X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic eller XtremeGamer?

Permalänk
Medlem

X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic eller XtremeGamer?

Jag kommer ihag forr i tiden nar det inte fanns sa jakla manga ljudkort att valja mellan ;). Jag ska kopa ett nytt high-end-system med en massa gottigott i januari. Det enda hogtalarsystem jag fastnat for ar Logitech X-540, ganska billigt men verkar bra. Fragan ar vilket ljudkort jag ska valja. Pendlar mellan dessa:

X-Fi XtremeAudio, 599 kr
X-Fi XtremeMusic, 749 kr
X-Fi XtremeGamer, 895 kr
X-Fi Platinum Fatal1ty, 2095 kr

Tankte forst kopa Gamer men sen upptackte jag att ljudkortet kostade mer en hogtalarsystemet. Kanns lite weird. Sen misstanker jag att man kan inte hor sa extremt mycket skillnad pa Audio och Gamer, trots att det skiljer ett par-tre hundralappar. Jag ska gora det vanliga, kolla mycket pa film, spela mycket spel, lyssna pa MP3 och sa vidare. Ingen proffesionell ljudhantering. Nu lutar jag faktiskt at Platinum Fatal1ty, delvis for att det har en fjarrkontrol (anvandbart!) och delvis for att man far en frontpanel och annars verkar det vara valdigt jobbigt att koppla in mikrofon och Digital I/O samtidigt. Men 2100 kr for ett ljudkort ar ju CP-mycket! Typ vad en Intel E6600 kostar. Typ vad en moppe kostar! Jag kanner verkligen att jag behover nagon typ av guidning. Hjalp!

EDIT: Ska kora Vista forresten... hort att det ska vara lite problem med drivisarna...

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Hedersmedlem

Såvitt jag vet ligger Creative rätt bra till på drivrutinsfronten, de är t.ex. ett av väldigt få företag som har nästan stabila X64-drivers. Hur det ligger till på Vista-fronten vet jag dock inte.

Jag har lite svårt att se vad du ska med fjärrkontrollen till, faktiskt. Det finns så många billiga alternativ där, antingen en lös IR-fjärr för några hundringar eller en USB-dongel och Salling Clicker till mobiltelefonen. Frontpanelen är smidig, men koppla in kringutrustning gör du väl bara en gång? Fråga dig själv om det är värt mer än tre gånger pengarna.

Ljusmässigt är det alltså ingen skillnad på de olika korten, det är enbart features som skiljer.

Permalänk
Medlem

Det är bara X-Fi XtremeAudio, 599 kr som är något sämre än de andra. Har inte EAX och "bara" 64 voices.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra det vanliga kanske du kan göra med det inbyggda ljudkortet? På nya moderkort är det oftast 7.1 ljudkort inbyggda och jag tror ärligt inte att du märker så stor skillnad på ett sånt och ett riktigt ljudkort. Okej, du får inte en sån där stor frontpanel då men du kan ju fortfarande ha mic och lineout där fram på chassit.

Permalänk
Medlem

Nej jag har hort lite daliga saker om det inbyggda ljudkortet pa mitt moderkort. Men da verkar det som om XtremeMusic ar det basta alternativet. Som jag forstar det skiljer det inte sa supermycket fran de dyrare modellerna, ljudmassigt? Fjarrkontroll har jag anda till hogtalarsystemet.

Det enda problemet jag har da ar den dar flexi-grejen. Hur gor jag om jag vill koppla in surroundhogtalarna samtidigt som mikrofonen?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Köp inte extreme audio bara för den saknar en inbyggd processor och belastar därför cpun med sitt ljud istället. Mellan extremagamer och extreme music tror jag det är samma kort fast xtremegamer är lite nyare och har ersatt xtrememusic (någon liten förbättring var det tror jag).

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa xtremegamer istället för xtrememusic?

VS

Vilket ser mest påkostat ut?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

för music är skit, det är inte gjort om du t ex vill köra BF2 på ultra high quality det kan du glömma.

Permalänk
Medlem

Öhh du får gärna förklara varför?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
för music är skit, det är inte gjort om du t ex vill köra BF2 på ultra high quality det kan du glömma.

Det funkar fint iaf för mig med BF2142 i högsta/ultra ljudkvalitet - OM man uppgraderar till senaste drivrutinerna för ljudkortet, annars får man BSOD nu och då.

Permalänk
Medlem

nej det bästa alternativet är X-FI XtremeGamer Fatal1ty, har haft Xtremegamer och Xtreme music, music är bättre, men slår ändå inte XtremeGamer fatality.

Permalänk
Medlem

DarKzY, vad är bättre med XtremeGamer Fataility?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hellre xtreme music än xtremegamer. XtremeGamer är MYCKET svårare att byta en op-amp på, då de op-amps som sitter på kortet har ett annat utseende. Xtreme music kanske kan överhettas, men det bör gå bra om man köper några små kylflänsar till det.

