Permalänk
Avstängd

jodå, jag förstår liknelsen - bara att jag gör den inte när jag köper småsaker som datorer. Då vill jag ha den mest bekväma arbetsstationen och då spelar det ingen roll om det är en shiny white case eller mattsvart och lite halvplastigt.

Vad jag menar är att prisskillnaden på 7000kr i extremfallet motiveras av Apple- fansen är lite mer "design" och ett operativsystem som kostar 1200kr i butik vilket jag har väldigt svårt att få ihop. Okay om det skulle vara två företag som säljer samma produkt, då skulle jag kunna tänka mig att priset kan variera men när samma produkt från samma företag kostar olika mycket beroende på vad för sido-produkt jag väljer, då slår det lite slint.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Dålig skärm? Det vet du?
Sämre cpu ja, märks det i realiteten? knappast
Studentrabatt? Alla studerar inte...
Alla vet inte hur man byter hdd/minne, det är ej heller särskilt övertygande att behöva köpa det från tredje hand, speciellt inte när vi tittar på användare som inte lever på forum som vi
Andrahandsvärde? Tja visst är det så men det är knappast så man ska tänka när man köper dator.
Prisvärd, njaeee

Skärmen har lägre upplösning. Processorn kostar ändå ca 1000 kr extra.

Citat från det första inlägget:
"Sen är det så att jag pluggar till civilingenjör och vill kunna använda typ proEngineer, matlab + lite andra program.

Funderar på en Macbook 13" , 2 GHz, 2 Gb

Anledningen till att byta är att jag gillar OS.X och utseendet.
Frågan är då om det är lönt att köpa en mac, eller om det är bättre för mig att köpa en pc med vista pga priset."

Killen pluggar ju till civilingenjör, varför inte utnyttja rabatten?
Apple har utförliga instruktioner för byte av minne mm. En blivande ingenjör borde klara av det.

Om man har ont om pengar, och ändå vill få råd till en Mac tycker jag att det är dumt att betala Apples överpriser på HD och minne. Apple vill ha ca 3000 för 160 GB. På komplett kostar den ca 1100. 1 GB kan vara OK att köpa, men 2 GB vill de ha 2500 för. På komplett 690 x 2. Och då får du behålla dina gamla delar.

Apple kör med en ny prissättning varje gång en ny modell kommer ut. De är då oftast billigast av alla märken. Sedan justerar de sällan priserna, det märks framförallt på HD och minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
att ju tunnare laptop skulle ge en högre kvalite (klass), var roligt sagt. dom tunnaste jag själv har haft har varit dom "sämsta" (mindre bra), dessutom blir dom varmare fortare, p ga sämmre kylningsförmåga, och oftast låter mera. IBM ligger på en ohotad plats, med Dell som tvåa på kvalite-toppen för bärbara. det är min tanke.

högre klass kanske är fel ord, men det är svårare att göra en liten dator med mycket kraft, precis som det är svårare att göra ett armbandsur än en moraklocka. simpelt exempel ja, men det kanske kan få dig att förstå vad jag menar.

det största problemet jag finner i denna tråd, är att en del, varan du är en, inte kan finna sig i att alla inte tycker likadant. inse fakta, en del anser att tunnhet och en lättare dator faktiskt spelar in.

sen det där med dell o kvalitet :D:D det har då inte ja upplevt på de dell datorer jag klämt på :D:D ibm därmot, det an ja hålla med om, men å andra sidan tillverkar de inga bärbara datorer längre, det borde ju du veta som är så påläst. den sektionen sålde de för något/några år sen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Nu gjorde jag ju jämförelsen med en macbook pro med 15" skärm så att jämföra det med en mindre blir ju då förstås lite fel. Upplösningen är förstås viktigt men inte allt och absolut inte det som avgör om en skärm är bra eller dålig, ta en titt på Lenovo X60 t,ex. Man kan ju välja vad man känner för, oavsett prissättning - men fakta är ju att man kan köpa snarlik prestanda för 6-7000kr mindre om man inte väljer att använda OS X. För dessa 6-7000kr får man "design" på datorchassit och ett operativsystem som återigen kostar runt 1200kr. Att köpa design i det här fallet är enligt min defination av prisvärdhet, inte prisvärt.

