Permalänk
Medlem

Bärbar med Photoshop

Hej!

Jag är på jakt efter en bärbar dator som fungerar bra med Photoshop.

Har fastnat för Sony Vaio SZ4XN/C, 13,3" men är upplösningen på 1280X800 för liten? Och är skärmen i minsta laget?

Alternativt funderar jag på Lenova Z61p, 15,4" eller Acer Ferrari5005WLHI, 15,4.

Kan någon ge mig råd?

Permalänk
Inaktiv

Ingen Acer, bespara dig det iaf.

Permalänk
Medlem

Varför, den har bra upplösning på 1680X1050.

Permalänk

Jag är på jakt efter samma sak. Skulle vara kul o få redan på lite laptops som inte bara har GMA950.

Jag har idag en Acer och du ska veta vilket strul det var i början. Inte nog med att den är platsig. Acer har usel support och skickar med piratkopior av XP i sina laptops.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Inaktiv

Läs runt på forumet om Acer så ser du varför. Jag hade inte orkat med den typen av klydd och kvalite... även om alla har dåliga exemplar av datorer... så tycker jag det inte är värt med acer

Permalänk
Medlem

Ok, då stryker jag Acer från listan. 2st återstår. Hur är det med IBM Lenovan Z61p? Är lite tveksam till kontraster och färger där, det är noga när man jobbar i Photoshop och jag är tyvärr lite överdrivet petig med det. Vaion har ju otroligt bra kontrast och färg, men funderar över bildupplösningen på 1280X800 i kombination med skärmen på 13,3" det borde ju bli en bättre upplösning i en mindre skärm i jämförelse med samma pixelantal i en större skärm, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Vad skall du göra i photoshop? Du behöver mycket ram om du vill göra stora grejer. Upplösningen är ju den samma på en liten skärm som på en stor, men bilden blir ju skarpare med samma upplösning fast på en mindre. 1280x800 (som jag själv har på min macbook) är dock i det minsta laget för att leka mycket med photoshop, där behöver man all upplösning man kan få.

edit: Jag är också emot acer, utan någon egentlig egen erfarenhet utan bara vad man har läst från alla andra på forumet. Men vad är det med piratkopior?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Jag är fotograf och retuscherar mina bilder i Photoshop.
Borde inte 1280X800 motsvara en högre upplösning på en mindre skärm, att typ det är samma sak som ca. 1400X900 på en 14,5" (vet inte om det blir exakt så men försöker förklara vad jag menar).
Sony Vaio har ju en otroligt bra bildkvalitet och storleken lockar lite.
Vad kan jag rekommenderas att köpa? Pris runt 25000. Känner någon till något om ibm som jag skrev om tidigare?

Permalänk

Varför inte en Macbook eller Macbook Pro?

Du får ju colorsync på köpet.

Plåtar själv en massa och har en Macbook i kameraväskan.

Permalänk
Medlem

Vissa Thinkpads har IPS paneler i skärmarna(=bra färgåtergivning). Tror att det är T-modellerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexine
Jag är fotograf och retuscherar mina bilder i Photoshop.
Borde inte 1280X800 motsvara en högre upplösning på en mindre skärm, att typ det är samma sak som ca. 1400X900 på en 14,5" (vet inte om det blir exakt så men försöker förklara vad jag menar).
Sony Vaio har ju en otroligt bra bildkvalitet och storleken lockar lite.
Vad kan jag rekommenderas att köpa? Pris runt 25000. Känner någon till något om ibm som jag skrev om tidigare?

Ett svar på din fråga angående upplösningen; skillnaden mellan 1440x900 (WXGA+) på t.ex. en 14" och en 15.4" är att pixlarna är olika stora. Därför är inte 1280x800 på en 14" motsvarande 1440x900 på en 15.4".

