Muskampen 2025: Segraren korad!

HJÄLP!! Fortsatta blue screens utan anledning!! :'( :'(

Permalänk
Medlem

HJÄLP!! Fortsatta blue screens utan anledning!! :'( :'(

Hej, det var ett tag sen jag postade här ang att jag fick blue screens när jag spelat ett spel i ungefär 1-2 timmar.... då trodde jag att det var pga Windows Vista... har windows xp nu och jag har fortsatta problem!! Temperaturen är låg på både och graffet och processorn... men jag får ändå blue screens när jag spelar ibland :'(

Jag misstänker att det är fel i trasig minne...

*Kan det vara någon annan komponent som är trasig än minnen? I såna fall vilken ??

*Vad kan jag göra för att lösa detta ?

*Jag hoppas verkligen att det bara är fel på minnen och ingen annan komponent !!

Datorn är monterad av www.shg.biz för ca 1 månad sen.

Jag har inte kört memtest ännu, finns det något liknande memtest man kan göra utan att behöva en boot cd eller liknande??

8800gtx
QX6700 quad core
Asus striker extreme 680i
2048mb dominator PC6400
150gig raptor X
400gig samsung
700w be quiet!

**HAR INTE ÖVERKLOCKAT NÅGOT ALLS :S

Jag är verkligen tacksam för alla svar då jag är verkligen ledsen !!!

Permalänk
Medlem

Memtest för windows-
http://hcidesign.com/memtest/download.html

Har du senaste BIOS?
Vilken volt ger du dina minnen?
TWIN2X2048-6400C4D 2.1V & TWIN2X2048-6400C3DF 2.4V

Har du testat att använda bara en minnesmodul?

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

vad får du för meddelande och felkod på bsod?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Hej, volt för minnen är på auto, och jag vet inte vilken felkod jag får på bsod men jag ska kolla det så fort jag får det igen!

Kontaktade www.shg.biz om saken och snälla som dom är, så skickade dom nya minnen till mig som jag kan testa med

Har inte senaste bios, har standard.

Och minnerna ska ha 2.1v enligt crossair så vitt jag vet.

Ska uppgradera till nyaste bios och kolla felkoden!

Kanske kontaktade shg.biz lite för fort hehe Dom har redan skickat nya minnen, men jag kan väl bara testa med nya och om det inte fungerar så returnerar jag dem och testar ngt annat ?

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort för jag hade problem med mitt Auzentech ljudkort till jag skrotade kortet. Stod att det skulle vara löst i den senaste mjukvaran till det men det blev inte så och nu ligger kortet någon stans under sängen och skräpar men om du har ett ljudkort från Auzentech så börja med att dra ut de.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr, det är ett Creative x-fi xtreme gamer fatality

Men här är från mini dump: BugCheck 1000008E, {c0000005, 80540a24, af4abcf0, 0

Permalänk

Alltså.. vad de kan röra sig om behöver inte alls vara processorn eller grafikkortet utan just övrig hårdvara som felar på nåt eller annat viss. För att varsko dig om att minnena är ok så är ju minnestest ypperligt.
Har du lagt in nytt bios ännu ?
För de räcker ju med att bios inte är helt kompatibelt med resten av komponenterna och då får man just blue-screen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Börja med att byta bios, original är inte alls bra tyvärr. Läs även igenom
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=127331 och kika på alla biosinställningar, mitt tips är att nåt inte har korrekt inställning i bios. Jag har inga problem alls med mitt kort och vi har ju liknande specs.

Visa signatur

Lian Li V3000+ AMD 9950X3D Alphacool Core 1 Aurora Asus X870E Hero Inno3D 5090 Frostchill G-skill 6000@6400 CL28 Trident Z5 Neo Svart 64 Gb, Seasonic PX 2200W 3,1 Custom loop Alphacool Core Distro 360 + Core Distro 140 D5 pumpar Quantum Surface 2 X 480 + 360 + Push/Pull i allt 9100 Pro 4tb 990 Pro 4tb Samsung 49 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Men här är från mini dump: BugCheck 1000008E, {c0000005, 80540a24, af4abcf0, 0

ok. 8E är KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, vilket i princip innebär att en applikation på kernelnivå genererade ett fel. beror nästan alltid på hårdvarurelaterade konflikter och kan ibland lösas med andra drivrutiner eller en uppdatering av bios. fungerar det ändå inte får man använda sig av uteslutningsmetoden för att hitta konflikten eftersom KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED tyvärr innebär att det saknas mer exakt information om felet.

edit: stavfel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, jag uppgraderar bios och jag får nya minnen imorn att testa med, så jag testar med nya bios etc och nya minnen?