Permalänk
Medlem

har bara en liten fråga, hur fan kom vi in på hurvida macbook PRO är prisvärd eller inte, när det det är macbook killen tittade på?

bye the way, acer o kvalitet hehehe, det går inte ihop för mig, 3 kompisar, har haft 3 acer, alla av olika modell, alla har gått sönder, en eller flera gånger, utan minsta påverkan. apple har haft kvalitetsproblem de med den senaste tiden, MEN jag känner ännu fler som har macbook, och även om nån har haft fle på sin, så äre inte i närheten av samma felprocent som på acer men kanske bara är en slump

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hehe jag vet faktiskt inte men jag tror det var någon som gjorde en jämförelse och blev tillsagd att hitta något som var ungefär likadant i prestanda/pris så jag letade efte rnågot som jag anser vara snarlikt

Ang kvalitetsproblem, det blir antagligen så när man pressar priserna och skär ned på kvalitetskontroller osv osv, allt för att maximera vinsten. Ett företag som Acer har, gissningsvis, lägre krav att uppfylla än Apple - i kombination med att man kanske säljer mer datorer. Är det sedan t,ex Europa (eller en än mer lokal)- serien av modell XXX som har problem så blir det tyvärr så att många av ens bekanta får en dålig upplevelse av ett företag. Dock är ju det ingen måttstock för att företaget är så dåligt egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
på sätt o vis ja, det är lättare att trycka in bra hårdvara i tjock dator än i en tunn dator. det ör oxå därför man inte kan t.ex. jämföra en 13" macbook med en 15" eller 17" PC, då det kostar att få dem mindre.

men visst, vad som är fint och kvalitet är en subjektiv fråga och åsikt. det kan ja hålla med om. om man gillas macbook pro´s metallskal, är en fråga om smak, antingen gillar man det eller så gör man det inte. lika så näre gäller storlek, ja tycker personligen att de där 2 centimetrarna du nämner är viktiga, tjockleken spelar nästan ännu mer roll.

men när det gäller tjocklek, så är det en klar skillnad i pris om man vill i litet/tunt och bra, eller om man nöjjer sig med lite tjockare och bra.

men detta är ju SÅ OT, kan inte ni som hatar apple så mycket starta en egen tråd som handlar om just det, så kan vi snacka det där istället för att diskutera om macbook pro är prisvärd eller inte, vilket inte var va tråden handlade om, utan den handlade om att killen undrade om han klarade alla de saker han vill göra på en mac.

får jag bara fråga varför du väljer att citera mig när du inte svarar på något... påstår att jag hatar mac när jag inte gör det osv? du är ju inte bara OffT utan har inte ens med inlägget du citerar att göra...

sen om du ogillar alla som är OffT så förstår jag inte varför du babblar på? o sen tror du att din by representerar hela Acer o Apple tydligen? mja bidrar nog till stat men tror inte det är verklighet tyvärr... men tror du Acer har 100% fel på sina datorer ja... då tror jag nog mer på slump.

Permalänk
Medlem

Damodred: visst kan antalet sålda datorer spela in. men apple säljer ju rätt många bärbara med. säkerligen inte i klass med acer, men tillräkligt för att man ska kunna räkna hur många % av tillverkade datorerna som har problem eller hur man ska säga. i % så är ju 100 felande datorer av 1000 tillverkade, lika mycket som 100 000 felande av 1000000 tillverkade. sen var väll mitt exempel baserat på egen erfarenhet, o känner nog fler med macbook om jag ska vara ärlig

Danne_Jaha: ganska simpelt varför jag citerar dig, för att du skrev på et sätt som jag uppfattade som om att du tyckte att storlek inte hade betydelse för priset. men kanske var en missuppfattning.

sen så ber ja om utsäkt om mitt exempel lät som om det var exakt hur marknaden ser ut. även om jag själv inte se att det skulle kunna tolkas så. skrev bara min erfarenhet om acer. sen har man ju läst en hel del skit här på swec. bland annat från folk som jobbat med service av datorer. men var aldrig memningen att jämföra kvalitet mellan apple o acer, utan mer att säga att acer kanske inte ska anses som marknadsledande näre gäller kvalitet. sen kan jag inte se att jag skriver att acer skulle ha 100 % fel på sina datorer, för så är inte fallet. jag skrev enbart att av de tre kompisar ja känner med acer datorer, så har alla haft problem. sen får du tolka det hur du vill.

varför ja tycker det är OT och ändå snackar på, beror på att jag inte pallar att se hur en del inte kan inse att man kan ha olika åsikt och att man får betala extra för att få en liten dator eller en tunn dator, oavsett vilket märke man köper. men lämnar tråden här o nu. så kan ni fortsätta snacka om saker som är OT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Att köpa design i det här fallet är enligt min defination av prisvärdhet, inte prisvärt.