Permalänk
Medlem

xtreme audio har inte eax? Vad underligt då, jag kan köra EAX helt perfekt i FEAR och har det kortet. (och ja, man hör skillnad, extremt)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Hellre xtreme music än xtremegamer. XtremeGamer är MYCKET svårare att byta en op-amp på, då de op-amps som sitter på kortet har ett annat utseende. Xtreme music kanske kan överhettas, men det bör gå bra om man köper några små kylflänsar till det.

Vem byter op-amps då? De flesta är inte intresserade av att löda på sina kort utan nöjer sig med ljudet ut ur boxen.

Jag måste säga att jag tycker creative har rört till det ordentligt med alla sina olika kort. Det hade varit bättre om de kört på som med audigy2, ett budget, ett mellan och ett lyxkort.

Men vad jag läst och kommit fram till är att om man ska spela mycket och vill ha högre kvalitet på det ljudet så ska man köra på Extremegamer Eller värre(pro, fatality etc).

Extremeaudio verkar vara deras budgetkort och music nästa steg. Gamer har tydligen nåt extra för spelljudet, fatality och pro korten har X-RAM som ska avlasta datorns minne tydligen(fan tro't). Men alla korten har samma ljudprocessor i grunden och mjukvaran är likvärdig så skillnaden är knappast extrem. Alla korten har 7.1, EAX, DOLBY, CMSS, Crystalizer osv, det skiljer inget där.

Vill man bara har bättre ljud än sitt inbyggda så duger säkert audio och music alldeles utmärkt för de flesta som inte jagar status.

Angående mikrofonen som Xstar frågade om så kan du lösa det på två olika sätt:

Antingen kopplar du in den i ditt 5.1 kits mikrofoningång om den har en(brukar sitta på centern eller kontrollenheten). Elller så kan du koppla in frontljudet och använda den ingången.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

X-Fi xtreme gamer fatality är i prestandan i spel enligt Creative snabbare än Xtreme gamer pga dens 64mb ram osv. Och den har likadan ljud prestanda som X-Fi xtreme music, därför är den bättre, Mix mellan Xtremegamer och xtrememusic. Iofs rent tekniskt är det en Xtreme Music med massa finesser.

Permalänk
Medlem

jag har fatality, och den har ju stor kylfläns på

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har inte läst något om att music är en sämre version än gamer. Snarare tvärt verkar det som när man läser på forum. Verkar ha samma chip men gamer versionen saknar nån utgång, möjlighet att koppla på en "front" mm jämfört med music.

Anledingen till att music ibland är aningen billigare är ju för att det är bulk. Om nån har nåt som helt vettig källa som säger annorlunda så länka gärna, själv kunde jag inte hitta nån. Creative kunde ju vara aningen tydligare

Det är förövrigt kylfläns även på music.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
jag har fatality, och den har ju stor kylfläns på

Xtrememusic kortet jag har i HP´n har även kylfläns på ljudprocessorn.

XtremeMusic

Technical Specs 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs: 96kHz sampling rate 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96khz to analog 7.1 speaker output 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources: 192kHz to stereo output 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz ASIO 2.0 support: 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz, 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring Enhanced SoundFont support: Up to 24-bit resolution Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms, Typical Value) Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted): Stereo Output: 109dB Front and Rear Channels: 109dB Center, Subwoofer and Side Channels: 109dB Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter): 0.004% Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): <10Hz to 46kHz Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): <10Hz to 88kHz (Stereo only) Connectivity FlexiJack: 3-in-1 function (Digital I/O1 / Line In / Microphone) via 3.50mm mini jack Line level out (Front / Rear / Side / Center / Subwoofer): 3.50mm mini jacks AUX_IN line-level analog input: 4-pin Molex connector on card One AD_Link (26 pin) connector: For linking to the X-Fi I/O Console (upgrade

www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1&subcateg...

X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro Series

Technical Specs 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs: 96kHz sample rate 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96kHz to analog 7.1 speaker output 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources: 192kHz to stereo output 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz ASIO 2.0 support: 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring Enhanced SoundFont support: Up to 24-bit resolution X-RAM: 64MB Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms, Typical Value) Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted): Stereo Output 109dB Front and Rear Channels 109dB Center, Subwoofer and Side Channels 109dB Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter): 0.004% Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): 10Hz to 46kHz Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): 10Hz to 88kHz (Stereo only) Connectivity Speaker and Headphone connections: Stereo to 7.1 (Line Out via three 3.5mm mini jacks) Flexijack: Line In / Microphone In / Digital Out¹ / Digital I/O² via shared 3.5mm mini jack Auxiliary Line level Input: 4-pin Molex connector I/O Console connector: For linking to the Sound Blaster X-Fi I/O Console (upgrade option)