Du rekommenderas en så stor arbetsyta som möjligt om du ska hålla på med bilder, vilket innebär att du vill ha en så hög upplösning som möjligt; spelar ingen roll vad skärmstorleken är, det är upplösningen som räknas. Tänk dock på att ju högre upplösning du har, desto mindre kommer allt bli på skärmen.

Lycka till

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag har nu beställt en Sony Vaio AR 390 från USA.
Finns det någon som har åsikter om den?

Permalänk
Citat:

Tack för alla svar!
Jag har nu beställt en Sony Vaio AR 390 från USA.
Finns det någon som har åsikter om den?

Glöm inte att köpa en kalibrator om du skall använda den till Photoshop!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
vad är det med piratkopior?

Levererar ett fabrikat icke riktiga licenser med sina datotorer är det per definition piratkopior. Windows ska ha en licens per dator. En recovery-skiva är inte äkta licens.

Acer har än så länge inte bevisat att den licens jag har är specifik för m in dator med hänvisning till deras avtal med M$ som de heller inte visat upp.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Vad menar du med kalibrator och var får jag tag i det?

Permalänk
Citat:

Vad menar du med kalibrator och var får jag tag i det?

En välsorterad datorbutik eller typ www.yfo.se. Du har vad jag minns ingen färgprofil för skärmen då du köper en Sony.

Permalänk
Medlem

Tack!
Jag ska skaffa en kalibrator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
Levererar ett fabrikat icke riktiga licenser med sina datotorer är det per definition piratkopior. Windows ska ha en licens per dator. En recovery-skiva är inte äkta licens.

Acer har än så länge inte bevisat att den licens jag har är specifik för m in dator med hänvisning till deras avtal med M$ som de heller inte visat upp.

"Riktig licens" eller inte har inget med installationsmedia att göra. Du har en OEM-klisterlapp med OEM-nyckel under datorn och den är fullt laglig. Tror du verkligen på fullt allvar att en av världens största datortillverkare skulle sälja piratkopierade windowslicenser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
"Riktig licens" eller inte har inget med installationsmedia att göra. Du har en OEM-klisterlapp med OEM-nyckel under datorn och den är fullt laglig. Tror du verkligen på fullt allvar att en av världens största datortillverkare skulle sälja piratkopierade windowslicenser?

Så länge det inte är annat än en recovery-cd så är det inte en fullversion!

Kan man inte bevisa att det är en unik version för just den datorn så är per defenition en piratkopia.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

1280 är på tog för lite för photoshop. Minst 16xx+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imax

Hmm.. Skärmen är 17" och upplösningen 1920X1200, menar du att det inte räcker till?
Vad skall man då ha om man vill ha en laptop?

Permalänk
Citat:

Hmm.. Skärmen är 17" och upplösningen 1920X1200, menar du att det inte räcker till?
Vad skall man då ha om man vill ha en laptop?

12" och 1600x1200. Allt över 15" är släpbart. ;=)

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

12" och 1600x1200. Allt över 15" är släpbart. ;=)

Men i kombination med photoshop menar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så länge det inte är annat än en recovery-cd så är det inte en fullversion!

Kan man inte bevisa att det är en unik version för just den datorn så är per defenition en piratkopia.

Jag upprepar - tror du verkligen att en av världens största tillverkare av bärbara datorer öppet skulle sälja sina produkter med piratkopierad mjukvara?

Ingen har nånsin sagt att det är en retailversion dom skickar med - det är en OEM-version med laglig samt unik licensnyckel tryckt på en färgglad klisterlapp under datorn, precis som alla andra pc-tillverkare i världen. Att "installationsmediat" består av en bunt filer på hårddisken som du själv får bränna ut på skivor du själv bekostar har inget att göra med huruvida licensen är laglig eller inte.

Permalänk
Citat:

haha, förlåt jag skrattar men jag vet flera världskända fotografer som kör med 12" Powerbooks. De har 1024x768 pixlars upplösning. Så det handlar bara om att anpassa arbetsflödet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Jag upprepar - tror du verkligen att en av världens största tillverkare av bärbara datorer öppet skulle sälja sina produkter med piratkopierad mjukvara?