Det man får i jämförelse med acern är ett chassi som tål daglig användning, ett användbart tangentbord med bakgrundsbelysning, osx och ett smidigare format samt lägre vikt. Det är alltså inte enbart frågan om design även om det verkligen inte är en nackdel att datorn är väldigt snygg

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Det man får i jämförelse med acern är ett chassi som tål daglig användning, ett användbart tangentbord med bakgrundsbelysning, osx och ett smidigare format samt lägre vikt. Det är alltså inte enbart frågan om design även om det verkligen inte är en nackdel att datorn är väldigt snygg

då vill jag fråga dig hur du använder din datorn dagligt om du måste ha en mac för att den ska palla det heh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Hauk, vad säger att osX är så mycket bättre än Linux varianter? (vad låser en till windows på en PC?). Jag tycker lite synd att grafikkortet är så dåligt som det är (men förstår att det är svårt att fylla i liten låda och spel är kanske inte det man är ute efter i en Mac) och "ogillar" även att processorn är så snabb. Matchar inte resten av datorn tycker jag :p.

En mac kan förutom OS X även köra alla OS som en windowsdator kan. OS X kräver däremot en mac för att kunna köras lagligt.

Det som gör os x bättre än valfri linuxdist är att du har tillgång till en mängd kommersiella kvalitetsprogram som linuxanvändare bara kan drömma om, t.ex microsoft office, adobe creative suite, final cut studio etc etc samt inte minst ett mycket bredare utbud av drivrutiner för kringutrustning.

Sen är det ju det här med att ANVÄNDA sin maskin också. Mac OS X och Linux befinner sig inte ens på samma spelplan vad gäller användarvänlighet och överskådlighet, inte på några villkor.

Permalänk
Avstängd

+ för Mac tycker jag är inga Trojaner/Virus & den stilrena Designen

- för Mac tycker jag är överpriser & sämmre spelprestanda

(gillar XP minst lika bra som OSX. för mig är ett OS, stabilitet, som typ XP, Windows 2000 & OSX)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

(gillar XP minst lika bra som OSX. för mig är ett OS, stabilitet, som typ XP, Windows 2000 & OSX)

Och +/- för PC?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Och +/- för PC?

he he, ungefär tvärtom.

+ bättre spelprestanda.........

- att trojaner/virus är tillgängligt......... (MEN har aldrig haft några problem med trojaner/virus. har man ett bra anti-virus (kör själv med NOD32), och FRAMFÖRALLT inte zippar/öppnar upp alla filer man hittar, så får i allafall jag inte en enda trojan/virus. kör regelbundet med Ad-Aware.SE för rensning av reklam (spyware))

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

he he, ungefär tvärtom.

+ bättre spelprestanda.........

- att trojaner/virus är tillgängligt......... (MEN har aldrig haft några problem med trojaner/virus. har man ett bra anti-virus (kör själv med NOD32), och FRAMFÖRALLT inte zippar/öppnar upp alla filer man hittar, så får i allafall jag inte en enda trojan/virus. kör regelbundet med Ad-Aware.SE för rensning av reklam (spyware))

Fast bättre spelprestanda förutsätter ju att du köper en dator som har bättre grafikkort och/eller bättre cpu.Det är alltså väldigt relativt.

+ Mac
Ett till + för Mac är ju helheten. Programvara, OS och Hårvara är byggt för varandra under samma företagsnamn. Vilket gör att det finns en helhet. Integration mellan program och även ett Interface som ser liknande ut för alla program.
Apple forskar mycket i området kring användarvänlighet och funktionallitet. Tex menyn där uppe har sin otrligt finurliga funktion. Att alla saker är alltid på samma ställe, oavsätt program.

- PC
Om man någongång testat att starta alla dessa miljoner bundlade program man får med en Sony Vaio till exempel. Så kan man genast märka att alla program ser totalt olika ut, finns inga regler alls hur sakerna ska se ut och inget hör ihop. Även fast allt kommer med datorn. Ibland är det fanemig svårt att hitta var man stänger av vissa, för de har tagit bort fältet där uppe på programmet för minimera, maximera och stänga av.