Vad tror ni det är fel på ? Lär ju vara minnen, annars kan det väl vara ljudkortet också ?

Glennswe: Du använder ju x-fi ljudkort, har du avaktiverat onboard ljudkortet på moderkortet bara? Eller har du tagit loss hela kortet, det sitter ju löst så man kan ta loss.

Permalänk
Medlem

Well, är lite halvt off-topic kanske, men hade jobbiga problem med mitt P5N32-E SLI kort i början. Det mesta var ostabilt som fan och klockningen hade mindre chans att lyckas än t.ex att vinna mer än 100kr på bingolotto.

Ett byte av BIOS gjorde verkligen underverk. Nu går det som på räls, trots rejäl överklockning. Blev redigt glad, trodde jag hade fått ett riktigt skitexemplar.

Permalänk
Medlem

Darkzy: Jag har aldrig satt dit det kortet ens. Kör aldrig på interna ljudkort eftersom kvalitén brukar vara usel.

Jag tror när du fixat med bios och drivar kanske att det kommer att funka, kolla biosinställningarna också, vissa saker ska du inte ha på auto om du frågar mig för då blir det lite för höga inställningar har jag märkt.

Du kör Vista 32 va och inte 64?

Visa signatur

Lian Li V3000+ AMD 9950X3D Alphacool Core 1 Aurora Asus X870E Hero Inno3D 5090 Frostchill G-skill 6000@6400 CL28 Trident Z5 Neo Svart 64 Gb, Seasonic PX 2200W 3,1 Custom loop Alphacool Core Distro 360 + Core Distro 140 D5 pumpar Quantum Surface 2 X 480 + 360 + Push/Pull i allt 9100 Pro 4tb 990 Pro 4tb Samsung 49 OLED

Permalänk
Medlem

Felkoden kan du se genom att trycka på "Start", högerklicka på "Den här datorn", välj "Avancerat" och sen "Start och återställning". I den lilla rutan som det står "Systemfel" bockar du ur "Starta om automatiskt". Vid nästa bluescreen så kommer du att se din felkod.
När du kör minnet i AUTO så får det antagligen för lite spänning, normalt brukar AUTO bara ge 1.8-1.9 (det gjorde mitt Striker Extreme trots BIOS updat.)
Hoppas att det löser sig för dig och att dina nya minnen funkar.
MVH /Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

0x0000007E fick jag nyss!!

Tror det kan ha med ljudkortet att göra, då ibland när jag öppnar X-fi xtremegamer fatality ljudkortens inställningar får jag blue screen!! Men tex 3dmark06 som inte har ngt ljud fungerar helt korrekt utan ngn problem!!

Ska jag dra ut xfi kortet o testa eller ?

ifall det fungerar utan X-Fi kortet vad ska jag göra då för att lösa det? Är ljudkortet trasigt eller ?

När jag bytte från Game mod till Entertainment mode så fick jag bluescreen.

Permalänk

Förmodligen så kan de vara så att drivrutinerna passar inte helt korrekt ihop med moderkort, vista.. finns många faktorer att utgå ifrån.
Körde du Vista nu alltså ?
För de kan ju säkert räcka med att lägga in XP och sen fungerar allt. Komponenter kan ju vara vista-kompatibelt men ändå inte.
Så nåt trasigt ljudkort har du nog inte utan de är säkert operativet.
Ja skulle nästan till fullo garantera att kortet skulle fungera problemfritt
med XP.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
0x0000007E fick jag nyss!!

7E är SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED. innebär att en systemtråd genererade ett icke specificerat fel. tyvärr finns det många tänkbara anledningar, vilket gör felsökning till ett helvete. vanligast är dock hårdvaruinkompabilitet, drivrutinskonflikter eller systemservicekonflikter. ta en titt på Event Viewer (eventvwr.msc) och se om det finns någon ytterligare info om felet där.

av vad du skriver låter det ju dock onekligen som om ljudkortet eller dess drivrutiner krånglar. har du stängt av mobots inbyggda ljudkort i bios? om inte, börja med att göra så. nästa steg blir att testa andra drivrutiner (bör väl finnas på creative.com antar jag). slutligen, om det fortfarande krånglar, känns det nästan som om det enklaste vore att returnera ljudkortet och köpa ett annat (alternativt byta ut det mot ett likadant om du har anledning att tro att det är fel på just ditt ex).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, jag har windows XP Och det finns INGA drivurtiner till ljudkortet i creatives hemsida, det är ett X-fi xtremegamer fatality. Ska få nya minnen imorgon att testa med, testar med det och med ny bios, om det inte fungerar lär det ju vara ljudkortet, då kan jag väl ba dra ut ljudkortet och testa utan eller hur ??

