdöden" på första banan/området, ge fan i att gå i närheten av "dödslastbilen", den står makerad på GPS och jag gick till den varje gång och dog efter en stund.. sista gången gick jag bara förbi till nästa område och ingen strålning alls

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Personligen så älskar jag känslan i vapnena, den mest realistiska jag sett hittills.
Grynig grafik? please specify

Och du: fienden dör inte av 10 skott, de dör av ca. 3-4 _träffar_, dvs omkring 10 skott ur ett magasin på medium-lång distans med ak/mp5.

grafiken är väldigt plottrig, om det beskriver't bättre.
tycker vapnena känns riktigt riktigt stela jämfört med de flesta spel. spela red orchestra så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Håller med dig Katanaa, även fast man hade på högsta på 1280x1024 med x4 i AA så såg det inte riktigt så snyggt ut som jag hade önskat.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

jaomi om du verkligen körde spelet på allra högsta grafik o tyckte att det var fult så måste d vara nåt knas med dig, du kan omöjligen säga att det är fult. Det slår spel som HL2 o FEAR på hästlängder på exakt allt, från detaljer, till skuggor o ljuskällor osv..o atmosfär, allt asså

Visa signatur
Permalänk
Medlem

körde spelet @ 1680x1050 med allt på max, å det var ändå plottrigt.

tycker HL2 har mkt bättre grafik än stalker.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Men har ni fixat med user.ltx-filen då? Det krävs lite pill för att få spelet att maxa. Själv tycker jag att det är ett av de snyggare spelen som gjorts.

Så här ser det ut på min burk:
http://www.mediamonster.se/misc/stalkergame/shots/1.jpg
http://www.mediamonster.se/misc/stalkergame/shots/3.jpg
http://www.mediamonster.se/misc/stalkergame/shots/4.jpg
http://www.mediamonster.se/misc/stalkergame/shots/7.jpg

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

fan man mår ju helt illa, bloom hdr eller var det nu är som är överdrivet till max är ju inte snyggt alls. .ser bara kladdigt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
fan man mår ju helt illa, bloom hdr eller var det nu är som är överdrivet till max är ju inte snyggt alls. .ser bara kladdigt ut.

Jag tycker det gör sig riktigt bra till det här spelet, att jag sedan tagit i lite för mycket med bloom kan jag hålla med om.
Snyggare med än utan i alla fall, men det är tyvärr inget Crysis.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Men har ni fixat med user.ltx-filen då? Det krävs lite pill för att få spelet att maxa. Själv tycker jag att det är ett av de snyggare spelen som gjorts.

Får fan cancer i ögonen av det där. Bloom/HDR ftw?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save

helvete vad bloom du kört på, tillåt mig att skära mig i ansiktet med en sked för att avsluta lidandet

första bilden ser ju värre ut än Just Cause >_<

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Haha, va glada för att det är valbart då, själv är jag toknöjd med hur det ser ut, kan även hända att det ser annorlunda ut för er också då jag kör med hög kontrast och väldigt mörkt på skärmen.

Håll med om att skärmdump 4 är vajer! Som en oljemålning.

Edit: Jaha haha, där dog min server, I killed it with the power of bloom.
En annan sak som är riktigt snajsig är texturerna, har aldrig sett så högupplösta bumpmaps och parallaxmaps tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har du tagit bort skärmdumparna?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du tagit bort skärmdumparna?

Nej då det är bara servern som gått ner, dyker nog upp alldeles strax igen.

Det hade varit passande förresten till det här spelet att köra med samma "cold"-rendering som man kan köra med i FarCry, måste nästan föreslå det till GSC om de kan ordna till något i Dx9-renderingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelet blir faktiskt bara bättre ju längre man spelar. Folk som klagar på vapnerna är antagligen för vana vid arkadmässiga spel där vapnerna har liten (om någon) rekyl och dylikt. Jag tycker det finns riktig känsla i vapnerna i detta spelet! Speciellt den avsågade bössan som jag använder så ofta mutanter och hundar kommer för nära...

Spelet är absolut inget mästerverk, men å andra sidan är det väldigt annorlunda och jävligt bra. Och det gör att man får mer ut av det än ett FPS som bara är jävligt bra, eller annorlunda. Jag skulle kunna tänka mig att jag kommer få ut mer av STALKER än något annat FPS sedan Half-Life 1.

Men som sagt, ju längre in i spelet jag kommer desto bättre blir det. Jag var precis ner och grävde runt i underjorden och spelet blev plötsligt direkt läskigt när jag blev jagad av osynliga mutanter i mörkret. Det är sådana små detaljer som gör att STALKER har så mycket på gång för sig. Finns så många olika situationer till skillnad från t.ex. Call of Duty där det är krig, krig, krig hela tiden.

PS: Så tycker jag AI:n är väldigt ojämn, men oftast är den bra. Fiender står sällan kvar på samma plats utan rör sig, duckar, springer runt för att döda en. Om man gömmer sig bakom en järnbalk och skjuter mot ett par banditer kommer de att gå runt en från två olika håll. Det är lite skillnad från de flesta andra spel där soldaterna alltid håller sig på ungefär samma plats.

Dock ibland kan man skjuta på soldater i ryggen och de fattar inte vad som händer. Som sagt, ojämnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Folk som klagar på vapnerna är antagligen för vana vid arkadmässiga spel där vapnerna har liten (om någon) rekyl och dylikt.

Red Orchestra är så långt ifrån arkad du kan komma

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Red Orchestra är så långt ifrån arkad du kan komma

Jaså va trevligt, lite som STALKER då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
grafiken är väldigt plottrig, om det beskriver't bättre.
tycker vapnena känns riktigt riktigt stela jämfört med de flesta spel. spela red orchestra så förstår du vad jag menar.

