S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk

Tycker bara det är jobbigt med strider i spelet, känns som gubbarna tål för mycket. Liksom, vem fan tar 3 Buckshots i skallen?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

har kört det lite, jag tycker det verkar vara roligt, kul med djuren som inte tok anfaller som i 99.9% av alla andra spel där man är "alone against everything living...or dead"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att kolla efter ni har startat spelet i options vad svårighetsgraden står på. Startade ju som sakt på "stalker" men har spelat på "master"

Permalänk
Medlem

Någon som har en tidig save, "precis i början av spelet" som är savad med xp.

Enligt någon så hadde han sparat stalker med xp, o sen kopierat över det till sin vista o det funka stabilt. Så om någon har en xp save precis i början med stakler så plz share

Permalänk

hmm undra om jag vart utna mitt ex av collector´s edition för jag har i dagrna 2 försökt nå webhallen vilket är omöjligt.

för nån STALKER kom inte idag på posten i alla fall jag bokade min et tag tillbaka.

men men shit happens antar jag

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

lite synd att dom tål lika mkt i foten som i skallen bara...verkar så iallafall, tycker man skall kunna göra head shot så dom dör på 1st skott, siktade förgäves mot deras huvven...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Headshot så dör dom på ett eller två skott. Kan bli lite mer om dom har hjälm.

Permalänk

får lära mig sikta bättre då, undra om det fungerar på "mutanterna" oxå eller vad dom nu är för folk?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Yes, alla som klagar på att det inte går att ha ihjäl fiender och att det inte går att sikta, ta er lite tid att lära er siktet, och fixa bättre vapen, en pistol är inte gjord för att skjuta på en fiende 200m bort...

Nästan allt och alla dör på ett skott i huvudet.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Som sagt ska man göra en quest för forskaren innan. Den questen går ut på att eskortera hans orangeklädda vän medans han gör massa mätningar ute i zombieland för att kunna finjustera "hjälmen" som du behöver för att överleva PSI-strålningen.

Ingen ide att försöka klara det med snabbhet och medpacks då du kommer behöva den i ett helt område senare i spelet

Jag höll på med den questen jag med, men orangea gubben dog. Men jag kunde ta mig in i psi labbet ändå :/ Jag har klarat spelet oxå..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Jag höll på med den questen jag med, men orangea gubben dog. Men jag kunde ta mig in i psi labbet ändå :/ Jag har klarat spelet oxå..

hur kort är spelet, får känslan av att det är stort, fast det kanske äe som med oblivion att huvuduppdraget är litet medan sido uppdragen gör det stort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag fick inte göra något quest för någon orange forskare, var bara "ägaren" där som jag fick "ta-in-sig-i-labbet" uppdraget av.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Inaktiv

fan att spelet ska vara försenat på nåt sätt igen =/ fick Mail från Webbhallen att det kommer måndagen istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Jag fick inte göra något quest för någon orange forskare, var bara "ägaren" där som jag fick "ta-in-sig-i-labbet" uppdraget av.

Samma för mig. Blir fan lack om jag måste gå igenom ett till PSI område utan protection.

Permalänk
Medlem

JAG FICK DET GIRIGA SLUTET >:(

*SPOILER* då han säger i want to be ritch, ingen fattar nåt ändå så..*SPOILER*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
JAG FICK DET GIRIGA SLUTET >:(

*SPOILER* då han säger i want to be ritch, ingen fattar nåt ändå så..*SPOILER*

va fan e du klar med det redan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Co Rolla
Spel behöver inte vara alltför realistiska eftersom dem då bara blir tråkiga eller omöjliga.

Nä, precis. Jag har inte sätt några bloodsuckers i verkligheten, inte än så länge i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
va fan e du klar med det redan?

Jopp men fick nog det sämsta slutet, MULTIPLAYER NÅN?

Permalänk

Efter att ha ögnat igenom hela tråden och läst vad folk tycker hit och dit. Plus att jag själv suttit 3 kvällar med spelet nu, kan jag konstatera följande.

1. Det tar ett par timmar innan man kommer in i spelet. Handlingen känns aningen rörig eller som ett stort frågetecken i början. Men det blir bättre.

2. Spelet är SVÅRT. Många av alla dom som sågar spelet gör det förmodligen av den anledningen att dom är kassa förlorare. Då skyller man hellre på dålig fysik, AI bla bla än & accepterar läget.
Jag gillar utmaningar.

3. Spelet är JÄVLIGt snyggt och stämningsfullt. Många jämför det med HL2 (som jag för övrigt inte kan fatta att alla älskar. HL2 är en medioker, extremt linjär historia, helt ojämförbart.)
Att göra ett spel snyggt där man springer i en "korridor" är en barnlek. Att göra något i stil med Oblivion/STALKER är en helt annan sak.
Men.... det kräver sin dator.... Och sitter man på en gammal P4 med ett 6600GT....ja, då ser det ut som skit & månmga sågar det nog p.g.a. det.
Köp bättre datorer ffs.