XtremeGamer

echnical Specs 24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs: 96kHz sample rate 24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources: 96kHz to analog 7.1 speaker output 24-bit Digital-to-Analog conversion of stereo digital sources: 192kHz to stereo output 16-bit to 24-bit recording sampling rates: 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz ASIO 2.0 support: 16-bit/44.1kHz, 16-bit/48kHz, 24-bit/44.1kHz 24-bit/48kHz and 24-bit/96kHz with direct monitoring Enhanced SoundFont support: Up to 24-bit resolution Audio Performance (Rated Output @ 2Vrms, Typical Value) Signal-to-Noise Ratio (20kHz Low-pass filter, A-Weighted): Stereo Output 109dB Front and Rear Channels 109dB Center, Subwoofer and Side Channels 109dB Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz (20kHz Low-pass filter): 0.004% Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input ): 10Hz to 46kHz Frequency Response (-3dB, 24-bit/192kHz input): 10Hz to 88kHz (Stereo only) Connectivity Speaker and Headphone connections: Stereo to 7.1 (Line Out via three 3.5mm mini jacks) Flexijack: Line In / Microphone In / Optical Out¹ via shared 3.5mm mini jack Auxiliary Line level Input: 4-pin Molex connector Front Panel Header Intel HD Audio Compatible (2x5pin)

XtremeAudio

Playback: 24-Bit/96kHz 7.1 Signal-to-Noise Ratio: >108dB (20kHz Low-pass filter, A-Weighted) Total Harmonic Distortion + Noise at 1kHz: 0.006% (20kHz Low-pass filter) Recording: 24-bit/96kHz X-Fi Technology: * X-Fi Crystalizer * X-Fi CMSS-3D Virtual * X-Fi CMSS-3D Headphone Connectivity: * Speaker and Headphone connections for stereo to 7.1 (Line Out via three 3.5mm mini jacks) * Line In / Microphone In / Digital Out1 / Digital I/O2 (shared 3.5mm FlexiJack) * Auxiliary Line level Input (via 4-pin Molex connector) * Intel HD Audio Compatible Front Panel Header (2x5pin) 1 Digital Out supports stereo SPDIF out and pass through of multichannel DVD sound 2 Digital I/O requires Sound Blaster Digital I/O Module (sold separately)

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Varför skulle man köpa xtremegamer istället för xtrememusic?

http://ai.pricegrabber.com/product_images/27863000-27863999/2...

VS

http://ai.pricegrabber.com/product_images/11274000-11274999/1...

Vilket ser mest påkostat ut?

Jag har en sk Low profile som översta bilden visar, den saknar Midi skräpet som Extreme music har. eXtremegamer är billigare också trots att all data är exakt samma

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv

Mitt extreme music har också en kylfläns!

Permalänk
Medlem

Visst är XtremeGamer det bättre om man jämför med ett XtremeMusic det är därför XtremeGamer & XtremeGamer Fatal1ty är baserade på samma pcb & XtremeMusic på ett snik pcb precis som XtremeAudio..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

XtremeGamer Fatal1ty är att rekommendera, köpte det idag, och har inte något att klaga på. Kanske tog lite lång tid att installera drivrutiner, men det är en så pass liten nackdel

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst är XtremeGamer det bättre om man jämför med ett XtremeMusic det är därför XtremeGamer & XtremeGamer Fatal1ty är baserade på samma pcb & XtremeMusic på ett snik pcb precis som XtremeAudio..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis den tråd jag letade efter Hade tänkt införskaffa mig XtremeMusic men det verkar inte som det följer med drivrutiner. det finns heller inte några drivisar på creative's hemsida. behöver detta ljudkort ens drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Köper man bulk så följer det inte med några drivrutiner, men det finns att tanka på creatives hemsida. Dock får man inte med den essentiella mjukvaran, men det finns en tråd på creatives forum som länkar till alla creatives installations skivor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoniisH
Precis den tråd jag letade efter Hade tänkt införskaffa mig XtremeMusic men det verkar inte som det följer med drivrutiner. det finns heller inte några drivisar på creative's hemsida. behöver detta ljudkort ens drivrutiner?

Det följer med en CD (eller DVD) med drivrutiner men vill man ha det färskaste skall man ju som sagt ladda ner från creatives hemsida. Och jo, det finns drivrutiner där:

Välj support och klicka fram till Sverige, välj Sound Blaster (inte X-Fi) -> X-Fi -> Xtrememusic

Sen är det bara välja det man vill ladda ner.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran ligger ej på creatives serverar, utan dessa är kortet ganska värdelöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Mjukvaran ligger ej på creatives serverar, utan dessa är kortet ganska värdelöst.

Vilken mjukvara pratar du om? I har hämtat all mjukvara från creatives sida. Console launcher, mode switch och allt det där... och mitt kort är definitivt inte värdelöst

Permalänk
Medlem

Vart tusan hittar du Console Launcher & mode switcher osv på hemsidan?

Visa signatur