Permalänk
Avstängd

????? är samma gammla vanliga hårdvara i en Mac som i en PC.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mja, jag tror att Sidde menar moderkort, kretsar, osv. Även om processorn är densamma finns det ju en uppsjö av moderkort till PC, och att det figurerar drivrutinsproblem är ju ingen hemlighet. Kanske inte just på moderkort, men det är ett problem och kräver en viss kunskap. Sen så är det ju de facto så att Apple *har* kontroll över hårdvaran och mjukvaran. Det kan man tycka vad man vill om, och det begränsar en ju såklart om man vill uppgradera exempelvis grafikkortet. Men för min del väger fördelarna tyngre än nackdelarna. Jag vet en som inte håller med mig, han med skägget från Västerås, men han verkar inte hänga så mycket här i bärbart.

Sen det där med virus, jag tycker det är ganska kul att de som "försvarar" Windows *aldrig* får virus eller har fått. Det måste innebära att man i det närmaste är paranoid när man är ute och surfar, klickar på länkar i mail, osv. Låter jobbigt. (Eller, jag vet att det är det eftersom jag har PC själv, men undviker den in i det längsta.)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Sen det där med virus, jag tycker det är ganska kul att de som "försvarar" Windows *aldrig* får virus eller har fått. Det måste innebära att man i det närmaste är paranoid när man är ute och surfar, klickar på länkar i mail, osv. Låter jobbigt. (Eller, jag vet att det är det eftersom jag har PC själv, men undviker den in i det längsta.) [/B]

ehm ok, eller så porrsurfar man inte och trycker inte på alla blinkande länkar och tar emot allt man får på msn som där står "Hey this is you"... så löser 99,9% av alla fallen sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Hårdvaran må vara den samma, men drivrutiner och integration utav hårdvaran i mjukvara är absolut inte det. Med större utbud blir det svårare att integrera. Who cares om jag kan pressa in 4st moderkort i mitt chassi när det bara är ett jag behöver. Hur ska jag veta att Deluxe Extreme Ultra Edition 4 Plus har en dålig drivurtin och jag skulle köpa Deluxe Supreme 2 Second Edition istället. Valmöjligheter är inte alltid ett plus.

Och även fast det är samma hårdvara måste jag stå ut med en helvetes massa extra med en Windowsmaskin...

Visst, man kan såklart köpa färdiga lösningar från tex Dell istället för att bygga en själv, men då kommer det där helvetet med att veta vilken modell jag har, de har ju 7 olika modeller utav varje serie och 5 serier i varje kategori, och 4 kategorier till varje målgrupp, och 3 olika målgrupper. När det enda jag vill göra är att ha en dator som jag kan arbeta med bilder och video på.

Eller när jag kommer hem med min nya Dell och den säger att jag ska bränna ut en recoverskiva för de sparade 30 öre på att inte skicka med den separat. Så jag ignorerar att skapa en recoverskiva och sedan startar windows, möts utav att den är mitt inne i installationen utav windows och ska skapa 200 ikoner åt mig först. Sedan ska jag aktivera Windows och registera allt, även fast jag just köpt en dator och registerat mig hos Dell.
När jag väl lyckas mata in det hysteriskt långa numret som jag skrev fel 3 gånger i ivern att få testa datorn så börjar datorn installera Dells egenutvecklade skrivar, fax, scanner-program som inte går att avsluta på ett normalt sätt.

När jag nu väntat 45minuter sedan startat datorn lyckas jag äntligen få kontroll över musen. Och jag känner att jag nu kan bränna ut den där recover-skivan. Då visar det sig vara försent och jag kan inte göra det längre. Då öppnar jag Internet Explorer för att läsa nyheterna, 4 sekunder senare är 5st pop-ups där och blinkar på skärmen, för att jag öppnade en stor svensk nyhetssite. Snabbt som attans tar jag mig till Operas hemsida och drar ner den sensate builden. Installerar det och känner mig nöjd. Surfar runt en stund och plötligt blinkar en stor jävla röd ruta i ena hörnet. Det är någon form utav Virus-intrång som försöker stycka min stackars dator till döds.

Programmet varnar för virus och allt jag kan trycka på är Allow or Deny, där Deny är förmarkerat. Jag trycker på Deny och en stor jävla blå ruta kommer upp om att Dells registreringsprogram misslyckas och jag är nu tvungen att starta om datorn för att testa igen, annars får jag inte använda min dator. Men virusprogrammet är nu allafall tyst.