Jag trodde STALKER skulle bli skit... men ack så fel jag hade.
Om man gillar FPS med lite hjärna.... Då är STALKER ett självklart köp.

Inte världens bästa spel. Men helt klart värt en genomspelning. Bästa sedan GRAW och Oblivion.
Och eftersom typ 99,9% av alla spel som släpps är skräp så....

jag håller tummarna för CRYSIS

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

SPOILER NEDAN!

Ok. Slutet var överdrivet dåligt. "I WANT TO BE... RICH". Min karaktär var då redan rik som ett troll, men det finns ju inget att använda pengarna till i spelet ändå! Sedan trodde jag att spelet handlade om att "marked one" skulle ta reda på vem han igentligen var, men det får man minsann inte. Inte heller får man reda på vem den mystiska "strelok" är. Med det slutet så har ingenting som man har fått reda på i spelet att göra med någonting. Nä, det känns som att slutet var något de klämde fram för att få ut spelet i handeln. "INTE ROLIGT" säger Leo, 3 år.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
SPOILER NEDAN!

Ok. Slutet var överdrivet dåligt. "I WANT TO BE... RICH". Min karaktär var då redan rik som ett troll, men det finns ju inget att använda pengarna till i spelet ändå! Sedan trodde jag att spelet handlade om att "marked one" skulle ta reda på vem han igentligen var, men det får man minsann inte. Inte heller får man reda på vem den mystiska "strelok" är. Med det slutet så har ingenting som man har fått reda på i spelet att göra med någonting. Nä, det känns som att slutet var något de klämde fram för att få ut spelet i handeln. "INTE ROLIGT" säger Leo, 3 år.

*Spoiler* Gör du sterlok så du ett annat slut

Permalänk

Nu ska vi inte glömma att det finns 7st olika slut varav 2 är "äkta"

Visa signatur

Daniel.G
MSI i875P Neo-FISR<>Intel P4 Prescott 3.2Ghz@3.4Ghz 855MHz<>TwinMOS PC3200 1024MB(512x²)Dual DDR RAM<>
Gainward GeForce 6800GT 256MB GS Core @ 400Mhz Memory @ 1100Mhz<>3DMARK03 Score:12416<>3DMARK05 Score:4352<>APC Back-UPS RS500

Permalänk
Medlem

Fallout möter oblivion, blir skön blandning
Är tröttsamt att läsa alla som klagar på att man inte träffar med vapnen. ÄR inte så svårt att förstå varför man inte får börja spelet med railgun ala action quake. De bra vapnen får man senare och dessa har en nära perfekt träffbild. Tycker att spelet är snyggt även om jag kör "static mode" vilket ger bra fps. "DX8 the way it is meant to be played" vore kanske en passande slogan för ettt så försenat spel. Riktigt bra spel tyvärr lite buggit ibland men inte lika illa som det va med fallout iallfall. PDA:n kunde vara mer användarvänlig också.

Permalänk

Faan, vad svårt =/ Men grymt stämningsfullt, laggar dock en en hel del inomhus, trots mininimum inställningar ...

Permalänk

Har lirat detta i några dagar nu och är helt fast. Lätt det bästa spelet på MYCKET länge. Helt underbar kännsla att lalla runt i Chernobyl och göra det man gör. Mycket öppet för rollspelande dessutom, om man gillar det. Sjukt läskigt i alla underjordiska labb så man verkligen skiter ner sig

Riktigt skönt med ett spel som man inte bara springer igenom. I förrgår satt jag tex i en hel timme och väntade ut natten och bara gick igenom utrustning och info på PDA'n och sålde lite grejer. Samtidigt om man hängde ur en vindslucka på ett förfallet hus och lyssnade på några stalkers som spelade fina toner på en gitarr vid brasan.
Det känns verkligen som att allt upptäckande och uppdrag måste planeras för att man inte ska fastna någonstans pga mörker eller dåligt med ammo, etc. Mycket stämningsfullt.

Har dessutom spelat i runt 30 timmar nu, och jag har då inte upptäckt hälften av spelvärlden ens. Mycket nöje i detta spel!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jaaaa! fick en bra ending känner mig mycke mer underhåld nu

Permalänk

Inte för att göra reklam eller så men på stalker-game.se skriver dem om en svensk guide till spelet. Kanske är av intresse för dem som inte klarar av allt? Eller om man verkligen vill klara av spelet med alla slut?
Hittar inte länken men nånstans i deras forum skrivs det om det.
www.stalker-game.se

Visa signatur

Min spelblogg | Nicklas Ridewing

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jaaaa! fick en bra ending känner mig mycke mer underhåld nu

vad bra kan du spela om det och få det dåliga slutet:) :sarkasm:

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk

Jag gillar inte FPS spel vanligtvis men fyfan va skoj detta spel är!
Det enda som är lite dåligt är grafiken. Jag lirar med allt på max men det som imponerar är bara ljuset i tunnlarna.
Någon som vet om man kan hotta upp det på något vänster?

Visa signatur

_________________
Jag blir lycklig av prylar.

Permalänk
Medlem

vart kan man hitta en VSS eller Dragunov SVD?