Nu kan jag iofs hålla med dig. Det kan vara lite svårt att se ibland, speciellt på långa avstånd och AA i det här spelet verkar inte göra ett skvatt (iofs har jag bara testat med en mycket låg niva av AA).

Den första pistolen man får är ganska svår att träffa något med överhuvudtaget, men så fort man får tag på sitt första automatvapen så blir det en helt annan känsla (älska AKM ). Även det avsågade haglet (har inte kommit längre) är riktigt skönt och beter sig som ett avsågat hagelgevär antagligen gör i verkligheten dvs rätt stor träffbild pga den korta pipan.

Edit: Stavfel FTW

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jaså va trevligt, lite som STALKER då

Du kan ju inte mena att S.T.A.L.K.E.R inte är ett arkad lir? Spelar ingen roll om skotten sprider ut sig som... jag kulor gör. Det är fortfarande ett arkad lir med personer som tål att få flera kulor genom bröstkorgen. Det är lite väl överdriven spridning med den första pikadollen också. Har själv skjutit med pistol och är riktigt kass men inte sådär kass.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Spelet är som bäst på natten då det blir snygga åskeffekter med vindarna.. på dagarna ser det för trist ut.

Permalänk
Avstängd

Fear (demo) var inte bättre trots att att jag hade kantutjämningen på så såg det taggigt ut som fan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Du kan ju inte mena att S.T.A.L.K.E.R inte är ett arkad lir? Spelar ingen roll om skotten sprider ut sig som... jag kulor gör. Det är fortfarande ett arkad lir med personer som tål att få flera kulor genom bröstkorgen. Det är lite väl överdriven spridning med den första pikadollen också. Har själv skjutit med pistol och är riktigt kass men inte sådär kass.

1. Hört talas om bröstskydd? (Jo jag vet att man antagligen skulle få ganska ont, men man skulle inte dö eller ens ramla baklänges... Newtons lag?) Även ifall man inte hade haft skydd så hoppas jag inte att du tror att man dör omedelbart så fort man skjuter någon i bröstregionen. Hjärtat möjligtvis, men det är snarare en lång, utdragen smärtsam process. Om du skjuter någon i magen så kommer han garanterat stå kvar i ett par sekunder och inte ens fatta att han har blivit skjuten förräns om ett par sekunder.

Det mest arkadiga i spelet som jag kan komma på är att banditerna flyger typ en meter bakåt när de dör vilket är helt overkligt. Dock ganska tufft.

2. I en hetsig situation så tror jag inte man kan sikta så precist som i en träningshall, så JO jag skulle nog vilja påstå att pistolen kan sprida sig så.

3. Nej, STALKER är inte ett arkad spel. Quake 3. CS. Doom 3. Arkad spel. På gott å ont.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko

Om du rör dig är det ju självklart att du inte träffar (vet att du inte skrev något om det), om du döremot står still och använder trepunktssiktet träffar du dock nästan garanterat på kort-medium avstånd.

Sedan får man ju ha i åtanke att den första pistolen är gammalt sovjet-era skräp
från början av 1900-talet

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Första uppdraget är så fruktansvärt svårt med tanke på att man ska försöka ta kål på alla banditer bara med en pistol. Skitsvårt. Men sen får man nästan direkt tag på bättre vapen och spelet drar igång. Fantastikst mystisk stämning. Tyvärr så är det ruggigt myckte fotboll på TV idag så det blir att se på det men det finns väl någon död timme här o där.

Hur är det, hur föredrar ni era grafikinställnignar?

Static lighting med allt på full eller den andra ljusinställningen med grafikinställningarna på medel?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Hur är det, hur föredrar ni era grafikinställnignar?

Static lighting med allt på full eller den andra ljusinställningen med grafikinställningarna på medel?

Helt klart det andra alternativet. Static lighting gör att spelet ser riktigt gammalt ut...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ok, men vad ska man dra ner på så spelet flyter på sen?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Hur fan får man tag på i dräkten med exoskeleton som alla andra experter har? Jag klarade ut spelet med den där dräkten som har hela framsidan av fejset i en glaskupa.

nvm, läste att den var dålig, och hade bara bra bullet resist, och den gjorde inte ens så man fick fet endurance och orkade bära typ 2x så mycket.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

extremt dåligt spel för att vara ärlig. blev mycket besviken efter att ha väntat i år på skiten. absolut 0 känsla i spelet och grafiken är inget att hurra för heller. då gillar jag F.E.A.R.s grafik bättre.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurka2k
extremt dåligt spel för att vara ärlig. blev mycket besviken efter att ha väntat i år på skiten. absolut 0 känsla i spelet och grafiken är inget att hurra för heller. då gillar jag F.E.A.R.s grafik bättre.

0 känsla? absolut inte. Kan det inte vara så att själva spelet inte passar dig?
Inte direkt nåt Fear. Stalker kräver lite mer av spelaren.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Sennheiser HD560s / Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED | LG C3 55" Oled

Permalänk
Medlem

Är det nån som lyckats gå med i Duty? Pratade men en kille som står post som satte ut ett ställe på kartan dit jag skulle gå för att bli med, men när jag försöker gå dit blir jag stoppad av en annan Duty som säger att dom inte släpper förbi främlingar eftersom det är krig mot Freedom?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Nej det här är FPS med klass, det ligger väldigt mycket tanke bakom varenda liten detalj. Men springer man bara på och förväntar sig kötta så passar det nog inte.

Visa signatur