3 timmar senare har jag lyckas med registeringen, och nu ska jag arbeta lite. Jag öppnar Word, tror jag, men tyvärr, det är bara ikon utav Word, för vad som kommer upp är ett installationsprogram som säger åt mig att stoppa in Word-DVDn, för att installera hjälpfiler. Men jag är ju fanemig inte tryckt på hjälp. Så jag packar upp den där jävla skivan och matar in den. Då börjar högtalarna spela någon form utav musik, för tydligen startades ett program på skivan, installationen utav Word. Jag klickar ner installationsrutan och den frågar mig om jag verkligen vill avsluta installationen utav Word.

Tänker... Den ville ju nyss starta installationen när jag faktiskt öppnade programmet. Men men, jag stänger av. Där bakom är den förra rutan om att stoppa in skivan. Och den har nu installerat hjälpen. Och vill att jag stänger av Word och startar det igen. Nu startar jag det ännu en gång. Då möts jag utav programmets vanliga vy, ett tomt dokument. Men jag kan inte klicka på något. Datorjäveln vill att jag först ska registera och uppdatera Word... Vafals, jag vill bara jobba tänker jag. Och nu får jag vänta ännu en 20minuter. När jag skrivit mitt namn 4 gånger och tryckt på nästa säkert 40 gånger. Så får jag starta Word.

Då ska man till att arbeta då. Men jag blir konstant avbruten utav Word pågrund utav alla meddelanden windows ger ifrån sig konstant för att göra mig uppmärksam på att klockan har ändrats eller att 10st drivrutiner har installerats till minneskortläsaren.

När jag sitter där i Word och ska växla till webbläsaren, då tabbar jag som vanligt och vill ha en bra översikt om vad som händer, men får jag det, när, jag får en flashig 3D-miljö som ser ut som något från en 80-tals scfi-film men problemet är att jag faktiskt inte ser vad som är på rutan bakom den översta rutan, jag ser bara vilket program det är och endel utav programmet, men med flera liknande rutor öppna så är det omöjligt att se vad som är vad, så jag får bläddra mig fram, fram och tillbaka tills jag kommer rätt.

Sedan ska jag till och skriva ut, väljer skriv ut, men skrivaren som jag fick med är itne med. För den måste jag tydligen Installera också? Vadå installera, kopplar jag in den ska den fanemig installera sig själv. Men icke, då måste jag leta fram DVDn till skrivaren, och nu är jag plötligt inne i någon form utav videoredigeringsprogram ser det ut som, men det är bara menyn för att välja om jag ska installera dells programvara, som den indikerar att jag redan har, eller om jag ska avsluta. Men efter att ha kört Windows egna lilla hårdvarudetektor fick jag upp frågan om skrivaren och den hittade allt själv. Men jag är tvungen att starta om datorn säger den. Vadå starta om datorn, jag ska ju skriva ut mitt arbete, inte sova ännu.

Skillnaden mellan OS X och Windows är så stort att man faktiskt inte kan använda en Windowsmaskin alls om man är van att allt bara ska fungera från och med att man köper en ny dator.

Permalänk
Medlem

Sidde: Jag ska skriva ut din berättelse och rama in den på väggen.

Rekommenderat är att titta på

http://www.youtube.com/watch?v=ctjNrCThQNc

den må vara gammal, men samma argument om användarvänlighet håller än!

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 4TB TLC NVMe, 2TB MLC SATA | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag ska skriva ut din berättelse och rama in den på väggen.

Rätta till stavfel om det finns några, orkade inte läsa genom den igen... En för stor traumatisk upplevelse.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sen det där med virus, jag tycker det är ganska kul att de som "försvarar" Windows *aldrig* får virus eller har fått. Det måste innebära att man i det närmaste är paranoid när man är ute och surfar, klickar på länkar i mail, osv. Låter jobbigt. (Eller, jag vet att det är det eftersom jag har PC själv, men undviker den in i det längsta.)

försvarar ???

får aldrig några trojaner/virus. inget konstigt med det. som sagt, zippar man upp alla reklam filer eller andra filer man hittar, så får man skylla sig själv. senast jag hade en trojan/virus, var när jag var en rookie (typ 5 år sedan). tänker aldrig ens på skiten.

(nånn som vill ha senaste NOD32-uppgrade (gratis såklart), send me a PM)

Sidde. gjääsp. jag somna, sorry.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

försvarar ???

får aldrig några trojaner/virus. inget konstigt med det. som sagt, zippar man upp alla reklam filer eller andra filer man hittar, så får man skylla sig själv. senast jag hade en trojan/virus, var när jag var en rookie (typ 5 år sedan). tänker aldrig ens på skiten.