Ingen har nånsin sagt att det är en retailversion dom skickar med - det är en OEM-version med laglig samt unik licensnyckel tryckt på en färgglad klisterlapp under datorn, precis som alla andra pc-tillverkare i världen. Att "installationsmediat" består av en bunt filer på hårddisken som du själv får bränna ut på skivor du själv bekostar har inget att göra med huruvida licensen är laglig eller inte.

Du har tydligen inte fattat heller. Sålänge Acer (och andra) inte visar på att varje dator de leverera har en unik nyckel så är det en piratkopia. Det kan inte vara så krångligt att bevisa att den licens varje person har är unik, bar aman vill. Denna ovilja gör ACER till en tillevrkare jag alltid kommer klassa som pirat.

Det finns idag lag på att varje tillverkare måste leverera unika versioner och orginalskivor med datorer. Därav kan man begära ut om än OEM, riktiga versioner och recovery blir då icke gångbart.

Kan meddela att i mitt fall var det enn version av windows 98 som hade uppdaterats till XP Home och allt gick i FAT32. Var en Ferrari 3000.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du har tydligen inte fattat heller. Sålänge Acer (och andra) inte visar på att varje dator de leverera har en unik nyckel så är det en piratkopia. Det kan inte vara så krångligt att bevisa att den licens varje person har är unik, bar aman vill. Denna ovilja gör ACER till en tillevrkare jag alltid kommer klassa som pirat.

Det finns idag lag på att varje tillverkare måste leverera unika versioner och orginalskivor med datorer. Därav kan man begära ut om än OEM, riktiga versioner och recovery blir då icke gångbart.

Kan meddela att i mitt fall var det enn version av windows 98 som hade uppdaterats till XP Home och allt gick i FAT32. Var en Ferrari 3000.

så du menar att du har ingen unik nyckel pga att du inte har orginalskiva?

Du tror verkligen inte att de har tillräkligt många för att kunna skicka till dig om de vill. (Antar att det inte en är 10% som begär en orginalskiva). Så måste nog va något annat eller bara usel support... för att de har orginal känns rätt säkert, annars hade nog MS börjat reagera... med tanke på mängden de säkerligen säljer... de måste väl ändå redovisa detta nånstans.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
så du menar att du har ingen unik nyckel pga att du inte har orginalskiva?

Du tror verkligen inte att de har tillräkligt många för att kunna skicka till dig om de vill. (Antar att det inte en är 10% som begär en orginalskiva). Så måste nog va något annat eller bara usel support... för att de har orginal känns rätt säkert, annars hade nog MS börjat reagera... med tanke på mängden de säkerligen säljer... de måste väl ändå redovisa detta nånstans.

Bara oviljan att redovisa för den som frågar känns väldigt oseriöst och gör att man ifrågasätter. Dessutom är alla fabrikat tvungna (enligt lag i EU) att leverera fullt fungarende versioner med sina datorer, bevisade unika.

Unika menas att man ska kunna göra en ominstallation, inte bara en återställning.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
haha, förlåt jag skrattar men jag vet flera världskända fotografer som kör med 12" Powerbooks. De har 1024x768 pixlars upplösning. Så det handlar bara om att anpassa arbetsflödet.

Puhh... Jag blev nästan rädd, har trots allt betalat 22000,- för Sony Vaion AR 390. (Billigt tycker jag själv, vad tycker ni? )
http://stock-photo.blogspot.com/

Permalänk
Citat:

Puhh... Jag blev nästan rädd, har trots allt betalat 22000,- för Sony Vaion AR 390. (Billigt tycker jag själv, vad tycker ni? )
http://stock-photo.blogspot.com/

Personligen skulle jag aldrig jobba med bilder under windows, på grund av att de saknar en gemensam färghantering värd namnet. Men det är en annan femma.