ingen internetanslutning om jag kopplar direkt i uttaget, funkar bara genom router

Permalänk

ingen internetanslutning om jag kopplar direkt i uttaget, funkar bara genom router

märkte en konstig grej idag. Jag kopplade nätverkskabeln direkt från dator till uttaget, och då fick datorn inte nån tillgång till internet. Men om jag kopplar in routern i samma uttag och datorn till routern så fungerar det perfekt. Varför är det så? Jag testade även på nerevåningen att koppla in min bärbara dator direkt i den där dosan som får fiberanslutningen i sig och "gör om" den och skickar ut den i uttaget på övervåningen utanför mitt rum, och det gick itne heller. Jag är 1000% säker på att det fungerade att ha kabeln rätt in i uttaget utan router förut.

Permalänk
Medlem

Säkerligen så att din internetleverantör har låst till routerns macadress så att det är den som får tillgång till internet via deras utrustning.

Brukar funka att vänta 1 - 2 timmar så att låsningen har släppt.

Prova även i kommandotolken att skriva "ipconfig /release" om det släpper låsningen till routerns macadress?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Prova även i kommandotolken att skriva "ipconfig /release" om det släpper låsningen till routerns macadress?

Om det är routern som låser så är det den som måste släppa IP-lånet. Att skriva "ipconfig /release" på datorn släpper bara det IP-lån som datorn har, inte ett lån till någon annan utrustning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Om det är routern som låser så är det den som måste släppa IP-lånet. Att skriva "ipconfig /release" på datorn släpper bara det IP-lån som datorn har, inte ett lån till någon annan utrustning.

/H

Rätt så, mitt fel :(.

Permalänk

Det var ju konstigt.. Var inte så förut Fast jag hade problem med min anslutning för nån månad sen och då frågade killen i supporten efter routerns mac adress. Finns det något sätt att låsa upp den snabbt?

Permalänk
Avstängd

japp , lyft luren > ring din ISP > säg att han ska släppa adressen.

Permalänk
Medlem

Eller surfa in på routern och säga åt den att släppa lånet, OM funktionen finns tillgänglig.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

eller klona ditt NIC's mac till routern. så använder båda samma.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
eller klona ditt NIC's mac till routern. så använder båda samma.

Fast då måste man vänta på att ISP:n släpper gamla MAC-adressen.
Om det är absolut bråttom att koppla in datorn så får man klona routerns externa MAC till sin dator istället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du kan även prova att pinga gatewayn från din dator när du jackat in den om du får ip från den automatiskt.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk

testa en korsad kabel istället för en rak

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netkiller
testa en korsad kabel istället för en rak

vad skulle det göra för skillnad? ingen.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

en granne hade samma problem och jag fixade problemet genom att ändra kabeln till en korsad?

Permalänk
Avstängd

inte kabeln som var skadad då?

låter skumt att det skulle krävas en korsad kabel direkt till wan uttaget. (förutom om det var adsl-modem)

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

det skulle snarare vara att han HAR en korsad och inte använder en rak till routern.
Enda jag kan tänka mig om det inte var mac problemet då.

vad har du för anslutning?
Fiber eller adsl?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har du telia måste du vänta 20min. Comhem skall det fungera direkt.
Starta om modemet.

Visa signatur

Kom inte på något bra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
det skulle snarare vara att han HAR en korsad och inte använder en rak till routern.
Enda jag kan tänka mig om det inte var mac problemet då.

vad har du för anslutning?
Fiber eller adsl?

vad är korsad och rak kabel för något? Den kabeln jag använder HAR fungerat förut... Jag har fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dorch
Har du telia måste du vänta 20min. Comhem skall det fungera direkt.
Starta om modemet.

Eeeh, fungera direkt med Comhem? Glöm det, vad jag vet är det fortfarande endast ett ipnummer med deras tjänst samt att även deras system bygger på DHCP lån, är minst 20-30 min väntande även där, om inte längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten
Vad är korsad och rak kabel för något? Den kabeln jag använder HAR fungerat förut... Jag har fiber.

En "rak" tp-kabel är en vanlig nätverkskabel som förekommer i vardagligt bruk, dvs du kan koppla in den i en dator sen i routrar, modem, switchar, hubbar osv osv.

En "korsad" kabel, var väll från början till för att koppla ihop datorer med datorer, samt switchar/hubbar med switchar/hubbar osv.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
[...]
I dagsläget är hubbar mer eller mindre på utgång och nyare switchar med "autosensing" sköter "korsandet" själva.
Dock så måste du fortfarande ha en korsad kabel för att koppla ihop datorer, om du inte har något fläskigt nätverkskort jag inte hört talas om.

auto mdi/mdix finns på vilken skitswitch som helst idag och många nätverkskort också, speciellt gigabitkort som det är nog svårt att hitta något som inte har det.

För övrigt kan man väl nämna att lånetiden på Telias är 20 minuter om de inte ändrat. DHCP-klienten frågar efter 50% av tiden om den kan få ha samma IP. Så som minst så kan man bara behöva vänta 10 minuter och 1 sekund och som max 20 minuter. Om nu vi antar frågningen funkar (skulle den missa så blir det vid 75% osv och då är vi ju nere på 5 minuter och 1 sekund).
Tänkte bara nämna det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Felinformerat av mig, borttaget.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
inte kabeln som var skadad då?

låter skumt att det skulle krävas en korsad kabel direkt till wan uttaget. (förutom om det var adsl-modem)

Nope. Det funkade med kablen från en dlink604 men inte från uttaget