NOD32 äger ! (nånn som vill ha senaste NOD32-uppgrade (gratis såklart), send me a PM)

Sidde. gjääsp. jag somna, sorry.

ta bort NOD32 så ska vi se hure går :D:D

hoppas det är uppgradering till 30 dagars "pröva på" versionen du erbjuder dig att dela med dig av, annars vetefan om det är förenligt med swec´s regler

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

en intressant Windows- upplevelse du beskriver Sidde, men jag kan inte relatera till den. Något sådant har jag aldrig varit med om, och då har jag ändå haft datorer sedan...tror jag hade den första 1987 eller där runt. Men du har rätt i en sak, Apple säljer på sin helhet och det som finns fungerar, rent ut sagt, förbannat bra. Problemet blir bara när Steve Jobs och Co bestämt sig för att något inte ska fungera med OS X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är precis det där som man slipper med mac os x, att slippa oroa sig för allt det där. Jag gjorde precis som du när jag använde PC förut och tyckte att det var lugnt. Men när man sen bytte till os x så märker man att man slipper lägga så mkt tid bara på att datorn ska "må bra". Istället får man mer tid till att verkligen använda datorn

Visa signatur

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rob08
Det är precis det där som man slipper med mac os x, att slippa oroa sig för allt det där. Jag gjorde precis som du när jag använde PC förut och tyckte att det var lugnt. Men när man sen bytte till os x så märker man att man slipper lägga så mkt tid bara på att datorn ska "må bra". Istället får man mer tid till att verkligen använda datorn

wow, jobbigt att installera 1 program... annars kör linux. är det PC != Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

wow, jobbigt att installera 1 program... annars kör linux. är det PC != Windows.

Men då måste ju dte där programmet alltid vara igång, och hållas uppdaterat. Och alla vill inte lägga pengar på de bra virusprogrammen, enklare om operativsystemet är fritt från "otyg".

Linux saknar många bra program tyvärr, håller annars med dig fullt ut

Permalänk
Medlem
Citat:

PC är en synonym för IBM-kompatibel PC med Windows.

Vad PC egentligen är en dator för folket, alltså inte mainframes osv.

Och ja, det är jobbigt och kostsamt att dra in ett program, hålla det uppdaterat både via licens och via virussignaturer. Vakna upp och erkänn att en värld utan virus är lättsammare än den värld med virus. Hur svårt ska det vara att acceptera att virus orsakar enorma problem för den stora massan och är ett problem.
Att försvara virusfrågan är ju bara löjligt när det är ett så stort problem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
PC är en synonym för IBM-kompatibel PC med Windows.

Vad PC egentligen är en dator för folket, alltså inte mainframes osv.

Och ja, det är jobbigt och kostsamt att dra in ett program, hålla det uppdaterat både via licens och via virussignaturer. Vakna upp och erkänn att en värld utan virus är lättsammare än den värld med virus. Hur svårt ska det vara att acceptera att virus orsakar enorma problem för den stora massan och är ett problem.
Att försvara virusfrågan är ju bara löjligt när det är ett så stort problem.

jobbigt att dra in ett program "ok".

Vakna själv istället upp och inse att virus inte är något problem för en person som kan undvara den korta engångstid det tar att installera ett antivirus... du vet, de updaterar automatiskt... de scanar automatiskt på utsatt tid... enda du behöver göra är... inget. Klart lättare om det inte fanns. Men de senaste 3åren har jag lagt ungefär... 30min på antivirus och inte haft några problem... Det ser jag inte som några direkta problem, menmen för vissa är det big deal :). Finns för övrigt gratis virusprogram som många använder och är nöjda med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

"Sometimes the term "Personal Computer" is used exclusively for computers running a Microsoft Windows operating system, but this is erroneous. "
<-min engelska är inte så bra, men står där inte att det inte innebär att det enbart är windows?

Permalänk
Avstängd

nu lever tråden. jippikajäjj. he he

- "att vara eller inte vara, det är frågan"

som sagt, om Mac-ja-sägerna har argumentet, "man-får-Virus-om-man-har-PC", så är det ett tunnt argument för att ha Mac. tror dom flesta här inte ens har fått några virus i sina PC datorer.

till trådskaparen (om du nu inte har bestämt dig ännu).

köp en PC om du vill/ska spela 3D-spel eller hålla på mycket med "vanliga" program

eller

köp en Mac, om du har lite extra stålar i spargrisen, och känner för att ha en snygg slimmad (men lite dyrare) laptop.

Visa signatur