Och har stängt ner i bios det inbyggda. Men som sagt ska jag testa med nya minnen och sen utan ljudkort. Vad sägs om det ?

Men det lär väl inte vara ngn problem i cpu eller grafikkort då tex 3dmark06 har alldrig krånglat??

Permalänk
Medlem

Det finns drivrutiner till xp, vista 32 och 64 på creatives hemsida till ditt ljudkort, ska ju vara samma som xtremegamer såvitt jag förstår. Vilken pcislot har du satt i kortet? Jag har min mellan pci-e slotsen, inte för att jag tror det har nån betydelse men du kan ju alltid checka. Kolla volten till minnena också och ställ in det manuellt.

Kan ju vara såhär också att OS är felande i och med 2 ljudkort, gör en format c: ifall det krånglar ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, hade samma problem med Vista också, destumed har jag inaktiverat onboard ljudkortet. Men ska testa ta bort ljudkortet och spela.

Konstigt, har upgraderat till nya 8800 xp drivrutiner och installerade också nya drivrutiner till ljudkort och har inte fått en enda blue screen på länge :/

Permalänk
Medlem

HJÄÄLP! :'( Ytterligare bluescreens!!

Hej! Hade en tråd förut http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... ang blue screens jag får ibland.

Trodde jag löste det genom nya drivrutiner till ljudkortet men visst funkkar det i spel nu.

Men jag lekte lite i photoshop för 10minuter sen och då fick jag blue screen igen!!

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Detta är väldigt irriterande då jag alldrig verkar få bort detta !!

Uppdaterade bios o testade spela, då fick jag 0x000008E och win32k.sys i blue screen. Vad är detta??! Vad ska jag göra!! hjäälp :'(

Permalänk

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL beror typiskt sett på dåliga/inkompatibla drivrutiner, hårdvarukonflikter eller (mera sällan) dåligt optimerad mjukvara. vad som händer är att en drivrutin eller en process på kernelnivå försöker läsa en "minnesplats" som den inte har tillstånd att läsa, eller på en för hög kernel IRQL (interrupt request level). en process på kernelnivå kan nämnligen bara interagera med andra processer på lägre eller samma IRQL.

vad felkoden 8E innebär har jag redan förklarat för dig i en annan tråd, men jag drar det väl igen. 8E är KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, vilket i princip innebär att en applikation på kernelnivå genererade ett fel. beror nästan alltid på hårdvarurelaterade konflikter och kan ibland lösas med andra drivrutiner eller en uppdatering av bios. fungerar det ändå inte får man använda sig av uteslutningsmetoden för att hitta konflikten eftersom KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED tyvärr innebär att det saknas mer exakt information om felet.

att win32k.sys orsakar BSOD:s är mycket vanligt. erfarenhetsmässigt kan jag säga att det i kanske nio av tio fall beror på trasigt RAM.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*
§ 3.4 Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning).

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

prova att inaktivera ljudkortet och se om det blir nån skillnad.
Annars kan du ta ner ett verktyg från MS sida som man kan avnvända för att öppna mindump filerna och se vilken fil som systemet arbetade med, när delet uppstod.

Annars kan det ju vara en idee med felsäkert läge kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hej, ska testa med nya minnen inom 15minuter, men jag undrar vad MASS STORAGE CONTROLLER är, den vill hela tiden ha nya drivrutiner och säger att den inte har några ?! Fick det efter att jag flashade om BIOS igår.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Jag har samma problem som trådskaparen. Jag beställde en ny dator här om dagen och har monterat ihop den själv.

Undrar om det blev bättre av att du uppdaterade BIOS?

Sen har jag en fråga till, måste man ha en floppydrive för att kunna flasha bios?
Hur gör jag för att göra en bootbar cd med Dos?

Tacksam för svar

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk

du måste inte använda floppy. en del mobo-tillverkare bundlar applikationer som tillåter uppdatering av bios från windows. annars, om du vill uppdatera från bios-miljö, brukar det fungera att använda ett usb-minne istället för floppy.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
du måste inte använda floppy. en del mobo-tillverkare bundlar applikationer som tillåter uppdatering av bios från windows. annars, om du vill uppdatera från bios-miljö, brukar det fungera att använda ett usb-minne istället för floppy.

Tack för svaret! Hade redan kommit fram till det efter lite funderande men tack ändå.

Kan också säga att efter bios update fungerar det super!

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB