Citat:
Ursprungligen inskrivet av KSMB
????? är samma gammla vanliga hårdvara i en Mac som i en PC.
Hårdvaran må vara den samma, men drivrutiner och integration utav hårdvaran i mjukvara är absolut inte det. Med större utbud blir det svårare att integrera. Who cares om jag kan pressa in 4st moderkort i mitt chassi när det bara är ett jag behöver. Hur ska jag veta att Deluxe Extreme Ultra Edition 4 Plus har en dålig drivurtin och jag skulle köpa Deluxe Supreme 2 Second Edition istället. Valmöjligheter är inte alltid ett plus.
Och även fast det är samma hårdvara måste jag stå ut med en helvetes massa extra med en Windowsmaskin...
Visst, man kan såklart köpa färdiga lösningar från tex Dell istället för att bygga en själv, men då kommer det där helvetet med att veta vilken modell jag har, de har ju 7 olika modeller utav varje serie och 5 serier i varje kategori, och 4 kategorier till varje målgrupp, och 3 olika målgrupper. När det enda jag vill göra är att ha en dator som jag kan arbeta med bilder och video på.
Eller när jag kommer hem med min nya Dell och den säger att jag ska bränna ut en recoverskiva för de sparade 30 öre på att inte skicka med den separat. Så jag ignorerar att skapa en recoverskiva och sedan startar windows, möts utav att den är mitt inne i installationen utav windows och ska skapa 200 ikoner åt mig först. Sedan ska jag aktivera Windows och registera allt, även fast jag just köpt en dator och registerat mig hos Dell.
När jag väl lyckas mata in det hysteriskt långa numret som jag skrev fel 3 gånger i ivern att få testa datorn så börjar datorn installera Dells egenutvecklade skrivar, fax, scanner-program som inte går att avsluta på ett normalt sätt.
När jag nu väntat 45minuter sedan startat datorn lyckas jag äntligen få kontroll över musen. Och jag känner att jag nu kan bränna ut den där recover-skivan. Då visar det sig vara försent och jag kan inte göra det längre. Då öppnar jag Internet Explorer för att läsa nyheterna, 4 sekunder senare är 5st pop-ups där och blinkar på skärmen, för att jag öppnade en stor svensk nyhetssite. Snabbt som attans tar jag mig till Operas hemsida och drar ner den sensate builden. Installerar det och känner mig nöjd. Surfar runt en stund och plötligt blinkar en stor jävla röd ruta i ena hörnet. Det är någon form utav Virus-intrång som försöker stycka min stackars dator till döds.
Programmet varnar för virus och allt jag kan trycka på är Allow or Deny, där Deny är förmarkerat. Jag trycker på Deny och en stor jävla blå ruta kommer upp om att Dells registreringsprogram misslyckas och jag är nu tvungen att starta om datorn för att testa igen, annars får jag inte använda min dator. Men virusprogrammet är nu allafall tyst.
3 timmar senare har jag lyckas med registeringen, och nu ska jag arbeta lite. Jag öppnar Word, tror jag, men tyvärr, det är bara ikon utav Word, för vad som kommer upp är ett installationsprogram som säger åt mig att stoppa in Word-DVDn, för att installera hjälpfiler. Men jag är ju fanemig inte tryckt på hjälp. Så jag packar upp den där jävla skivan och matar in den. Då börjar högtalarna spela någon form utav musik, för tydligen startades ett program på skivan, installationen utav Word. Jag klickar ner installationsrutan och den frågar mig om jag verkligen vill avsluta installationen utav Word.
Tänker... Den ville ju nyss starta installationen när jag faktiskt öppnade programmet. Men men, jag stänger av. Där bakom är den förra rutan om att stoppa in skivan. Och den har nu installerat hjälpen. Och vill att jag stänger av Word och startar det igen. Nu startar jag det ännu en gång. Då möts jag utav programmets vanliga vy, ett tomt dokument. Men jag kan inte klicka på något. Datorjäveln vill att jag först ska registera och uppdatera Word... Vafals, jag vill bara jobba tänker jag. Och nu får jag vänta ännu en 20minuter. När jag skrivit mitt namn 4 gånger och tryckt på nästa säkert 40 gånger. Så får jag starta Word.
Då ska man till att arbeta då. Men jag blir konstant avbruten utav Word pågrund utav alla meddelanden windows ger ifrån sig konstant för att göra mig uppmärksam på att klockan har ändrats eller att 10st drivrutiner har installerats till minneskortläsaren.
När jag sitter där i Word och ska växla till webbläsaren, då tabbar jag som vanligt och vill ha en bra översikt om vad som händer, men får jag det, när, jag får en flashig 3D-miljö som ser ut som något från en 80-tals scfi-film men problemet är att jag faktiskt inte ser vad som är på rutan bakom den översta rutan, jag ser bara vilket program det är och endel utav programmet, men med flera liknande rutor öppna så är det omöjligt att se vad som är vad, så jag får bläddra mig fram, fram och tillbaka tills jag kommer rätt.
Sedan ska jag till och skriva ut, väljer skriv ut, men skrivaren som jag fick med är itne med. För den måste jag tydligen Installera också? Vadå installera, kopplar jag in den ska den fanemig installera sig själv. Men icke, då måste jag leta fram DVDn till skrivaren, och nu är jag plötligt inne i någon form utav videoredigeringsprogram ser det ut som, men det är bara menyn för att välja om jag ska installera dells programvara, som den indikerar att jag redan har, eller om jag ska avsluta. Men efter att ha kört Windows egna lilla hårdvarudetektor fick jag upp frågan om skrivaren och den hittade allt själv. Men jag är tvungen att starta om datorn säger den. Vadå starta om datorn, jag ska ju skriva ut mitt arbete, inte sova ännu.
Skillnaden mellan OS X och Windows är så stort att man faktiskt inte kan använda en Windowsmaskin alls om man är van att allt bara ska fungera från och med att man köper en ny dator.